Este Inteligenta Artificiala arma secreta a generatiei Z?

externe

inteligenta artificiala,

Generatia Z a avut o intrare dificila pe piata fortei de munca. Incepandu-si lucrul pe fondul pandemiei globale, multi dintre acesti noi angajati au pierdut ocazia de a dobandi competente esentiale, atat cele de baza, cat si cele transversale, dobandite de obicei lucrand alaturi de colegii mai in varsta, scrie BBC.

Cu toate acestea, fiind prima generatie cu adevarat digitala, fluenta lor innascuta cu tehnologia i-ar putea ajuta sa recupereze o parte din aceste pierderi – pe masura ce IA devine o parte extrem de importanta a locului de munca modern.

Emma Parry, profesoara de management al resurselor umane si sefa a grupului Changing World of Work de la Cranfield School of Management, Marea Britanie, a vazut cum deschiderea generatiei Z fata de noile tehnologii ii plaseaza in fruntea acestui nou mod de lucru.

„In ceea ce priveste inteligenta artificiala, oamenii tind sa se incadreze intr-o perspectiva distopica sau utopica, iar cei mai tineri se incadreaza, in mod normal, in cea din urma”, spune ea. „Desi nu exista inca o cantitate uriasa de cercetari in acest sens, tinerii sunt mai receptivi si mai dispusi sa adapteze IA in viata lor de zi cu zi si la locul de munca.”

Stephanie Forrest, fondatoarea TFD, o firma londoneza de consultanta in comunicare strategica in domeniul tehnologiei, a vazut cum angajatii din Generatia Z folosesc cu usurinta tehnologia AI si devin rapid esentiali la locul de munca. „Ei nu pun la indoiala [tehnologia] – pur si simplu o vad ca pe o modalitate de a optimiza ceea ce fac deja.”

La TFD, spune ea, Gen Z au fost primii angajati care au experimentat cu instrumente de inteligenta artificiala generativa, cum ar fi ChatGPT de la Open AI, pentru sarcini precum administrarea, cercetarea si compunerea de e-mailuri. „Deoarece AI este atat de noua pentru toata lumea, aceasta ii pune pe angajatii Gen Z pe picior de egalitate cu ceilalti membri ai unei echipe, oferindu-le o modalitate de a contribui in mod semnificativ la rezultatele echipei.

IA permite companiilor orientate spre viitor sa invete de la angajatii mai tineri, in ceea ce priveste modul in care folosesc tehnologia pentru a fi mai eficienti”, spune Forrest.

Profesorul Weiguo (Patrick) Fan, de la Tippie College of Business din cadrul Universitatii din Iowa, SUA, observa ca multi tineri acorda prioritate invatarii acestor competente ca „miscare strategica in cariera”, fie ca experimenteaza in viata personala, fie ca urmeaza cursuri online sau ca urmeaza cai educationale traditionale. Aceste cunostinte pot ajuta Generatia Z sa contribuie la intreprinderi in moduri in care colegii lor mai putin familiarizati cu IA nu ar putea sa o faca, ceea ce poate face ca angajatii mai tineri sa fie deosebit de valorosi pentru angajatorii lor. „Angajatii din Generatia Z isi pot valorifica cunostintele in materie de inteligenta artificiala pentru a inova si a simplifica procesele si pentru a ajuta la reducerea diferentelor dintre rolurile tehnice si cele non-tehnice”, spune Fan.

Acest lucru ii poate ajuta sa iasa in evidenta. De exemplu, la VEM Medical, o companie de instrumente medicale cu sediul in SUA, „abilitatea tinerilor angajati de a utiliza tehnologia AI pentru a automatiza sarcinile plictisitoare si a optimiza fluxurile de lucru a crescut productivitatea noastra in mod spectaculos”, spune Derrick Hathaway, director de vanzari.

In plus, spune Fan, „familiaritatea Generatiei Z cu AI ii ajuta pe acesti angajati mai tineri sa se adapteze la schimbari si sa inteleaga implicatiile AI asupra locurilor lor de munca, facandu-i angajati flexibili si dinamici”.

Fan adauga cum aceste abilitati sunt deosebit de valoroase in industrii precum tehnologia, finantele, sanatatea, marketingul si productia, unde companiile integreaza rapid AI si invatarea automata.

De asemenea, tinerii ar putea fi esentiali atunci cand vine vorba de modelarea practicilor etice in materie de IA, o preocupare in crestere in toate industriile, pe masura ce tehnologia capata amploare.

„Generatia Z, cunoscuta pentru abordarea muncii bazata pe valori, ar putea juca un rol esential in a conduce la experiente mai bune pentru utilizatori si la o tehnologie mai incluziva”, spune Fan.

In plus, una dintre provocarile Generatiei Z la intrarea in campul muncii ca angajati la distanta a fost deconectarea cu colegii mai in varsta. Dar, spune Forrest, cunostintele lor despre IA i-ar putea ajuta sa construiasca aceste punti – si chiar sa inverseze mentoratul.

Forrest a vazut acest lucru in actiune in randul celor 20 de angajati multigenerationali ai TFD.”Aducem laolalta oameni cu putina si multa experienta si invatam unii de la altii.”Cu toate acestea, este important sa recunoastem ca fluenta intr-o singura abilitate nu va sterge neaparat unele dintre barierele profesionale pe care Gen Z trebuie sa le depaseasca.

In timp ce cunostintele tehnice vor oferi intotdeauna valoare profesionala, Parry sustine ca lucratorii ar putea avea inca un drum de parcurs pana cand abilitatile de inteligenta artificiala vor fi cu adevarat necesare la nivel general.

„Ne imaginam ca toate organizatiile sunt axate pe IA, dar aceasta nu este inca realitatea. Tehnologia se misca rapid, dar adoptarea nu este, poate, atat de rapida pe cat credem”, spune ea.

Angajatorii cauta angajati bine inchegati, iar competentele tehnice reprezinta doar o parte a puzzle-ului. „Alte abilitati, cum ar fi comunicarea, munca in echipa, rezolvarea problemelor si adaptabilitatea continua sa fie foarte apreciate”, spune Fan. El subliniaza modul in care este posibila formarea angajatilor in domeniul inteligentei artificiale, astfel incat lucratorii tineri nu vor ajunge sa fie singurii angajati cu aceste competente.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: