Bicicletele de marfa incep sa transforme logistica urbana si in Europa, oferind o alternativa durabila la camionetele si autoturismele de livrare, scrie Euronews. Explozia cumparaturilor online, accelerata de COVID-19, a dus la cresterea cererii de livrari de colete, iar aceasta cerere continua sa creasca si astazi.
Avand in vedere ca metodele traditionale de livrare contribuie la congestionarea traficului urban si la poluare, bicicletele de marfa – deja un element de baza in tarile prietenoase cu bicicletele, precum Danemarca, Tarile de Jos sau Marea Britenie – devin o prezenta obisnuita si in alte orase din Europa ca alternativa durabila si eficienta la camionete si autoturisme. De asemenea, peste Ocean in SUA si Canada, aceasta metoda de transport urban este deja cunoscuta.
Aceste biciclete mai mari, de obicei dotate si cu propulsie electrica, cu variate suporturi pentru transport atasate, pot purta o gama larga de incarcaturi, de la colete mici la articole mai mari, ceea ce le face ideale pentru livrarile urbane.
Conform unui studiu recent, se estimeaza ca, in Europa, pana la 50 % din calatoriile motorizate care implica transportul de marfuri in orase ar putea fi efectuate cu biciclete de marfa si biciclete.
O solutie mai rapida si mai curata pentru livrarea “pe ultimul kilometru.”
Studiul realizat de Universitatea Westminster din Londra a constatat ca bicicletele de transport marfa nu numai ca livreaza mai repede decat dubele, dar reduc si emisiile cu 90% in comparatie cu furgonetele diesel de exemplu, iar in comparatie cu dubele electrice reduc emisiile cu o treime.
Un alt studiu realizat la Bruxelles, care a analizat avantajele operationale ale bicicletelor de transport marfa fata de furgonete, a constatat ca, atunci cand se iau in considerare costurile de asigurare, intretinere, depreciere si energie, furgonetele au cheltuieli de cinci pana la 10 ori mai mari per colet.
Conform concluziilor raportului, cargo bike-urile nu sunt doar o optiune ecologica, ci si o solutie viabila din punct de vedere economic pentru companii.
Provocarile logisticii bicicletelor-cargo
Cu toate acestea, bicicletele-cargo vin si cu o serie de provocari specifice. Desigur, capacitatea lor limitata de incarcare si autonomia le fac mai putin ideale pentru livrarile mari si grele sau pe distante lungi.
Dar este important sa amintim ca totusi acestea nu sunt concepute pentru a transporta incarcaturi mari intre depozite la nivel national; in schimb, bicicletele- cargo exceleaza in livrarile „de ultim kilometru”, pe zone aglomerate, in special pentru pachetele mai mici care constituie cea mai mare parte a comenzilor online.
Conditiile meteorologice joaca, de asemenea, un rol semnificativ in eficienta bicicletelor de transport marfa. Daca acestea sunt ideale pentru traseele aglomerate sau lungi, vremea rece si umeda le poate reduce atractivitatea.
Cercetarile efectuate de Trinity College din Dublin au aratat ca bicicletele de transport sunt preferate pentru calatorii mai lungi pe vreme calda si uscata, in timp ce conditiile nefavorabile le diminueaza in mod evident atractivitatea.
In plus, orele de varf ale traficului complica si ele planificarea rutelor, demonstrand modul in care vremea si momentul zilei interactioneaza pentru a influenta performanta lor generala.
Micro-depozitele centrale sunt esentiale pentru asigurarea eficientei si rentabilitatii operatiunilor de transport de marfa cu bicicleta, deoarece permit distante scurte intre punctele de preluare si destinatiile de livrare.
Cu toate acestea, insa, in zonele cu densitate mare ale localitatilor, in care bicicletele de transport de marfa sunt eficiente, preturile mai ridicate ale terenurilor sau de inchiriere a depozitelor, fac ca infiintarea de micro-depozite sa fie costisitoare pentru unii intreprinzatori.
O alternativa la aceasta situatie poate fi insa partajarea livrarilor intre operatori diferiti, ceea ce le poate creste eficienta, chiar daca introduce provocari logistice noi precum responsabilitatea asupra coletelor si costuri suplimentare de sortare.
UPS, Fedex si Amazon au “ghicit” deja afacerea
Companii precum UPS, Fedex si Amazon au abordat deja aceste provocari prin utilizarea de micro-depozite amplasate strategic in orase; in esenta, acestea sunt containere centrale care functioneaza ca mini-centre de distributie, unde sunt depozitate coletele de livrare si de unde furnizorii de servicii UPS colecteaza expedierile.
Bicicletele de marfa nu sunt foarte ieftine, dar subventiile locale si guvernamentale pot ajuta in mod semnificativ antreprenorii sa abordeze aceasta solutie.
In tari precum Austria, Germania si Franta, subventiile au deja un rol esential in reducerea barierelor financiare si in incurajarea adoptarii bicicletelor, prin stimulente financiare cuprinse intre 200 si 2 000 EUR.
O infrastructura sigura pentru biciclisti este, de asemenea, esentiala pentru cresterea adoptarii bicicletelor de marfa.
Pistele inguste pentru biciclete si obstacolele fizice reprezinta provocari semnificative pentru bicicletele-cargo, care sunt mai late, mai lungi si mai grele decat bicicletele standard.
Infrastructura actuala locala din multe orase inca nu reuseste sa acomodeze aceste biciclete mai mari.
Prin urmare, extinderea benzilor pentru biciclete, reducerea obstacolelor fizice si crearea a mai multor cartiere cu trafic redus, alaturi de politicile nationale care sporesc investitiile in deplasarea activa, pot incuraja in mod semnificativ utilizarea bicicletelor de marfa.
“Hoteluri de mobilitate” in Norvegia si Suedia
Legat de infrastructura, Norvegia a deschis recent primul sau “hotel de mobilitate” in Oslo. Ideea este ca hotelul actioneaza ca un “hub central” pentru biciclete in inima orasului si ofera o serie de servicii sub acelasi acoperis, inclusiv achizitionarea de biciclete, optiuni de finantare, service si intretinere, precum si modificari ale bicicletelor.
Exista, de asemenea, facilitati pentru lucratori, cum ar fi depozitarea in siguranta si facilitati de incarcare pentru biciclete electrice de marfa. Un concept de “hotel de mobilitate” similar a fost deschis si in Goteborg, Suedia.
Ca parte a unei investitii a Amazon, de 356 de milioane de euro, pentru decarbonizarea retelei sale de transport din Regatul Unit, compania a introdus recent o flota de biciclete electrice de marfa in Norwich care livreaza mii de pachete pe saptamana.
Norwich se alatura altor peste 40 de orase din Regatul Unit si Europa in care micro-centralele de mobilitate ale Amazon sprijina livrarile ecologice.
Infrastructurile municipale
Bicicletele de marfa ofera o alternativa flexibila, fara emisii, la vehiculele conventionale de livrare, cum ar fi camionetele.
Capacitatea lor de a ocoli aglomeratia si restrictiile de parcare si de a utiliza pistele dedicate bicicletelor le confera un avantaj in logistica urbana, in special in orasele care incep sa restrictioneze accesul vehiculelor in unele centre sau zone “de protectie”.
De asemenea, reducerea numarului de camionete mari de pe strazile inguste ale oraselor aduce un plus de siguranta.
Bicicletele de transport de marfa asigura un echilibru intre agilitatea si costurile reduse de exploatare ale bicicletelor si capacitatea de transport a camionetelor mici.
Cu toate acestea, pentru ca bicicletele-cargo sa reduca emisiile, sa decongestioneze traficul si sa scada costurile de livrare, municipalitatile trebuie sa puna la dispozitie infrastructura necesara, cum ar fi pistele si micro-depozite, iar guvernele trebuie sa ofere politici de sprijin care sa incurajeze retelele logistice comune.
Si aici, “cheia succesului consta in planificarea atenta si colaborarea dintre sectorul public si cel privat,” conchide Euronews.
Pe lista PSD Arges pentru Camera Deputatilor se afla, pe pozitia a 4-a, Ioana Facaleata…
Politia olandeza a arestat duminica la Amsterdam manifestanti pro-palestinieni care se adunasera in oras in…
Presedintele Partidului National Liberal (PNL), Nicolae Ciuca, si-a manifestat, duminica, increderea ca va accede in…
Moscova analizeaza un plan de a fuziona cele mai mari trei companii petroliere ale sale…
Anul acesta, atmosfera sarbatorilor a inceput sa se simta mai devreme in Bacau, odata cu…
Era o zi de august cand cercetatorii biologi au ajuns pe stancile din Muntii Bistritei.…