Eveniment rar: Un nou ziar de duminica este lansat in Franta, in mijlocul disputelor privind preluarilor mass-media de catre miliardari

analize

Intr-un mic birou din nordul Parisului, jurnalistii se pregatesc pentru un eveniment extrem de rar si oarecum riscant: lansarea primului ziar tiparit nou in Franta din ultimii 10 ani, potrivit The Guardian.

„Odata cu criza Covid, oamenii au redescoperit articole lungi si cartile si isi doresc un moment special de lectura in weekend, si lor ne adresam”, a declarat Jean-Christophe Tortora, presedintele La Tribune Dimanche, un nou ziar duminical, care va fi pusa in vanzare in acest weekend.

Lansarea ziarului, o combinatie de stiri, reportaje regionale, cultura si continut de stil de viata, se confrunta cu scaderea vanzarilor tipariturilor in Europa si a retelei de distributie a presei in Frantei. Multe chioscuri de stiri sunt inchise duminica, iar unele ziare se bazeaza pe vanzatorii care instaleaza standuri in centrele oraselor.

Dar vanzarile ziarului vor fi analizate de politicieni si comentatori, deoarece Franta se afla in mijlocul unei dispute furioase cu privire la ziarele de duminica, razboaiele culturale de extrema dreapta si preluarilor de catre miliardari a mass-media.

Tortora a subliniat ca lansarea La Tribune Dimanche a fost un proiect de lunga durata si nu a fost pentru a intra in razboi cu ziarele rivale, dar intra pe piata in momentul in care singurul ziar de duminica autonom din Franta, Le Journal du Dimanche, a fost revizuit radical ca un vitrina a politicii identitare si a ideilor de extrema dreapta dupa preluarea de catre miliardarul catolic conservator Vincent Bollore.

Industriasul breton, care isi construieste un imperiu mediatic de televiziune, radio si presa scrisa, a fost descris de fostul ministru al educatiei Pap Ndiaye ca fiind „foarte aproape de cea mai radicala extrema dreapta”, iar Ndiaye a adaugat ca mass-media detinute de acesta aduc un prejudiciu democratiei.

Pascal Praud, o vedeta a canalului de televiziune CNews al lui Bollore si editorialist in Le Journal de Dimanche, a declarat in aceasta saptamana ca mass-media de stanga este pur si simplu geloasa pe succesul grupului media.

In aceasta vara, Le Journal du Dimanche a avut cea mai lunga greva din ultimii 50 de ani din cauza numirii unui redactor de extrema dreapta. In ultima luna, 90% din angajatiau plecat, iar editorul, Geoffroy Lejeune, a pastrat designul ziarului, dar l-a mutat de la o pozitie centrista, apropiata de guvern, la o pozitie radicala de opozitie, concentrandu-se pe politica de identitate, criminalitate, imigratie si Islam.

Cifrele de vanzari ale Le Journal du Dimanche au fost pazite cu grija. A pierdut 1,5 milioane de euro din cauza grevei care a durat 40 de zile si era deja considerat in dificultate inainte de preluare. Vanzarile pentru primul numar sub noul regim din august au fost raportate de Le Figaro la aproximativ 61.000 – considerate respectabile si atribuite unui element de curiozitate. Saptamanalul satiric Le Canard Enchaine a raportat saptamana aceasta ca vanzarile au scazut la aproximativ 49.000, dar aceasta cifra nu a fost confirmata.

La Tribune Dimanche ar putea cuceri cititorii dezamagiti de transformarea radicala a Journal du Dimanche. Intr-adevar, directorul editorial al La Tribune Dimanche, Bruno Jeudy, a parasit saptamanalul Paris Match, o alta adaugare recenta la imperiul lui Bollore, dupa ce a contestat prima pagina dedicata unui cardinal catolic ultra-reactionar.

Noul ziar de duminica, care spera sa devina rentabil in doi ani, este o reinventare a La Tribune, care a fost fondat in 1985 ca un cotidian financiar inainte de a deveni o editie de vineri, apoi devenind complet digital in 2020. Pana atunci, nu a avut niciodata o editie de duminica. Noul ziar intra pe o piata aglomerata de duminica, unde titlurile regionale de top, cum ar fi Ouest-France, au un numar mare de cititori, precum si ziarul de sport L’Equipe si ziarul, Le Parisien-Aujourd’hui en France.

Tortora tocmai terminase un tur al Frantei, intalnindu-se cu cititorii in bistrouri si baruri de la Toulouse la Saint Malo. „Am constatat ca exista o cerere pentru un ziar al carui ton sa fie calm si sa nu provoace anxietate, care sa nu fie un articol de opinie, care sa nu vaneze alegatorii, nu se bazeaza pe temerile oamenilor si care sa fie sincer si independent. Duminica, francezii mananca impreuna cu familia si prietenii, nu vor sa dezbinam natiunea. S-a mentionat mult problema independentei. Exista o neincredere in Franta fata de clasa politica si mass-media. Am interactionat cu cititorii si ne-am aparat profesia”, a spus el.

„Scopul nostru este sa producem jurnalism intr-o duminica despre care se vorbeste inca luni, pentru a stabili agenda saptamanii”, a spus si Soazig Quemener, editorul ziarului.

In centrul noii batalii pentru cititorii de duminica se afla lunga traditie a industriasilor francezi bogati care cumpara ziare in Franta. La Tribune Dimanche a castigat un nou actionar anul acesta, miliardarul din Marsilia, Rodolphe Saade, care este unul dintre cei mai bogati oameni ai Frantei. Compania sa globala de transport maritim de containere, CMA CGM, a fost fondata de tatal sau la Marsilia cu o nava, dupa ce a parasit Libanul in timpul razboiului civil. A devenit a treia companie ca marime din lume, amplificata de superprofiturile avute dupa pandemie. Saade este cel mai bogat om din Marsilia si a intrat si pe piata mass-media, achizitionand ziarul din Marsilia La Provence si ziarul regional Corse Matin. El a fost vazut pana acum ca o figura non-interventionista in ziare si inca nu a vizitat birourile din Paris ale La Tribune Dimanche.

Dar prezenta lui Saade la banchetul de stat dat in onoarea regelui Charles la Palatul Versailles de luna trecuta a aratat ca detinerea unui ziar este o parte cheie a statutului in randul institutiei franceze. De asemenea, la masa lunga de 60 de metri data in onoarea regelui, au mai fost asezati si alti proprietari de media miliardari: Bernard Arnault, proprietarul grupului de produse de lux LVMH si unul dintre cei mai bogati oameni din lume, care detine cotidianul financiar Les Echos si cotidianul Le Parisien-Aujourd’hui en France, si magnatul de telecomunicatii, Xavier Niel, actionar al grupului Le Monde.

Miliardarii nu investesc in ziare franceze pentru rentabilitate, deoarece majoritatea sunt in pierdere, a spus Nicolas Kaciaf, sociolog media la Universitatea Sciences Po Lille. In schimb, achizitionarea de ziare ar putea fi vazuta ca o forma de prestigiu sau ca parghie. „A detine un mijloc mass-media atunci cand devii una dintre cele mai mari averi din Franta este ca un bilet de intrare intr-un club – este ca si cum ai intra intr-un stabiliment si ai spune ca nu suntem doar bogati, ci apartinem acestei lumi de personalitati influente”, a spus el.

Dar Bollore este vazut ca incalcand aceasta traditie a miliardarilor care raman relativ aproape de cei de la putere. Desi Bollore a declarat la o sedinta a Senatului de anul trecut ca interesul sau pentru mass-media „nu este politic, nu ideologic, este pur economic”, partile emblematice ale imperiului sau in crestere, CNews TV, Radio Europe 1 si Le Journal du Dimanche, sunt vazute ca fiind revizuite pentru a se concentra asupra politicii de opinie si identitate.

„Este clar in mass-media ca scopul lui este un razboi cultural, o batalie ideologica… este mai degraba o cruciada culturala, religioasa si politica pentru a apara o Franta catolica care si-ar inchide granitele si s-ar intoarce spre sine”, a spus Alexis Levrier, istoric media la Universitatea din Reims. El a spus ca este prima data cand un industrias s-a intors impotriva presedintelui si a puterii.

Cand Franta a lansat o consultare saptamana aceasta cu privire la viitorul presei, au existat cereri din partea sindicatelor jurnalistilor de a aborda proprietatea mass-media si libertatea presei, precum si protectia jurnalistilor si a surselor. Levrier spera ca aceasta consultare nu va insemna din nou „multe discursuri marete si laude privind libertatea presei, dar nimic concret”.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: