Experiment Airbus: Aeronava jumatate avion, jumatate elicopter
Airbus Helicopters a prezentat, miercuri o aeronava experimentala, jumatate avion si jumatate elicopter, in cautarea vitezei pe masura ce concurenta se incinge pentru a defini aeronava viitorului, potrivit Reuters.
Racer, care costa 200 de milioane de euro este un model demonstrativ unic care combina rotoarele traditionale de deasupra cu doua elice orientate inainte, in incercarea de a combina stabilitatea si viteza, scurtand timpii de raspuns pentru misiuni critice precum cautarea si salvarea.
„Exista misiuni in care accesul cat mai rapid posibil in zona este vital. Vorbim adesea despre `ora de aur`”, a declarat pentru Reuters CEO-ul Airbus Helicopters, Bruno Even, referindu-se la fereastra considerata cea mai critica pentru acordarea asistentei medicale.
Asemenea modele ar putea fi oferite si industriei militare, deoarece NATO efectueaza un studiu major asupra aeronavelor de generatie urmatoare, desi depinde mult de modul in care sunt definite nevoile viitoare.
Racer a zburat pentru prima data in aprilie, in fata unei audiente formate din 150 de directori din industrie, politicieni si reprezentanti ai Uniunii Europene adunati la baza Airbus Helicopters din Marignane, sudul Frantei, unde aparatul a luat treptat forma in ultimii sapte ani.
Airbus, cel mai mare furnizor civil din lume, experimenteaza de multi ani noi modele de elicoptere alaturi de rivali precum Sikorsky produs de Lockheed, care, in urma cu peste un deceniu, a doborat recordul de viteza de atunci cu elicopterul demonstrativ X2.
Racer este un succesor al modelului X3 bazat pe Dauphin, pe care Airbus l-a dezvaluit la o baza aeriana din apropiere, in secret, in 2010, care a continuat sa revendice un record neoficial, intrecand viteza lui Sikorsky X2.
Ambele modele urmaresc sa depaseasca obstacolele din calea zborului de mare viteza cu elicopterul, combinand avantajele aeronavelor cu aripa fixa cu cele ale unui elicopter standard.
Dar nu exista un consens cu privire la cum va arata elicopterul viitorului.
Debutul public al lui Racer a venit la cateva luni dupa ce Leonardo din Italia, si producatorul american Bell au convenit sa coopereze la urmatoarea generatie de tehnologie cu rotor basculant, care inlocuieste elicele elicopterului.
Leonardo conduce, de asemenea, un proiect separat de dezvoltare a urmatoarei generatii de rotoare basculante pentru uz civil. AW609 este singurul design civil existent, dar inca nu a fost certificat.
Sustinatorii rotorului inclinat, care se bazeaza pe rotoare montate lateral la 90 de grade pentru a merge in sus si apoi inainte, sustin ca acesta permite viteza si raza mai mari, potrivite misiunilor militare. Criticii spun ca mecanismul de inclinare atinge viteze mai mari doar in detrimentul complexitatii si costurilor de intretinere.
Airbus a spus ca Racer va zbura cu 220 de noduri (400 km/ora) in comparatie cu vitezele traditionale ale elicopterului mai apropiate de 140 de noduri. Bell spune ca designul sau cu rotor inclinat V-280 Valor, ales recent de Pentagon, va atinge o viteza de croaziera de 280 de noduri.