Fara pasaport, fara bilet, fara orice fel de act. Primul aeroport prin care calatorii vor trece fara a prezenta niciun fel de document

externe

Aeroport

Imaginati-va ca va imbarcati intr-un zbor fara sa prezentati pasaportul, cartea de identitate sau biletul nici macar o data la aeroport. Pana in 2025, acesta ar putea fi cazul la Aeroportul International Zayed din Abu Dhabi, relateaza CNN.

Aeroportul este cunoscut pentru infrastructura sa de inalta tehnologie, fiind recent laudat si de antreprenorul Elon Musk: „SUA trebuie sa recupereze”.

Acum, aeroportul isi lanseaza proiectul Smart Travel, care isi propune sa instaleze senzori biometrici in fiecare punct de control de identificare din aeroport, de la ghiseele de check-in la cabine de imigrare, case de marcat duty-free, saloane ale companiilor aeriene si porti de imbarcare.

Datele biometrice sunt masuratori biologice care ne identifica ca indivizi. Datorita senzorilor, in orice punct in care este necesar un document pentru acces, identitatea pasagerului si statutul sau de calator pot fi verificate prin recunoasterea faciala sau a irisului.

In Abu Dhabi, tehnologia este deja utilizata in anumite sectiuni ale aeroportului, in special pe zborurile operate de compania aeriana partenera Etihad. Cu toate acestea, ambitia sa de a se extinde la intregul flux de pasageri reprezinta ceva nou.

„Ne extindem la noua puncte de contact si aceasta ar fi o premiera mondiala”, spune Andrew Murphy, director de informatii la Aeroportul Abu Dhabi. „Este conceput fara a fi necesara inscrierea prealabila, pasagerii sunt recunoscuti si autentificati automat pe masura ce se deplaseaza prin aeroport, accelerand semnificativ intregul proces.”

Murphy explica faptul ca tuturor celor care sosesc pentru prima data in Emiratele Arabe Unite, fie ca sunt rezidenti sau turisti, li se colecteaza datele biometrice la imigrare de catre Autoritatea Federala pentru Identitate, Cetatenie, Vama si Securitate Portuara (ICP).

Sistemul aeroportului apeleaza la aceasta baza de date pentru a verifica pasagerii pe masura ce trec prin punctele de control.

„Caracterul cu adevarat unic consta in faptul ca aceasta solutie biometrica speciala este un parteneriat cu ICP pentru a utiliza aceste date in scopul de a face ca experienta pasagerilor sa fie fara cusur. Si de aceea toata lumea o poate folosi”, explica el.

Murphy spune ca scopul este de a usura fluxul de pasageri, facand tranzitul mult mai rapid. Implementarea initiala a dovedit acest lucru, pana acum.

Intr-un sondaj realizat in octombrie 2023 de catre Asociatia Internationala de Transport Aerian (IATA), 75% dintre pasageri au afirmat ca ar prefera sa utilizeze date biometrice in locul pasapoartelor si biletelor de imbarcare pe hartie.

Pentru restul de 25% dintre oameni, care s-ar putea simti inconfortabil cu tehnologia sau prefera interactiunile umane, Murphy spune ca trecerea printr-o verificare mai traditionala a pasagerilor va ramane o optiune.

Oferirea posibilitatii pasagerilor de a alege daca sa treaca sau nu prin recunoasterea faciala este sustinuta de factorii de decizie politica internationali, in special atunci cand este vorba despre cei care nu sunt obisnuiti sa tranziteze un aeroport.

„Daca cineva calatoreste doar o data la doi sau trei ani, ceea ce este cazul pentru foarte, foarte, foarte multi oameni, atunci, de fapt, ar putea prefera o interactiune umana care sa ii ofere indrumare”, spune Louise Cole, sefa departamentului de experienta a clientilor si facilitare pentru IATA.

In plus, daca calatoriti cu copii mici, prezentarea documentelor unui membru al personalului este inca o cerinta, desi limita de varsta poate varia de la un aeroport la altul.

„Sistemul este rezervat persoanelor cu varsta de peste 12 ani, deoarece constatam ca in cazul copiilor mai mici […] trasaturile fetei se schimba destul de rapid”, explica Murphy.

Si alte aeroporturi din lume se bazeaza mai putin pe hartie si mai mult pe biometrie.

In raportul IATA din octombrie 2023, 46% dintre respondenti au declarat ca au mai utilizat aceasta tehnologie intr-un aeroport.

Cu toate acestea, niciun aeroport nu este considerat oficial ca fiind fara pasaport.

„Stiu ca exista o multime de intentii de a ajunge la acea experienta biometrica complet fara contact”, spune Cole, „dar unul dintre motivele pentru care industria este atat de in urma este ca este greu de imaginat orice alt proces de consum prin care trebuie sa te opresti si sa dovedesti ceva din nou si din nou si din nou.”

Aeroportul Changi din Singapore este unul dintre liderii in implementarea tehnologiei. Ca si Abu Dhabi, acesta a incheiat un parteneriat cu autoritatea guvernamentala pentru imigratie pentru a dezvolta un sistem de autorizare biometrica accesibil atat rezidentilor, cat si turistilor. Sistemul va fi implementat progresiv, incepand din aceasta luna.

Aeroportul International Hong Kong, Tokyo Narita, Tokyo Haneda si Aeroportul International Indira Gandhi din Delhi au lansat, de asemenea, terminale biometrice la anumite puncte din timpul tranzitului.

Aeroporturile europene fac si ele pasi importanti.

Anul trecut, IATA a colaborat cu British Airways pentru a testa primul zbor international cu identitate digitala complet integrata.

Decoland de pe Heathrow si aterizand la Roma Fiumicino, un pasager test a zburat doar cu identitatea sa digitala, cunoscuta sub numele de W3C Verifiable Credential. Pasaportul, viza si biletul electronic au fost stocate intr-un portofel digital, toate verificate prin recunoastere biometrica.

In SUA, Serviciul vamal si de protectie a frontierelor a implementat tehnologia biometrica in zonele de sosire ale tuturor celor 96 de aeroporturi internationale, iar 53 de locatii dispun de aceasta tehnologie si la plecare.

Pe masura ce aeroporturi precum cel din Abu Dhabi isi extind utilizarea tehnologiei biometrice, acestea ar putea stabili un punct de referinta pentru alte zone de tranzit, deschizand calea catre calatorii fara documente.

Sursa foto: depositphotos.com

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: