Fost angajat al Boeing, care a atras atentia asupra incalcarii standardelor de productie de catre companie, gasit mort in conditii suspecte
Un fost angajat al Boeing, cunoscut pentru faptul ca a exprimat ingrijorari cu privire la standardele de productie ale firmei, a fost gasit mort in SUA. In zilele dinaintea decesului sau, el a depus marturie intr-un proces de denuntare impotriva companiei.
Medicul legist din comitatul Charleston a confirmat decesul sau pentru BBC.
Acesta a declarat ca barbatul de 62 de ani a murit in urma unei rani „autoprovocate” pe 9 martie, iar politia investigheaza.
John Barnett a fost director de control al calitatii la gigantul american al avioanelor timp de peste 30 de ani, pana la pensionarea sa in 2017 din motive de sanatate.
Din 2010, el a lucrat ca manager de calitate la fabrica din North Charleston care produce 787 Dreamliner, un avion de ultima generatie folosit in principal pe rutele de lung curier.
In 2019, Barnett a declarat pentru BBC ca muncitorii aflati sub presiune au montat in mod deliberat pe linia de productie piese care nu corespund standardelor la aeronave.
De asemenea, el a spus ca a descoperit probleme grave cu sistemele de oxigen, ceea ce ar putea insemna ca una din patru masti de respiratie nu ar functiona in caz de urgenta.
El a declarat ca, la scurt timp dupa ce a inceput sa lucreze in Carolina de Sud, a devenit ingrijorat de faptul ca presiunea pentru a construi noi aeronave a insemnat ca procesul de asamblare a fost grabit si ca siguranta a fost compromisa, lucru negat de companie.
Ulterior, el a declarat ca muncitorii nu au respectat procedurile menite sa urmareasca componentele prin fabrica, ceea ce a permis disparitia unor componente defecte.
El a spus ca, in unele cazuri, piese sub standarde au fost chiar scoase din tomberoanele de rebuturi si montate pe avioanele care erau in curs de constructie pentru a preveni intarzierile pe linia de productie.
De asemenea, el a afirmat ca testele efectuate pe sistemele de oxigen de urgenta care urmeaza sa fie montate pe 787 au aratat o rata de esec de 25%, ceea ce inseamna ca unul din patru ar putea sa nu se activeze intr-o situatie de urgenta in viata reala.
Barnett a declarat ca a alertat managerii cu privire la preocuparile sale, dar nu s-a luat nicio masura.
Boeing a negat afirmatiile sale. Cu toate acestea, o analiza din 2017 a autoritatii de reglementare din SUA, Administratia Federala a Aviatiei (FAA), a confirmat unele dintre ingrijorarile lui Barnett.
Aceasta a stabilit ca locatia a cel putin 53 de piese „neconforme” din fabrica era necunoscuta si ca acestea erau considerate pierdute. Boeing a primit ordin sa ia masuri de remediere.
In ceea ce priveste problema buteliilor de oxigen, compania a declarat ca, in 2017, a „identificat unele butelii de oxigen primite de la furnizor care nu se desfasurau corect”. Dar a negat ca vreuna dintre ele a fost montata efectiv pe aeronave.
Barnett urma sa fie supus unui nou interogatoriu sambata. Cand nu a aparut, au fost facute cercetari la hotelul sau.
Ulterior, acesta a fost gasit mort in camionul sau din parcarea hotelului.