Fost politist finlandez, despre pensiile speciale din Romania: „Sunteti nebuni”
Sorin Ionita, analist la Expert Forum, aflat intr-o vizita in Finlanda, a relatat ce i-a spus un fost politist finlandez cand a aflat despre pensiile speciale din Romania.
„Stiu ca o sa fiti scandalizati de asa exploatare a omului, dar in Finlanda politistii ies la pensie la 65 de ani. La fel si judecatorii, procurorii, SRI-stii si toata lumea. Cu alte cuvinte, nu exista speciali. Deloc.
De exemplu Mika a lucrat in Politia nationala dar a plecat inainte de pensie fiindca a avut chef sa mai faca si altceva in viata, de exemplu sa fie primar intr-o comuna cu 2500 locuitori, unde am eu treaba acuma. Ca atare tot ce a strans contributoriu la pensia de politist i s-a pus deoparte si va primi dupa 65 de ani, plus ce mai aduna pana atunci. Dupa ce i-am explicat cum e la noi, a conchis cu laconism finlandez ‘you guys are crazy’”, a relatat Ionita pe Facebook.
Curtea Constitutionala a Romaniei a decis miercuri sa retrimita in Parlament Legea de modificare a pensiilor speciale, dupa ce unele articole au fost declarate neconstitutionale.
Decizia a fost anuntata de presedintele CCR, Marian Enache. El a afirmat ca legea este constitutionala in ansamblul sau, dar exista si aspecte de neconstitutionalitate.
„Curtea, intr-un cvorum de opt judecatori, fiind absent motivat un judecator, a decis ca Legea pensiilor de serviciu este constitutionala in ansamblul sau, dar Curtea a constatat neconstitutionalitatea unor critici intrinseci privind unele dispozitii ale legii. (…) Ca efect al deciziei, legea se va intoarce in Parlament, pentru a fi pusa de acord cu decizia Curtii, conform articolului 147 alineatul 2 din Constitutie”, a declarat Enache.
Ulterior, CCR a precizat intr-un un comunicat de presa ca a fost admisa obiectia de neconstitutionalitate formulata de Inalta Curte de Casatie si Justitie, Curtea constatand ca sunt neconstitutionale dispozitiile art.I – IV, art. XIII alin.(5) si (6) si art. XV din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu si a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, precum si anexele nr.1-3 la aceasta.
Pe de alta parte, Curtea Constitutionala, in raport cu criticile de neconstitutionalitate extrinseca formulate, a respins, ca neintemeiata, obiectia de neconstitutionalitate si a constatat ca este constitutionala Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu si a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal.
„In esenta, Curtea a constatat ca diminuarea bazei de calcul a pensiilor de serviciu din sistemul justitiei, precum si omisiunea reglementarii unor dispozitii tranzitorii efective in privinta cresterii, pe de o parte, a ponderii vechimii efective in functie, si, pe de alta parte, a varstei de pensionare necesare acordarii pensiei de serviciu afecteaza componenta functionala/institutionala a principiului independentei justitiei in substanta sa. De asemenea, se incalca exigentele de calitate a legii prin lipsa unor reglementari tranzitorii clare, precise si previzibile cu privire la actualizarea pensiilor de serviciu si la eliminarea cresterii cu 1% a valorii de 80%, care se aplica asupra bazei calcul a pensiei de serviciu pentru fiecare an care depaseste vechimea standard de 25 de ani. Curtea a retinut ca recalcularea pensiilor de serviciu aflate in plata afecteaza securitatea juridica in componenta de neretroactivitate a legii. Securitatea juridica cere si impune o protectie a garantiilor referitoare la conservarea dreptului care a fost dobandit prin emiterea deciziei de pensionare”, a explicat CCR.
„Curtea a mai observat ca partea necontributiva a pensiei de serviciu poate face obiectul unei impozitari distincte fata de partea sa contributiva conditionat de aplicarea acesteia tuturor categoriilor de beneficiari ai pensiilor de serviciu, fara distinctie. Legea criticata introduce o astfel de impozitare, insa nu stabileste cu claritate baza de impunere, ceea ce este contrar exigentelor de calitate a legii. Curtea a mai retinut ca impozitarea nu poate avea un caracter sanctionator, pentru ca se ajunge practic la o regandire si restructurare indirecta a insasi bazei de calcul a pensiei de serviciu”, a mai indicat Curtea Constitutionala.
Pe 29 iunie, ICCJ a sesizat Curtea Constitutionala in legatura cu Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul pensiilor de serviciu, dar si referitor la actul normativ privind cresterea varstei de pensionare.
Proiectul se refera la pensiile speciale ale magistratilor, militarilor, diplomatilor, functionarilor parlamentari, personalului Curtii de Conturi, aeronautic.
Actul normativ vizeaza calcularea pensiilor de serviciu plecand de la vechimea in specialitate, reducerea procentului de calcul raportat la venitul obtinut si alinierea stagiului de contributivitate minim la cel aplicat in sistemul public de pensii.
Conform acestei legi, procurorii si judecatorii se vor putea pensiona pana in 2028 in aceleasi conditii ca pana acum, adica indiferent de varsta, daca au 25 de ani vechime si beneficiind de o pensie in cuantum de 80% din indemnizatia bruta si sporurile din ultima luna de activitate. De aceleasi conditii de pensionare prevazute de legile in vigoare vor beneficia si pensionarii militari, in urmatorii cinci ani. Totodata, pensiile mai mari de 4.000 de lei net vor fi impozitate cu 15%.
Foto: ro.depositphotos.com