externe

Generatia Z iubeste hainele second hand si uraste depozitele de deseuri. „Pachetul de stil” sau democratizarea unui domeniu rezervat odinioara doar celor bogati

Cand Celeste Goyena a absolvit facultatea in primavara anului 2020, inarmata cu o diploma in marketing si finante, era in plina pandemie, iar perspectivele ei de angajare erau in impas.

Avand timp la dispozitie, Goyena a inceput sa vanda „pachete de stil” – colectii de haine „curatoriate” pe care clientii le puteau solicita prin mesaj direct sau prin intermediul site-ului sau personal, scrie The Washington Post.

Pentru a se comercializa, tanara in varsta de 24 de ani a inceput sa se scufunde in rafturile din magazinele de vechituri si sa isi posteze descoperirile pe TikTok. Aceste videoclipuri cu „tinuta zilei”, pe care le impodobea cu hashtag-uri precum #fitcheck si #outfitinspiration, nu au avut prea mult succes, dar acest lucru s-a schimbat atunci cand una dintre primele sale cliente i-a aratat o poza de pe Pinterest cu articole colorate de vara.

Goyena, care isi are sediul in New York, i-a trimis o tinuta din cap pana in picioare, completata cu accesorii care au finisat aspectul. In iulie 2021, ea a postat un videoclip #stylebundle care a primit rapid peste 30.000 de aprecieri si aproape 200.000 de vizualizari. De atunci, ea a adunat zeci de mii de urmaritori atat pe TikTok, cat si pe Instagram, iar pagina ei TikTok „Pentru tine”, a fost in curand plina de alti thrifteri care isi vindeau propriile pachete de stil inspirate de Pinterest. Printre ele se numara si Charlotte Chiasson, in varsta de 24 de ani, care a inceput sa isi vanda propriile pachete de stil cam in aceeasi perioada, la inceputul anului 2021.

Locuind acasa in timpul pandemie, Chiasson a declarat ca a inceput sa posteze videoclipuri cu tinute pe TikTok, folosindu-se de dulapul ei „care exploda de haine de epoca”. Ea a decis sa profite de faptul ca oamenilor le placeau gusturile ei, comercializand pachete de stil, care au luat rapid avant.

Din ce in ce mai multi pasionati de articole de ocazie, care se pricep la social media, fac o cariera din orele petrecute cautand prin rafturile magazinelor de ocazie. Pe fondul unui ciclu de tendinte in plina desfasurare datorita TikTok, acesti stilisti online au gasit o nisa de vanzare de haine la mana a doua care ofera clientilor din Generatia Z preocupati de ecologie emotia unei sesiuni de cumparaturi – fara sentimentul de vinovatie al unei cumparaturi de la Zara.

Nu trebuie sa fii Sofia Richie sau Bella Hadid pentru a apela la serviciile lor relativ accesibile. Ca atare, ele democratizeaza un domeniu rezervat odinioara celor bogati.

Pentru fiecare pachet, stilistii (unii isi spun „cumparatori personali”) lucreaza direct cu clientele lor – inspirandu-se din pagina Pinterest pentru a crea un set de tinute adaptate preferintelor lor estetice.

Erin Galioto, o asistenta de styling liber-profesionista in varsta de 23 de ani din Wisconsin, a achizitionat pana acum trei pachete de stiluri. Ea estimeaza ca aproximativ 80 la suta din garderoba sa existenta este alcatuita din articole second-hand, lucru pe care il atribuie „complexului sau de individualitate”. Dar ea inca apeleaza la pachete de stil pentru a evita ceea ce ea numeste „iluzia magazinului de vechituri”, atunci cand cineva cumpara un articol care este prea mare sau patat doar pentru a ajunge acasa si a realiza: „Acesta este cel mai urat lucru pe care l-am vazut in viata mea”.

Galioto a spus ca a descoperit pachetele de stil dupa ce s-a trezit cufundata in ecosistemul de videoclipuri „ce a vrut” vs. „ce a primit” de pe TikTok si Instagram. Aceste videoclipuri compara lista de dorinte a unui client cu articolele de lux pe care stilistele lor le-au pus la pachet, adesea cu o acuratete surprinzatoare.

Majoritatea persoanelor care comanda pachete de stil thrifted (second hand) isi gasesc stilistii prin intermediul paginilor lor de Instagram si TikTok. Sara Fedz, in varsta de 23 de ani, proprietara unui magazin second-hand si stilista cu sediul in Miami si L.A., a declarat ca oamenii urmaresc de obicei stilistii pentru continutul lor de moda, iar apoi decid sa cumpere un pachet dupa ce isi dau seama ca este o posibilitate.

Preturile pachetelor de stil online variaza foarte mult. Pentru a cumpara de la Goyena, de exemplu, clientii pot alege intre o gama de marimi. Pachetul standard, care include unul pana la doua accesorii si una pana la doua tinute complete, se vinde cu 130 de dolari. Fedz, pe de alta parte, le cere clientilor sai sa aiba un buget minim de imbracaminte de 1.000 de dolari, pe langa tariful pe care il percepe pentru munca sa, care variaza in functie de cat de repede doreste clientul sa i se trimita pachetul si cat de specifice sunt cererile sale.

Adesea, stilistii trebuie sa dedice ore intregi vanarii prin rafturi si cernerii prin gramezile de produse pentru pachetele lor. „Acolo unde locuiesc eu, sunt sapte magazine de vechituri si merg la fiecare dintre ele, asa ca este o experienta de o zi intreaga”, a spus Chiasson, care poarta cu ea un dosar urias plin cu plansele de dispozitie, marimile si preferintele clientilor sai, precum si o banda de masurat.

Popularitatea thriftingului din ultimii ani, precum si popularitatea tot mai mare a microtendintelor si a marcilor ieftine de fast fashion, cum ar fi Shein, a facut ca anumite articole sa fie mai greu de gasit. Fedz, de exemplu, a spus ca este greu sa pui mana pe anumite articole de marca care erau candva obisnuite in majoritatea magazinelor de vechituri, cum ar fi o geanta Juicy Couture.

De asemenea, trebuie sa ne confruntam cu o avalansa de imbracaminte de calitate inferioara. „Cand intru in magazinul de vechituri, vad doar haine Shein si sunt toate in dezordine. Aceste piese nu sunt cu adevarat sustenabile”, a spus Chiasson, mentionand ca evita aceste articole.

Acesti stilisti ii pot ajuta pe clientii lor din Gen Z sa imbine obiective contradictorii in materie de moda. Dupa cum se spune intr-un buletin informativ recent de la McKinsey & Company: „Relatia Gen Z cu moda este complicata. Pe de o parte, generatia Z isi exprima dorinta de a avea articole produse in mod durabil si adora sa faca economii. Pe de alta parte, „hauls” de imbracaminte (sau ceea ce generatiile anterioare numeau o sesiune de cumparaturi) reprezinta unul dintre cele mai vizionate si mai produse continuturi pe retelele de socializare.”

Si, la sfarsitul zilei, nimic nu se compara cu graba de a primi un cufar cu comori de moda prin posta, spun fanii. „Anticiparea ma face sa continui si ma face sa fiu entuziasmata pentru ziua urmatoare. Odata ce o primesti, e ca in dimineata de Craciun”, a spus Galioto.

Urmareste-ne si pe:
Karina Macovei

Share
Published by
Karina Macovei

Recent Posts

Ciolacu, zboruri de lux cu familia Vicol-Ciorba la Nisa. In avion se afla si Sorina Docuz. Reactia sefului PSD: „Suntem mai multi Ciolacu”

Jurnalistii de la G4Media au dezvaluit, miercuri seara, ca premierul PSD Marcel Ciolacu a calatorit…

6 ore ago

Cea mai veche tablita de piatra, inscriptionata cu cele zece porunci, va fi vanduta la licitatie la New York

Cea mai veche tablita cunoscuta, inscriptionata cu cele zece porunci din Vechiul Testament, este de…

6 ore ago

Inca un oras italian ia masuri pentru a limita supraturismul

Orasul italian Florenta a decis sa ia masuri pentru a reduce supraturismul, introducand masuri, inclusiv…

6 ore ago

Intalnire intre Trump si Biden la Casa Alba: „Bine ai venit, bine ai venit inapoi”

Presedintele ales al SUA, Donald Trump, a revenit miercuri la Casa Alba pentru a discuta…

4 ore ago

Israelul vrea libertatea de a lovi Libanul chiar si dupa incetarea focului, spune Franta

Oficialii israelieni insista asupra mentinerii capacitatii de a lovi Libanul in orice moment, ca parte…

6 ore ago

Esarfa cu tricolorul romanesc a primarului din Marghita a aparut la TV alb-negru

Primarul orasului bihorean Marghita, udemeristul Demian Zsolt, care a participat la un eveniment la o…

6 ore ago