Germania isi extinde influenta, trimite doua nave de razboi in apele Asiei. „Comportamentul agresiv” al Chinei, principala cauza a misiunii

externe

Fergata Germania

O fregata germana si o nava de aprovizionare de lupta au plecat saptamana aceasta din Europa spre Asia, in semn de sustinere pentru aliatii care se confrunta cu „comportamentul agresiv” al Chinei. Ministrul Apararii  de la Berlin nu a exclus posibilitatea ca navele sa treaca prin stramtoarea Taiwan.

In cei trei ani de cand marina germana s-a indreptat ultima data spre regiunea Indo-Pacific, tabloul geopolitic s-a inrautatit semnificativ. Amenintarea razboiului rasuna tot mai tare in regiune, in timp ce Ucraina si Gaza se confrunta zilnic cu bombardamente, subliniaza Nikkei Asia.

In acest context global tensionat, navele vor participa la exercitii impreuna cu flote din Canada, SUA, Japonia, India si Franta. Punctul culminant va fi manevra Rim of the Pacific (RIMPAC), condusa de Marina SUA, cel mai mare exercitiu maritim din lume, care are loc o data la doi ani in largul insulei Hawaii. La RIMPAC, navele se vor intalni cu Fortele Aeriene germane.

Fortele aeriene franceze si spaniole se vor alatura exercitiilor, creand o flota de zeci de avioane de lupta europene. Italia pare sa isi trimita portavionul Cavour si formatia sa, inclusiv avioanele de lupta multirol F-35, pentru a participa la RIMPAC. Separat, Franta a declarat ca intentioneaza sa trimita portavionul cu propulsie nucleara Charles de Gaulle in Indo-Pacific in acest an.

Viceamiralul german Jan Christian Kaack a acuzat recent „comportamentul agresiv” al Chinei. Observatorii spun ca are sens din punct de vedere strategic ca tarile europene sa isi asume un rol mai activ in securitatea globala, avand in vedere evenimentele din ultimii ani. Incursiunea Marinei germane din 2021 in Indo-Pacific a fost prima dupa o absenta de doua decenii.

„Se cuvine ca guvernele europene sa ajute la gestionarea evenimentelor din zona asiatica, deoarece Rusia, Houthis, Iranul, China si Coreea de Nord fac probleme acolo”, a declarat James Holmes, profesor la Colegiul de Razboi Naval al SUA.

Astfel, fregata germana Baden-Wuerttemberg si nava de aprovizionare Frankfurt am Main si-au inceput drumul spre Atlanticul de Nord si Canalul Panama spre Hawaii si Japonia, apoi Marea Chinei de Sud, Oceanul Indian si Marea Rosie, inainte de a se intoarce acasa. Calatoria va dura opt luni.

Intrebat daca navele vor trece prin stramtoarea Taiwan, ministrul Apararii, Boris Pistorius, a raspuns: „Avand in vedere ca si alte formatiuni ale aliatilor nostri vor face acest lucru, este o optiune, desigur”.

Cele doua nave vor participa, de asemenea, la monitorizarea sanctiunilor ONU impotriva Coreei de Nord. Misiunea se incadreaza in orientarile Indo-Pacific ale Berlinului publicate in 2020, care urmaresc sa aprofundeze cooperarea internationala, sa sprijine partenerii locali si sa mentina ordinea internationala bazata pe reguli.

„[Marina germana] se indreapta acum catre o zona tensionata de potential conflict in Marea Chinei de Sud si, posibil, in stramtoarea Taiwan”, a declarat May-Britt U. Stumbaum, profesor de studii de securitate si concurenta strategica la Centrul European George C. Marshall pentru Studii de Securitate. „Este imaginabil ca cele doua nave sa fie hartuite de militia maritima chineza care le inconjoara sau le urmareste, ceea ce ar fi o provocare sa raspunda fara a risca accidente”.

In 2021, cand fregata germana Bayern s-a oprit in tari din Asia-Pacific, inclusiv Australia, Singapore, Japonia si teritoriul american Guam, Berlinul a solicitat o escala la Shanghai, care a fost refuzata. O astfel de solicitare ar fi de neconceput acum, a spus Stumbaum.

„Retorica s-a schimbat profund in Germania din 2021 incoace”, a spus Stumbaum. „Atitudinea politicienilor germani fata de o astfel de vizita portuara este foarte diferita astazi, avand in vedere sprijinul Chinei pentru eforturile de razboi ale Rusiei in Ucraina si agresivitatea crescanda fata de Filipine in Marea Chinei de Sud”.

Alti analisti au declarat ca demonstratia de forta europeana este, de asemenea, o dovada de sprijin pentru SUA in regiune.

Altii vad activitatea militara europeana ca parte a unei vanzari mai ample de echipamente de aparare. Malaezia, Indonezia, Filipine, Australia si India cauta sa isi consolideze capacitatile in fata unei Chine beligerante cu ajutorul armelor europene.

Compania Naval Vessels Luerssen, cu sediul la Bremen, construieste nave de patrulare in Australia, tara care a dezvaluit recent un plan de dublare a flotei sale de nave de razboi.

Italia si Spania se numara printre natiunile care spera sa se alature proiectului filipinez de achizitionare de submarine. Anul trecut, Marina italiana si-a desfasurat nava de patrulare maritima Francesco Morosini in Indo-Pacific timp de sase luni, in speranta de a gasi clienti in Asia de Sud-Est.

„Misiunile Marinei italiene in Indo-Pacific sunt un mijloc de a prezenta marfa [constructorului italian de nave] Fincantieri”, a declarat Aurelio Insisa, cercetator senior pentru Asia in cadrul programului Global Actors din cadrul think tank-ului Istituto Affari Internazionali.

Collin Koh Swee Lean, cercetator principal la Institutul de Studii de Aparare si Strategice de la Universitatea Tehnologica Nanyang din Singapore, considera ca actiunile europene reflecta partial o concurenta mai acerba pe piata globala a armelor.

„Coreea de Sud este un bun exemplu pentru modul in care a reusit sa patrunda pe piata europeana, care, altfel, tinde sa fie un teren de actiune aproape exclusiv pentru vanzatorii occidentali de arme”, a declarat Koh.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: