Increderea in presa a scazut in Romania la 33%. In Finlanda a crescut la 75%

news

Increderea in presa din Romania a scazut in 2022 cu 11 procente fata de anul 2020, iar increderea in stiri este, de asemenea, in scadere si, totodata, a scazut numarul celor care platesc pentru stirile online, informeaza Digital News Report, lansat miercuri de echipa de cercetare a Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din cadrul Universitatii din Bucuresti.

Increderea in presa a scazut in Romania, ajungand, in 2022, la 33% fata de 44% in 2020 si 42% in 2021, iar procentul celor care nu au incredere in presa este in crestere in 2022 – 31%, fata de 2020 – 24%, si 2021 – 29%. Cei care nu au „nici incredere, nici neincredere” este, de asemenea, mai mare in 2022 – 35%, fata de 2020 – 32%, si 2021 – 29%, potrivit raportului, citat de Agerpres.

Citeste si: 75% dintre finlandezi au incredere in stirile pe care le citesc, procent in crestere: „Jurnalistii se asigura ca nu fac greseli”

Potrivit studiului, persoanele care sunt interesate de stiri au o mai mare incredere in ele, dar si aici procentul este mai mic fata de anii trecuti. Peste o treime din respondenti, peste 37%, nu au nici incredere si nu au nici interes in stiri. Un procent de 23% exista la categoria interes mare si interes mare fata de stiri, fata de 37% care nu nici incredere si nu au nici interes. In continuare televiziunea este principalul canal de transmitere a stirilor pentru cei care au interes si incredere in stiri, 30%, urmat de radio – 26%, a explicat lectorul universitar doctor Antonia Matei.

„A fost interesant sa vedem care este principala sursa de informare pentru cei care nu au nici incredere in stiri si nu au nici interes si au declarat ca se informeaza din revistele printate, care stim ca la noi nu prea mai sunt si din social media, pe locul al doilea”, a precizat Antonia Matei.

Scade si increderea in stiri la modul general. Nivelul de incredere in stirile pe care romanii aleg sa le acceseze este mai mare decat increderea generala in stiri. Raportul arata ca oamenii au un atasament mai puternic fata de propriile lor obiceiuri de consum, sunt constanti in ceea ce consuma si au si convingerea ca aleg bine stirile pe care le consuma. Daca din 2020 in 2021 a existat o crestere a increderii in stirile pe care oamenii le acceseaza, acum exista din nou o scadere, de la 46% la 39%. Cei care acceseaza sapte sau mai multe surse de stiri au o mai mare incredere in stiri decat cei care acceseaza o singura sursa.

„Oamenii informati mai riguros au o mai mare incredere in stiri. Cei care nu acorda o mare atentie surselor de unde se informeaza nu au incredere, sunt mai neincrezatori in stiri”, a spus Antonia Matei.

La „Increderea in branduri”, ProTV ramane, in continuare, in top, cu 70%, urmat de Digi24 si Radio Europa FM, cu 68% si Radio Romania Actualitati cu 65%.

Increderea, din 2018 pana in prezent, este in scadere. Daca ProTV era in 2018 la 77%, acum a scazut la 70%, Digi24 era la 72%, in 2018, a crescut in 2021 la 75%, iar acum este la 68%. Cea mai mare scadere o are TVR, care in 2018 era la 72%, iar in prezent a ajuns la 61%.

Potrivit prezentarii, la intrebarea „Branduri vs jurnalisti” se observa ca in Romania oamenii cauta mai degraba anumite branduri, respectiv 65% anumite branduri de stiri, si 35% anumiti jurnalisti sau comentatori.

La intrebarea „Interesul pentru diverse subiecte de stiri”, stirile locale au procentul cel mai mare – 63%, de stirile internationale sunt interesati 59%, iar de stirile politice sunt interesati 50%, la fel ca si stirile despre stiinta si tehnologie, in timp ce de cultura sunt interesati 48%, iar de stirile din invatamant/educatie sunt interesati 47%.

Stirile locale si cele internationale sunt preferate de toate categoriile de varsta, la nivel global – grupa de varsta peste 55 de ani – 69%, urmat de grupa de varsta 45-54 ani – 63%, si 35-44 ani – 58%. Aceeasi ordine este pastrata si la stirile internationale: peste 55 de ani – 66%, 45-54 ani – 55%, 35-44 ani – 49%, iar stirile despre coronavirus sunt interesante pentru oamenii peste 55 de ani – 58%, 45-54 ani – 50%, 35-44 ani – 45%.

La subiectul „Retelele de socializare si consumul de stiri” social media creste cu cinci procente fata de anul trecut (18%). Site-uri/aplicatii ale altor institutii media se pastreaza la 6%, la fel ca in anul anterior, in timp ce site-uri/aplicatii ale televiziunilor si radiourilor au crescut la 10%, fata de 8% in urma cu un an. Televiziunile de stiri inregistreaza o scadere, ajungand la 20%, fata de 25%, iar buletinele sau programele de stiri TV scad de la 33% la 32%.

La categoria „Principalele retele de socializare si mesagerie” pe primul loc se situeaza Facebook cu 63% pentru stiri si 81% – orice scop, urmat de Youtube 36% pentru stiri, 75% – orice scop si WhatsApp cu 31% pentru stiri, 72% – orice scop.

Social media ramane principala modalitate de a afla despre stiri, aproape 50% dintre persoanele chestionate spun ca au folosit site-urile de socializare si au aflat in acest fel despre stiri, 39% spun ca au folosit un motor de cautare si au tastat un cuvant cheie cu denumirea unui anumit site, iar 36% spun ca au accesat direct un site web sau o aplicatie de stiri.

Dintre dispozitivele folosite pentru accesarea stirilor, smartphone-ul a fost folosit de 63% din cei care au raspuns chestionarului, 46% au folosit un calculator, laptop sau desktop, 19% – Smart TV, 13% – smartphone Apple, 8% – televizor conectat.

La intrebarea daca au platit pentru continut de stiri online sau au accesat un serviciu de stiri online cu plata au raspuns cu Da 13% in 2022, fata de 20% in 2018, si cu Nu 84% in 2022, fata de 76% in 2018.

Profilul celor care platesc pentru stiri online este: venituri mari – 37% in 2022, fata de 42% in 2021, venituri medii – 38% in 2022, fata de 27% in 2021, venituri mici – 24% in 2022, fata de 31% in 2021.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre: ,

Comentarii: