Influenceri si cantareti populari de succes din India, premiati de premierul Narendra Modi dupa ce s-au implicat in campania sa electorala
In contextul in care alegerile generale maraton din India vor incepe la 19 aprilie, criticii spun ca partidul de guvernamant al lui Modi, Bharatiya Janata Party (BJP), aflat la putere, a cooptat bazele vaste de fani tineri ai unor vedete foarte influente din social media – in domenii care variaza de la muzica la cultura, de la moda la fitness – pentru a-si promova mesajul politic.
Cantareata de muzica populara indiana Maithili Thakur este unul dintre cei 24 de influenceri care au primit premii luna trecuta la prima editie a Premiilor nationale pentru creatori, organizata de guvern, pentru a promova „povestitorii unei noi Indii increzatoare si asertive”, transmite postul de televiziune France24.
Multe dintre vedetele din retelele de socializare au o asemanare izbitoare in ceea ce priveste promovarea culturii indiene majoritar hinduse, iar mai multe dintre ele sustin ideologia de dreapta a BJP.
„Exista multi influenceri care colaboreaza cu actualul guvern aflat la putere si care realizeaza videoclipuri”, a declarat Thakur, care are 14 milioane de urmaritori pe Facebook si peste 4,5 milioane pe Instagram si YouTube.
Dar criticii spun ca sansa de a-si maximiza numarul de urmaritori si veniturile din postarile pe retelele de socializare prin colaborarea cu BJP ar putea incuraja influencerii sa sustinatotal partidul de guvernamant, despre care se preconizeaza ca va castiga.
Legaturile stranse dintre guvern si marile vedete ale retelelor de socializare il ingrijoreaza pe Prateek Waghre, de la organizatia pentru drepturile digitale Internet Freedom Foundation. „Exista destule motive de ingrijorare doar prin natura acestor colaborari”, a declarat Waghre, mentionand ca influencerii doresc atat sa castige bani din postarile lor, cat si sa castige noi adepti.
„Pur si simplu pe chestiunea stimulentelor, puteti vedea cum acest lucru ii va inclina sa se angajeze intr-un discurs care este covarsitor de pozitiv sau cel putin necritic”. In timp ce partidele politice de la un capat la altul folosesc social media, criticii considera ca legaturile guvernului cu influencerii fac parte dintr-o politica sofisticata de campanie de soft-power a BJP, nationalist hindus.
Waghre a declarat ca se teme, de asemenea, ca ofertele de bani sau de atentie ar putea convinge persoanele cu influenta sa sustina un partid „indiferent de propriile convingeri politice”. Avand in vedere ca peste jumatate din cei 1,4 miliarde de locuitori ai Indiei au varsta sub 30 de ani, conform cifrelor guvernamentale privind sanatatea, utilizarea retelelor sociale este o „tactica” pentru a ajunge la tinerii alegatori, a adaugat Thakur.
Platforma online a guvernului, MyGov, a difuzat, de asemenea, interviuri cu influencerii premiati care il lauda pe Modi. Cei 462 de milioane de utilizatori de YouTube din India reprezinta cea mai mare audienta a platformei in functie de tara, potrivit companiei de monitorizare a pietei Statista.