politica

INTERVIU Cristian Diaconescu: „Nu vreau sa sperii pe nimeni, dar ce se discuta la nivelul cancelariilor e foarte grav! Perspectiva unui angajament militar intre Federatia Rusa si NATO pana in 2030 este foarte mare! Nu coliziune nucleara, ci testarea liniilor rosii ale NATO in zona de frontiera: statele baltice, Republica Moldova si Romania”

Usa vilei vechi de langa Piata Muncii unde-si are sediul de campanie candidatul independent la presedintie Cristian Diaconescu e larg deschisa, data de perete. Te uiti stanga-dreapta, sa te asiguri ca n-ai gresit adresa, pentru ca vila n-are numar, si intri.

Inauntru e mai frig ca afara, dar atmosfera e incalzita cu o cafea si o vorba optimista de doamna Daniela, singura locatara a cladirii. La ora 14 punct apare si candidatul. Cristian Diaconescu, fost ministru de Externe si al Justitiei in guvernarile PSD din 2004 si 2012 si in PSD-PDL din decembrie 2008-2009, se prezinta ca un adevarat diplomat, ca scos din cutie. Va urma o discutie de o ora in care, de multe ori, interlocutorul se simte nevoit sa spuna ca „nu vreau sa sperii pe nimeni“. Are si de ce sa mentioneze asta.

In acest moment, Cristian Diaconescu e cotat la 5-7% din optiunile electoratului. Spune scurt ca e sigur de intrarea in turul II, dar reporterul simte cumva ca e o declaratie formala, diplomatica. Asa ca apar, firesc, intrebarile. De ce a intrat in cursa? E independent, cum isi va pazi voturile? Ce buget de campanie are?

Formatia de diplomat il ajuta pe candidat sa faca slalom, practic, printre toate intrebarile la care nu vrea sa raspunda. Reuseste performanta ca, intr-o ora, sa nu rosteasca niciun nume si sa nu faca o referire concreta la lucruri pe care nu vrea sa le nominalizeze. Si totusi, e imposibil sa nu observi ca ii lauda, chiar daca pe ocolite, pe Ciolacu, Ciuca si – un pic – pe Geoana.

Dar, dincolo de componenta politica, partea cea mai interesanta ramane, indiscutabil, componenta de politica externa. Cristian Diaconescu isi permite chiar, intr-unul din putinele momente in care limbajul diplomatic se subtiaza, sa spuna ca bataia asta pe postul de presedinte la care asistam acum e generata de faptul ca oamenii nu stiu in ce se baga.

Pe scurt, fostul ministru de Externe avertizeaza ca, in criza dintre Federatia Rusa si NATO, trebuie sa ne asteptam, la un moment dat, la un nou moment de tipul Conferintei de la Munchen, din 1938, cand Marile Puteri europene s-au intalnit pentru a transa soarta Cehoslovaciei. Poate ca nu vor fi aceleasi concluzii, dar discutia va avea loc, iar Romania e obligatoriu sa fie prezenta la masa, direct sau indirect, spune Cristian Diaconescu. Si din acest motiv a intrat in cursa prezidentiala, spune el – pentru ca pe ceilalti nu-i simte capabili sa faca fata la ce ne asteapta in anii urmatori.

Si ce ne asteapta? In cancelariile occidentale se discuta despre faptul ca pericolul unei ciocniri militare intre NATO si Rusia, pana in 2030, este foarte mare. Rusia va testa liniile rosii ale Aliantei si n-o va face la vest de Viena, ci chiar pe granita. Adica noi, Moldova, tarile baltice. Suntem direct vizati si trebuie sa ne pregatim, avertizeaza Cristian Diaconescu.

Ce vor rusii? E simplu, au spus-o inca de la inceput: ca NATO sa-si retraga garantiile de securitate la nivelul din 1997. Cu alte cuvinte, Romania sa redevina o zona-tampon, disputata de cele doua blocuri. Acest lucru se va pune in discutie mai devreme sau mai tarziu, intr-o forma sau alta. Daca in noiembrie va castiga Kamala Harris presedintia SUA, e posibil ca viitoarea conferinta sa fie multilaterala si sa fim si noi prezenti la discutii. Daca va castiga Donald Trump, e posibil ca intelegerea sa fie bilaterala, SUA-Rusia. Adica peste capul tarilor mici. Oricum ar fi, viitorul presedinte al Romaniei trebuie sa se asigure ca are pe cine suna in Occident si ca tara noastra va pica „de partea buna“ a granitei.

„Pe pachetul de responsabilitati ale presedintelui, niciunul dintre ceilalti contracandidati nu acopera toate subiectele. Cei mai apropiati de aceasta activitate sunt fostul si actualul prim-ministru si Geoana. Restul… Senzatia mea e ca nu stiu in ce se baga“

Matei Udrea: Domnule Cristian Diaconescu, buna ziua si va multumesc pentru interviul pe care mi-l acordati!

Cristian Diaconescu: Va multumesc mult, in primul rand, pentru disponibilitate!

Matei Udrea: Imi spunea sociologul Barbu Mateescu saptamana trecuta ca „Diaconescu il nenoroceste pe Ciuca in sondaje“ si ca „e incredibil ce ii poate face candidatului PNL“. Apoi au venit rezultatele si s-a confirmat ce-mi spusese Barbu Mateescu. Cum reusiti sa-l nenorociti pe Ciuca, desi nu aveti un partid in spate, nu aveti fonduri si nu ati umplut tara cu panouri pe care sa aratati ca ati scris carti?

Cristian Diaconescu: Vreau sa va spun un lucru: sunt, cred, singurul candidat la presedintia Romaniei care a facut un clip in care am avut o subliniere pozitiva in legatura cu toti ceilalti candidati! De ce am facut acest lucru? Pentru ca incerc si prin mesajul meu sa disociez ceea ce vreau sa transmit legat de meseria de presedinte. Stiu, am tot spus acest lucru, insist, este o profesie pe anumite repere, pe anumite criterii. Trebuie deocamdata sa ma credeti pe cuvant. Din acest punct de vedere, pe pachetul de responsabilitati constitutionale ale presedintelui, niciunul dintre ceilalti contracandidati nu acopera toate subiectele care reprezinta agenda lui de lucru luni dimineata, cand se duce prima oara la serviciu.

Matei Udrea: In prima zi de munca.

Cristian Diaconescu: Exact! In prima zi de munca vezi hartii, texte, propuneri de decizii si oameni care iti aduc aceste semnale. Dar decizi singur! Aparatul Administratiei Prezidentiale are peste 250 de angajati, functionari, de la consilieri pana la consilierii prezidential cu rang de ministru. Nimeni, insa, nu poate decide impreuna cu tine sau in numele tau! Nici macar nu pot comunica impreuna cu tine sau in numele tau! Motiv pentru care eu privesc aceasta campanie dintr-o perspectiva personalizata, dar din punctul de vedere al meseriei, a ceea ce as urma sa decid singur, va spuneam, in prima zi de mandat. Cei mai apropiati de aceasta activitate, din punct de vedere profesional, sunt fostul sau actualul prim-ministru, inclusiv domnul Ciuca, si Mircea Geoana! Restul… Cu toata stima, evident, suntem tara libera, oricine poate candida si oricine isi poate asuma o astfel de responsabilitate. Senzatia mea este ca nu stiu in ce se baga! Deci, chiar daca castiga, nu stiu daca inteleg exact greutatea si asteptarile interne, dar mai ales internationale fata de situatia in care se afla Romania. Dar o sa revenim! Ori, din aceasta perspectiva, cred ca nu evalueaza cu totii societatea romaneasca, asteptarile poporului roman dincolo de aspectele de promovare publica. S-ar putea, nu numai legat de domnul Ciuca, sa existe – mie asa mi se pare, dar vreau sa fiu cat se poate de modest – un anumit tip de sistem de repere, la nivelul societatii romanesti, mult mai sofisticat decat tehnicile de campanie! Si atunci perceptia publica sa treaca dincolo de diversele instrumentalizari, sigur, extrem de importante. In democratie, acest lucru functioneaza: promovarea candidatului-om. Promovarea candidatului-profesionist, insa, nu-i prea vad pe ceilalti ca si-o subliniaza foarte serios. Si aici probabil ca apare diferenta intre dansii si mine!

Matei Udrea: Am inteles. Deci, cumva, vreti sa spuneti, intr-o formula mai diplomatica…

Cristian Diaconescu (zambeste si sopteste): E mai destept…

Matei Udrea: E mai destept, da, si sesizeaza ca sunteti mai profesionist decat contracandidatii dumneavoastra.

Cristian Diaconescu: Am incercat sa motivez si sa argumentez invers.

Matei Udrea: Pai, ca s-o spun eu, e clar ca dumneavoastra nu faceti gafele pe care le face Geoana, de exemplu. De unde credeti ca provin gafele astea ale lui Geoana? Si dansul a fost ministru de Externe, ca si dumneavoastra. Teoretic, ar trebui, ca sa folosesc o expresie mai de pe strada, sa stie sa-si tina gura.

Cristian Diaconescu: Rigoarea in meseria diplomatica este extraordinara, pentru ca, in mod natural, orice diplomat, de oriunde in lume, se depersonalizeaza cand interactioneaza in planul relatiilor internationale si exprima ceea ce tara lui solicita, cea ce tara lui asteapta din cunoscutele interese de stat. Ori, din acest punct de vedere, aportul tau, ca persoana, este unul oarecum subordonat interesului pe care trebuie sa-l promovezi. Deci trebuie sa fii foarte atent la nuante, sa fii foarte atent la modul in care ai transmis mesajul, pentru ca esti judecat impreuna cu tara ta! Nu esti privit pozitiv sau negativ personal. Cred ca Mircea Geoana doreste sa iasa din acest cliseu. In ce masura ii reuseste, hotarati dumneavoastra!

Matei Udrea: Bun, haideti sa trecem la dumneavoastra. Acum sunteti cotat la 5-7%, in functie de sondaje. Chiar credeti ca veti intra in turul doi?

Cristian Diaconescu: Da!

Matei Udrea: Pe ce va bazati? N-aveti o organizatie in spate! Cine va pazeste voturile, de exemplu?

Cristian Diaconescu: Deocamdata, nu exista, intr-adevar, o organizare in ceea ce priveste ziua votului. Pot sa va spun un lucru: din ce mai intelegeam si eu de pe piata, foarte multi au plecat de la premiza ca nu voi intra in aceasta campanie, plecand in egala masura inclusiv de la aceste argumente, care sunt absolut corecte! Pe urma, ca nu se strang semnaturile. Iata ca m-am convins de necesitatea de a promova aceasta campanie tocmai pentru ca as spune niste lucruri dintr-o pozitie asumata. Cu disponibilitatea dumneavoastra, din zona de de presa, am putut sa vorbesc public, in acesti ani, pe diverse teme. Dar a transmite in serviciul public si ceea ce poti sa faci si ceea ce ti-ai putea asuma presupune, intr-adevar, pentru a duce la bun sfarsit acest rationament, o candidatura! Am reusit sa strang semnaturile si de aici a aparut si incurajarea in ceea ce priveste perspectivele. Da, este o investitie, din punctul meu de vedere, si ca orice astfel de demers…

„Nu am buget de campanie, nu stiu cat am cheltuit. Nu trimitem oameni pe teren, n-avem sedii. Echipa mea e ce se vede, 7-8 oameni“

Matei Udrea: Imi cer scuze ca va intrerup! Va pun intrebarea asta, daca vreti, imi raspundeti, daca nu, nu. Ce buget aveti pentru campanie?

Cristian Diaconescu: In acest moment, nu am buget!

Matei Udrea: Pai, nu ati cheltuit niciun ban?

Cristian Diaconescu: Ba da! Colegii mei din fundatie, practic, m-au ajutat.

Matei Udrea: Ce suma?

Cristian Diaconescu: Nu stiu!

Matei Udrea: 10.000? 100.000? 1.000.000?

Cristian Diaconescu: Nu, nici pe departe! Suntem in negocieri… Conform legii, imprumuturile sau donatiile, prin contract, se returneaza daca respectivul candidat ia peste 3%. Si speranta noastra este ca vom lua peste 3%, deci ca vom avea diverse zone economice, oameni care ne vor ajuta.

Matei Udrea: Dar revin la intrebare, cat? Orientativ! La cat se pot duce aceste cheltuieli pe care le aveti?

Cristian Diaconescu: Nu este nevoie de altceva decat de contractele cu mass-media. Si aici, ma rog…

Matei Udrea: Dar e vorba de plata…

Cristian Diaconescu: Nu, nu este vorba de foarte multe… Spoturi publicitare, ma rog, tot ce…

Matei Udrea: Dar pliante, organizare, bilete de de tren, sa-i trimiti pe oameni intr-un loc, sa… Si oamenii aia trebuie platiti, trebuie sa manance. Sediu!

Cristian Diaconescu: Nu, nu, nu trimitem. N-avem sedii. Ce avem in acest moment in discutie, a aparut, de altfel, si public, Alianta Nationala Crestina este un partid care are semnaturile necesare, din cate am inteles, pentru a accede in campania pentru parlamentare si care si-a oferit sprijinul. M-am uitat la ce sistem de valori promoveaza? Sunt de natura crestina, conservatoare. Deci echivaleaza cu mesajul nostru si vom coopera. Si sper ca impreuna cu dansii sa gasim o modalitate, respectandu-mi insa independenta, fara doar si poate! Eu nu mai candidez la absolut nimic pe alte pozitii si pentru alte institutii si sper ca, din colaborarea cu dansii, aceste aspecte din teritoriu, de care spuneti si sunt cat se poate de corecte, sa se concretizeze.

Matei Udrea: Echipa dumneavoastra cati oameni numara acum?

Cristian Diaconescu: Ce vedeti aici, in sediu! Vreo 7-8 oameni.

Matei Udrea: 7-8 oameni! Si faceti cu 7-8 oameni 7% in sondaje.

Cristian Diaconescu: Deocamdata, se pare ca da! Mai este o zona, au ramas alaturi de mine, in aceasta asociatie, fosti colegi cu care am lucrat in Partidul Miscarea Populara. Si disensiunile, ma rog, nu mai are importanta, nu mai discutam acum. Dansii au ramas alaturi de mine si au o anumita proiectie a unei organizari de partid. Prin dansii am reusit sa strangem semnaturile.

„Nu vreau sa sperii pe nimeni, dar ceea ce se discuta la nivelul cancelariilor e foarte grav! Perspectiva unui angajament militar intre Federatia Rusa si NATO pana in 2030 este foarte mare! Nu printr-o coliziune nucleara, ci testarea liniilor rosii ale Aliantei Nord-Atlantice prin angajament militar in zona de frontiera: statele baltice, Republica Moldova si Romania!“

Matei Udrea: Care ar fi primele trei obiective pe care vi le propuneti in cazul in care iesiti presedinte?

Cristian Diaconescu: Politica externa, cu proiecte care cuprind Apararea si o discutie foarte serioasa in ceea ce priveste functionarea sistemului judiciar asa cum l-am lasat in 2004, pe legile de organizare a Justitiei, dar si perceptia sistemului judiciar in afara, pentru ca stim bine, sunt probleme. Rolul presedintelui este clar, unul constitutional in functionarea CSM-ului (Consiliul Superior al Magistraturii – n. red.). Presedintele poate participa la sedintele pe care le conduce. Este o zona complicata, este o zona de casta…

Matei Udrea: O casta?

Cristian Diaconescu: Da! Ca si diplomatia!

Matei Udrea: Deci, oamenii din acest domeniu sunt o casta!

Cristian Diaconescu: Exact! Iar din punctul de vedere al responsabilitatii presedintelui reprezinta, ca si zona de politica externa si de aparare, zone de siguranta nationala! Iar o justitie nefunctionala sau fata de care exista susceptibilitati ca ar fi nefunctionala… Trebuie remediate aceste probleme imediat! Sunt convins ca exista oameni de extraordinara valoare in sistemul judiciar, se pot identifica diversele zone, fie legislative, fie de organizare interna, dupa care si presedintele poate vorbi in numele CSM-ului, pentru ca, repet, este singura institutie din tara asta care poate intra in discutii in numele si pentru acest sistem judiciar. Iar a treia tema: o colaborare politica necesara cu partidele, mai ales cele care formeaza majoritatea guvernamentala, dincolo de momentul desemnarii primului ministru. Ii cunosc pe liderii de partide, cei care sunt susceptibili a forma viitoarea guvernare sunt oameni in regula. Chiar daca sunt si candidati la presedintie, lucrurile sunt disociabile din acest punct de vedere, pentru ca, intr-adevar, este nevoie de o stabilitate politica in Romania. Ne asteapta momente foarte, foarte complicate, externe!

Matei Udrea: Fara sa stiti, ati intrat in urmatoarea intrebare. Sunt sanse mari ca viitorul presedinte sa se confrunte cu cel putin doua crize majore. Este una economica, care poate sa inceapa chiar de anul viitor, si una de securitate, despre care la noi in tara nu se vorbeste deloc, dar imediat ce treci granita, toata lumea numai despre asta vorbeste. In 3-5 ani e posibil sa existe un razboi intre NATO si Rusia. Dumneavoastra v-ati gandit la aceste lucruri? Ca ar urma sa se intample tocmai pe mandatul dumneavoastra, cum se spune?

Cristian Diaconescu: Va multumesc sincer ca-mi puneti aceasta intrebare, pentru ca, intr-adevar, nu se discuta public! Situatia este cat se poate de grava si complicata. Imediat discutam! In primul rand, am mai spus-o, am mijloacele si networking-ul (reteaua – n. red.) necesare sa feresc Romania de razboi. Nu este deloc de neglijat acest pericol! Ati spus, si sunt alaturi de dumneavoastra, ceea ce occidentalii transmit public. Nu vreau sa sperii pe nimeni, dar ceea ce se discuta la nivelul negocierii indirecte, cum se spune, adica la nivelul cancelariilor, e si mai grav!

Matei Udrea: Adica?

Cristian Diaconescu: Exact! In ce sens? Perspectiva unui angajament militar intre Federatia Rusa si Alianta Nod-Atlantica este foarte mare! Se estimeaza posibilitatea… Nu vreau sa sperii pe nimeni, vreau insa sa spun adevarul! Posibilitatea ar fi ca pana in anul 2030 sa se intample asa ceva! In ce fel? Probabil, nu printr-o coliziune nucleara sau un atac devastator, ci, cum se considera acum, de la Washington la Moscova, testarea liniilor rosii ale Aliantei Nord-Atlantice! Cum? Prin angajament militar! Unde? In primul rand, in zona de frontiera! Aici vorbim de statele baltice, vorbim de Republica Moldova si vorbim de Romania! Mai putin state aflate, cum spunem noi, la vest de Viena. Din acest punct de vedere, noi trebuie sa avem pregatiti… Strict prin demersul presedintelui, din punctul de vedere al responsabilitatii constitutionale – nu ca as vrea sa-i exonerez pe altii de raspundere –, proiectul politic si militar care sa asigure cele doua dimensiuni unde noi, NATO, am convenit: descurajare si aparare privind proximitatea estica! Deci, trebuie sa fiu pregatit sa ma apar, inclusiv pe baze nationale, si, evident, sa descurajez o prezumtiva intentie, la un moment dat, de a se genera o stare de conflict militar deschis in regiunea noastra. In acest moment, zona baltica, Polonia, mai ales prin aderarea la alianta a Suediei si Finlandei, au reusit sa evite sa se traga cu tunul in acea zona! In zona Marii Negre n-am reusit sa evitam acest lucru! Asta e realitatea, de fapt! Un razboi in Insula Serpilor a fost in desfasurare. Din punct de vedere al dreptului international si al dreptului marii, Insula Serpilor este in zona de suveranitate limitata a Romaniei! Deci, extrapoland, ajungem la situatia ca in zona noastra de suveranitate limitata, dar de suveranitate, s-a tras cu tunul! Se poate repeta in conditiile in care apar dezvoltari militare complicate privind Odessa. Deci, avem acest palier. Al doilea palier: conform legii din 2002, daca nu ma insel, si a Constitutiei Romaniei, presedintele, in dialog cu Parlamentul sau la 5 zile dupa ce ia aceasta decizie, prin interactiunea de asemenea cu Parlamentul, poate declara stare de asediu sau stare de urgenta! Pai, ce inseamna in timp de razboi? Ca pe cei sub 35 de ani, domnul presedinte ii imbraca in uniforma si-i trimite sa lupte! Nu exista alta varianta!

Matei Udrea: Pai, si cum ii imbraci si trimiti sa lupte pe niste insi care abia stiu sa tina in mana cutitul in bucatarie?

Cristian Diaconescu: Ei, iata! Cand te asezi in scaunul presedintelui, iti pui si aceasta intrebare! Eu pot garanta, cu foarte mari sanse de reusita, ca nu vom ajunge in aceasta situatie, dar n-am sa ma ascund electoral, asa, ca sa dau numai semnale bune. N-am sa ma ascund electoral! O sa va spun ca, in caz de Doamne-fereste, exista responsabilitatea pentru presedinte cand pune capul pe perna, cand se duce acasa, de a avea in vedere si aceasta situatie! Ori, responsabilitatea este enorma! Nu pentru ca o spun eu, ci pentru ca o spune legea! Nu pentru ca o spun eu, ca o spun relatiile internatioale!

Matei Udrea: Dar il avem pe premierul in exercitiu care a dat repetate asigurari ca nu va exista niciun razboi cu Rusia! Stie dansul, are surse! Nu ne-a zis de unde. O fi Ambasada Rusiei, nu-mi dau seama cine i-a comunicat informatia, dar ne-a asigurat public, la televizor, in repetate randuri, ca nu este nici cel mai mic pericol!

Cristian Diaconescu: Perfect! Foarte bine! Si sunt convins, daca va fi presedinte, ca va avea parghiile necesare ca ceea ce spune acum sa se intample! Eu ce va spun este alerta timpurie. Cum raspunde fiecare dintre candidati la acest subiect, veti decide dumneavoastra cat e de credibil! Dar vreau sa va spun concret ca, in acest moment, faptul ca serviciile de informatii germane lasa public sa iasa acest subiect, ca serviciile de informatii britanice lasa public sa iasa acest subiect este mult mai grav daca s-ar sti exact ce se discuta in spatele cortinei!

„Sa fim realisti: ceva asemanator cu Conferinta de la Munchen, din 1938, se va intampla! Ceva asemanator din punctul de vedere al adunarii in jurul mesei! Nu obligatoriu din punctul de vedere al concluziilor. Ei, aici vreau sa fim noi: la concluzii! Adica sa fim si noi in jurul mesei si sa participam la decizie“

Matei Udrea: Putem sa le dam o prezumtie de competenta acestor oameni pentru ca serviciile secrete britanice si cele americane ne-au spus deja, cu o luna-doua inainte de invazie, ca urmeaza invazia!

Cristian Diaconescu: Perfect!

Matei Udrea: Deci, ei au un precedent in care au anticipat ceea ce urma sa se intample!

Cristian Diaconescu: Mai mult decat atat, au transmis in diverse zone… Ma rog, au dialogat in legatura cu posibilitatea ca, intr-adevar, sa inceapa aceasta invazie. Si a inceput! Urmatoarea intrebare a fost: care ar fi sansa unei lovituri nucleare din partea Federatiei Ruse? Si tot analiza de cancelarie in spatiul euroatlantic concluziona atunci ca era de 50%!

Matei Udrea: Ceea ce e enorm!

Cristian Diaconescu: Enorm! Exact!

Matei Udrea: Bun, deci in acest context vine urmatorul presedinte al Romaniei.

Cristian Diaconescu: Da, in acest context! Iertati-ma, mai este ceva! Toata lumea sta cu ochii pe prima marti din noiembrie, cand alegerile in Statele Unite vor arata un anume tip de pozitionare americana! Evident, aceasta conteaza din foarte multe perspective. Inclusiv de la Moscova se priveste cu foarte mare atentie! Va fi important de vazut – si iarasi rolul presedintelui este extraordinar de semnificativ – daca Casa Alba va fi condusa de un presedinte, in speta Kamala Harris, care va continua linia Obama-Biden privind Europa, politica externa, politicile de Securitate, prezenta in Alianta Nord-Atlantica etc. sau va veni un presedinte de tip Trump, mult mai inclinat spre o varianta tranzactionista. Ce inseamna acest lucru in relatiile internationale? Ca nu intarziem in a lua decizii capitale, chiar daca acestea sunt luate pe baza unui dialog bilateral!

Matei Udrea: Ce inseamna, de fapt, dialog bilateral? Adica Statele Unite si Rusia sarind peste ceilalti!

(Cristian Diaconescu ezita)

Matei Udrea: Asta inseamna, nu?

Cristian Diaconescu: Deci…

Matei Udrea: Eu incerc sa traduc pentru ca dumneavoastra sunteti foarte diplomat…

Cristian Diaconescu: Exact…

Matei Udrea: Dar as vrea sa faceti si dumneavoastra acest pas, ca sa fie limpede pentru oameni ce ne asteapta.

Cristian Diaconescu: Bine, atunci sunt si mai explicit! Judecam dupa ce se stie public. Federatia Rusa, atunci cand a intervenit in Ucraina, in 2014 putin mai evaziv, dar in 2022 a spus-o cat se poate de clar: „Din punctul nostru de vedere, asteptarile sunt ca Ucraina sub nicio forma sa nu adere la Alianta Nord-Atlantica!“. Aspecte privind denazificarea, ma rog, inca incerte…

Matei Udrea: Astea sunt propaganda…

Cristian Diaconescu: Da, propaganda, exact! Dar a mai spus ceva ce nu se vorbeste astazi: „Si cerem Aliantei Nord-Atlantice sa-si retraga garantiile de Securitate pe aliniamentul din 1997!“. Adica sa ne lase pe noi intr-o zona buffer (tampon – n. red.), un fel de servetelul lui Churchill! Este posibil ca, in ideea de a opri focul, de a se genera un armistitiu in Ucraina, ca intregul pachet sa fie pus in discutie! Fie promovand multilateralul – democratii, Kamala Harris, sa spunem –, fie promovand tranzactia directa. Deci, eu trebuie sa imi pastrez – si asta numai la nivelul de presedinte se poate! – un dialog, o corelare cu partenerul strategic de asa maniera incat in ambele variante sa nu fim pierzatori! Sa fim, cum se spune, cu scaunul la masa negocierii.

Matei Udrea: Sa picam de partea buna a cortinei.

Cristian Diaconescu: A tranzactiei. Care fie se face mai lung, multilateral, fie se face mai scurt, prin strangerea de mana!

Matei Udrea: Pe scurt, dumneavoastra spuneti ca ne putem trezi la anul, sa zicem, cu un acord de la Munchen 2. Ca in 1938. Marile puteri sa discute peste capul unor tari mai mici din aceasta zona a Europei si sa imparta cumva sferele de influenta, pentru ca, practic, asta inseamna! Rusia isi cere inapoi sfera de influenta pe care a avut-o Uniunea Sovietica!

Cristian Diaconescu: Sa fim realisti! Ma bucur mult ca ati facut acest referential. Sa fim realisti: ceva asemanator se va intampla!

Matei Udrea: Se va intampla ceva asemanator cu Munchen?

Cristian Diaconescu: Ceva asemanator din punctul de vedere al adunarii in jurul mesei! Nu obligatoriu din punctul de vedere al concluziilor. Ei, aici vreau sa fim noi: la concluzii! Adica sa fim si noi in jurul mesei, direct sau indirect, si sa participam la decizie cat se poate de direct, prin respectarea intereselor noastre de securitate. In momentul in care am spus… Iertati-ma, revin un pic in trecut, sunt convins, cunoasteti, ca se vede ca sunteti foarte bine informat! Procesul de integrare: ce promiteam noi atunci, anii 2002-2003? Pe de o parte, pozitia geostrategica: aici ne-a pus Dumnezeu, deci contam pentru spatiul euroatlantic. Pe de alta parte, faptul ca am putea fi nu numai primitori de securitate, ci si sa livram securitate! Pentru ca nu s-a mai pus problema unui razboi in acea perioada, n-a fost cazul. Slava Domnului! Cat se poate de in regula! Acum se poate pune problema unui raport cost-beneficii, pentru ca noi suntem aici, la frontiera, pentru ca linia rosie poate fi testata in ceea ce priveste solidaritatea aici, la frontiera. Modul in care reusim sa generam solidaritate instantanee inauntrul Aliantei Nord-Atlantice e si un semnal de descurajare pentru celalalt, indiferent care ar fi el!

„Un fost decident de la NATO imi povestea ca, in perioada cand era in mandat, au organizat un exercitiu military in Romania cu armament conventional: vehicule blindate… I-au adunat in 4 zile din Germania, din Spania, i-au urcat pe trenuri si le-au mai trebuit inca 4 zile de la frontiera Romaniei pana la locul exercitiului militar, sa ajunga! Ca n-aveau pe unde!“

Matei Udrea: Pai, si noi reusim sa facem treaba asta acum?

Cristian Diaconescu (ezita indelung si ofteaza): Acum? Din punctul de vedere al interpretarii externe… Acum ne inchipuim ca suntem in afara si ne uitam la Romania!

Matei Udrea: Da!

Cristian Diaconescu: Din punctul de vedere al interpretarii externe, partea buna este cam ramas predictibili. Adica nu suntem perceputi ca schimband paradigme de securitate in situatii de razboi. Adica de tipul Ungaria, ca sa fac o analogie…

Matei Udrea: Nu schimbam taberele.

Cristian Diaconescu: Exact! Deci, din acest punct de vedere, aici nu exista niciun fel de semnal. Perceptia fata de tot ce inseamna leadership-ul romanesc – ma rog, cu mici exceptii, dar nu conteaza – este aceeasi de ani buni. Ceea ce e bine! Din punctul de vedere al pasului in fata, insa, nu ne aratam prea interesati sau proproactivi, din acest punct de vedere.

Matei Udrea: Dumneavoastra mi-ati zugravit un peisaj international extrem de periculos. Atunci, de unde vin aceste asigurari ale unor lideri din Romania ca totul e bine si nu exista niciun pericol? Parca sunt doua filme diferite care ruleaza pe ecrane diferite!

Cristian Diaconescu: Dincolo de retorica de campanie – si aici repet, cine e mai credibil, asta e! Il respect, ca asta e democratia! – sunt argumente din dialogul direct, pentru ca predictibilitatea noastra, de care spuneam, genereaza un sentiment comun in ceea ce priveste partenerii nostri strategici, mai ales. Adica „pentru ca ati ramas la fel, in regula si din punctul nostru de vedere, va dam toate asigurarile!“. Eu as merge un pic mai departe. Sa va dau un exemplu, nu stiu daca neaparat se aplica. dar tine de tehnica… Acordul Schengen!

Matei Udrea: Da!

Cristian Diaconescu: Acordul Schengen sau orice solicitare aspirationala a unui stat, a Romaniei, in speta, depinde si se evalueaza dupa dialogul bilateral intai.
Nu se intra direct in multilateral. Si atunci sunt decidenti pe diverse ierarhii, sa fim realisti! Mai ales in organizatile multilaterale! Si am un dialog cu un decident, un jucator semnificativ din Europa sau Statele Unite, depinde de subiect. Dar acum vorbim de Schengen. Si el spune: „Pe Schengen, noi, in bilateral, va dam toate asigurarile!“. Ce trebuie sa verific e ca faptul ca mi-a dat toate asigurarile se transmite si tertilor! Deci eu pot, din bilateral, sa am toata increderea in mesajul primit, dar in situatii de criza, in situatii in care se presupune ca trebuie sa muti in 72 de ore 300.000 de militari ai Aliantei Nord-Atlantice, ei bine…

Matei Udrea: Cum ii muti pe oamenii astia? Pe unde?

Cristian Diaconescu: Pfff… Aaaa…

Matei Udrea: In Romania, sa zicem!

Cristian Diaconescu: Atunci venim la Romania! Cineva imi spunea… Ma rog, un fost decident de la NATO, ca in perioada cand era in mandat au organizat un exercitiu militar. Era din zona SACEUR (Comandantul Suprem al Fortelor Aliate din Europa – n. red.), deci din zona condusa de America, din dimensiunea militara. Au organizat un exercitiu militar in Romania, la un moment dat, cu armament conventional: vehicule blindate… I-au adunat in 4 zile din Germania, din Spania, i-au urcat pe trenuri si le-au mai trebuit inca 4 zile de la frontiera Romaniei pana la locul exercitiului militar, sa ajunga! Ca n-aveau pe unde!

Matei Udrea: Asta, in conditiile in care estimarile sunt ca Armata romana rezista 72 de ore. Adica 3 zile. Pai, ce sa mai vii dupa 8 zile? Ca tara e ocupata deja!

Cristian Diaconescu: Nu! Problema este ca infrastructura ta de cale ferata…

Matei Udrea: Pai, asta zic! Ca nu exista drumuri, ca sa ajunga in timp util.

Cristian Diaconescu: Infrastructura nu a fost potentata. Uite, pe programul tranzitia verde, programul din 2019!

Matei Udrea: De ce nu s-a facut? De ce nu se lucreaza la lucrurile astea?

Cristian Diaconescu: Asta e situatia!

„Este inadmisibil ca Parlamentul Romaniei sa nu discute aspectele care tin de modificarea a trei legi privind executarea operatiunilor militare in afara poligoanelor! Nu este vorba de rea-vointa! Dupa parerea mea, e vorba de incompetenta! Pentru ca incompetenta atrage si o eroare de evaluare: ce inseamna pericol, ce inseamna alerta timpurie… Si probabil ca distinsii reprezentanti din Parlament pur si simplu n-au aceasta reprezentare!“

Matei Udrea: Bun, eu vreau sa va intreb altceva. Exista o partida rusa in Romania? Pregatita ca in 1944, sa preia puterea in cazul in care rusii ajung la granita si se ajunge la acest acord bilateral de care spuneati dumneavoastra? Domnule, NATO isi retrage garantiile la granita din 1997 si…

Cristian Diaconescu: Nu! Exclus! Din ce stiu eu, nu exista asa ceva! Ceea ce exista, insa, este un razboi hibrid. Razboiul hibrid ce inseamna, intr-o astfel de perioada? Razboiul hibrid este o agresiune cu orice mijloace: diplomatice, de presa, de tot felul, fara a aduce componenta militara, pentru ca atunci e un razboi in toata puterea cuvantului. Asadar, este un razboi hibrid care are doua tinte. In primul rand, neincrederea societatii, neincrederea romanilor in procesele democratice, mai ales alegerile! Si, pe cale de consecinta, generarea unei neincrederi privind institutiile care-ti rezulta din alegeri. Fie cine conduce, fie cum sunt organizate. Dar, din punctul de vedere al unei grupari de acest gen, eu nu cred asa ceva!

Matei Udrea: Atunci va intreb altceva. Dupa cum am discutat noi doi aici si stim ca evolueaza lucrurile in Romania, parem ca ne indreptam pentru a treia oara in istorie, dupa Primul si al Doilea Razboi Mondial, catre aceeasi situatie. Vine un razboi care ne bate la usa si elitele politice pur si simplu neglijeaza pregatirea populatiei si a Armatei.

Cristian Diaconescu: Da! Si de ce spun acest lucru? Pentru ca, uite, sa dau un exemplu, imi vine acum in minte. Este inadmisibil ca Parlamentul Romaniei, desi sunt propuneri concrete din partea Ministerului Apararii, sa nu discute aspectele care tin de modificarea a trei legi, din cate stiu, privind executarea operatiunilor militare in afara poligoanelor! Nu se poate! Deci, asa ceva nu se poate!

Matei Udrea: Dumneavoastra veniti cumva din interiorul unui sistem pe care-l stiti foarte bine. Cum e posibil asa ceva? Vorbim despre doborarea dronelor, ca sa fie clar. Adica bun, daca nu ai fi avut antecedente, adica sa stii ca ti s-a intamplat de doua ori in ultima 100 de ani, sa patesti lucrul asta…

Cristian Diaconescu: Daca nu-ti cad drone in timp ce noi vorbim acum!

Matei Udrea: Ai chestiile astea care se intampla! De unde aceasta lipsa de… Ce se intampla? E vorba de incompetenta? E vorba de rea-vointa?

Cristian Diaconescu: Nu, nu este vorba de rea-vointa! Dupa parerea mea, e vorba de incompetenta! Pentru ca incompetenta atrage si o eroare de evaluare: ce inseamna pericol, ce inseamna alerta timpurie, ce inseamna… Si probabil ca distinsii reprezentanti din Parlament pur si simplu n-au aceasta reprezentare! Altfel nu pot sa-mi explic! Sunt militari cu care am tot discutat. Dincolo de aspectele legate de statutul militarului, au foarte multe revendicari! Sunt tot felul. Trebuie discutat cu ei, e o zona care la un moment dat ne poate salva viata. Ori, din acest punct de vedere, o spun generalii cu care am discutat, nu exista acel tip de aplicare spre problemele lor. Unele or fi fezabile, altele nu, fara indoiala. Dar ei acuza lipsa de disponibilitate preliminara! Mai, oameni buni, trebuie sa va uitati la aceste subiecte, inclusiv la aspecte de natura militara! Eu trebuie sa raspund, sa-i dau un ordin in baza unei legi, nu pentru ca pur si simplu se intampla. Ori, din perspectiva asta, situatia este grava, grava rau de tot!

Matei Udrea: Eu vreau sa va intreb urmatorul lucru. Dumneavoastra veniti presedinte, veti fi independent, cum puteti sa gestionati o agenda atat de complicata in conditiile in care nu aveti partid parlamentar?

Cristian Diaconescu: Cu atat mai mult cu cat nu am partid parlamentar, pot avea disponibilitatea generala si nu sunt perceput ca presedintele unui partid. Si am trait situatii destul de complicate in Romania! In egala masura, am si un coeficient foarte serios in ceea ce priveste respectul persoanelor si al celor care ar fi conducatori de partid. Deci, putem disocia clar, intr-o situatie atat de complicata precum cea prin care trece in Romania, intre partizanat politic direct sau indirect al presedintilor – desi ar trebui sa fie deasupra politicului – si operationalizarea pe loc. Deci, pur si simplu sunt convins ca as putea, cu majoritate parlamentara, sa facem o echipa si temele acestea de care noi am vorbit aici – si inca o data va multumesc, pentru ca mai rar cei din presa sunt atenti la aceste subiecte – le putem disocia. Ce isi fac ei, intre partide, si cum isi discuta situatiile politice, este treaba lor. Dar nu cred ca vreunul dintre cei care acum vor ramane si in conducerea politica a Romaniei ar pune politicul inaintea acestor subiecte.

Matei Udrea: Acum se estimeaza de catre expertii occidentali, in varianta cea mai nefericita, ca se poate ajunge la o confruntare cu Rusia in 2027. Noi deja am pierdut multa vreme. Suntem la sfarsitul lui 2024, s-au pierdut niste ani buni. Si aici ma uit la polonezi, de cat timp se inarmeaza si se pregatesc si isi pregatesc si psihologic populatia.

Cristian Diaconescu: Asa este!

„Romania are nevoie de o proiectie de lider regional“

Matei Udrea: Cu un presedinte responsabil si care sa faca eforturi, mai este timp sa se recupereze in 3 ani, astfel ca Romania sa devina pregatita pentru acest conflict care ar putea izbucni?

Cristian Diaconescu: Da! Este timp. Romania are nevoie de o proiectie de lider regional. Aici nu este o chestiune de ambitie, ci de coordonare…

Matei Udrea: Dar a ajuns o chestiune derizorie in Romania asta cu liderul regional inca de la Emil Constantinescu!

Cristian Diaconescu: Exact! Si a cazut intr-un ridicol, in acest moment, nemeritat! Va spun, nu este problema legata de un sef sau altul din Romania! Care e tema: de la nivel de ministri in sus, in statele baltice, Polonia mai ales, dar si Danemarca, Norvegia, Finlanda, Suedia se intalnesc, isi fac weekendurile impreuna si concediile impreuna.

Matei Udrea: Si noi cu cine ne facem? Ciolacu cu cine isi face concediul?

Cristian Diaconescu: Nu stiu cu cine isi face.

Matei Udrea: Pai, s-a dus si a zis in Parlament ca avem parteneriat strategic cu Coreea de Nord!

Cristian Diaconescu: Ce se intampla… Nu vreau sa comentez mai mult… (izbucneste in ras)

Matei Udrea: Pai, nu, dar s-a dus in Berlin si i-a spus lui Olaf Scholz ca vrea trupe germane in Romania! In conditiile in care se stie ca germanii se ocupa de zona baltica si la noi sunt responsabili francezii.

Cristian Diaconescu: Ei conduc grupul de lupta. Noi n-am primit grup de lupta in 2016, ei au primit grup de lupta. Dar… Bun…

Matei Udrea: Exact lucrurile astea, ce spuneti!

Cristian Diaconescu: Unde este, insa, utilitatea si importanta tocmai in timpul scurt care ne-a ramas? Pentru o coordonare la nivel militar, intr-adevar, timpul e foarte scurt chiar si in caz de amenintare si nu neaparat in caz de atac. Ei bine, in conditiile in care ai un plan regional, deci iese presedintele Turciei, intra presedintele Romaniei intr-o capitala, la sediile NATO, iese presedintele Bulgariei, intra prim-ministrul Ungariei, Slovacia… In egala masura, toate aceste tari, practic, au acelasi mesaj: „Ajutati-ne in bilateral, pentru ca, iata, amenintarea ne priveste in egala masura pe toti!“. De partea cealalta, a americanilor, francezilor, germanilor, decidentii majori europeni sau euroatlantici, se spune: „Bun, dar care e proiectul regional? Voi intre voi, adica, puneti armele unii langa altii in asa fel incat sa se gandeasca de partea cealalta, indiferent care ar fi, «domnule, astia totusi sunt solidari, uite, au asigurat Marea Neagra!», de exemplu?“. Si atunci e mult mai usor si mult mai rapid sprijinul. In conditiile in care fiecare are interesele nationale distincte, desi amenintarea e aceeasi pentru toti, ai o problema de decizie! Nu poate veni nimeni din afara sa-i convinga pe liderii din aceasta regiune sa se asocieze. Ei trebuie sa ia o astfel de decizie! Altfel, interventia din afara e unilaterala! Si atunci, stiti analogia Crimeea – Kosovo?

Matei Udrea: Da!

Cristian Diaconescu: Ei, trebuie intelese lucrurile astea! Trebuiesc convinsi liderii din Romania sa-si faca poze si la Sofia, sa-si faca poze si la Budapesta, sa-si faca poze si la Belgrad! Nu numai la Washington, la Paris si in alte zone, ca nu te pun ei intr-o situatie de a intelege si de a avea un raspuns in timp real. Si de aceea spuneam de lider regional, pentru ca Romania e considerata, ca si Polonia, un partener extrem de serios. Si atunci este si in interesul celorlalte state sa se asocieze nu in subordonarea Romaniei, in coordonarea Romaniei. In asa fel incat si faptul ca are cea mai lunga frontiera cu Ucraina – 1.200 de kilometri, are Republica Moldova intr-o zona speciala a relatiilor, are Marea Neagra. Deci, din punct de vedere al riscurilor, noi, practic, aici asumam cel mai mult. Pai, bun, atunci haideti sa vedem si care e raspunsul partenerilor nostri! Si da, lui ii apare pe strategie, la un moment dat, situatia de amenintare. Dar nu stiu daca vi s-ar parea ciudat, dar trebuie sa vii sa o revendici! trebuie sa vii, s-o vorbesti, si atunci vei gasi un partener disponibil!

Matei Udrea: Noi am revendicat pana acum acest lucru?

Cristian Diaconescu: Nu stiu foarte multe detalii, dar din cate am inteles, pe zona Aliantei Nord-Atlantice (NATO – n. red.), da, s-a revendicat. In zona europeana e si ceva mai complicat, pentru ca nu exista o politica comuna de aparare.

Matei Udrea: Avand in vedere ca sunt problemele astea, de ce e asa bataie pe pozitia de presedinte al Romaniei anul asta? De ce vor atat de multi oameni sa se lege la cap cu o chestiune care, in ultima instanta, poate sa le lege numele de o catastrofa fara precedent in istoria tarii? Ca se poate ajunge si acolo!

Cristian Diaconescu: In primul rand, nu se asteapta sa existe o amenintare…

Matei Udrea: Nu sunt constienti?

Cristian Diaconescu: Da, nu se asteapta sa existe o amenintare atat de semnificativa. Si au senzatia, care partial e corecta, in legatura cu faptul ca tot ce tine de Alianta Nord-Atlantica va reactiona automat, adica va reactiona fara sa faci nimic. Garantiile de securitate, ca vad ca tot sunt invocate ca si raspunsul unanim. Iarasi speriem lumea… Nu vreau sa spun ca, la un moment dat, o contributie pe Articolul 5 poate sa fie si un spital militar! Nu toata armata sa vina dintr-un alt stat.

Matei Udrea: Mi-a zis si domnul Iulian Fota acelasi lucru cand am facut interviu cu dansul.

Cristian Diaconescu: Are perfecta dreptate! Deci, din aceasta perspectiva, un rol foarte serios – si aici experienta de partid, cum o fi ea, mi-a aratat acest lucru – tine de asigurarea majoritatilor in Parlament. Odata ce am un candidat la presedintie care are succes, dupa cum am observat de-a lungul anilor, partidul domniei sale, in momentul acela, devine prioritar din partea optiunilor de alianta.

Matei Udrea: Va pun o intrebare provocatoare. Sunteti presedintele Romaniei si se prezinta la dumneavoastra liderii PSD si AUR, au majoritate, peste 50% in Parlament, si va propun un premier. Ce faceti?

Cristian Diaconescu: Ceea ce Constitutia ma obliga, adica sa am o discutie cu cu acel candidat de premier, sa inteleg exact ce doreste sa faca si cum se alatura sau intra in coliziune cu atributiile presedintelui si… Inca o data, sa respect Constitutia! In ce sens? Fie resping candidatura, fie promovez candidatura. Asta este! Deci, din aceasta perspectiva, lucrurile sunt clare. M-as astepta in Romania – nu neaparat la aceste partide, sa nu sa creada ca… – la o disociere intre mesajul electoral si cel in conditiile in care… Inteleg, de fapt, ce inseamna responsabilitatile. Cazul Meloni (premiera Italiei din partea partidului conservator Fratii Italiei – n. red.) e cat se poate de clar.

„Din punctul meu de vedere, asa, ca cetatean, Ciolacu are un anume tip de echilibru si o schimbare de atitudine fata de fostii lideri ai Partidului Social Democrat, ambele pozitive“

Matei Udrea: Caracterizati principalii contracandidati la presedintie! Pe scurt. Ciolacu. Ce nota i-ati da?

Cristian Diaconescu: Nu, note n-as putea sa dau! Un singur lucru, si va rog sa considerati faptul ca aspectele contradictorii doresc sa le discut cu ei in momentul in care sunt fata in fata. Din punctul meu de vedere, asa, ca cetatean, are un anume tip de echilibru si o schimbare de atitudine fata de fostii lideri ai Partidului Social Democrat, ambele pozitive.

Matei Udrea: Am inteles. In ce limba ar putea sa vorbeasca, in calitate de presedinte, cu Donald Trump, sa zicem? Sau cu Kamala Harris?

Cristian Diaconescu (izbucneste in ras): Nu stiu, nu l-am…

Matei Udrea: Spuneati dumneavoastra ca conteaza foarte mult relatiile astea personale. Sa te duci, de exemplu, cu presedintele Turciei la un restaurant, sa luati pranzul impreuna. Sa ai si o relatie personala, dincolo de…

(Cristian Diaconescu ezita indelung)

Matei Udrea: Cum face Ciolacu asta? Limbajul mainilor?

Cristian Diaconescu: In ceea ce priveste presedintele Romaniei, se poate, este acceptabil, dar numai in raporturile oficiale, sa discuti prin translator. Deci, este acceptabil. Dar in raporturile personale…

Matei Udrea: Bun, raporturile oficiale. Dar dumneavoastra, in exemplul de mai devreme, mi-ati spus ca premierii Finlandei, Danemarcei si Suediei se intalnesc… Poate ca nu toti stiu daneza, sa vorbeasca in daneza. Toti trei se intalnesc la mijloc, undeva, in franceza, in engleza.

Cristian Diaconescu: Aici… Situatia agendei de telefon. Vorba lui Kissinger: „Eu pe cine sun in Europa?“. Este foarte, foarte important. Stiti de ce? Pentru ca date fiind razboaiele, crizele, se misca foarte repede procesul decizional! Nu mai este diplomatia aia de pe vremuri, traditionala, Hortensia Papadat-Bengescu! Si, ma rog, o stim, dar e cazuta in desuetitudine, motiv pentru care relatia directa este esentiala!

„Prin experienta de militar, Ciuca acopera o zona foarte semnificativa in ceea ce priveste mandatul presedintelui! Deci l-as vedea extrem de eficient pe politicile de aparare, dar niciodata in Consiliul Superior al Magistraturii! Geoana, aceeasi situatie“

Matei Udrea: Am inteles. Ciuca!

Cristian Diaconescu: Prin experienta de militar, acopera o zona foarte semnificativa in ceea ce priveste mandatul presedintelui! Cum si Mircea Geoana acopera o zona foarte semnificativa in ceea ce priveste politica externa! Dar celelalte domenii, mai ales cand vorbim de Justitie… Sa nu uitam ca presedintele nu numai numeste ambasadori, dar intra si in procesul de promulgare a legilor! Si atunci, poti sa iei ce-ti dau cei din sistemul aparatului Administratiei Prezidentiale, dar cred ca un anumit tip de contributie sau o discutie in legatura cu legi fundamentale, cum ar fi Bugetul, de exemplu, e necesar sa o ai. Deci l-as vedea extrem de eficient pe politicile de aparare, dar niciodata in Consiliul Superior al Magistraturii!

Matei Udrea: Geoana?

Cristian Diaconescu: Aceeasi situatie! Pe politica externa si pe relationare externa, intr-adevar, ar fi un foarte bun reprezentant al Romaniei. Pe celelalte teme, insa…

Matei Udrea: Lasconi?

Cristian Diaconescu: Nu stiu sa ma pronunt in legatura cu doamna Lasconi!

Matei Udrea: Simion?

Cristian Diaconescu: In conditiile in care ar fi un presedinte independent, si nu neaparat cu apartenenta politica pe care sa si incerce sa o promoveze ulterior, da, are avantajul tineretii si al prospetimii, din multe puncte de vedere. Dar revin cu aceeasi problema: n-au timp sa invete la locul de munca! Si, cu toata simpatia, nu au facut parte din structurile astea!

Matei Udrea: Au aparut informatii ca Hrebenciuc orchestreaza trimiterea lui Simion in turul II al alegerilor prezidentiale. Dumneavoastra v-ati asteptat la aceasta situatie?

Cristian Diaconescu: Am inteles ca a fost o declaratie publica. Cred ca…

Matei Udrea: Becali doar a confirmat ceea ce se stia deja inca de la sfarsitul lui septembrie.

Cristian Diaconescu: A, n-am stiut acest lucru…

Matei Udrea: PSD pregateste cateva sute de mii de voturi, un boost pentru Simion in turul I, ca sa-l propulseze alaturi de Ciolacu in turul II.

Cristian Diaconescu: Din ce am vazut eu… Cu toate modestia, nu stiu contextele acestea, cine ar conta pe o astfel de solutie ar esua fata de sensibilitatile cetatenilor. Sa va dau un exemplu de unde argumentul. Am iesit si eu cu tinerii pentru a aduna semnaturi. Eram prin Brasov, prin Radauti, prin Iasi, prin Bucuresti… Si i-am intrebat la sfarsit: „Cei care n-au vrut sa semneze, spune-mi si mie care este problema? Ca sa invat si sa incerc sa-mi schimb…“. Atunci mi-au spus: „Nu, nu au facut niciun referential neaparat, specific, la dumneavoastra!“. Multi, foarte multi, i-am auzit si eu, spuneau: „Lasati-ma cu politica, nu ma mai intereseaza! Nimeni nu ma convinge, nici macar anticipativ, in sensul ca as investi!“. Cei care mi-au trimis semnaturi, mi-au pus in cutia postala. Oamenii in varsta. Si le multumesc din suflet! Un om care, saracul, la el in comuna, la 82 de ani, se duce la posta si ii trimite lui Diaconescu doua semnaturi, al domniei-sale si al sotiei. Dar imi pune si o scrisoare, spunand: „Faptul ca nu v-ati asociat cu un partid reprezinta pentru noi o garantie si daca dumneavoastra nu o sa mai fiti candidat, noi nu vrem sa votam pe nimeni!“. Asta este situatia la firul ierbii! Iertati-ma, oamenii astia nu ma mint! Si sunt cateva mii! Deci, din aceasta perspectiva, diversele combinatii decise asa, de la centru, cu sute de mii de oameni, nu cred ca sunt realiste. Nu cred ca sunt fezabile. Cum ma supara – si iertati-ma daca adaug acest lucru – cand sunt intrebat, si va multumesc ca nu ati facut acest lucru: „Asa, si daca nu intri in turul doi, cui dai semnaturile?“. Cum adica, cui dau eu increderea omului? N-o dau la nimeni! Dar cum poti sa ma jignesti si pe mine, si pe pensionarul ala de 80 de ani crezand ca eu pot sa dau ceva? Si cine ar crede ca o astfel de oferta din partea unui politician candidat poate sa aiba si o finalitate? Nu stiu, poate sunt naiv, dar eu asa vad lucrurile.

„Ce ar fi trebuit sa fac? Sa nu-mi asum, stand cuminte in sufragerie, sa nu deranjez pe cineva? Voturile nu se iau si se dau, se castiga! Cine are capacitatea de a convinge mai mult decat un independent, sa-si ia voturile!“

Matei Udrea: Sunteti acuzat ca ati fost aruncat in lupta pentru a faramita electoratul de dreapta. Sunt convins ca ati auzit deja aceast lucru.

Cristian Diaconescu: O, da! Cum sa nu?

Matei Udrea: Cum raspundeti la acuzatia asta?

Cristian Diaconescu: Deci, avand in vedere tot ce va spuneam legat de experienta, legat de ce simt ca as putea face, legat de toate datele pe care le am, ce ar fi trebuit sa fac? Sa nu-mi asum, stand cuminte in sufragerie, sa nu deranjez pe cineva? Voturile nu se iau si se dau, se castiga! Cine are capacitatea de a convinge mai mult decat un independent, sa-si ia voturile!

Matei Udrea: Spunea cineva: „Domnule, Cristian Diaconescu nu l-a criticat niciodata pana acum, de cand a intrat in campanie, pe Ciolacu! Sigur e trimis de PSD ca sa…“.

Cristian Diaconescu: Nu, n-am criticat pe nimeni!

Matei Udrea: N-ati criticat pe nimeni?

Cristian Diaconescu: Nu! Pentru ca, exact cum va spuneam, eu astept sa fim in fata in fata! Sa aiba rabdare, inainte de a trage concluziile – daca doreste, in mod evident –, sa ne vada fata in fata! Acum se organizeaza debate-urile (dezbaterile – n. red.), din cate am vazut la televiziuni, si sa-si traga concluziile atunci cand ne vede fata-n fata!

Matei Udrea: Realist vorbind, cum vedeti Romania peste 10 ani, tinand cont de evolutiile politice, economice, sociale, interne si de conjunctura internationala? Sunt convins ca, mai ales dupa atatia ani pe care i-ati petrecut si in diplomatie, si in guvern, si in sistem, aveti o perspectiva de genul asta.

Cristian Diaconescu: Pot sa va spun un lucru. Si, sigur, este din istorie, dar sper ca si generatiile urmatoare sa fie la fel de dedicate. In 1995, Ion Iliescu cheama la Cotroceni toti liderii politici, de la Corneliu Coposu la Corneliu Vadim Tudor, la Radu Campeanu si Nicolae Vacaroiu. Si toti hotarasc in acel moment sa mearga spre lumea libera! Credeti oare ca acest lucru a fost asa, o revelatie de moment a acestor…? Poate la unii da, la altii am indoieli! Nu! Ci semnalul primit din societatea romaneasca, care nu dorea in zone gri, care acuza intr-un fel acel tip de intarziere de vreo doi ani dupa anii 1990, cand am ramas in urma altor state venite din comunism, care se integrau in NATO si in Uniunea Europeana. Si aceasta presiune pe care o cunosteau foarte bine a generat aceasta decizie si, in baza acestei decizii, dupa aceea s-a evoluat pe parcursul de integrare europeana euroatlantica. In anul 2002 eram secretar de stat la Ministerul de Externe. Am primit o nota verbala prin care, dupa atentatul din 11 septembrie 2001, Statele Unite doreau sa coaguleze o coalitie de vointa impotriva terorismului. Si solicita mai multor state o contributie, din acest punct de vedere. In acel moment, Armata romana a trimis oameni si militari, multi dintre ei, la randul lor, nepregatiti pentru o situatie de razboi, pentru ca nu avusesem aceasta drama in desfasurare. Si unii dintre ei si-au pierdut viata, au venit multi raniti din Afganistan. Practic, singurul mesaj era acela de a deosebi intre pastunii buni si pastunii rai! Iertati-ma… Si totusi, s-au dus! Si va spun formal, mi-as dori sa spun ca integrarea noastra in NATO s-a datorat in special politicului sau diplomatiei. Dar nu! S-a datorat structurilor militare in sens larg! Si modul cum s-au reformat, modul in care au aratat ca apartenenta lor spre Occident nu este numai una mimata. Faptul ca, din Romania, militarii n-au mai pastrat dubla intrebuintare. Spre deosebire de alte state intrate in alianta chiar inaintea noastra!

Matei Udrea: La ce va referiti cand spuneti „cu dubla intrebuintare“?

Cristian Diaconescu: Ei… Cu scoli facute la… Anii 2000-2001-2002! Cu scoli facute la Moscova si, la un moment dat…

Matei Udrea: Bine, dar si acum avem in armata un contingent foarte important, si in randul rezervistilor, care sunt, sa spunem, mai degraba simpatizanti ai Rusiei decat ai Ucrainei!

Cristian Diaconescu: Nu stiu. Ce pot sa va spun este ca, in acel moment de infectiune, noi nu am primit pe partea de externe niciun semnal, niciun semnal in legatura cu un anume tip de rezerva privind atitudinea vreunui militar roman! Nimic!

„In conditiile in care creezi un stat consolidat pe ceea ce inseamna pilonii de functionare si, evident, il aperi de o criza grava, eu cred ca Romania va fi superba peste 10 ani!“

Matei Udrea: Sunt implicate serviciile secrete romanesti in viata politica si in cea sociala mai mult decat ar trebui?

Cristian Diaconescu: Nu stiu! Pot sa va spun din zona judiciara ce cred eu! Da, peste tot in lume, mai ales in ceea ce priveste acel tip de infractiuni care poate afecta siguranta nationala, au competente, au atributiuni. Dar doua lucruri vreau sa spun. 1) Administratia Prezidentiala are un consilier de stat care, in mod legal, se ocupa de coordonarea comunitatii de informatii implicit in relatia de subordonare fata de presedinte. Si acolo este o problema. 2) Pot culege informatii, pot avea tot felul de date care tin de legea penala. Se lasa la usa institutiei judiciare! Deci, in mod normal, ce se intampla inauntrul sistemului judiciar nu poate fi dus la bun sfarsit decat de sistemul judiciar! Asta spun, pot exista pasi in fata! Nu exclud! Dar, repet, tine si de functionalitatea si de disponibilitatea institutiei, in speta judiciara. In alte zone economice nu stiu. „Sigur, multumesc pentru probe, dar latura obiectiva, latura subiectiva si legatura de cauzalitate privind infractiunea o stabilim noi, nu o stabiliti voi!“ Si atunci, daca pui aceasta bariera, functioneaza relatia ca si in America, ca si in Germania, ca si peste tot in lume. Daca amesteci lucrurile si permiti ca pe formula ta de decizie sa intervina altii…

Matei Udrea: Am inteles. Nu mi-ati raspuns la ultima intrebare. Cum vedeti Romania in 2034? Sunteti presedintele Romaniei. Ii strangeti pe toti, cum a facut Iliescu in ’95, la Vila de la Snagov, sa discutati?

Cristian Diaconescu: Da! Da! In ceea ce priveste atitudinea spre Occident, eu nu ma dezmint de acest deziderat! Am toata increderea ca si generatiile viitoare vor fi la fel ca si parintii si bunicii lor. In acest moment, am mai discutat in mediile de tineret, foarte interesant: sunt mult mai rezervati sa mai plece in strainatate! Sunt interesati in cele trei categorii de institutii care sa fie stabile, predictibile. Argumente care, practic, ii tin si pe multi romani astazi in comunitatile de afara, si nu de bani e vorba: educatie, sanatate, cultura! Mi-au spus tineri la o intalnire, la un moment dat, „precum in statele nordice!“. Si am spus: stiti cat platesc asigurarile sociale, de exemplu, in statele nordice? „Da, stim!“ „Cat?“ „Chiar 60%!“ Nu ma asteptam! Mi-a spus un tanar din sala. Chiar 60%, exact! „Si ati accepta paradigma asta?“ Si au spus: „Da, fara doar si poate!“. Daca ei m-au mintit, ma mint si eu, cum sa va spun… Deci, foarte interesant ca abordare. In conditiile in care creezi in urmatorii 10 ani un stat consolidat pe ceea ce inseamna pilonii de functionare si, evident, il aperi de o criza grava, eu cred ca Romania va fi superba peste 10 ani!

Matei Udrea: Raspunsul dumneavoastra ma obliga sa va mai pun o ultima intrebare. Ceea ce spuneti dumneavoastra presupune, in primul rand, un prestigiu al presedintelui si al celor care iau deciziile, pentru ca poporul sa-si urmeze liderii. Dupa 10 ani cu Iohannis, credeti ca, Doamne-fereste, batem in lemn, dupa cum ati spus si dumneavoastra, se ajunge la o agresiune armata, poporul roman isi va mai urma conducatorii? Va va mai urma pe dumneavoastra, presedinte, care iesiti la televiziune si spuneti: „Suntem in cazul unei agresiuni armate, trebuie sa ne mobilizam sa ne aparam tara!“? Vor iesi oamenii sa-i apere pe Ciolacu, pe Ciuca si pe Diaconescu? Sa-i apere in calitate de lideri ai natiunii?

Cristian Diaconescu: Romanii trag linie! O situatie de criza militara, dupa cum spuneati, dupa parerea mea, este similara cu o stare de urgenta la nivel national in conditiile unei calamitati. Deci, in acel moment, nu sta in sala, nu sta in birou! Iesi si intalneste-te uite-asa, pe strada, cu oamenii! Vorbeste cu ei, explica-le in ce situatie se afla, isti de trei ori la televizor, daca e cazul, explica in ce situatie se afla, care-s pasii. Preia – ca esti cel mai informat om din Romania! – datele din societate, vezi care sunt zonele vulnerabile. Deci ocupa-te de mai putin de institutii cat te ocupi de mentalul public. Pentru ca, daca mentalul public e consolidat in a-si apara tara, e perfect! Daca mentalul public merge in ideea ca scapa cine poate, in momentul ala ai o mult mai mare problema!

Matei Udrea: Ceea ce e acum valabil: scapa cine poate. Eu am vorbit cu foarte multi oameni care in 2022, cand nu se astepta nimeni ca Ucraina sa reziste, isi puneau intrebarea: „Iau primul bilet de avion catre Barcelona sau catre Paris?“. Nimeni nu se gandea sa se inroleze, sa se pregateasca de lupta.

Cristian Diaconescu: Poti sa fii surprins, in momentul in care atunci, in 2022, a venit valul de refugiati din Ucraina, femei cu copii, cand ai nostri romani s-au dus la frontiera cu un sendvis si cu o sticla de apa, cum foarte bine stiti, nu i-a trimis nicio institutie, n-a fost nimic organizat! Am fost si eu la un cort, la o doamna doctor, si am intrebat-o: „Primarul v-a adus un pahar cu apa?“. „Nu!“ Nu zic de la ce partid, ca n-are importanta… In schimb, am reusit sa-i fac legatura doamnei respective cu seful Crucii Rosii internationale. Il stiam, era fost ministru de Externe britanic. Am luat legatura cu el pur si simplu din cortul de la marginea Romaniei, cerandu-i exact ce ar trebui sa trimita si sa ajunga la noi cu tirurile, pentru a-i ajuta pe oamenii aceia! Facuta pur si simplu in vointa acelei doamne doctor cu trei asistenti medicali cu care era in cort! Cort in care primarul nici nu intrase macar! Deci, poporul roman poate fi surprinzator, din multe puncte de vedere, dar trebuie intr-adevar accesat, cum foarte bine spuneati, in zona in care sensibilitatea lui s-o puna chiar in folosul tarii si nu neaparat intr-o delimitare.

Matei Udrea: Va multumesc foarte mult pentru interviu.

Cristian Diaconescu: Multumesc si eu!

Urmareste-ne si pe:
Matei Udrea

Share
Published by
Matei Udrea

Recent Posts

„Ne jucam cu focul”. Obiectivul de a mentine incalzirea globala sub 1,5°C va fi „in curand mort”, avertizeaza ONU

Politicile actuale de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera ar conduce la…

O oră ago

O lista cu numele a 3.789 de agenti pro-rusi a fost data publicitatii in Moldova: „Eu sunt ofiter si imi respect profesia”

Redactiile din Republica Moldova au primit, vineri, o lista care contine numele a 3.789 de…

11 minute ago

Zelenski a respins vizita secretarului general al ONU in Ucraina. Guterres a fost vazut inclinandu-se in fata lui Putin la summitul BRICS

Presedintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a respins vizita in tara a secretarului general al ONU, Antonio…

O oră ago

Surpriza de la summitul BRICS: a fost respinsa candidatura Venezuelei, tara aliata cu Rusia. Un membru fondator si-a folosit dreptul de veto

Venezuela, tara care intentiona sa adere la BRICS in timpul summitului de la Kazan, in…

12 ore ago

Climat de intimidare inainte alegerile din Georgia. Sunt vizate persoanele din opozitie, jurnalistii si ONG-urile care au legaturi cu Occidentul

Guvernul georgian a pus la cale o noua represiune impotriva vocilor critice cu doar cateva…

O oră ago