Investigatie: „PSD a fost in ultimii patru ani cel mai mare investitor secret in presa. Marcel Ciolacu a cumparat mii de stiri pozitive si sute de ore de emisie la TV”

analize

Marcel Ciolacu

O noua ancheta privind sumele cheltuite de partidele politice pentru propaganda la posturile de televiziune scoate in evidenta sume uriase. PSD, PNL, AUR au cheltuit milioane de euro in campania pentru alegerile locale si europarlamentare, AUR ajungand sa plateasca chiar si 200.000 de euro pentru o emisiune la Realitatea Plus. In continuare, liderii PSD refuza sa prezinte cati bani au dat fiecarui post TV in parte, desi sunt bani publici, insa ii cer imperios lui Klaus Iohannis sa dea dovada de „transparenta” in legatura cu deplasarile sale externe.

Televiziunile au incasat in campania pentru locale ei europarlamentare aproape 9 milioane de euro de la partide (aproape 45 de milioane de lei), conform datelor oficiale raportate la Autoritatea Electorala Permanenta, arata o investigatie realizata de Snoop si ActiveWatch.

Cati bani a cheltuit PSD

Partidul condus de Marcel Ciolacu a tinut la secret toate informatiile privind sumele cheltuite in campania electorala pentru promovarea la televiziuni. Solicitarea jurnalistilor privind banii utilizati nu a primit vreun raspuns, desi partidul a confirmat primirea solicitarii. Suma utilizata de PSD pentru televiziuni, radio si presa scrisa in cele 30 de zile de campanie a fost de 2,72 milioane de euro (13.670.672 de lei).

Contractele s-au derulat printr-o agentie intermediara: Concept Media Management SRL. Firma apartine Brandusei Andreea Vlanga cu 95% si lui Ciprian Gabriel Scrieciu cu 5%. PSD a raportat la AEP ca prin intermediul Concept Media Management SRL a platit promovarea electorala pentru europarlamentare la Antena 3 CNN, Romania TV, Realitatea TV, Digi24, Prima, B1 TV si Etno TV.

Cati bani a cheltuit PNL

Biroul de presa al PNL a refuzat sa ofere informatii despre sumele platite de partid in campania de la europarlamentare. Desi a promis in repetate randuri ca va da toate informatiile solicitate, nici europarlamentarul Rares Bogdan nu a obtinut sumele exacte platite de PNL catre televiziuni. Acesta nu a putut preciza daca participarea sa la doua emisiuni tv – la Digi24 si Antena3, in calitate de invitat in timpul campaniei de la europarlamentare, a fost platita de partid sau nu.

Suma totala platita de Partidul National Liberal in campania de la europarlamentare pentru televiziune, radio si presa scrisa a fost de 15.277.073 de lei.

Cati bani a cheltuit AUR

George Simion a declarat in mai multe randuri ca sustine transparenta sumelor cheltuite din bani publici. Ultima campanie electorala a schimbat insa atitudinea conducerii AUR. „Contractul incheiat este unul confidential. Programul electoral este raportat la CNA in conditiile legii, informatiile sunt publice iar preturile sunt standardizate. Toate datele sunt disponibile in documentele inaintate catre institutiile autorizate, ele fiind publice”, a fost raspunsul primit de Snoop cand a intrebat conducerea AUR despre sumele platite pentru mai multe participari la postul Realitatea Plus.

Partidul condus de George Simion a raportat catre Autoritatea Electorala ca a platit pentru televiziuni, presa scrisa si radiouri peste 10 milioane de lei (2 milioane de euro).

Candidatii AUR au fost prezenti in dese randuri in emisiunile postului Realitatea TV, minutele petrecute in platou fiind raportate la CNA de televiziune.

„Am avut un singur contract in campanie: cu Realitatea. Toti banii au mers la Realitatea, sunt aproape doua milioane de euro. Vom avea un contract si pentru parlamentare cu Realitatea TV. Au fost emisiuni pentru care s-au platit peste 200.000 de euro. Pretul a fost cel anuntat la CNA, 2.900 de euro per minut”, au declarat surse din AUR pentru Snoop.ro.

Banii de la AUR catre trustul Realitatea Plus au trecut printr-o agentie intermediara folosita de partid: DGI Multimedia Design SRL.

O factura importanta apare pe 31 mai 2024: 3,8 milioane de lei pentru „productia si difuzarea materialelor de propaganda electorala la televiziune”.

Pe 31 mai 2024, la emisiunea „100%” de pe postul Realitatea au participat Gheorge Piperea, Georgiana Teodorescu si Cristian Terhes, candidati pe lista AUR pentru europarlamentare. Emisiunea a durat doua ore, in intervalul 21:00 – 23:00. Realitatea Plus a raportat emisiunea la CNA ca fiind de promovare electorala si a transmis si minutele aferente. Daca un minut de prezenta in emisiune costa 2.900 de euro. Un pret estimativ, pe baza raportarilor facute de televiziune privind pretul per minut si durata, arata ca o emisiune de 120 de minute, cu invitatii unui partid, costa 414.000 de euro.

Cati bani a cheltuit USR

Uniunea Salvati Romania a furnizat un raspuns transparent despre contractele incheiate in campanie pentru europarlamentare. A fost singurul partid care a raspuns rapid la solicitarea site-ului de investigatii Snoop.ro. „In campania din iunie 2024 pentru alegerile europarlamentare si locale, USR a platit publicitate electorala la doua televiziuni: B1 TV si Digi24. Sumele achitate au fost: B1 TV CHANNEL S.R.L. – 988,999.72 lei si CAMPUS MEDIA TV – 856,891.15 lei”, a fost raspunsul oficial al USR

Jurnalistul Cristian Andrei: „Sa il auzi pe Marcel Ciolacu cum vorbeste despre desecretizare si transparenta este ipocrizia absoluta”

Jurnalistul Cristian Andrei, autorul investigatiei de pe snoop.ro, il acuza pe Marcel Ciolacu de „ipocrizie” si „minciuna” in legatura cu pozitia PSD fata de „transparetizarea” cheltuirii banilor publici.

„Marcel Ciolacu a devenit simbolul luptei pentru transparenta. Ce ironie. Ce minciuna.

RTV, Antena 3 si Digi au inceput sa poarte o veritabila campanie pentru transparenta. Ele cer transparenta de la Klaus Iohannis, dar nu si cand vine vorba de sumele pe care le incaseaza de la partide. Nu scot un cuvant despre PSD si banii cheltuiti de acest partid.

Sa il auzi pe Marcel Ciolacu cum vorbeste despre desecretizare si transparenta este ipocrizia absoluta. Sigur, el vorbeste despre sumele cheltuite de Klaus Iohannis, nu despre cele platite de partidul pe care il conduce.

PSD a fost in ultimii patru ani cel mai mare investitor secret in presa. Marcel Ciolacu a cumparat mii de stiri pozitive si sute de ore de emisie la tv. Niciodata nu a dorit sa spuna cui a dat banii in mod real, totul se tranzactioneaza in secret.

Partasi la acest joc toxic au fost si moderatorii televiziunilor si site-urile care nu si-au anuntat clar publicul ca produsul prezentat este unul pe bani. Pe bani multi.

Au ajuns emisiunile tv in campania de la europarlamentare sa coste mai mult decat o masina de lux.

Legatura intre AUR si familia Pacuraru a devenit una care ridica, la fel, mari probleme. Televiziunea s-a transformat intr-o vitrina pentru propaganda AUR. Dar nu numai AUR. PNL cotizeaza enorm la televiziunea lui Maricel Pacuraru.

Campania de la europarlamentare a fost doar un prim test. Banii pentru prezidentiale sunt de N ori mai multi si mai ascunsi”, a precizat jurnalistul intr-o postare pe Facebook.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: