Biserica Ortodoxa Romana a anuntat printr-un comunicat de presa, la data de 12 iulie, canonizarea a 16 clerici. Anuntul a starnit reactia Institutului National pentru Studierea Holocaustului din Romania „Elie Wiesel”, intrucat trei dintre acesti clerici au exprimat, potrivit Institutului, opinii antisemite sau au promovat curentul legionar, in anii 30 si 40.
Este vorba despre preotii Ilarion Felea, Ilie Lacatusu si Dumitru Staniloae. Biserica Ortodoxa Romana a reactionat la randul ei fata de pozitia Institutului Elie Wiesel, invocand libertatea religioasa si dreptul de a analiza si a se pronunta, potrivit propriilor criterii religioase, in ceea ce priveste canonizarea. BOR a amintit totodata ca, in pasul spre canonizare, Biserica ia in considerare schimbarea vietii pacatosului si, mai ales, modul in care si-au incheiat viata.
Ionut Mavrichi a discutat cu PressHub in cadrul unui interviu pe marginea polemicilor dintre Biserica Ortodoxa Romana si Institutul National pentru Studierea Holocaustului din Romania „Elie Wiesel” privind canonizarea a trei clerici considerati legionari.
Ionut Mavrichi este doctor in Sociologia Religiei in cadrul Universitatii din Bucuresti, avand un masterat in Studii Religioase la Universitatea din Leeds, Marea Britanie. Timp de aproape 10 ani a fost lector asociat la Facultatea de Teologie Ortodoxa, Universitatea din Bucuresti. Ionut Mavrichi are totodata o bogata activitate publicistica, atat in tara, cat si peste hotare, principalele sale teme de cercetare fiind Psihosociologia Religiei si Relatia Biserica-Stat.
Trebuie condamnata explicit orice ideologie de extrema-dreapta, mai ales ca ne aflam in situatia, nu numai la noi in tara, ci si in Europa, a revirimentului unor miscari de extrema-dreapta.
Biserica ar trebui sa recunoasca preocuparile Institutului Elie Wiesel de a nu repeta greselile legionarismului ca fiind absolut legitime.
Consider ca este nedreapta punerea in carca lor ( a celor trei clerici canonizati, n.r) a ororilor miscarii legionare. Cred ca o buna parte dintre legionari nu au fost de acord cu faptele comise doar de un segment al miscarii.
Nu tot ce spune un sfant este adevarat. Mai mult decat atat, daca un sfant in timpul vietii a avut si greseli, cu atat mai mult ar fi putut scrie lucruri gresite.
BOR a reactionat, tafnos si arogant in opinia mea, tinand sa sublinieze autonomia cultelor, deci faptul ca BOR are libertatea de a face canonizarile potrivit propriilor criterii religioase. Institutul Wiesel nu a negat nicidecum acest drept, insa libertatea religioasa trebuie sa se manifeste in limitele legii.
Noul purtator de cuvant al Patriarhiei are o pozitie destul de neatent formulata in aceasta privinta ( in privinta canonizarilor, n.r). Ma refer la afirmatiile facute pe propria sa pagina de Facebook, afirmatii ciclice care nu ofera clarificari, ci formuleaza ex cathedra afirmatii, terminand concluziile cu Punct! O stangacie nepermisa, in opinia mea.
PRESShub: De ce credeti ca ezita BOR sa ia o pozitie clara in ceea ce priveste trecutul legionar, in special acuzatiile de antisemitism, aduse unor clerici?
Ionut Mavrichi: Nu stiu daca e o politica sau o pozitie dorita. Sunt sigur ca o condamnare a antisemitismului ca atare este fireasca si este un lucru in totala consonanta cu etica crestina. De aceea, ar fi fost, poate, mult mai intelept si mult mai corect din punct de vedere al comunicarii, daca inca de la inceput, comunicatul BOR se aseza alaturi de misiunea Institutului Elie Wiesel de a condamna antisemitismul si de a condamna, de altfel, orice ideologie care in istorie a dus la crime si abominatii. Abia ulterior s-ar fi putut ridica problema celor trei canonizati.
Sublinierea din partea finala a celui de-al doilea comunicat BOR, potrivit careia Biserica nu face politica partinica si ca nu sustine vreo ideologie, este o afirmatie generica. Cred ca trebuie condamnat explicit legionarismul. Trebuie condamnata explicit orice ideologie de extrema-dreapta, mai ales ca ne aflam in situatia, nu numai la noi in tara, ci si in Europa, a revirimentului unor miscari de extrema-dreapta. Exista totodata riscul ca anumite factiuni ideologice si politice de la noi din tara sa poata interpreta aceste canonizari ca niste validari ale unor miscari istorice extremiste pentru ca de aici sa-si poata culege legitimitatea. Existenta acestui risc este un motiv in plus pentru a condamna explicit legionarismul.
Ar fi trebuit condamnata inca de atunci si ar trebui sa fie condamnata explicit si astazi. Biserica ar trebui sa recunoasca preocuparile Institutului Elie Wiesel de a nu repeta greselile legionarismului ca fiind absolut legitime si ar trebui sa explice si sa asigure lumea ca modelul vietilor propuse prin ridicarea la rangul de sfinti al clericilor nu are absolut nicio legatura cu apartenenta lor ideologica din tinerete, ci, dimpotriva cu schimbarea vietii lor spre pocainta, inclusiv pocainta de a fi facut parte sau de a fi girat prin scris legionarismul si antisemitismul..
Citeste mai mult pe presshub.ro.
Administratia SUA, a presedintelui Joe Biden, va permite Ucrainei sa foloseasca armele furnizate de SUA…
Ministrul de Externe al Republicii Moldova, Mihai Popsoi, a postat pe X, duminica, imagini video…
Oficialii echipei nationale din Kosovo au anuntat ca au luat o decizie radicala si nu…
Intr-un extras dintr-o carte de interviuri, liderul Bisericii Catolice, papa Francisc, afirma ca, potrivit „unor…
Coreea de Nord ar putea desfasura pana la 100 000 de soldati pentru a ajuta…
In fiecare sezon rece, facturile la energie cresc, iar acest lucru pune presiune pe bugetul…