Israelul a oprit procesarea cererilor comerciantilor pentru importurile de alimente cheie in Gaza. Inainte de razboi, in Gaza intrau aproximativ 500 de camioane cu importuri si ajutoare pe zi

externe

Israelul a oprit procesarea cererilor comerciantilor pentru importul de alimente in Gaza, sufocand o cale care in ultimele sase luni a furnizat mai mult de jumatate din proviziile aduse in teritoriul palestinian asediat, au declarat 12 persoane implicate in comert, informeaza Reuters.

Din 11 octombrie, comerciantii din Gaza care importau alimente din Israel si Cisiordania ocupata de Israel au pierdut accesul la un sistem introdus in primavara de Cogat, organismul guvernamental israelian care supravegheaza ajutoarele si transporturile comerciale, si nu au primit niciun raspuns in urma incercarilor de a contacta agentia, au spus sursele.

Schimbarea a redus fluxul de marfuri care sosesc in Gaza la cel mai scazut nivel de la inceputul razboiului, arata o analiza Reuters a datelor oficiale israeliene. Detaliile opririi marfurilor comerciale in Gaza nu au fost anuntate anterior.

Cogat nu a raspuns la intrebarile Reuters despre importurile de alimente comerciale si ajutorul pentru Gaza. Agentia spune ca face tot posibilul pentru a se asigura ca in enclava ajunge suficient ajutor si ca Israelul nu impiedica intrarea ajutorului umanitar, respingand acuzatiile ca Israelul a blocat aprovizionarea.

Intre 1 octombrie si 16 octombrie, fluxul total de transporturi catre Gaza – inclusiv ajutoare si bunuri comerciale – a scazut la o medie zilnica de 29 de camioane, potrivit statisticilor Cogat, in comparatie cu o medie zilnica de 175 de camioane intre mai si septembrie. Transporturile comerciale – marfuri cumparate de comerciantii locali, transportate dupa aprobarea directa de catre Cogat si apoi vandute pe pietele din Gaza – au reprezentat aproximativ 55% din total in acea perioada.

Doua surse implicate in aprovizionarea cu alimente au spus ca motivul pentru oprirea transporturilor comerciale a fost ingrijorarea Israelului ca gruparea militanta Hamas primeste venituri din importuri.

Un purtator de cuvant al Hamas a negat ca grupul a furat alimente sau le-a folosit pentru obtinerea de venituri si a spus ca incearca sa asigure distribuirea ajutorului in Gaza.

Inchiderea aparenta a sistemului comercial a survenit in momentul in care Israelul a lansat o noua operatiune militara impotriva Hamas in nordul Gazei, o dezvoltare paralela care a impiedicat livrarile de ajutor umanitar. Duminica,

Programul Alimentar Mondial al ONU a declarat ca operatiunea a intrerupt toate livrarile de ajutoare prin punctele de trecere a frontierei din nord timp de cel putin doua saptamani in aceasta luna.

O serie de masuri ale departamentelor guvernamentale israeliene si ale armatei reduceau deja livrarile de alimente catre Gaza. In august, autoritatile israeliene au introdus o noua regula vamala si au inceput sa reduca circuitul separat al marfurilor comerciale.

Scaderea vertiginoasa a volumului de ajutoare in Gaza a determinat Statele Unite sa ameninte ca vor retrage sprijinul militar acordat Israelului si a alimentat alarma cu privire la riscul de foamete in Gaza.

Un monitor global al securitatii alimentare a emis un nou avertisment joi. IPC a spus ca recenta crestere a ostilitatilor ar putea duce la dublarea numarului de oameni din Gaza afectati de o foamete „catastrofala”.

Obtinerea de alimente suficiente pentru cei 2,3 milioane de oameni din Gaza, aproape toti stramutati, a fost una dintre cele mai grele probleme ale razboiului.

In mai, procurorii Curtii Penale Internationale (CPI) au cerut instantei sa emita un mandat de arestare pe numele premierului israelian, Benjamin Netanyahu, spunand ca banuiau ca autoritatile israeliene au folosit „infometarea civililor ca metoda de razboi”.

Autoritatile israeliene au negat acest lucru, spunand ca faciliteaza livrarile de alimente in ciuda conditiilor dificile. Acestia au depus doua contestatii oficiale la CPI, contestand legalitatea cererii procurorului si competenta instantei.

In urma criticilor internationale recente, Cogat a declarat in aceasta saptamana ca Israelul a permis intrarea a zeci de camioane cu ajutoare in Gaza, inclusiv cateva zeci prin puncte de trecere a frontierei in nord. Nu a oferit detalii complete si nu a raspuns solicitarilor Reuters.

Inainte de razboi, in Gaza intrau aproximativ 500 de camioane pe zi, transportand o combinatie de ajutoare si importuri comerciale, cum ar fi alimente, materiale de constructie si provizii agricole.

Reuters a vorbit cu cinci importatori din Gaza, doi oameni de afaceri care trimiteau marfuri din Cisiordania, un oficial din Gaza si trei persoane implicate in livrarea ajutoarelor.

„Situatia devine disperata”, a spus Ibrahim Baraka, un locuitor din sudul Gazei. „Avem ceva ajutoare neperisabile, dar practic nu mai exista produse proaspete. Un kilogram de ceapa costa 15 USD in sudul Gazei”.

Relatarea lui a fost confirmata de alti cinci rezidenti, sapte comercianti si cinci lucratori umanitari.

Israelul a blocat in mare masura importurile comerciale la inceputul razboiului, dar a permis reluarea lor pe teritoriul controlat de Israel in mai. Oamenii de afaceri din Gaza puteau depune cereri de import la Cogat si puteau primi alimente prin intermediul principalului punct de trecere a marfurilor din sudul Gazei.

Sosirea marfurilor comerciale a sporit oferta de produse proaspete, nutritive, care nu sunt incluse in transporturile de ajutoare, au spus oficialii si rezidentii ONU.

Dupa ce Israelul a invadat orasul Rafah din sud, in mai, ingreunand principala ruta pentru ajutoarele ONU, cea comerciala a crescut, devenind o parte semnificativa a proviziilor de alimente.

Cogat enumera aceste bunuri din sectorul privat ca fiind aproximativ 98 din cele 175 de camioane zilnice care au intrat in Gaza in medie din mai pana in septembrie.

Dar aceasta ruta a fost plina de probleme inca de la inceput, potrivit unor oameni de afaceri palestinieni care au vorbit cu Reuters.

Convoaiele care transporta marfuri sunt adesea jefuite de bande armate sau oameni disperati din Gaza, potrivit tuturor celor intervievati. Importatorii au crescut preturile pentru a plati costurile mari de transport si protectia transporturilor lor.

Drept urmare, bunurile importate sunt prea scumpe pentru multi locuitori din Gaza, au spus oamenii de afaceri.

Un grup de aproximativ 20 de comercianti a primit prioritate, au spus oamenii de afaceri si cele trei surse de ajutor; cererile lor de import au fost aprobate inaintea altora.

Unii dintre acesti comercianti prioritari si-au revandut permisul de import intreprinzatorilor mai mici, taxandu-i cu mii de dolari pentru a introduce camioane, au declarat pentru Reuters mai multe surse din comunitatile de afaceri din Gaza si Cisiordania, precum si grupuri internationale de ajutor.

De asemenea, Cogat a schimbat de mai multe ori metoda de depunere a cererilor, au spus comerciantii – trecand de la un formular online la un numar WhatsApp si inapoi la un formular online, dar care necesita o parola pe care o cunosteau doar comerciantii de incredere.

O noua regula introdusa in septembrie impunea comerciantilor sa prezinte documente bancare care dovedesc ca au avut o cifra de afaceri de cel putin 15 milioane de shekeli (4 milioane de dolari) pe an, potrivit unui mesaj trimis de Cogat comerciantilor, vazut de Reuters.

Toti comerciantii au spus ca cel mai recent formular online a incetat sa mai functioneze pentru importatori. Ei au spus ca mesajele trimise catre pana la cinci numere diferite WhatsApp ale Cogat au ramas fara raspuns.

Cogat nu a raspuns intrebarilor despre aceste probleme.

Datele agentiei arata ca numarul camioanelor din sectorul privat care trec granita au scazut. Pe 1 octombrie au fost trimise 54 de camioane cu livrari, ultimul transport semnificativ de marfuri comerciale. In perioada 8-10 octombrie au fost inregistrate alte 17, ducand media lunii octombrie la 5 camioane pe zi.

In timpul razboiului, ajutorul pentru Gaza a fost livrat prin mai multe rute diferite care au intrat si au iesit din uz, potrivit oficialilor ONU si israelieni.

Principala sursa de hrana pentru locuitorii din Gaza care nu isi permit sa cumpere de pe pietele locale ramane ajutorul umanitar international organizat de ONU, care este supus aprobarii de securitate din partea Cogat pentru fiecare transport.

Inainte de razboi, ruta principala era in sudul Gazei prin Egipt, dupa un ocol pentru scanarile israeliene.

Dupa atacul militar al Israelului asupra Rafah din mai, livrarile de ajutoare ale ONU pe acea ruta au incetat, deoarece nesiguranta le-a facut din ce in ce mai dificil de organizat, au spus agentiile de ajutor ale ONU.

Apoi, ONU s-a bazat foarte mult pe o ruta prin Iordania si prin Israel, pana la o trecere la varful nordic al Gazei. Dar transporturile s-au oprit dupa ce Israelul a introdus o regula vamala cu privire la o parte din ajutoare, o miscare anuntata de Reuters in aceasta luna.

Israelul si ONU au ajuns la un compromis cu privire la principalul punct de conflict al acestei noi reguli, insa livrarile din Iordania raman mai scazute dupa reinceperea luptelor in nordul Gazei, arata interviurile cu cinci persoane implicate in obtinerea ajutoarelor in Gaza si datele Cogat.

Potrivit bazei de date online a Cogat, o medie de doua camioane pe zi transportau ajutoare din Iordania in Gaza in primele doua saptamani ale lunii octombrie, in scadere de la aproximativ 18 pe zi in lunile precedente.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: