Istoric de arta, despre Adrian Nastase: „Fals colectionar. Fiecare persoana care a cumparat un bilet la MNAR (expozitia Brauner) sa fie despagubita, in procent de 4-6 % din pretul biletului”
Istoricul de arta Adrian Buga vine cu precizari dupa ce Adrian Nastase a decis sa isi retraga tablourile din expozitia Victor Brauner – „Intre ocult si oniric” de la Muzeul National de Arta al Romaniei. Buga prezinta demersurile sale pentru a rezolva in liniste problema cu falsurile, insa s-a trezit cu „amenintari” si jigniri.
La inceput au fost amenintari ‘prietenesti’, ‘sfaturi si indemnuri’ care au culminat spre final, in public, cu apelativul NESIMTIT!
Vreau sa postez, sper ca ultima data, impotriva acestei probleme, care m-a epuizat, si doresc sa punctez fiecare etapa a acestui scandal care trebuia sa fie inchis cu atentie si cu diplomatie.
De Ziua nationala a Romaniei, 1 Decembrie 2023, sunt invitat in calitate de Membru al Asociatiei Prietenii MNAR la deschiderea oficiala a expozitiei: Victor Brauner ‘Intre ocult si oniric’. Privesc toate lucrarile si primesc un soc cand vad ce lucrari au fost expuse printre cele fara probleme!
Chiar atunci, pe loc, vorbesc public si atrag atentia unor specialisti implicati in proiect! Si ei sunt consternati! Strig, de doua ori, chiar la vernisaj, ca lucrarile din colectia incriminata au probleme grave de autenticitate. Sunt auzit si de ‘colectionar’ (Adrian Nastase – n.red.) care trece impasibil si ‘surd’ pe langa mine!
Plec extrem de trist ca vad asa ceva in Muzeul NATIONAL. Detaliez unui prieten artist parizian situatia. Tace si acum! Il inteleg!
Imediat incep sa fac demersurile discrete. Plec la Paris sa cercetez si mai mult opera lui Braun. Anunt muzeul Georges Pompidou printr-o scrisoare. Revin in tara, ma opresc de Sarbatori si de Anul Nou.
Reiau activitatea pe 10 ianuarie. Vad expozitia de nenumarate ori! Fotografiez toate lucrarile cu probleme. Am ajuns la 4-5 lucrari.
Pe date de 17.01.2024 informez Asociatia Prietenii MNAR oficial! Mi se raspunde prompt. Imi dau demisia imediat. Anunt oficial muzeul: registratura MNAR pune data de 18 ianuarie pe Instiintarea mea.
Inca mai speram sa scoatem lucrarile din expozitie fara scandal, cu diplomatie si cu mare atentie sa nu afectam imaginea muzeului. Nu primesc niciun raspuns! Desi domnul Director ma cunostea, avand o colaborare buna, a preferat sa nu ma contacteze si sa nu ma asculte. Scandalul se propaga in public. Nevoit, fara sa primesc niciun raspuns oficial sau neoficial, prezint si eu public toate convingerile mele.
Din pacate, domnul Director al MNAR, dupa vizita comisiei Georges Pompidou, in loc sa scoata lucrarile din expozitie si sa le tina in depozitul MNAR pe durata expozitiei si pe durata anchetei, alege sa dea lucrarile inapoi colectionarului!
Imi doresc ca, dupa declararea tablourilor FALSE de catre comisia de experti, fiecare persoana care a cumparat un bilet la MNAR (expozitia Brauner) sa fie despagubita, in procent de 4-6 % din pretul biletului!
(…) Prefer sa nu citez din Deng Xiaoping, ci sa-mi indrept gandul spre afirmatiile lui Theodor Pallady, care spunea: ‘Exista tablouri false, dar exista si falsi colectionari’! Aviz amatorilor!”, a scris Buga pe Facebook.
Adrian Nastase a anuntat, suparat, in urma cu o saptamana ca isi retrage tablourile din expozitia „Victor Brauner. Intre oniric si ocult”, gazduita de Muzeul National de Arta al Romaniei. Mai multi experti in arta au declarat ca o parte din tablourile lui Nastase sunt falsuri. „Sunt convins ca fiii mei vor stii sa le pastreze sau sa le valorifice candva. Posibil in strainatate”, a amenintat Nastase.
„Se spune ca Deng Xiaoping a avut o anumita strategie in legatura cu evenimentele din Piata Tiananmen. Aceea de a astepta pentru a-i afla pe cei care ii erau impotriva. Am decis, initial, sa procedez la fel in legatura cu atacurile la adresa lucrarilor Brauner, din colectia mea, incluse in expozitia de la MNAR. Am asteptat, cum era normal, ca directia muzeului – cea care mi-a solicitat lucrarile si care le-a selectat pentru a le expune – sa se pronunte.
Au fost patru zile de linsaj mediatic in care am reusit sa fac celebrul test al aviatorilor ‘friend or foe’. Interesant este ca acum au aparut in peisaj si progeniturile unor fosti tradatori, ‘experti’ ai colectiilor de arta regale disparute din Romania sau au fost reactivate personaje din arhivele CNSAS”, a scris Nastase pe blog.
„Am crezut, cu naivitate, ca ma bucur de un anumit respect in lumea artei tinand seama de contributiile mele ca premier in acest domeniu – muzee si colectii, biblioteci, sute de obiective restaurate (mentionez doar Muzeul National de arta contemporana sau Muzeul hartilor si multe altele), indemnizatiile de merit pentru 700 de oameni de cultura , proiectul Orasului artistilor (care, din pacate, nu a fost dus pana la capat de guvernarile ulterioare).
Recunosc, am fost afectat de modul in care oameni pe care i-am pretuit au incercat sa ma foloseasca drept “collateral damage” intr-o batalie de reglare de conturi. M-as fi asteptat deci la o semnalare personala, de buna credinta, in masura in care unele lucrari vizate fusesera expuse si in urma cu 20 de ani .
(…) Am reflectat la lucrurile care s-au intamplat si am decis ca nu este cazul ca membrii familiei mele sa treaca printr-o perioada de linsaj mediatic, asa cum s-a intamplat cu 15/20 de ani in urma, pornind de la tot felul de persoane care sa-si dea cu parerea despre lucrarile mele aduse in expozitie. Am crezut ca pot participa la un eveniment deosebit cu cateva lucrari de arta pe care le consider interesante.
(…) De aceea am decis, ca forma de protest, sa retrag din expozitie toate lucrarile, nu numai pe cele expuse anterior la Piatra Neamt. I-am comunicat aceasta decizie domnului director general Calin Stegerean. Fac acest lucru dintr-un sentiment de revolta dar si pentru ca nu vreau sa creez probleme conducerii Muzeului care a selectat lucrarile pentru expozitie. Mi s-a sugerat, in calitate de colectionar, sa arat spre conducerea Muzeului care a girat alegerea lucrarilor. Nu este genul meu sa actionez in acest fel. Stiu ca se da o lupta subterana in muzeu dar, si in afara sa, pentru diverse curatorii. Nu vreau sa creez probleme nici doamnei ministru Turcan care a avut o pozitie corecta in legatura cu isteria de acuzatii. Am crezut ca, dupa 2004, sentimentele de ura se vor atenua. M-am inselat, din pacate. In ceea ce priveste lucrarile, sunt convins ca fiii mei vor stii sa le pastreze sau sa le valorifice candva. Posibil in strainatate”, a adaugat Nastase.
Citeste si: Ciolacu, despre cea mai corupta guvernare a PSD din istorie: „Adrian Nastase a avut o guvernare de exceptie”