Japonezii nu au voie sa demisioneze, au aparut firme care ii ajuta sa scape de angajatori: „Oamenii vin la noi dupa ce scrisoarea lor de demisie a fost rupta de trei ori”

externe

Oameni Tokyo

Yuki Watanabe obisnuia sa petreaca 12 ore in fiecare zi la birou. Si asta este considerata o zi scurta, incepe reportajul realizat de CNN in legatura cu conditiile atipice de munca din Japonia.

O zi obisnuita de lucru de la 9 la 9 este minimul necesar. „Cel mai tarziu plecam [de la birou] la ora 23.00”, a declarat tanara de 24 de ani, care a lucrat pentru unele dintre cele mai mari companii de telecomunicatii si de plati electronice din Japonia.

Cerintele au fost atat de intense incat Watanabe – care a folosit un pseudonim pentru a vorbi cu CNN, de teama sa nu isi puna in pericol viitoarele perspective de angajare – a inceput sa aiba probleme de sanatate. Avea „picioarele tremurande si probleme cu stomacul”.

Stia ca trebuie sa demisioneze, dar un singur lucru ii statea in cale: Cultura japoneza a muncii.

Sa ceri sa pleci de la serviciu la timp sau sa-ti iei liber poate fi destul de complicat. Si mai complicat este sa iti dai demisia, care poate fi vazuta ca o forma suprema de lipsa de respect in a patra cea mai mare economie a lumii, unde lucratorii raman in mod traditional la acelasi angajator timp de decenii, daca nu chiar toata viata.

In cele mai extreme cazuri, sefii morocanosi rup scrisorile de demisie si hartuiesc angajatii pentru a-i forta sa ramana.

Watanabe era nemultumita la fostul ei loc de munca, spunand ca fostul ei sef o ignora adesea, facand-o sa se simta prost. Dar nu a indraznit sa demisioneze.

„Nu am vrut ca fostul meu angajator sa imi refuze demisia si sa ma tina la serviciu mai mult timp”, a declarat ea pentru CNN.

Dar ea a gasit o modalitate de a iesi din impas. A apelat la Momuri, o agentie de demisii care ajuta angajatii timizi sa-si paraseasca sefii intimidanti.

Pentru pretul unei cine elegante, multi lucratori japonezi angajeaza aceste firme de reprezentare pentru a-i ajuta sa demisioneze fara stres.

Industria a existat inainte de Covid. Dar popularitatea sa a crescut dupa pandemie, dupa ce anii de lucru de acasa i-au impins chiar si pe unii dintre cei mai loiali lucratori japonezi sa reflecteze asupra carierei lor, potrivit expertilor in resurse umane.

Nu exista o numaratoare oficiala a numarului de agentii de demisie care au aparut in intreaga tara, dar cei care le conduc pot depune marturie cu privire la cresterea cererii.

Shiori Kawamata, directorul de operatiuni al Momuri, a declarat ca numai in ultimul an au primit pana la 11.000 de solicitari din partea clientilor.

Situata in Minato, unul dintre cele mai aglomerate cartiere de afaceri din Tokyo, firma s-a lansat in 2022 cu un nume care incearca sa rezoneze cu clientela lor neajutorata – „Momuri” inseamna „nu mai pot face asta” in japoneza.

La un cost de 22.000 de yeni (aproximativ 150 de dolari) – sau 12.000 de yeni pentru cei care lucreaza cu jumatate de norma – se angajeaza sa ajute angajatii sa isi prezinte demisiile, sa negocieze cu companiile lor si sa ofere recomandari pentru avocati in cazul in care apar dispute juridice.

„Unii oameni vin la noi dupa ce scrisoarea lor de demisie a fost rupta de trei ori si dupa ce angajatorii nu ii lasa sa demisioneze chiar si atunci cand ingenuncheaza la pamant pentru a se inchina”, a spus ea, intr-o alta ilustrare a culturii de la locul de munca.

„Uneori primim apeluri de la oameni care plang si ne intreaba daca isi pot da demisia pe baza XYZ. Noi le spunem ca este in regula si ca renuntarea la locul de munca este un drept al lucratorilor”, a adaugat Kawamata.

Unii lucratori se plang ca sefii ii hartuiesc daca incearca sa demisioneze, a spus ea, inclusiv oprindu-se la apartamentele lor pentru a le suna la usa in mod repetat, refuzand sa plece.

Pentru un alt demisionar, ceea ce ar fi fost o treaba simpla a luat o intorsatura bizara. Persoana respectiva a fost tarata de seful sau la un templu din Kyoto. „[Lucratorului] i s-a spus sa mearga la templul Onmyoji deoarece ‘erau blestemati’”, a spus ea.

Kawamata a declarat ca persoanele care ajung in situatia de a fi ajutate lucreaza adesea pentru intreprinderi mici si mijlocii, cei din industria alimentara fiind cei mai vulnerabili, urmati de cei din domeniul sanatatii si asistentei sociale.

Japonia se confrunta de mult timp cu suprasolicitarea la locul de munca. Angajatii din diferite sectoare vorbesc despre ore de lucru pedepsitoare, presiune ridicata din partea supraveghetorilor si respect fata de companie. Acesti angajatori sunt cunoscuti sub denumirea de „firme negre”.

Profesorul de resurse umane Hiroshi Ono, de la Hitotsubashi University Business School din Tokyo, a declarat ca situatia a devenit atat de presanta incat guvernul a inceput sa publice o lista a angajatorilor lipsiti de etica pentru a le impiedica capacitatea de a angaja si pentru a avertiza persoanele aflate in cautarea unui loc de munca cu privire la pericolele de a lucra pentru ei.

„Exista unele probleme cu… firmele negre, unde conditiile de munca sunt atat de proaste, nu exista siguranta psihologica, iar unii angajati s-ar putea simti amenintati”, a spus el.

Mai mult de 370 de companii au fost trecute pe lista neagra de birourile de munca din intreaga tara de cand lista a fost publicata in 2017.

Stresul s-a dovedit fatal timp de decenii, asa cum este exemplificat de un fenomen numit „karoshi” sau „moartea prin surmenaj”.

Medicul stagiar Shingo Takashima nu a avut zile libere timp de aproximativ trei luni inainte de sinucidere si a lucrat 207 ore suplimentare pe luna, depasind cu mult standardul guvernamental pentru recunoastere. Directorul Konan Medical Center, Eisei Gu, a negat ca centrul i-ar fi ordonat sa lucreze multe ore

Potrivit Ministerului Sanatatii, Muncii si Protectiei Sociale, 54 de persoane au murit din cauza afectiunilor cerebrale si cardiace induse de munca si au primit despagubiri in 2022, ceea ce reprezinta de fapt un declin major fata de cele 160 inregistrate in urma cu doua decenii.

Cu toate acestea, numarul persoanelor care depun cereri de despagubire din cauza stresului psihic la locul de munca este in crestere, ajungand la 2.683 de la 341 in aceeasi perioada de timp.

O jurnalista in varsta de 31 de ani de la postul national de radiodifuziune NHK a murit in 2017 dupa ce a suferit o insuficienta cardiaca cauzata de orele lungi petrecute la locul de munca. Ea a lucrat 159 de ore suplimentare in luna dinaintea decesului sau.

Cinci ani mai tarziu, un medic de 26 de ani de la un spital din Kobe s-a sinucis dupa ce a lucrat peste 200 de ore suplimentare intr-o singura luna.

Hisakazu Kato, profesor de economie la Universitatea Meiji din Tokyo, a declarat ca tara are legi ale muncii pentru a proteja lucratorii si a se asigura ca acestia sunt liberi sa demisioneze.

„Dar, uneori, atmosfera de la locul de munca face ca acest lucru sa fie dificil de spus”, a spus el.

Asadar, de ce au aparut acesti agenti demisionari doar in ultimii ani? Expertii spun ca acest lucru se datoreaza schimbarii abordarii tinerilor fata de munca.

„Cand una dintre parti este nemultumita, s-ar putea ajunge la un divort. Dar, la fel ca intr-un divort, nimeni nu este 100% ireprosabil, nu-i asa?”, a declarat Ono, de la Universitatea Hitotsubashi.

In timp ce tara se confrunta cu un deficit de forta de munca alimentat de imbatranirea rapida a populatiei si de scaderea ratei natalitatii, tinerii au acum mai mult de spus pe piata decat predecesorii lor.

Multi dintre ei nu mai adera la gandirea generatiilor mai in varsta, conform careia trebuie sa faci ceea ce ti se spune, indiferent de natura locului de munca, a spus Ono, adaugand ca, atunci cand asteptarile nu corespund, ei nu vor ezita sa demisioneze.

Dar asta nu inseamna ca vor sa intre in biroul sefului lor si sa demisioneze – preferand sa lase o terta parte sa se ocupe de asta.

„Cred ca tinerii din zilele noastre sunt mai non-conflictuali”, a spus expertul, mentionand ca multi au fost privati de interactiuni sociale la locul de munca din cauza Covid. Ca urmare, lucratorii tineri prefera sa demisioneze fara a avea contact direct cu sefii lor.

Dar Ono a sugerat ca este intotdeauna bine sa ai o discutie si sa nu arzi puntile cu angajatorii, asa ca el ar recomanda sa nu se acceseze astfel de servicii.

Kawamata, de la Momuri, a fost oarecum de acord. „Credem sincer ca serviciile noastre ar trebui sa dispara din societate si speram la asta. Credem ca cel mai bine este ca oamenii sa le spuna singuri sefilor lor, dar auzind povestile de groaza ale clientilor nostri, nu cred ca afacerea noastra va disparea prea curand”, a spus ea.

Pentru moment, Momuri ofera o reducere de 50% celor care apeleaza la serviciile lor pentru a demisiona a doua oara.

Foto: depositphotos.com

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre:

Comentarii: