Japonia lanseaza roboti de livrare: „Inca o zi rece, nu-i asa? Ce zici de niste bauturi calde?”

life

„Scuzati-ma, dati-mi voie sa trec”, ciripeste un robot cu patru roti in timp ce ocoleste pietonii pe o strada de langa Tokyo, intr-un experiment prin care companiile spera ca vor combate deficitul de forta de munca si izolarea rurala. Din aprilie, legile rutiere revizuite vor permite robotilor de livrare autonomi sa navigheze pe strazile din Japonia, transmite France 24.

Sustinatorii spera ca masinile ar putea ajuta, in cele din urma, persoanele in varsta din zonele rurale depopulate sa aiba acces la bunuri, rezolvand, in acelasi timp, problema lipsei de livratori intr-o tara cu deficit cronic de forta de munca.

Exista provocari de depasit, recunoaste Hisashi Taniguchi, presedintele companiei de robotica ZMP din Tokyo, inclusiv preocuparile legate de siguranta.

„Sunt inca noi veniti in societatea umana, asa ca este firesc sa fie vazuti cu un pic de disconfort”, a spus el pentru AFP.

Robotii nu vor functiona in intregime singuri, fiind monitorizati de la distanta si oamenii putand interveni.

Taniguchi a spus ca este important ca robotii „sunt umili si iubitori” pentru a inspira incredere.
ZMP a colaborat cu giganti precum Japan Post Holdings in incercarile sale de a construi roboti livratori in Tokyo.

Robotul sau „DeliRo” are un aspect fermecator, cu ochi mari si expresivi, care pot deveni inlacrimati daca pietonii ii blocheaza drumul. „Fiecare copil de aici ii stie numele”, a spus el.

Japonia are una dintre cele mai imbatranite populatii din lume, aproape 30% dintre cetatenii sai avand peste 65 de ani. Multi locuiesc in zone rurale depopulate, si nu au acces usor la bunurile necesare zilnic.

Lipsa fortei de munca in orasele sale si noile reguli care limiteaza orele suplimentare pentru soferii de camion fac, de asemenea, dificil pentru companii sa tina pasul cu comertul electronic si cererile de livrare alimentate de pandemie.

„Lipsa de muncitori in transport va fi o provocare in viitor. Sper ca robotii nostri vor fi folositi unde este necesar si pentru a ajuta la atenuarea crizei fortei de munca”, a spus inginerul Dai Fujikawa de la gigantul electronic Panasonic, care testeaza roboti de livrare in Tokyo si in orasul Fujisawa din apropiere.

Roboti similari sunt deja utilizati in tari precum Regatul Unit si China, dar in Japonia exista ingrijorari cu privire la orice, de la coliziuni la furt.

Reglementarile stabilesc o viteza maxima de sase kilometri pe ora, ceea ce inseamna ca „sansele de ranire grava in cazul unei coliziuni sunt relativ mici”, a declarat Yutaka Uchimura, profesor de inginerie robotica la Shibaura Institute of Technology (SIT).

Dar daca un robot „pleaca de pe trotuar si se ciocneste cu o masina din cauza unei neconcordante intre datele preinstalate si mediul real, ar fi extrem de ingrijorator”, a spus el.

Compania Panasonic spune ca robotul sau „Hakobo” poate decide in mod autonom cand sa vireze si poate sa detecteze obstacole, cum ar fi constructiile sau bicicletele care se apropie, si sa se opreasca.

O persoana de la centrul de control Fujisawa monitorizeaza simultan patru roboti prin intermediul camerelor si este alertata automat ori de cate ori incarcaturile lor robotizate sunt blocate sau oprite de obstacole, a spus Fujikawa.

Oamenii vor interveni in astfel de cazuri, precum si in zonele cu risc ridicat, cum ar fi intersectiile. Hakobo este programat sa trimita imagini in timp real ale semafoarelor catre operatori si sa astepte instructiuni.

Testele de pana acum au variat de la livrarea de medicamente si mancare locuitorilor din Fujisawa pana la comercializarea de gustari in Tokyo: „Inca o zi rece, nu-i asa? Ce zici de niste bauturi calde?”

Autoritatile nu cred ca strazile vor fi in curand pline de roboti, avand in vedere presiunea de a proteja angajatii umani.

„Nu ne asteptam la schimbari drastice imediat, pentru ca sunt locuri de munca in joc. Raspandirea robotilor va fi mai mult un proces gradual, cred”, a declarat pentru AFP Hiroki Kanda, un oficial de la Ministerul Comertului care promoveaza tehnologia.

Experti precum Uchimura, de la SIT, sunt constienti de limitarile tehnologiei.

„Chiar si cele mai simple sarcini efectuate de oameni pot fi dificil de imitat de catre roboti”, a spus el.

Uchimura crede ca robotii ar trebui lansati mai intai in zonele rurale slab populate. Cu toate acestea, companiile spun ca cererea din orase ar putea face implementarea urbana mai viabila din punct de vedere comercial. Presedintele ZMP, Taniguchi, spera sa vada in cele din urma robotii functionand peste tot.

„Cred ca oamenii ar fi mai fericiti daca, dotati cu o tehnologie de comunicare mai buna, acesti roboti ar putea patrula printr-un cartier sau ar putea verifica siguranta persoanelor in varsta. Japonia iubeste robotii”, a adaugat el.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: