Judecatorul considera ca Elon Musk si Tesla au stiut probabil despre defectul potential mortal al pilotului automat, permitand astfel intentarea unui proces
Un judecator din Florida a gasit „dovezi rezonabile” ca directorul general al Tesla, Elon Musk, era constient de un defect periculos al sistemului Autopilot al producatorului auto, dar a permis totusi ca masinile sa fie circule.
Judecatorul Reid Scott, de la Circuit Court, a dat unda verde saptamana trecuta unui proces impotriva Tesla, care acuza compania de comportament intentionat si neglijenta grava in legatura cu un accident mortal in care a fost implicat sistemul de asistenta pentru soferi Autopilot, relateaza Fox Business.
Decizia vine dupa ce Tesla a castigat doua procese de raspundere pentru produse in California la inceputul acestui an, care s-au axat pe sistemul sau Autopilot. Musk are ambitii mari pentru sistemul Autopilot al Tesla, declarand in iulie ca producatorul de vehicule electrice ar putea realiza o conducere complet autonoma pana la sfarsitul acestui an.
Procesul din Florida a pornit de la un accident produs in 2019 la nord de Miami, in care Modelul 3 al proprietarului Stephen Banner a intrat sub remorca unui camion cu platforma mare cu 18 roti care a virat pe sosea, smulgand acoperisul Tesla si ucigandu-l pe Banner. Un proces stabilit pentru luna octombrie a fost amanat si nu a fost reprogramat.
Potrivit documentelor instantei, judecatorul Scott a gasit dovezi ca Tesla „s-a angajat intr-o strategie de marketing care a prezentat produsele ca fiind autonome” si ca declaratiile publice ale lui Musk despre tehnologie „au avut un efect semnificativ asupra credintei cu privire la capacitatile produselor”.
Judecatorul a hotarat ca reclamanta, sotia lui Banner, poate sustine ca avertismentele Tesla din manualele sale si din acordul „clickwrap” au fost inadecvate.
Scott a comparat, de asemenea, accidentul cu un accident mortal din 2016, „foarte asemanator”, in care a fost implicat Joshua Brown, care a murit dupa ce autopilotul nu a reusit sa detecteze traficul transversal si a condus masina sub un tractor cu remorca la o viteza mare.
„Ar fi rezonabil sa se concluzioneze ca parata Tesla, prin intermediul directorului sau general si al inginerilor sai, era perfect constienta de problema legata de faptul ca „Autopilotul” nu reuseste sa detecteze traficul transversal”, a scris judecatorul, potrivit Reuters.
De asemenea, el a indicat un videoclip din 2016 care arata o Tesla care folosea Autopilotul pentru a conduce fara interventie umana. O clauza de renuntare la inceputul videoclipului spune ca persoana de pe scaunul soferului este acolo doar din motive legale. „Masina se conduce singura”, se arata in videoclip.
Scott a declarat ca videoclipul arata o situatie „nu foarte diferita” de ceea ce i s-a intamplat lui Banner, .
„Din acest videoclip lipseste orice indicatie ca videoclipul este aspirational sau ca aceasta tehnologie nu exista in prezent pe piata”, a scris el.
Avocatul lui Banner, Lake „Trey” Lytall III, a declarat ca sunt „extrem de mandri de acest rezultat bazat pe dovezile de comportament punitiv”.
Tesla nu a raspuns imediat la o solicitare de comentarii.