„Kremlinul nu a fost niciodata mai bogat”. Analiza surprinzatoare a CNN, cum a reusit Rusia sa scoata profituri uriase in ultimii doi ani cu ajutorul Indiei

analize

kremlin

Rusia intra in cel de-al treilea an de razboi in Ucraina cu o suma fara precedent de bani in visteria guvernului, sustinuta de vanzari record de titei in valoare de 37 de miliarde de dolari catre India anul trecut, potrivit unei noi analize, care concluzioneaza ca o parte din titei a fost rafinata de India si apoi exportata in Statele Unite sub forma de produse petroliere in valoare de peste 1 miliard de dolari, anunta CNN.

Acest flux de plati, in cele din urma in beneficiul Moscovei, provine din faptul ca India si-a marit achizitiile de titei rusesc de peste 13 ori comparativ cu perioada de dinainte de razboi, potrivit analizei realizate de Centrul de Cercetare pentru Energie si Aer Curat (CREA), anunta CNN.

In timp ce vanzarile de titei rusesc catre India nu fac obiectul sanctiunilor si sunt pe deplin legitime, o examinare a rutelor de transport maritim de catre experti arata ca acest volum urias de transporturi ar putea implica asa-numita „flota din umbra” de petroliere pentru titei, creata special de Moscova pentru a incerca sa mascheze cu cine si cum face comert si pentru a maximiza profiturile Kremlinului.

CNN afirma ca a fost martor la ceea ce este o parte a acestui comert complex in largul portului grec Gythio la inceputul acestei luni. Doua petroliere – unul masiv, celalalt mai mic – s-au alaturat unul langa celalalt pentru un transfer de la nava la nava, care presupune trecerea titeiului intre nave, uneori cu scopul de a ascunde originea si destinatia finala.

Cele doua petroliere au istorii exotice. Ambele au pornit din Rusia cu cateva saptamani inainte. Unul este detinut de o companie cu sediul in India, acuzata de implicare in incalcari ale sanctiunilor, iar celalalt a fost detinut anterior de o persoana care face obiectul unor sanctiuni separate din partea SUA, potrivit firmei de monitorizare a transportului maritim Pole Star Global.

„Transferurile se fac (uneori) in mod legal, dar sunt, de asemenea, folosite ca o tactica ilicita pentru a eluda sanctiunile”, a declarat David Tannenbaum de la Pole Star Global.

Zeci de transferuri similare au loc in fiecare saptamana in Golful Laconian din Grecia, un punct de trecere convenabil in drumul spre Canalul Suez si pietele asiatice, spun analistii.

La inceputul lunii februarie, Trezoreria SUA a lansat un nou pachet de sanctiuni impotriva navelor si companiilor suspectate ca au ajutat la transportul titeiului rusesc prin incalcarea sanctiunilor americane, in incercarea de a impiedica functionarea flotei fantoma a Rusiei.

La sfarsitul anului 2022, Statele Unite au condus o coalitie de tari care au convenit asupra unui „plafon de pret”, angajandu-se sa nu cumpere titei rusesc peste 60 de dolari pe baril. Aceste natiuni au interzis, de asemenea, companiilor lor de transport maritim si firmelor de asigurari – actori-cheie in transportul maritim global – sa faciliteze comertul cu titei rusesc peste acest pret.

„Plafonul de pret a fost adevaratul declansator al crearii flotei fantoma”, a declarat Viktor Katona, seful departamentului de analiza de la firma de cercetare comerciala Kpler. „Cu cat lanturile de aprovizionare sunt mai lungi, cu cat este mai dificil sa se descalceasca transferurile de la nava la nava, cu atat ar fi mai dificil… sa se determine costul real al unui baril rusesc”.

O parte din comertul cu petrol intre Rusia si India este deschis si direct. Windward, o companie de inteligenta artificiala maritima, a analizat miscarile de transport maritim la nivel mondial pentru CNN si a detectat 588 de calatorii directe ale petrolierelor din Rusia catre India anul trecut.

Pole Star Global a examinat aceeasi ruta si a descoperit peste 200 de calatorii anul trecut ale unor nave din Rusia care au efectuat un transfer in Golful Laconian catre o alta nava, care a continuat spre India.

Tannenbaum, de la Pole Star Global, a declarat ca firma „suspecteaza” ca motivul principal al acestor transferuri a fost acela de a se sustrage sanctiunilor, deoarece „aproape toate aceste nave” aveau o legatura cu SUA sau Uniunea Europeana si ar fi fost supuse plafonarii preturilor. „Acest golf este inchis. Este in afara drumului. Si astfel ei pot face aceasta activitate intr-un fel de pseudo-anonimat”.

Flota din umbra a permis Rusiei sa creeze o structura paralela de transport maritim care poate rezista la schimbarile de tactica si de orientare ale sanctiunilor occidentale, cu sute de petroliere cu proprietate opaca, care folosesc rute complexe. Windward estimeaza ca aceasta flota a crescut la 1.800 de nave anul trecut.

Impactul net al achizitiilor de titei ale Indiei este puternic. Veniturile federale ale Rusiei au explodat la un nivel record de 320 de miliarde de dolari in 2023 si urmeaza sa creasca si mai mult. Aproximativ o treime din acesti bani au fost cheltuiti pentru razboiul din Ucraina anul trecut, potrivit unor analisti, iar o proportie si mai mare urmeaza sa finanteze conflictul din 2024.

Fondurile de care dispune Kremlinul pun Moscova intr-o pozitie mai buna pentru a sustine un razboi de lunga durata decat Kievul, care se straduieste sa mentina fluxul de bani occidentali de care are nevoie disperata.

Potrivit unei analize a datelor publice de la Ministerul rus de Finante, realizata de economistul Howard Shatz, veniturile si cheltuielile federale rusesti au atins un nivel record in 2023. Cu toate acestea, Moscova tot nu a reusit sa echilibreze conturile, a spus el, un indiciu al costului razboiului, dar si al loviturii aplicate veniturilor din petrol din cauza sanctiunilor.

„In ciuda saltului in venituri, deficitul bugetului federal a fost al treilea cel mai mare… mai mare doar in 2022 si 2020”, a spus el. „Taxele pe productia interna si pe importuri sunt atat ridicate, cat si efective, ceea ce inseamna ca isi taxeaza propria populatie pentru a plati acest razboi”, a spus el.

India a justificat achizitiile sale din Rusia ca mijloc de a mentine preturile globale mai mici, deoarece nu concureaza cu natiunile occidentale pentru petrolul din Orientul Mijlociu. Ministrul indian al petrolului si gazelor naturale, Hardeep Singh Puri, a declarat saptamana trecuta pentru CNBC: „Daca incepem sa cumparam mai mult petrol din Orientul Mijlociu, pretul petrolului nu va fi de 75 sau 76 de dolari, ci de 150 de dolari”.

Rolul complex al Indiei in comertul global cu petrol se reflecta si in soarta produselor petroliere in care este transformat titeiul rusesc. O parte din titei este rafinata in produse petroliere la rafinariile de pe coasta de vest a Indiei, iar apoi este exportata in SUA si in alte tari semnatare ale sanctiunilor impuse petrolului rusesc. Produsele rafinate in afara Rusiei nu sunt acoperite de sanctiuni, o omisiune pe care criticii o numesc „portita de rafinare”.

Analiza realizata de CREA a estimat ca SUA a fost anul trecut cel mai mare cumparator de produse rafinate din India fabricate din titei rusesc, in valoare de 1,3 miliarde de dolari intre inceputul lunii decembrie 2022, cand a fost introdusa plafonarea preturilor, si sfarsitul anului 2023. Estimarile organizatiei se bazeaza pe date publice disponibile privind transportul maritim si energia.

Valoarea acestor exporturi de produse petroliere creste semnificativ odata ce sunt inclusi aliatii SUA care aplica, de asemenea, sanctiuni impotriva Rusiei. CREA a estimat ca produse petroliere fabricate din titei rusesc in valoare de 9,1 miliarde de dolari au fost importate de aceste natiuni in 2023, o crestere de 44% fata de anul precedent.

Moscova a gasit mijloace de a se imbogati si de pe urma acestui proces de rafinare si export. Una dintre rafinariile si porturile indiene care accepta titei rusesc se afla in Vadinar si este administrata de o companie numita Nayara Energy, care este detinuta in proportie de 49,1% de gigantul petrolier de stat rus Rosneft. CREA a estimat ca SUA a importat produse petroliere rafinate la Vadinar in valoare de 63 de milioane de dolari in 2023 si ca aproximativ jumatate din titeiul utilizat in uzina este rusesc. Toate acestea sunt in intregime in regula.

Dar raportul organizatiei a adaugat ca exporturile de la Vadinar „conduc la venituri fiscale semnificative pentru Kremlin sub forma impozitarii titeiului rusesc exportat”, dar si prin intermediul profiturilor realizate de Rosneft din rafinare si revanzarea catre adversarii occidentali ai Moscovei.

Cu toate acestea, analistii spun ca profiturile care pot fi obtinute chiar si din cea mai mica evaziune a sanctiunilor impotriva Rusiei sunt vaste, din cauza sumelor semnificative implicate in tranzactionarea incarcaturii unui singur petrolier. „Intr-adevar, vorbim despre ceva care este uimitor de profitabil”, a declarat Daniel de la Windward. „Tentatia de a face acest lucru… este absolut uriasa pentru comercianti. Ei ar putea castiga pur si simplu intre 10 si 40 de milioane de dolari in patru sau cinci luni. Nu sunt sigur ca exista vreo alta oportunitate in lume de a face asta”.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: