La cinci ani dupa incendiul de la Notre Dame, operele de arta salvate sunt expuse din nou. Catedrala va fi redeschisa pe 8 decembrie
Acum cinci ani, a existat un moment, pe 15 aprilie 2019, cand flacarile care mistuiau Catedrala Notre Dame au rabufnit si parea ca totul va fi pierdut. Pompierii au impiedicat focul sa ajunga la clopotnite – a caror prabusire ar fi pus aproape sigur la pamant si fatada – si sa distruga clopotele, Marea Orga si rozetele cu vitralii ale monumentului parizian, dupa cum scrie The Guardian.
Stupii de albine de pe acoperis au supravietuit si ei, impreuna cu alte zeci de comori, inclusiv opere de arta, carti antice si relicve salvate in extremis pe masura ce un lant de pompieri, politisti si „consilieri” municipali voluntari s-a format pentru a le extrage.
In saptamanile care au urmat, pe masura ce pagubele provocate de incendiu, fum si apa au fost evaluate, o colectie unica de picturi religioase din secolul al XVII-lea a fost scoasa din catedrala, umede, dar in mare parte nevatamate.
Cele 13 picturi „Mays” – care fac parte dintr-o serie de 76 de lucrari mari in ulei pictate de cei mai buni artisti din Franta intre 1630 si 1707 au stat asezate in capelele laterale, slab luminate, ale catedralei si erau adesea trecute cu vederea de vizitatori.
Acum vor fi expuse publicului, intr-o expozitie, dupa ce au fost restaurate de expertii de la „Mobilier National”, organismul cultural insarcinat cu conservarea obiectelor istorice ale Frantei, inainte de a fi returnate la Notre Dame pentru redeschiderea planificata in decembrie.
„A fost mai degraba un miracol”
Emmanuel Penicaut, Director al colectiilor „Mobilier National”, a declarat: „Am fost norocosi sa le scoatem destul de repede, cu doar cateva deteriorari cauzate de apa si praf. A fost mai degraba un miracol.
Am inceput sa le scoatem a doua zi dupa incendiu si am decis ca toate sa fie restaurate. Expozitia este o sansa de a le vedea pe toate la un loc, in ordinea in care au fost pictate, adica asa cum ar fi fost expuse initial. Ceea ce vedeti acum este modul in care ar fi aratat in ziua in care au fost finalizate.”
„Mays” si-au castigat numele prin decizia „Confrerie des Orfevres” (Breasla aurarilor) din Paris de a organiza anual un concurs de picturi care era finalizat in luna mai, cand aveau sa fie oferite Fecioarei, a carei statuie se afla la intrarea in catedrala.
Acestea au fost destinate sa simbolizeze suprematia credintei catolice dupa razboaiele religioase franceze, seria de opt conflicte civile dintre catolici si hugenoti protestanti dintre 1562 si 1598, care au costat viata a pana la patru milioane de oameni.
Tema lor tinea de faptele apostolilor, iar picturile trebuiau sa aiba o marime intre 3 metri inaltime si 2,5 metri latime, desi unele au fost mai mari. Artistii, inclusiv Charles Le Brun si Jacques Blanchard, s-au inspirat din antichitate de la teme grecesti si romane pentru acestea. In fiecare an, dupa prezentarea „May”-urilor, acestea erau expuse si atarnate pe unul dintre stalpii de piatra care flancheaza naosul Notre Dame.
In timpul Revolutiei Franceze, picturile, ca si multe alte opere religioase, au fost imprastiate. Cateva dintre ele au fost readuse in catedrala, in 1802, si au ramas acolo pana in 1862, cand arhitectul Eugene Viollet-le-Duc, care a adaugat turla la Notre Dame, le-a considerat incompatibile cu noile sale planuri arhitecturale, iar ele au fost plasate la Luvru.
Expuse impreuna, dupa 160 de ani
„Picturile au suferit doua catastrofe majore, Revolutia si sosirea lui Viollet-le-Duc, care a scapat de o mare parte din decoratiunile medievale de la Notre Dame”, a spus Penicaut. „In 1905, acestea au fost puse la loc, dar nu de-a lungul stalpilor naosului, ca si inainte, ci in capelele laterale, ceea ce a insemnat ca s-a pierdut unitatea colectiei”.
Penicaut a spus ca noua expozitie reprezinta prima ocazie cand sunt expuse in acelasi loc dupa mai bine de 160 de ani. „Sunt picturi clasice cu adevarat grozave si au fost pictate de cei mai buni artisti ai epocii. Ele nu au doar o mare semnificatie religioasa, ci si o valoare artistica. Din cele 76 care au fost pictate, stim unde se afla 52 dintre ele, dintre care sapte se afla in colectii private din Marea Britanie, altele in biserici din Franta.”
Expozitia prezinta si alte noua picturi religioase salvate din incendiu, precum si o parte din covorul de 27 de metri de lungime al bisericii Notre Dame, comandat de Regele Carol al X-lea al Frantei, care a fost depozitat intr-o cutie in momentul incendiului si care a suferit doar pagube minore din cauza apei.
Covorul a fost folosit doar de cateva ori pentru evenimente majore, inclusiv pentru casatoria lui Napoleon al III-lea, primul presedinte al Frantei si ultimul sau imparat, care a murit in exil in Anglia, in 1873.
Presedintele Emmanuel Macron a promis ca va „reconstrui” Notre Dame in cinci ani
Vizitatorii vor putea vedea, de asemenea, 14 tapiserii mari tesute, in secolul al XVII-lea, pentru corul Notre Dame, care sunt acum in proprietatea catedralei din Strasbourg si care infatiseaza scene din viata Fecioarei Maria, precum si lucrari si mobilier contemporan – inclusiv 1.500 de scaune de congregatie din stejar – care vor fi instalate in catedrala.
In orele de dupa incendiul din 2019, presedintele francez, Emmanuel Macron, s-a angajat sa reconstruiasca catedrala in termen de cinci ani. Un Te Deum, o slujba de multumire, va avea loc luni, la a cincea aniversare a incendiului, iar Notre Dame se redeschide pe 8 decembrie. Comorile Notre Dame, despre care am povestit, vor fi expuse la „Mobilier National” in perioada 24 aprilie – 21 iulie.