EXCLUSIV Madalina Turza, consiliera demisa de Ciolacu: „Cum este posibil ca acum numele meu sa fie asociat cu o posibila complicitate a tacerii? Dar cred ca tocmai stiindu-se aceste lucruri a trebuit sa fiu inlaturata din functie”
Ca sa demonstreze romanilor ca el „taie in carne vie” atunci cand vine vorba despre caminele groazei, premierul Ciolacu a demis-o joi pe Madalina Turza din functia de consilier de stat in Cancelaria prim-ministrului, pozitie din care a coordonat intreaga criza a refugiatilor din Romania si a fost coordonator national anti-trafic intr-o grea perioada de reforma in domeniu. Incercand sa aflam adevaratele motive care au stat la baza acestei demiteri pompieristice, ne-am adresat Madalinei Turza, solicitandu-i sa ne raspunda la cateva intrebari.
Cuvintele care sunt astazi pe buzele tuturor sunt: toti stiau. Dumneavoastra ati stiut?
Da, evident ca am stiut de mai multe sesizari facute atat de Centrul de Resurse Juridice, cat si de alta organizatie neguvernamentala din Romania, inca din perioada februarie-martie 2023. Aceste sesizari au ajuns la Guvernul Romaniei dupa ce fusesera transmise in prealabil la toate institutiile si ministerele de resort.
Cand ati aflat despre cele intamplate la „caminele groazei” si care a fost prima masura pe care ati luat-o?
Ca sa va raspund la aceasta intrebare, in primul rand trebuie sa pornesc de la rolul si atributiile mele. Eu am fost consilier de stat la cancelaria premierului, anterior la domnul Ciuca, acum la domnul Ciolacu. Este important de stiut ca un consilier de stat nu poate demite ministri – cred ca asta intelege toata lumea. Ce poate face insa un consilier de stat, in masura in care i se cere opinia sau sfatul pe marginea unei situatii sau sesizari este sa propuna ceva. Ceea ce s-a si intamplat. Aceste informatii ajungand si la mine si la domnul premier Ciuca, am facut o nota de informare cu privire la posibilele masuri de luat in acest sens, data fiind gravitatea situatiei semnalate de cele doua organizatii non-guvernamentale.
In aceeasi zi in care am facut acest lucru, domnul premier Ciuca a sesizat corpul sau de control, care a luat act de complexitatea situatiei si, vazand complexitatea situatiei, a facut mai departe plangere la Parchetul de pe langa Judecatoria Buftea. Din cauza anvergurii lui, ulterior, dosarul a fost transmis catre DIICOT. Deci ancheta la care asistam astazi este rezultatul masurilor pe care premierul de atunci, Nicolae Ciuca, le-a luat in martie 2023, dupa ce toate ministerele, autoritatile, agentiile, directiile de protectie si asistenta sociala nu au dat curs acestor sesizari facute de Centrul de Resurse Juridice.
Promitand ca „va face ordine”, premierul l-a demis pe domnul Mihai Tomescu, v-a demis pe dumneavoastra, i-a fortat demisia ministrului Muncii, Marius Budai si a ministrului Familiei, Gabriela Firea. A mai ramas cineva de demis si domnul Ciolacu o fi uitat?
Din punctul meu de vedere, cred ca principalii responsabili cu mandat direct in aceasta ecuatie a serviciilor rezidentiale pentru batrani, adulti cu dizabilitati si copii au fost atinsi de deciziile premierului Ciolacu.
Va considerati un „Acar Paun” in aceasta afacere?
Exista aici doua dimensiuni ale problemei, din punctul meu de vedere. In primul rand, cred ca a fost o ratiune politica, pentru ca si cineva din Partidul National Liberal sa poata fi raspunzator, alaturi de PSD.
Pe de alta parte, cred ca e vorba si de trecutul meu profesional. E foarte important ca oamenii interesati de acest domeniu sa stie ca persoana care a repus in functiune acordul cu Centrul de Resurse Juridice, care incetase din ordinul Olgutei Vasilescu, in 2017 am fost eu. Deci au fost cativa ani in care acest ONG nu a mai putut face vizite de monitorizare in azile si camine, iar lucrurile cumplite din centrele rezidentiale au ramas nedezvaluite si nimeni nu a mai vorbit despre ele.
Cand am preluat mandatul la Autoritatea Nationala pentru Dizabilitati, Copii si Adoptii, impreuna cu ministrul de atunci, Violeta Alexandru, am refacut contractual de colaborare cu CRJ. Acesta este contractul pe care l-a rupt fostul ministru pesedist al Muncii, Marius Budai. In conditiile in care eu, din functia de secretar de stat pentru dizabilitati am facut zeci de controale in aceste centre, s-a ajuns la dosare penale, rapoartele au fost publicate pe site-ul institutiei, cum este posibil ca acum numele meu sa fie asociat cu o posibila complicitate a tacerii? Dar cred ca tocmai stiindu-se aceste lucruri a trebuit sa fiu inlaturata din functie. Deci povestea pe care o vedem acum este un pattern, un model: dorinta aceasta de a inchide usile si a rupe legaturile cu organizatiile non-guvernamentale este un lucru de notorietate si de lunga durata in istoricul Partidului Social Democrat.
A fost asadar aceasta demitere a dumneavoastra o razbunare a bugetarilor de lux, dupa ce ati cerut public, nu de mult, taierea „salariilor nesimtite”?
Fiindca sunt om onest, de foarte multe ori sunt perceputa ca incomoda. Si sunt incomoda inclusiv in propriul meu partid, dar si, evident, in raport cu Partidul Social Democrat sau cu functionarii din sistemul public care nu-si fac treaba ori ocupa niste functii in mod nemeritat. Este foarte posibil ca nu doar spusele mele, ci mai ales faptele mele sa fi deranjat. Ganditi-va ca am demarat niste reforme in sistemul de protectie sociala, care dupa plecarea mea au fost imediat anulate. Venita aici la guvern am facut iarasi o serie de lucruri care au deranjat capusele sistemului. Desigur, nu trebuie generalizat: sa stiti ca in sistemul public din Romania exista multi oameni seriosi, care muncesc cat pentru zece. Ei fac sa functioneze – atat cat functioneaza – lucrurile in tara asta.
Sunteti membra a PNL. De ce nimeni din partid nu a incercat sa va apere?
Va multumesc pentru intrebarea asta. Cred ca este important de subliniat faptul ca pozitionarea membrilor unui partid, a conducerii unui partid sau a diferitelor structuri dintr-un partid fata de o situatie sau de un coleg de partid nu inseamna scandal. Nu trebuie sa faci un scandal, ci pozitionarea trebuie sa insemne demnitate, iar asta iti ofera ulterior mai multa alonja negociere. Altfel negociezi atunci cand ai o pozitie demna. Iar ca membru de partid cred ca este extraordinar de important sa nu te simti lasat in urma, asa cum m-am simtit eu in aceste zile. Atunci cand nu esti lasat in urma, se naste loialitatea si cred ca loialitatea este lucrul cel mai important care poate tine laolalta membrii unui partid. Cred ca exista de mult timp o cultura a tacerii in Partidul National Liberal, cred ca oamenii si-au pierdut curajul sau vocea si au uitat ce inseamna solidaritate. Iar asta dauneaza nu doar la nivel individual, ci la nivelul intregului partid. Dar repet: asta este strict opinia mea si o spun in ideea ca pozitionarea in sprijinul unui coleg nu inseamna a face scandal, ci inseamna sa arati ca acel coleg face parte dintr-o comunitate sta in spatele lui, cu atat maim ult cu cat vorbim de un om suta la suta curat, care a livrat rezultate pentru care Romania este zi exemplu in afara.
Ce ar trebui facut, in opinia dumneavoastra, ca orori de acest gen sa nu se mai repete in Romania?
Aceasta este o intrebare pe marginea careia as putea scrie o carte intreaga! Dar pe scurt, cateva elemente ca sa clarificam lucrurile. In primul rand, in functiile de decizie asupra sistemului de protectie sociala din Romania ar trebui sa existe niste oameni cu foarte multa probitate morala si cu foarte multa expertiza in domeniu, carora sa li se ofere sustinere si marja mare de decizie. Faptul ca de treizeci si ceva de ani protectia sociala este la pamant in Romania are o foarte mare legatura cu aceea ca acest domeniu este inghesuit – acesta este cuvantul, inghestuit – sub palaria minsterului Muncii. Niciun ministru de pe lumea asta care vine la ministerul Muncii nu va avea nici timp si nici chef sa se ocupe de protectie sociala atata timp cat are de rezolvat probleme cu pensiile, cu contractele de munca si cu tot ceea ce presupune zona aceasta activa. Aceasta, la nivel de leadership.
In plus, trebuie facuta o curatenie majora la nivel local si trebuie responsabilizate autoritatile locale pentru a crea servicii sociale de calitate, pentru ca de la bugetul central vin bani pe standardele de cost – banii care se primesc pentru fiecare persoana din aceste servicii rezidentiale, indiferent ca sunt adulti, persoane cu dizabilitati sau copii, adica intre 8300 de lei pe luna pentru un adult precum cei pe care i-ati vazut in acele camine ale groazei, la televizor, pana la peste 3000 de lei pentru un copil tipic din sistemul de protectie. Deci banii de la bugetul central vin, dar atata timp cat sistemul este capusat, ei nu sunt folositi cum trebuie.