Noile masuri care ii vizeaza pe bugetari. Ministrul Finantelor: „Vom reduce cu 30% numarul posturilor de conducere din administratie si vom elimina indemnizatia de vacanta” – VIDEO
In cadrul conferintei de presa comune, organizate impreuna cu premierul Marcel Ciolacu, ministrul Finantelor, Marcel Bolos a anuntat principalele masuri care vor fi luate in cadrul coalitiei pentru franarea degringoladei financiare, reducerea cheltuielilor bugetare si atragerea de mai multe fonduri la buget.
„Sunt doua principii agreate in coalitie si masuri pe 4 paliere. Primul palier: autoritatile si sectorul public – ministere, deconcentrate si autoritati locale. Al doilea palier: companiile de stat si companiile subordonate local. 171 companii de stat cu CA 172 miliarde lei si 1.172 companii locale. Totalul personalului este 250.000 de salariati care au costuri de 14 miliarde de lei. Acesta e contextul de la care am plecat.
Al treilea palier: institutiile publice autonome sub controlul Parlamentului. Stim bine de nivelul de disciplina financiara, sunt de notorietate salariile din aceste institutii care se spune ca sunt autofinantate. Nu este asa, sunt bunuri si active ale Romaniei pe care le folosesc, ele trebuie sa respecte aceleasi reguli ca in restul institutiilor bugetare
Palierul patru: consolidarea Ministerului Finantelor. Prima directie e controlul costurilor la ordonatorii de credite si la companiile de stat. Avem informatii care tin de factura electonica din sistemul business-to-government si orice deviere de la media costurilor o vom monitoriza pentru a detecta din timp risipa de bani publici. A doua directie – indicatorii de performanta. In prima etapa vom avea proiecte pilot de a urmari indicatori de performanta in educatie, sanatate, autoritati locale”, a spus Bolos.
Ministrul a mai declarat ca se vizeaza reducerea, in sectorul public, ministere, autoritati centrale si locale, cu 20% a numarului de secretari si subsecretari de stat. „Avem setul de masuri privind structurile organizatorice: reducerea numarului de posturi vacante – avem 204 mii posturi vacante cu impact pe functiile de conducere. Cresc normativele de personal: nu va mai putea functiona un serviciu fara minimum 10 persoane, pentru o directie e nevoie de minimum 20 de persoane, pentru o directie generala e nevoie de minimum 40 de persoane in respectiva structura. Functia de sef birou si structurile de natura birourilor se desfiinteaza.
Scade de la 12% la 8% numarul de posturi de sefi in administratia publica. E o reducere a sefimii cu 30%, ce va duce la scaderea cheltuielilor, dar si la debirocratizare Sporurile nu vor mai putea depasi salariile de baza, se elimina indemnizatia de vacanta, iar voucherele de vacanta vor fi oferite doar salariatilor care incaseaza lunar sub 10.000 de lei brut.”
Totodata, Bolos a afirmat ca, in conditiile in care indemnizatia de hrana (cu exceptia sectorului apararii si ordinii publice) costa statul roman 3 miliarde de lei si se acorda fara limita si plafon, nu este normal ca un functionar cu venit de 30.000 de lei sa primeasca indemnizatie de hrana. Va fi impus, de asemenea, un plafon la cheltuielile pentru telefonia mobila: 500 de lei achizitie, abonament lunar maxim 50 de lei pe luna. Ce este peste, va plati functionarul public.
„Autoritati locale, capitolul ce tine de sport si recreere, organizari de evenimente. Uneori nu ajung weekendurile pentru evenimente organizate de primarii. Trebuie sa fim atenti ca exista o limita din veniturile proprii. Cetatenii au votat pentru folosirea eficienta a banilor, investitiile trebuie sa fie prioritare.
La 1 ianuarie 2025 se va face descentralizarea directiilor judetene de sport, cultura, sanatate publica, ANSVSA, Inspectorate Scolare. Autoritatea locala trebuie sa decida in aceste chestiuni. Transferul va fi facut treptat catre autoritatile judetene.
Nu vor mai putea functiona institutii/firme locale daca au sub 50 de posturi si au activitati similare cu ale altor institutii. Primariile trebuie sa stabileasca care intra in regim de comasare, reorganizare sau transfer de activitate la primarii
Masuri dure, dar necesare pentru ca Romania sa poata continua investitiile din fonduri UE si fonduri proprii. Sunt mpsuri pentru Romania, pentru romani, ca sa putem trece cu bine de acest moment de rascruce in care volumul de investitii de 75 miliarde euro sa poata fi dus la bun sfarsit, mult mai importante decat topaiala din bugetul de stat.”
Un alt capitol abordat in cadrul conferintei de presa a fost cel al companiilor de stat, Bolos anuntand o reducere cu 50 % a consilierilor de sefi de companii de stat.
„Numarul maxim de membri in Consiliul de Administratie sau supraveghere e de maximum 7 persoane. E inadmisibil ca in anumite Consilii de Administratie indemnizatia sa fie dublul salariului unui ministru, e batjocoritor, sunt pe piete de monopol.
Remuneratia la sefii din companiile de stat: componenta variabila de maxim 6 salarii, doar cu conditia ca firma sa nu aiba pierderi
Controlul financiar al costurilor de achizitie sub risc: daca ai facut o achizitie de autoturism de 100.000 de euro, iar media la stat e de 23.000 euro, imediat se intra sub risc si porneste controlul. Daca e o cheltuiala nechibzuita, veti vedea consecintele in proiectul de OUG.
Partea cea mai interesanta: normative de personal la companiile de stat. Nu mai pot infiinta structuri doar ca sa fie cineva sef. Trebuie sa exista disciplina si onestitate pentru patrimoniul public. Se va impune norma pentru parcul de autoturisme la companiile de stat, similara cu norma din administratia publica, norma pentru indemnizatii de diurna, telefonie. Cheltuielile de sponsorizare de activitati sportive si culturale: maxim 0,25% din cifra de afaceri, dar mai testam cifra, ca sa nu fie prea dura.
Salarizarea sefilor de institutii autonome (ASF, BNR) nu mai poate depasi de 6 ori indemnizatia bruta a unui ministru
La institutiile autonome (ASF, BNR) vor fi normative de cheltuieli de personal, la parcul de autoritisme, diurna, transport, cazare si telefoane mobile. S-a terminat, nu mai pot dumnealor sa fie altfel decat in restul sectorului public. Salariul angajatilor nu mai poate depasi 80% din salariul sefului institutiei, maxim 8% din personal poate avea functii de conducere. Cheltuielile de sponsorizare: maxim 0,25% din veniturile totale.
E un moment de cotitura pentru toate entitatile publice, sa isi inteleaga misiunea de a lucra pentru statul roman, pentru autoritati, de a avea o relatie de onestitate cu cei care apeleaza la serviciile lor
Institutele de cercetare. Am studiat problema, sunt institute nationale, altele in subordinea SGG, altele in subordinea Parlamentului. Va urma comasarea cu minium 20% a institutelor si institutiilor de cercetare, cu criteriul fundamental: cat sunt de utile? Sunt azi institute de cercetare care pot fi comasate, cercetarea calitatii mediului, a calitatii muncii. Ordonatorii de credite trebuie sa stabileasca aceste comasari in 30 de zile de la aprobarea OUG
Capacitatea institutionala a Ministerului Finantelor: transferul activelor proprietate a statului catre autoritatile locale (cladiri, terenuri de 60.000 de hectare) pentru a le folosi in interesul oamenilor
Acesta e pachetul de masuri pentru reducerea cheltuielilor publice. Procesul de comasare se aproba prin hotarare de guvern
Obligatoriu, comasarea unor institutii va duce la numar de personal redus cu 15%. Obligatoriu, reducerea cheltuielilor de functionare cu 15%. Aceste masuri sunt cu impact direct gen plafonarea voucherelor, a indemnizatiei de hrana, dar si cu efect pe termen scurt si mediu. Aceste reduceri le vom resimti la finalul anului 2024
Reducerea pe care noi o tintim e de 30% din functiile de conducere in toata administratia. Ei pot ramane in sistem sau sa isi caute alt loc de munca, sectorul privat”, a precizat Bolos.