Marturii ale militarilor din Fortele Aeriene despre momentul in care in Suhoi 27 ucrainean a intrat in spatiul Romaniei si a aterizat la Bacau. ”Nu in fiecare zi interceptezi o platforma militara straina inarmata”
In urma cu un an, pe 24 februarie 2022, Vadim era unul dintre primii ucraineni care ajungeau in Romania. Dar nu oricum. Era la mansa unui Suhoi 27 si intra in spatiul aerian al Romaniei. Imediat s-au ridicat de la sol doua Aeronave F16 ale Fortelor Aeriene Romane, de la Baza 86 Aeriana Borcea, relateaza TVR.
Avionul armatei ucrainene a fost interceptat si escortat pentru aterizare imediata pe Baza 95 Aeriana Bacau.
Reporterii TVR au discutat cu cei care au simtit efectele razboiului inca de la prima ora.
Constantin „ZORRO” Andrei, pilot F-16, Escadrila 53 Vanatoare „Warhawks”, Baza 86 Aeriana Borcea: Parea sa fie o zi ca oricare alta, totusi se stia de posibila declansare a conflictului din Ucraina
Cristian Damoc, loctiitorul Grupului 95 Sprijin, Baza 95 Aeriana Bacau: In momentul cand am ajuns la unitate inca nu aflasem de invazia rusiei asupra Ucrainei
Plt. Maj. Mihaela Patriche, Controlor de trafic aerian operational: Ma asteptam sa ies din tura ca dintr-o alta tura obisnuita, stiam ca fierbe ceva acolo.
Cdor. Ioan Mischie, comandantul Bazei 95 Aeriana Bacau: Ziua a inceput cu alarmarea echipei de comanda undeva in jur de ora 5 jumatate, dupa inceperea conflictului din Ucraina. Facea o manevra, intrucat aerodromul de langa Kiev, Ozene se numea, era sub lovitura aeriana a Rusiei, prin urmare se deplasau spre sudul Ucrainei. aeronava nefiind cu sisteme de avionica moderna am inteles ca i-au picat si statiile radio si sistemul de navigatie si practic pilotul s-a ratacit.
Cristian Damoc, loctiitorul Grupului 95 Sprijin, Baza 95 Aeriana Bacau: S-a separat de formatia cu care zbura si a ajuns, a intrat in spatiul aerian al Romaniei
Constantin „ZORRO” Andrei, pilot F-16, Escadrila 53 Vanatoare „Warhawks”, Baza 86 Aeriana Borcea: Ma aflam in serviciul de lupta politie aeriana sub comanda NATO. Pe final de program, in jurul orei 6.30 s-a dat alarma reala de lupta.
Catalin ,,MIKI” Miclos, comandantul Bazei 86 Aeriana Borcea: O decolare din alarma, din punctul nostru de vedere nu este neaparat un caz special, cazul special a fost ziua in sine. Stiam ca practic s-a intamplat ce s-a intamplat in estul Romaniei si din acest motiv am fost, sa spunem asa un pic mai circumspecti.
Constantin „ZORRO” Andrei, pilot F-16: Evolua o platforma militara non NATO pe care a trebuit sa o interceptam, am indentificat-o ca un SUHOI 27 apartinand fortelor ucrainene.
Lt. Andrei Popovici, controlor de trafic aerian operational, Baza 95 Aeriana, Bacau: In timpul procedurii de interceptare l-am vazut pentru prima oara.
Constantin „ZORRO” Andrei, pilot F-16: Aeronava complet inamata, in conditii de semi intuneric.
Lt. Andrei Popovici, controlor de trafic aerian operational, Baza 95 Aeriana, Bacau: Eu am vazut 3 tinte din fericire. Doua F16 si un Suhoi
Constantin „ZORRO” Andrei, pilot F-16: Escadrila 53 Vanatoare „Warhawks”, Baza 86 Aeriana Borcea: S-a facut contactul vizual cu pilotul ucrainean, in acel moment a incetat orice manevra si s-a supus semnelor si semnalelor standard. Nu in fiecare zi interceptezi o platforma militara straina in spatiul aerian national care evolueaza illegal si inarmata. Dar ca si mod de desfasurare a misiunii a fost cat se poatre de standard.
Lt. Andrei Popovici, controlor de trafic aerian operational, Baza 95 Aeriana, Bacau: Apoi l-am vazut in formatie de 3 si am stiut ca totul este in regula. I-am adus la aterizare.
Plt. Maj. Mihaela Patriche, Controlor de trafic aerian operational: Venea din nord, l-am vazut la aproximativ 8 km, era vizibilitate buna, deja se facuse lumina, era dimineata. A durat mai putin de un minut pana a pus rotile si a rulat pana la capatul de sud al pistei
Catalin ,,MIKI” Miclos, comandantul Bazei 86 Aeriana Borcea: Acesta e motivul pentru care suntem aici. Sa reactionam 24 cu 7.
Constantin „ZORRO” Andrei, pilot F-16: Escadrila 53 Vanatoare „Warhawks”, Baza 86 Aeriana Borcea: Sunt oameni, ca si noi, in slujba statului lor, cu familii, cu copii. Si pentru noi nu e important sa… dispara omul, ci aeronava care reprezinta amenintarea.
Plt. Maj. Mihaela Patriche, Controlor de trafic aerian operational: Am realizat intr-adevar gravitatea situatiei dupa ce a aterizat.
Cdor. Ioan Mischie, comandantul Bazei 95 Aeriane Bacau: In conditii de stres, de lupta si de razboi nu stii la ce reactii sa te astepti din partea unui astfel de pilot.
Cdor. Cristian Damoc, loctiitorul Grupului 95 Sprijin, Baza 95 Aeriana Bacau: Eram la scara avionului cand a deschis cupola si prima lui intrebare: Romania? Rumani? asa a intrebat. Mi-am dat seama ca e foarte agitat, foarte emotionat
Cdor. Ioan Mischie, comandantul Bazei 95 Aeriane Bacau: Ulterior a inteles ca este in Romania si a inceput sa se bucure.
Cdor. Cristian Damoc, loctiitorul Grupului 95 Sprijin, Baza 95 Aeriana Bacau: A coborat din cabina si tin minte ca ne-a intins mana
Cdor. Ioan Mischie, comandantul Bazei 95 Aeriane Bacau: Romania nu exploateaza acest tip de aeronava si nici tipul respectiv de armament cu care era inarmata aeronava la momentul respectiv
Maistru militar Mihai Catalin Plescan, Sectia Mentenanta, Baza 95 Aeriana Bacau: Erau rachete de tip aer aer, pentru lupta aer aer, deci dog-fight-uri, aveau doua tipuri de rachete, F60 si R27
Cdor. Ioan Mischie, comandantul Bazei 95 Aeriane Bacau: Sunt niste proceduri specifice in care aeronava este parcata in zona militara, se iau masuri de sigurantare a zonei
Maistru militar Mihai Catalin Plescan, Sectia Mentenanta, Baza 95 Aeriana Bacau: Cand este cu munitie la bord primul lucru se pun sigurantele. E si siguranta electrica si mecanica
Cdor. Ioan Mischie, comandantul Bazei 95 Aeriane Bacau: Armamentul a fost dat jos de pe aeronava de catre specialisti ucraineni.
Maistru militar Mihai Catalin Plescan, Sectia Mentenanta, Baza 95 Aeriana Bacau: Am ramas foarte surpins ca nu credeam ca o aeronava poate sa aiba atata munitie pe ea. Ne uitam la el, sincer mi-am facut si eu cruce ca va dati seama ca nu am vazut niciodata.
Cdor. Ioan Mischie, comandantul Bazei 95 Aeriane Bacau: Pilotul este interogat de catre organele abilitate, se trece la identificarea acestuia, a cauzelor care au dus la situatia respectiva.
Gen. Catalin Miclos, comandantul Bazei 86 Aeriana Borcea: Au mai fost interceptate aeronave militare, insa nu au aterizat pe un aeroport in Romania
Plt. Maj. Mihaela Patriche, Controlor de trafic aerian operational: M-am gandit ca a inceput razboiul.
Cinci zile. Atat au stat la baza 95 aeriana Vadim si avionul sau, suhoiul 27, cu care a aterizat in dimineata zilei de 24 feburarie, 2022. La doar cateva ore de la inceperea conflictului de la granita Romaniei
Lt. Andrei Popovici, controlor de trafic aerian operational, Baza 95 Aeriana, Bacau: Pe data de 1 matie 2022 am vazut aeronava Suhoi plecand de la Bacau, escortata de celula de Mig 21
Cdor. Ioan Mischie, comandantul Bazei 95 Aeriane Bacau: Pentru noi a fost un moment emotionant, petnru ca eram constienti ca se va intoarce intr-o zona de conflict. si pentru el a fost o chestie emotionanta pentru ca a facut un zbor de salut.
Cdor. Cristian Damoc, loctiitorul Grupului 95 Sprijin, Baza 95 Aeriana Bacau: Tin minte ca ne-a salutat inclinand aripile, in momentul decolarii, noi am interpretat-o si ca o multumire pe care pilotul a tinut sa ne-o adreseze
Cdor. Ioan Mischie, comandantul Bazei 95 Aeriane Bacau: Am ramas prieteni, Sincer sper sa fie in viata si in ziua de astazi.