Masinile electrice trebuie sa fie mai ieftine in Europa pentru a fi atinse obiectivele de emisii nete zero, subliniaza Curtea de Conturi Europeana
Vehiculele electrice europene sunt inaccesibile pentru un numar mare de europeni, a declarat organismul de audit extern al UE, relateaza Euronews.
Masinile electrice vor trebui sa devina mai ieftine in Europa, unul dintre pasii cheie pentru a evita punerea in pericol a obiectivelor climatice ale continentului pentru 2050, sugereaza cele mai recente studii ale auditorului extern al UE.
Curtea de Conturi Europeana (ECA) a dat publicitatii o prezentare generala a celor patru rapoarte speciale publicate recent, in care a adresat un avertisment dur UE cu privire la politicile sale actuale de decarbonizare a sectorului transporturilor (care reprezinta 25% din totalul emisiilor de CO2).
Pentru a ajunge la un nivel net zero pana in 2050, cele 27 de state membre trebuie sa reduca semnificativ emisiile de dioxid de carbon provenite de la autovehiculele cu motor cu ardere interna (ICE), sa gaseasca optiuni viabile de combustibil alternativ si sa obtina adoptarea in masa pe piata a vehiculelor electrice cu baterii (VE).
Potrivit ECA, niciuna dintre aceste masuri nu se afla in acest moment pe calea cea buna.
Potrivit unui studiu recent al ECA, UE a inregistrat progrese in ceea ce priveste reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, cu exceptia sectorului transporturilor, jumatate din acestea provenind numai de la autoturisme.
Testele lor au demonstrat ca emisiile din lumea reala ale automobilelor conventionale nu au scazut in ultimii 12 ani. Desi motoarele au devenit mai eficiente in ultimii doisprezece ani, a trebuit sa se produca motoare mai puternice pentru a face fata noii tendinte de a produce masini mai grele, ceea ce a dus la aceleasi emisii.
„Suntem nevoiti sa recunoastem ca, in ciuda ambitiilor marete si a cerintelor stricte, majoritatea masinilor conventionale emit tot atat de mult CO2 ca acum 12 ani”, a declarat Nikolaos Milionis, membru al ECA.
Intre timp, vehiculele electrice (EV) raman inaccesibile pentru multi, iar inmatricularile de noi masini electrice cu baterii se afla inca la un nivel foarte scazut.
Auditorii au subliniat ca, in pofida unui sprijin public semnificativ, costul bateriilor fabricate in UE ramane mult mai ridicat decat era prevazut, ceea ce face ca vehiculele electrice sa fie inaccesibile pentru un segment important al populatiei.
Aproximativ jumatate din pretul masinilor electrice cu baterii provine din costul bateriei.
In Europa, majoritatea vanzarilor actuale de VE (stimulate de subventiile guvernamentale) se incadreaza intr-o gama de preturi de peste 30 000 EUR, iar costul mediu al bateriilor este de 15 000 EUR.
Pentru a face fata acestor preturi, industria europeana a bateriilor pentru VE are nevoie de un impuls.
Mai putin de 10 % din productia mondiala de baterii are sediul in Europa, iar marea majoritate a acesteia este realizata de companii non-europene. La nivel mondial, China reprezinta 76%.
Un obstacol deosebit pentru blocul comunitar este dependenta coplesitoare de importurile de resurse din tari adesea instabile pe plan intern. 80% din manganul sau este importat din Africa de Sud si Gabon, 68% din cobalt din Republica Democratica Congo si 40% din grafit din China.
Potrivit auditorilor, in cazul in care capacitatea si competitivitatea UE nu vor creste semnificativ, „revolutia automobilelor electronice” din Europa se va baza pe importuri.