Exista diferente de opinie intre Guvern si Comisia Europena (CE) in ceea ce priveste Plan National de Redresare si Rezilienta (PNRR), a declarat, joi, ministrul Investitiilor si Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, la Digi 24, mentionand autostrazile, irigatiile si cultura. PSD a sustinut ca CE a respins PNRR pentru ca ar fi fost prost intocmit.
„Sunt 350 de linii de investitie in PNRR. Am trecut aseara cu liderii coalitiei prin toate. In cele mai multe cazuri vorbim de o reducere a sumelor pentru ca au fost cazuri in care, asa cum ne asteptam, nu aveam o fundamentare foarte buna a fluxurilor. Nu este nimic dramatic. M-as abtine insa de la a da detalii pentru ca as vorbi de niste negocieri in curs. De altfel, daca ati observat eu am tinut aceste negocieri cu Comisia Europeana destul de low profile, ca sa zic asa. Adica nu am simtit nevoia sa facem negocierile publice. Nicaieri, in nicio tara, nu s-au facut negocierile publice”, a subiniat Cristian Ghinea.
El a mentionat ca exista un calendar pe care l-a anuntat atunci cand a gandit acest proces.
„S-a facut o consultare cu toate ministerele si cu toate patronatele, sindicatele, ONG-urile, autoritatile locale. Am facut o lista de prioritati care la acel moment era la 100 si ceva de miliarde, ceea ce arata nevoia de dezvoltare si de investitii a Romaniei. Apoi am facut o prima selectie ca sa ajungem la 40 (miliarde, n.r.). Pe acestea am lucrat, le-am dezvoltat tehnic. Am inceput procesul de consultare cu Comisia Europeana. Am primit feedback pe toate. Si apoi a urmat o propunere din partea noastra de a reduce din investitii pe zonele mai problematice cu mediul, unde nu erau fixe prin recomandarile de tara si aceasta propunere in cea mai mare parte a ei a fost acceptata de presedinte si coalitie aseara”, a spus Cristian Ghinea.
Ministrul Investitiilor si Proiectelor Europene a afirmat ca negocierile fiind in curs trebuie „sa avem rabdare sa le terminam si sa iesim la sfarsitul lunii mai cu detalii si cu ceea ce agreem cu Comisia”.
„Am avut doua dezbateri in interiorul Parlamentului si daca mai exista invitatie merg din nou. Adica mie mi se pare ca suntem in plin absurd. Au fost 13 dezbateri publice. Au participat mii de oameni la aceste dezbateri publice. Au fost doua discutii in Parlament, in Comisiile de afaceri europene si PSD spune ca nu a existat dezbatere.
Problema PSD-ului este ca neavand ce sa reproseze pe fond, ca sa reprosezi, ca vrem sa dam bani pentru autostrazi? Da, vrem sa dam si ne batem cu Comisia Europeana pentru autostrazi. Vrem sa dam bani pentru spitale. Da, doua miliarde si vom face acest lucru. Vrem sa dam bani pentru scoli. Vrem sa dam bani pentru paduri noi plantate in Romania.
Neavand ce sa reproseze pe fond, PSD-ul se leaga de ce nu ne-am legat sireturile in ordinea in care trebuie la consultari. Imi pare rau, am facut consultari extinse ca niciodata in Romania pe fonduri europene”, a declarat Cristian Ghinea.
El a explicat ca mai sunt puncte in care exista diferente de opinie intre Guvern si Comisia Europena, precum fondul pentru Unitatile Administrativ Teritoriale sau cu fondurile pentru cultura.
„Nu inseamna ca e cu scandal sau ca e cu cearta. Pur si simplu avem opinii diferite. Asa cum am primit de la Comisia Europeana feedback de mai mult de 150 de pagini pe componente. Cele mai multe dintre comentariile Comisiei le-am integrat, am schimbat, am modificat, am adus clarificari, am spus unde nu suntem de acord. Acesta este procesul de negociere si de consultare absolut obisnuit in relatia cu Comisia Europena. Numai noua ni se pare ca „domnule, dam examen, a picat, nu a picat”. Acesta este un model provincial de oameni care nu stiu cu functioneaza Buxelles-ul. PSD-ul nu are de unde sa stie si de aceea face garagata pe subiect”, a spus Cristian Ghinea.
Ministrul Investitiilor si Proiectelor Europene a precizat ca exista teme unde s-a inteles cu Comisia Europeana, dar ca exista si puncte unde nu s-a agreat.
„Unde nu am agreat v-am spus: autostrazi, irigatii, cultura si mai sunt cateva. Doar ca repet, trebuie sa ne limitam fronturile de negociere. Nu putem sa vrem tot si mai ales trebuie sa avem argumente tehnice foarte bune acolo unde vrem.
Pe autostrazi avem proiecte care pot fi gata pana in 2026. Prioritatea absoluta este Autostrada spre Moldova, A7. Acolo suntem fermi, stam pe aceasta pozitie. Daca va fi acceptata nu am de unde sa va spun pentru ca pana la urma butonul e la Comisie. Acest regulament european prevede ca planul trebuie sa fie aprobat de Comisie. Tocmai de aceasta spun, hai sa avem avem un moment de maturitate politica, hai sa stam uniti in jurul acestor obiective.
Daca avem ceva de discutat pe fond, discut si cu opozitia si cu toata lumea care trebuie, Odata agreat hai sa avem un moment de unitate in care sustinem aceleasi lucruri la Bruxelles. Din pacate nu se intampla asta si nu inteleg de ce avem aceasta garagata pe proces, cand de fapt obiectivele politice de transformare ale Romaniei le intelegem”, a declarat Cristian Ghinea, citat de Agerpres.
De asemenea, el a mentionat ca Romania are un sistem de audit care trece de criteriile Comisiei Europene. Ministrul a declarat ca a avut loc o discutie despre care tip de audit sa fie folosit si s-a decis sa fie utilizat cel de la fondurile europene clasice iar acesta este o garantie pentru Comisie ca nu se vor fura banii.
El a mai spus ca termenul pentru depunerea planului este 31 mai si ca este foarte mult de munca la partea tehnica.
Ministrul Investitiilor si Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, a declarat miercuri seara ca in sedinta de coalitie s-a agreat un Plan National de Redresare si Rezilienta (PNRR) de 29 de miliarde de euro, urmand sa mearga la Bruxelles, impreuna cu premierul Florin Citu, pentru negocierile finale.
Romania va depune Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) pe 31 mai.
Liderul PSD, Marcel Ciolacu, a declarat joi ca a fost la Monaco, in 2022, la…
Autoritatile spaniole au confirmat faptul ca alti doi cetateni romani au fost identificati ca fiind…
Un barbat s-a urcat, joi seara, pe cladirea garii din municipiul Braila, de unde ameninta…
Publicatia The Onion, care publica articole satirice, a achizitionat Infowars, platforma media de dreapta condusa…
In Guangzhou, unul dintre cele mai mari orase ale Chinei este inca oficial vara, in…
Ursii din California si-au facut un obicei de a patrunde in masini. Insa ursii surprinsi…