Ministerul Transporturilor, reactie furioasa la greva CFR: „Nu poti sa te joci cu soarta a sute de mii de oameni (angajatii ai CFR si familiile acestora) si a milioane de pasageri”

news

Sorin Grindeanu

Ministerul Transporturilor a anuntat, vineri, in urma grevei angajatilor CFR, ca „o greva pe calea ferata inseamna pierderi financiare de circa 1,5 milioane de lei pe zi!”.

Iata comunicatul transmis de Ministerul Transporturilor, dar atribuit din considerente politice Companiei Nationala de Cai Ferate CFR SA:

„Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA transmite in primul rand scuze calatorilor afectati de greva de avertisment, organizata de federatiile sindicale, in intervalul orar 07.00 – 09.00, dar si tuturor operatorilor de transport de calatori si de marfa, care nu si-au putut desfasura activitatea feroviara, conform graficului normal de circulatie.

Din punct de vedere al traficului feroviar, mentionam faptul ca la nivelul intregii retele feroviare, intre orele 07 – 09.00, erau programate sa circule 397 de trenuri de calatori, care apartin celor 6 operatori de transport feroviar de calatori. De asemenea, in Gara de Nord Bucuresti, in acelasi interval orar, erau programate sa plece in cursa si sa soseasca 38 de trenuri, dintre care 16 cu plecare din Gara de Nord, incepand cu ora 07.00, respectiv 22 de garnituri care urmau sa soseasca incepand cu aceeasi ora.

Mentionam faptul ca, la aceasta ora, conform primelor centralizari, 80% dintre garniturile programate sa porneasca in cursa, sa soseasca in statia de destinatie, sau aflate in circulatie, care au fost oprite in gari intre orele 07.00 – 09.00, vor inregistra intarzieri pe tot parcursul acestei zile, insa va asiguram ca personalul feroviar de specialitate al companiei va colabora cu toti operatorii de transport pentru restabilirea graficului normal de circulatie al trenurilor.

Referitor la greva de avertisment din aceasta dimineata, conducerea CFR SA transmite faptul ca intelege nemultumirile angajatilor, care au recurs la aceasta actiune, insa greva si perturbarea traficului feroviar NU reprezinta calea pentru rezolvarea situatiei actuale. Desi CFR SA, prin Ministerul Transporturilor, a transmis la Ministerului Finantelor, 3 variante ale Bugetului de Venituri si Cheltuieli, toate cele 3 variante au fost respinse. Solicitarile Ministerului Finantelor au vizat prezentarea unui plan de restructurare a companiei in bugetul acestui an. Insa, atragem atentia asupra faptului ca o restructurare rapida in acest moment ar pune in pericol TOATA activitatea companiei, in contextul in care masurile impuse de Ministrul Finantelor prevad concedieri, concedieri care afecteaza grav functionarea traficului si intretinerea infrastructurii de transport.

De asemenea, tragem un semnal de alarma, deoarece este exclus sa acceptam lipsa banilor pentru siguranta feroviara, dincolo de problema datoriilor companiei, care nu poate fi rezolvata in cateva luni si consideram ca NU poti sa te joci cu soarta a sute de mii de oameni (angajatii ai CFR si familiile acestora) si a milioane de pasageri, plus operatori care folosesc infrastructura feroviara.

Infrastructura feroviara este sector strategic de transporturi, un sector care la ora actuala ARE IN DERULARE, doar prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), 144 CONTRACTE in valoare de 15,44 MILIARDE LEI, pentru modernizarea infrastructurii feroviare, o retea feroviara care, in actualul context strategic, este esentiala pentru transportul de cereale, iar avizarea negativa a Bugetului de Venituri si Cheltuieli pe acest an, principala cauza a grevei de avertisment in care s-a aflat o parte a salariatilor companiei, afecteaza in mod direct nu doar continuarea negocierilor cu partenerii sociali, pentru incheierea Contractului Colectiv de Munca, dar si blocarea absorbtiei de fonduri europene, reducand astfel capacitatea Statului Roman de a implementa programele de modernizare a infrastructurii.

Astfel, precizam faptul ca, principala parghie pentru deblocarea actualei situatii in care se afla compania o reprezinta aprobarea Bugetului de Venituri si Cheltuieli pentru anul in curs, Buget care va permite desfasurarea in conditii optime a activitatii companiei, dar si continuarea negocierilor cu sindicatele feroviare pentru incheierea Contractului Colectiv de Munca.

Inca o data transmitem scuze tuturor calatorilor, care in aceasta dimineata nu au putut beneficia de serviciul public de transport feroviar, dar si operatorilor de transport ferovoiar de calatori si de marfa, care timp de 2 ore au fost in imposibilitatea de a-si desfasura activitatea in mod normal, inregistrand cu siguranta pierderi financiare, pierderi financiare pe care inclusiv compania noastra le inregistreaza, deorece o zi de greva pe calea ferata inseamna o pierdere financiare de cca 1,5 milioane de lei din taxa de utilizarea a infrastructurii, neincasata de la operatorii de transport!”.

Potrivit Federatiei Nationale Feroviare Miscare Comercial Vagoane, greva de avertisment vrea sa atraga atentia asupra „unor teme care nu mai pot fi tinute in mape, pe holurile Ministerului Transporturilor sau ale Guvernului”.

Printre motivele care stau la baza deciziei de organizare a grevei de avertisment se afla: lipsa bugetelor de venituri si cheltuieli aprobate pe anul in curs, ceea ce conduce inevitabil la un blocaj generalizat in sectorul feroviar, dar si lipsa finantarii strategice si coerente a caii ferate.

„Noi am parcurs toate etapele prevazute de lege, care reglementeaza conflictele de munca. Este vorba de Legea 367/2022. Ne-am aflat in procesul de negociere pentru noul Contract Colectiv de Munca inca din luna martie. Noi suntem acum in septembrie, nu avem acest Contract Colectiv de Munca, nu avem buget, nu avem nimic. Prin urmare, a fost declansat conflictul de munca, am trecut prin toate etapele prevazute de lege – si am ajuns la aceasta etapa care se numeste greva de avertisment”, a declarat, pentru Agerpres, Viorel Istrate, secretarul general al Federatiei.

In opinia sa, ar trebui sa fie un minim dialog dupa evenimentul de vineri, in care fiecare dintre parti sa vina cu solutii.

Conform unui comunicat al organizatiei sindicale, remis la finele lunii august, intreaga procedura legala de declansare a conflictului de munca, potrivit dispozitiilor legale in materie, a fost parcursa.

„Din pacate, asa cum s-a intamplat in fiecare guvernare care s-a angajat sa rezolve problematica caii ferate, aflata, asa cum bine se stie, de ani si ani de zile, in moarte clinica, noi, ceferistii, constatam ca agenda politicienilor care preiau managementul caii ferate nu corespunde cu lista de prioritati formulata cu claritate si public de catre lucratorul feroviar. (…) Pentru readucerea structurii feroviare romanesti la parametrii europeni este nevoie de un proiect de tara corect coordonat cu structurile europene si finantat cu cateva zeci de miliarde de euro. Pana in acest moment, un astfel de proiect nu a fost finantat, iar deschiderea unor santiere pe coridoare de transport dedicate strict interesului european lasa in paragina restul tarii”, atrag atentia ceferistii.

Acestia reclama totodata lipsa de investitii in material rulant de calitate si modern, dar si lipsa salariilor corecte la calea ferata, salarii motivante care sa permita inlocuirea unor generatii de ceferisti este o alta problema ridicata de sindicalisti.

Federatia Nationala Feroviara Miscare Comercial Vagoane aduce in discutie si problemele din ce in ce mai multe si nerezolvate care au legatura cu statutul personalului feroviar, lege votata de Parlamentul Romaniei, care nici pana astazi nu genereaza tot setul de efecte pentru beneficiarul sau, lucratorul feroviar.

Si Alianta Sindicala a Federatiilor „Drum de Fier – Elcatel” semnaleaza, intr-un comunicat din 7 septembrie, ca motivele care au dus la decizia de a declansa greva de avertisment sunt: neincheierea contractului colectiv de munca, datorita lipsei bugetului de venituri si cheltuieli aprobat pe anul 2023; aplicarea prevederilor Legii 195/2020 si respectarea ierarhizarii salariale corespunzatoare atributiilor, responsabilitatilor si calificarilor specifice fiecarei functii; asigurarea conditiilor de munca si a echipamentului individual de protectie si asigurarea unei finantari corespunzatoare a sistemului feroviar.

La randul sau, CFR Calatori precizeaza ca salariatii companiei nu participa vineri la greva de avertisment, insa aceasta ar putea afecta in cele doua ore de protest circulatia anumitor trenuri operate de CFR Calatori, dar si de alti operatori feroviari.

„Referitor la greva feroviara ce a fost anuntata doar in spatiul public pentru data de 15.09.2023, in intervalul orar 07:00 – 09:00, de catre un sindicat feroviar, CFR Calatori face urmatoarele precizari: greva feroviara a fost anuntata doar in spatiul public de catre un sindicat feroviar si priveste salariatii CNCF CFR SA; salariatii CFR Calatori nu participa la aceasta greva; conform informatiilor din spatiul public, aceasta greva feroviara este una de avertisment si ar putea afecta, in intervalul orar 07:00-09:00, circulatia anumitor trenuri, operate de CFR Calatori, dar si de alti operatori feroviari”, spune transportatorul feroviar national de calatori, intr-un comunicat postat pe site-ul companiei.

Vineri, 15 septembrie, in intervalul orar 07:00- 09:00, CFR Calatori are programate sa circule, conform Mersului Trenurilor, un numar de 266 de trenuri.

In cazul in care greva de avertisment va avea loc, calatorii de la trenurile afectate isi pot valorifica drepturile lor privind restituirea contravalorii incasate a transportului neefectuat integral sau partial conform Regulamentului de transport pe calea ferata din Romania, in vigoare. Detalii despre conditiile de restituire a tarifelor de transport sunt disponibile pe site-ul companiei.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: