Ministrul Investitiilor si Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, sustine ca prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) se vor putea finanta proiecte majore de infrastructura, dar vor putea fi efectuate si reforme, precum schimbarea modului in care se platesc ajutoarele sociale din Romania.
„Metroul de la Cluj este finantabil din PNRR, trebuie sa vedem calendarul, dar in mod evident metroul de la Cluj nu incepe anul acesta. Trebuie sa facem diferenta intre proiecte majore la care putem da drumul anul acesta si proiecte pe care beneficiarii ne asigura ca le vor termina in 2026. O sa am o discutie cu primarul Emil Boc pe metroul de la Cluj, exista alocarea acolo de un miliard de euro, daca nu ma insel, iar Clujul este un oras campion la fonduri europene. O sa vreau un raspuns cert: da, demaram inscrierea si pregatirea proiectului si vom fi gata in 2026”, a declarat, sambata, ministrul Investitiilor si Proiectelor Europene, la Digi 24.
Intrebat daca este inclusa in PNRR extinderea metroului din Bucuresti, Ghinea a raspuns ca exista proiectul spre Otopeni, dar inca sunt anumite probleme pe care le-a ridicat Comisia Europeana referitoare la numarul calatorilor deserviti.
„Exista si proiectul metroului spre Otopeni, dar Comisia a ridicat mereu dileme: daca vor fi destul de multi calatori care sa justifice (proiectul n.r.), daca e chiar pana la Otopeni sau trebuie sa deserveasca doar suburbia Bucurestiului, dar proiectul exista, el poate sa continue si din Programul Operational Transporturi, nu trebuie sa fie musai din PNRR. La Bucuresti as vrea sa vad pregatirea proiectului de continuare a Magistralei din Drumul Taberei. Metroul este gandit sa traverseze centrul si sa se duca in cealalta parte a orasului, deci metroul spre Pantelimon ar trebui sa fie urmatorul pas logic pentru extinderea din Bucuresti”, a explicat ministrul.
In aceste context, seful de la Investitii si Fonduri Europene a afirmat ca nu vrea sa inceapa o „competitie de linii pe harta” in ceea ce priveste proiectele din PNRR, la fel cum au facut „politicienii romani clasici”. „Nu vreau sa incepem o competitie de linii pe harta, nu vreau sa facem si noi cum au facut politicienii romani clasici, nu acela este un proiect. Dezvoltarea unui proiect cere ani, sunt costuri, pentru ca atunci cand il bagi in productie, omul acela trebuie sa stie foarte clar ce scoti la licitatie”, a transmis Ghinea.
Pe de alta parte, el sustine ca PNRR nu inseamna doar proiecte,” bani de metrou si autostrazi” ci si reforme.
„Nu trebuie sa ne gandim la PNRR doar ca bani de metrou, autostrazi. Planul National de Reforme si Rezilienta, reforme inseamna chiar asta – reforme. Vreau sa vad – si din pacate aici primul draft nu prea a avut – ce vrem sa schimbam. Vrem sa schimbam modul in care se platesc ajutoarele sociale din Romania, presupune niste costuri de inceput, de implementare, haideti sa ne gandim la asta. Asta am incercat sa punem noi in negocierile pentru planul de guvernare si o sa testam fiecare idee a noastra. Vrem sa testam cat putem finanta din implementarea venitului minim de incluziune, de pilda. Este o reforma care este amanata fara o explicatie concreta de la an la an. Este o lege data de Parlament in 2016 si care inca nu este implementata”, a aratat Ghinea.
Legat de acest subiect, ministrul a explicat ca in acest moment oamenii saraci din Romania sunt pusi sa aleaga intre a avea un loc de munca sau a pierde ajutorul social, in conditiile in care „pentru salariile foarte mici diferenta nu este foarte mare”.
„Practic devine o alegere rationala sa nu cauti un loc de munca pentru ca gasesti doar ceva foarte prost platit si, pe de alte parte, pierzi ce avem acum: alocatia de suport familial si ajutorul social propriu-zis.
Venitul minim de incluziune inseamna sa inlocuiesti toate aceste ajutoare fragmentate cu unul singur si il dau si unui om care isi cauta un loc de munca, un fel de supliment la salariu. Este o reforma pregatita de multi ani impreuna cu Banca Mondiala, impreuna cu experti, care spun ca trebuie sa rupem acest cerc vicios in care oamenii saraci din Romania au de ales in mod dramatic intre A si B. Repet, lege votata de Parlament, ignorata de Guverne pana acum, din lipsa de vointa politica si lipsa de sistem informatic, dar si un soc temporar pe buget”, a adaugat ministrul Investitiilor si Fondurilor Europene.
In opinia sa, pentru o astfel de „revolutie sociala in Romania” este nevoie de circa doua miliarde de lei pe patru ani, bani care ar putea veni din PNRR.
„Haideti sa vedem daca nu merita sa dam doua miliarde de lei, atat costa, nu mai mult, pe patru ani, sa facem aceasta aceasta revolutie sociala in Romania. Eu cred ca merita si acum cautam mijloacele tehnice pentru a o face prin PNRR. Nu vreau sa ne trezim in 2026 sa spunem ce am facut din PNRR, cu acei 30 de miliarde de euro? Pai, am facut metrou la Cluj, am facut autostrada aici, acolo – in varianta optimista in care reusim sa le facem, pentru ca avem o istorie urata cu proiecte intinse pe mult mai multi ani – dar Romania, dincolo de aceste proiecte de infrastructura care sunt necesare, legitime si binevenite, nu are si alte probleme structurale la partea umana, la partea de functionare a statului, la care trebuie sa ne gandim atunci cand avem de semnat PNRR-ul?”, a concluzionat Cristian Ghinea.
Moment cel putin ciudat la Antena 3, marti seara, in emisiunea lui Mihai Gadea. Liderul…
Liderul grupului Partidului Popular European (PPE) din Parlamentul European, Manfred Weber, a declarat marti seara,…
Activstii de mediu din provincia Trentino din nordul Italiei au inceput o campanie pentru a…
Doi membri ai echipajului unui zbor Wizz Air care a decolat de la Cluj Napoca…
Angajatii de la Arhivele Nationale din Bistrita-Nasaud au declansat o greva generala pe termen nelimitat,…
Daca America isi inceteaza sprijinul pentru Ucraina, Europa nu va putea sa-i ofere singura resursele…