Ministrul Justitiei anunta o ordonanta de urgenta pentru modificarea Codului de Procedura Penala. Reactie la cazul Caracal
Ministrul Justitiei, Ana Birchall, a anuntat vineri, referindu-se la cazul Caracal, ca are pregatita o ordonanta de urgenta pentru modificarea Codului de Procedura Penala si a altor legi.
Ministrul Justitiei anunta pedeapsa pe viata pentru omor, viol, pedofilie si rapiri, perchezitii permise si noaptea si spereste competentele DIICOT, pe fondul unei competitii intre acest parchet si Parchetul General. Toate modificarile vor fi facute prin OUG, desi ordonantele pe justitie au fost interzise la referendum.
Birchall a spus ca modificarile au fost gandite pentru ca tragedii precum cea de la Caracal sa nu se repete.
Principalele declaratii:
– In ceea ce priveste rapirea, propunem o incriminare mult mai aspra. Se propune incriminarea in mod distinct cu o pedeapsa de la 2-8 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi.
– In ceea ce priveste liberarea conditionata, propunem obligativitatea indeplinirii cumulative pentru eliberarea conditionata si cresterea limitei de varsta de la 60 la 65 de ani.
– In ceea ce priveste perchezitia, cererea prin care se solicita incuviintarea efectuarii perchezitiei domiciliare se solutioneaza de indata, in camera de consiliu, fara citarea partilor. Participarea procurorului este obligatorie.
– Perchezitia domiciliara nu poate fi inceputa inainte de ora 6.00 sau dupa ora 20.00. Perchezitia poate fi efectuata si in intervalul orar 20.00 – 6.00 in cazul infractiunii flagrante sau cand perchezitia urmeaza sa se efectueze intr-un local deschis publicului la acea ora.
– In contextul intensificarii luptei contra criminalitatii, a traficului de persoane, a terorismului, a criminalitatii organizate, este necesar ca unele infractiuni sa fie cercetate de o structura specializata a Ministerului Public, respectiv DIICOT.
– Printre altele, propunem extinderea competentelor DIICOT si la variantele agravante ale infractiunii de lipsire de libertate, in mod ilegal, prin rapire, precum si la infractiunea de sclavie, avand in vedere gravitatea acestor fapte.
– Cauzele inregistrate la DIICOT, respectiv la parchete, anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, se solutioneaza de catre aceasta structura specializata, respectiv de catre parchetele competente anterior.
– Guvernul Romaniei intervine si ia masuri ferme pentru a proteja viata si siguranta romanilor, pe de o parte, si pentru a descuraja prin pedepse exemplare, inclusiv detentiunea pe viata, a infractiunilor grave care atenteaza la viata si la integritatea persoanei. Omorul, violul, rapirile, trafocul de persoane, pedofilia, trebuie pedepsite exemplar.
– Majorand pedepsele pentru infractiunea de lipsire de libertate, respectiv rapire, se poate ajunge inlcusiv la aplicarea pedepsei detentiunii pe viata.
„Grupul de lucru interinstitutional constituit in cadrul Ministerului Justitiei a analizat in regim de urgenta legislatia penala si procesual penala in cazul infractiunilor grave si foarte grave, contra persoanei, in special in situatiile in care este afectata valoarea sociala suprema aparata de legea penala, respectiv viata, libertatea si integritatea corporala si sexuala.
In urma analizei, s-au constatat urmatoarele aspecte:
– deficiente in modul de incriminare a infractiunii de „Lipsire de libertate in mod ilegal”
– ca beneficiul liberarii conditionate se acorda prea usor persoanelor condamnate pentru infractiuni grave indreptate impotriva persoanei
– ca exista necorelari intre Constitutia Romaniei si Codul de procedura penala in materia perchezitiei domiciliare si a infractiunii flagrante
– ca pentru o aparare sociala eficienta, este necesar ca unele dintre infractiunile grave impotriva persoanei sa fie instrumentate de o structura specializata a Ministerului Public, cu expertiza necesara si cu capacitatea de a coagula resursele necesare abordarii unor astfel de cauze
– necesitatea inaspririi regimului sanctionator al infractiunii de lipsire de libertate in mod ilegal si incriminarea separata a faptei comise prin rapire – ca forma agravata a lipsirii de libertate in mod ilegal precum si prevederea unor variante agravate, raportate la victima
Totodata, in urma analizei realizate de grupul de lucru constituit la nivelul Ministerului Justitiei, a rezultat necesitatea unor modificari in legislatia penala si procesual penala”, se arata intr-un comunicat al Ministerului Justitiei.