NASA testeaza un mic motor cu reactie de numai 1,3 metri pentru a dezvolta avioane ultra-eficiente de noua generatie
Dezvoltarea unui nou sistem de motoare pentru avioane necesita cercetari si dezvoltari ample. In prezent, exista un impuls puternic pentru a face din aviatie un sector mai sustenabil, relateaza Interesting Engineering.
NASA a efectuat experimente folosind un motor cu reactie la scara mica, care functioneaza complet. Motorul, cunoscut sub numele de DGEN380 Aero-Propulsion Research Turbofan (DART), este dezvoltat in Laboratorul de propulsie aero-acustica din cadrul Centrului de cercetare Glenn al NASA din Cleveland.
Aceasta tehnologie este suficient de mica pentru a sta pe o masa, masurand doar 1,3 metri. Acest lucru o face sa aiba doar jumatate din dimensiunea motoarelor intalnite la avioanele de dimensiuni medii.
„Dimensiunile mici ale DART il fac atractiv. Este o modalitate excelenta de a explora o noua tehnologie care nu a ajuns inca la nivelul unei operatiuni la scara reala”, a declarat Dan Sutliff, care coordoneaza cercetarile pentru acest motor la NASA Glenn.
Acest motor le permite cercetatorilor si inginerilor sa testeze noi componente ale motorului fara a avea nevoie de o platforma costisitoare de testare a motoarelor cu reactie de dimensiuni normale. A fost construit de o firma franceza numita Price Induction (acum Akira) si a fost achizitionat de NASA in 2017.
Motorul se mandreste, de asemenea, cu un raport de by-pass ridicat. Acest lucru implica faptul ca designul DART permite ca o mare parte din aerul care intra sa ocoleasca miezul motorului.
Un raport de by-pass ridicat este o caracteristica obisnuita la motoarele mai mari utilizate la avioanele comerciale. Interesant este ca acest design contribuie la o eficienta mai mare a combustibilului si emite mai putin zgomot, aducand DART mai aproape de motoarele mai mari utilizate la avioanele comerciale.
Aceste caracteristici de inalta tehnologie fac ca DART sa fie ideal pentru testarea tehnicilor de propulsie de ultima generatie.
Daca testele actuale ale tehnologiei se dovedesc a fi de succes, urmatorul pas ar implica probabil supunerea acesteia unor evaluari mai amanuntite in instalatii de testare mai mari si mai avansate, cum ar fi tunelurile de vant ale NASA.
„DART este o punte critica intre un proiect si un test in tunel de vant. Tehnologiile care functioneaza bine aici au sanse mai mari de a fi incluse cu succes pe viitoarele motoare de aeronave”, a adaugat Sutliff in comunicatul de presa.
In trecut, DART a ajutat cercetatorii NASA sa inteleaga modul in care integrarea materialelor ar putea contribui la reducerea la minimum a zgomotului motorului. Mai mult, acest lucru ajuta la dezvoltarea unor motoare mai putin zgomotoase si la crearea de avioane de linie de generatie urmatoare.