NEBUNIE, ce sunt pusi elevii de clasa a 5-a sa rezolve: „Este aberant, scoala romaneasca isi bate joc de copiii nostri”
Profesorul Stefan Vlaston a postat cateva exemple dintre exercitiile pe care elevii de clasa a 5-a sunt nevoiti sa le rezolve. „Unii nu stapanesc inca tabla inmultirii si in clasa a V-a sunt obligati sa se ocupe de fractii ireductibile! Este o crima pedagogica”, spune Vlaston pe blogul sau din Adevarul.
„Intamplarea face sa ma roage un prieten sa vad cum se descurca la matematica fata sa de clasa a V-a. M-am luat cu mainile de cap! Clasa a V-a este o etapa tranzitorie, de la scoala primara la gimnaziu, cand elevii trebuie sa se obisnuiasca cu o noua structura, cu mai multi profesori, cu mai multe discipline. Unii nu stapanesc inca tabla inmultirii si in clasa a V-a sunt obligati sa se ocupe de fractii ireductibile!
Toate observatiile si reprosurile grupului de inovare curriculara se dovedesc actuale si adevarate la milimetru. Voi da exemple din matematica, dar sunt convins ca si la celelalte materii situatia este asemanatoare. Exemplele sunt luate din Manualul de Matematica de clasa a V-a, autori Mariana Mitea si Alina Birta, precum si din culegerea de matematica de clasa a V-a, Clubul Matematicienilor, exercitii cerute la clasa de multi profesori!
Iata cateva exercitii din manualul de clasa a V-a si din culegere, cerute de unii profesori, exercitii cel mult de olimpiada, care agreseaza pur si simplu copiii obisnuiti. Ii sperie, nu invata nici ce ar putea invata in mod normal, le induce ideea ca nu sunt buni la matematica si renunta sa mai invete.
Sigur, le-am ales pentru ilustratie pe cele mai grele, dar nici celelalte nu sunt foarte accesibile, este o crima pedagogica sa obligi copiii de clasa a V-a sa-si bata capul cu astfel de exercitii. Mai mult ca sigur ca autorii au probleme mari de intelegere a rostului scolii si a capacitatii de intelegere a unor copii de 10-11 ani, abia trecuti de scoala primara. Sau, poate cumva, doresc sa impinga parintii si elevii sa plateasca meditatii colegilor lor sau chiar lor? Orice este posibil!
Ce doresc autorii, sa demonstreze cat sunt ei de pregatiti la matematica? Nu ne intereseaza. Ne intereseaza ca elevii, copiii nostri, sa inteleaga si sa indrageasca matematica, nu sa fuga de ea ca dracu de tamaie. Dar Ministerul Educatiei unde era, atunci cand s-a dat aprobare pentru astfel de programe si manuale?
Nu doar la matematica gasim exemple aberante. Iata concepte de la alte discipline, extrase din manualele scolare: climax, hidroserie, concurenta interspecifica, ecogeneza, xeroserie, eceza, reactie biocenotica, omniscient, artefact, eponim, perspectiva auctoriala, ezoteric, transgresarea timpului, sincretism de limbaje, personaj reflector sunt concepte legate de procese sau capitole predate la universitate, nu-si au locul intr-un context in care nu sunt acceptate si asimilate de catre elevi.
Scoala romaneasca ii innebuneste pe elevi doar cu dimensiunea conceptual-teoretica, ignorand aproape total dimensiunile aplicativ-practica, interdisciplinara si generatoare de invatare continua. Exemplele date mai sus n-au aproape nici o legatura cu viata reala, sunt folositoare, cel mult, celor care vor merge la facultatea de Matematica. Pentru acesti 2-3% ii zapacim pe toti elevii cu lucruri pe care nu le inteleg”, acuza profesorul Vlaston in Adevarul.
Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook