Noul director al British Museum este in favoarea unui „parteneriat mai degraba decat o discutie privind proprietatea” in legatura cu sculpturile Partenonului
Intr-un interviu pentru Financial Times, noul director al British Museum, Nicholas Cullinan, a vorbit despre eforturile de renovare si modernizare ale muzeului, sculpturile Partenonului si scandalul de anul trecut care implica obiecte antice disparute, potrivit Ekathimerini.
Posibila repatriere a sculpturilor Partenonului, a devenit un „cartof politic fierbinte”, mai ales ca ministrul britanic al Culturii, Lisa Nandy, si-a facut public sprijinul pentru reformele de returnare care ar putea necesita modificari ale legii care interzice muzeelor nationale sa returneze obiecte aflate in grija lor.
„Cred ca toata lumea ar dori sa vada o solutie cu adevarat interesanta, inovatoare. Nu, solutie
este cuvantul gresit – raspuns. Ceva in afara cadrului obisnuit … Incep cu ideea ca totul este posibil si ne vom ocupa de realitatea pe masura ce ea evolueaza. Sa nu incepem cu ideea ca anumite lucruri nu pot fi facute.
Planurile prind contur… un principiu este primul lucru pe care trebuie sa-l stabilesti pentru tine si intr-o conversatie pe care sa o ai cu partenerul tau. Mi-ar placea sa vorbesc mai mult despre un parteneriat decat sa dezbatem subiectul proprietatii”, a spus Cullinan.
„Concurenta mi se pare destul de restrictiva: imi place sa colaborez, este mult mai interesant. Daca vorbim serios despre cultura mondiala, ar trebui sa lucram impreuna. Nu am o solutie ca atare si nici nu ar trebui – este o conversatie care trebuie purtata”, a adaugat directorul muzeului.
In cele din urma, comentand criticile adresate muzeelor cu privire la obiectele dobandite prin violenta, el a spus ca „exista o problema de perceptie versus realitate in muzee”.
„Perceptia este ca uneori conversatiile vor fi foarte dificile si nu este posibil sa gasim un teren comun si chiar nu este cazul. Cu buna credinta si cu multa ascultare, conversatiile pot incepe. Acestea sunt intrebarile potrivite pe care sa le adresam – dar acum, mai mult ca niciodata, noi toti avem nevoie sa punem accent pe coexistenta si schimb cultural. Cred ca muzeele nationale chiar au un rol de jucat”, a conchis acesta.
Reamintim ca sculpturile au fost luate din templul de pe Acropole, la inceputul secolului al XIX-lea, de catre diplomatul britanic Thomas Bruce, conte de Elgin si ulterior au ajuns la British Museum. Marea Britanie sustine ca le-a achizitionat legal si ca le-a scos din tara cu acordul autoritatilor otomane, care controlau atunci Grecia. Alte surse contrazic aceasta varianta.
Atena a cerut in mod constant returnarea sculpturilor, insa toate guvernele britanice au refuzat aceste solicitari.