Nu putem modifica acordul Brexit pentru a linisti industria auto britanica, spune comisarul european Thierry Breton

externe

Masini electrice China

Acordul comercial Brexit nu ar trebui renegociat doar pentru a satisface cererile unor sectoare ale industriei auto din Marea Britanie si din UE ingrijorate de tarifele iminente pentru masinile electrice, a declarat Thierry Breton, influentul comisar european.

Liderii UE au fost presati sa suspende tarifele de 10% pentru exporturile de masini electrice, care ar trebui sa inceapa in ianuarie, in conformitate cu acordul comercial privind Brexit, parafat de Lordul Frost in 2020, potrivit The Guardian.

Dar Breton, care este responsabil pentru piata interna a UE si care a vorbit in exclusivitate pentru The Guardian, a declarat ca Comisia si liderii UE sunt obligati, in conformitate cu legile concurentei, sa analizeze intregul „ecosistem” auto si sa nu favorizeze o „categorie” din industrie in detrimentul alteia.

El considera ca acordul comercial nu ar trebui sa fie renegociat.

„Daca ceva a fost negociat, nu ar trebui sa fie schimbat”, a spus Breton.

La inceputul acestui an, Stellantis, compania mama a 14 marci, inclusiv Vauxhall si Jeep, a emis un avertisment dur ca ar putea fi nevoita sa inchida operatiunile din Marea Britanie, cu pierderea a mii de locuri de munca, daca tarifele nu vor fi ridicate temporar.

Apelul a fost sustinut de Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), care a declarat ca exporturile de masini electrice in Marea Britanie, in valoare de zeci de miliarde de euro pe an, vor fi puse in pericol daca acordul comercial Brexit nu va fi modificat.

Sprijinul recent din partea Germaniei a alimentat anticiparea unei decizii favorabile din partea Comisiei.

Dar Breton a avertizat ca industria auto nu este formata doar din marile marci precum BMW, Volkswagen sau Vauxhall si ca trebuie sa asigure conditii de concurenta echitabile pentru toti.

„Amintiti-va ca industria auto nu este formata doar din producatori, ci si din sute de mii de companii care furnizeaza tot ceea ce este necesar pentru o masina, inclusiv furnizorii de baterii.

„Este un lant de aprovizionare global. Eu il numesc ecosistem si, in calitate de comisar al industriei, trebuie sa ma uit nu la o singura parte a acestui ecosistem, ci la tot ecosistemul”, a spus el. Fiecare sector trebuie sa fie tratat in mod echitabil, a adaugat el, intrucat au aceleasi drepturi in temeiul legislatiei privind concurenta.

„Ceea ce a fost negociat a fost negociat si cred ca este foarte important sa te tii de un tratat atunci cand a fost atat de dificil sa o faci. Si cand vorbim despre sistemul auto, de toti cei care fac parte din acest ecosistem trebuie sa am grija, nu de o singura categorie.”

Breton este responsabil si de promovarea legislatiei pentru a incerca sa stimuleze capacitatea Europei de a produce propriile baterii pentru automobilele electrice. Productia de pe continent este in urma Chinei, iar liderii europeni sunt ingrijorati de faptul ca un sector care pana acum s-a mentinut pe cont propriu se confrunta cu o provocare serioasa din partea importurilor chinezesti mai ieftine.

„Trebuie sa ne uitam la tot, la furnizorul de baterii, la furnizorii europeni, la furnizorii de componente chimice”, a spus el.

Producatorii europeni se tem ca chinezii, care si-au vazut deja cota de piata crescand in trei ani la 4% din piata automobilelor electrice, vor castiga teren din cauza absentei produselor chimice fabricate in UE pentru bateriile electrice.

China controleaza aprovizionarea cu hidroxid de litiu, o substanta chimica esentiala pentru baterii, care reprezinta pana la 45% din costul unei masini electrice.

Conform acordului Brexit, se va aplica un tarif de 10% pentru orice masina din UE exportata in Regatul Unit sau pentru masinile din Regatul Unit exportate in UE care nu sunt fabricate in proportie de 45% in tara, ceea ce, spun ei, este imposibil atat timp cat China detine controlul asupra aprovizionarii cu substante chimice.

Saptamana trecuta, Ursula von der Leyen, presedinta Comisiei Europene, a anuntat o investigatie privind subventionarea de catre stat a automobilelor chinezesti, ceea ce unii se tem ca ar putea duce la noi tensiuni cu administratia presedintelui Xi Jinping.

Breton a declarat ca Comisia va avea la dispozitie pana la 13 luni pentru a decide daca va impune tarife peste rata standard de 10% din UE pentru automobile, in cel mai important caz de profil impotriva Chinei de cand o ancheta a UE privind panourile solare chinezesti a evitat la limita un razboi comercial in urma cu un deceniu.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: