Colosseumul din Roma a fost martorul unor batalii istorice, cu multimi imbracate in togi care umpleau pana la refuz locatia gigantica pentru a-i urmari pe gladiatori cum lupta impotriva adversarilor. In zilele noastre, este scena unei noi ciocniri epice – una emblematica pentru actuala lupta a Italiei de a echilibra industria turistica in crestere post-Covid cu nevoile localnicilor care se simt asediati pe masura ce orasele si orasele lor devin supraaglomerate, potrivit CNN.
Pe de o parte se situeaza gigantul de inchirieri pe termen scurt Airbnb si Parcul Arheologic Colosseum, care administreaza una dintre cele mai vizitate atractii din Roma. Cele doua organizatii au semnat o intelegere de 1,5 milioane de dolari pentru a oferi unui numar restrans de turisti sansa de a-si „dezlantui gladiatorul interior”, rezervand o experienta gratuita la Colosseum, ca parte promovarii filmului „Gladiator II”, regizat de Ridley Scott.
„Veti simti adrenalina, nisipul dintre degete si greutatea armurii. Veti auzi ecourile gladiatorilor din trecut in catacombele Colosseumului si zgomotul inconfundabil al otelului din arena. Veti vedea reflectarea lunii in transpiratia care se scurge de pe fata vostra pe piatra de travertin. Vei deveni gladiatori”, promite reclama AirBnB.
Pe de alta parte este consilierul pentru cultura al Romei, Massimiliano Smeriglio. El a cerut platformei de inchiriere sa retraga planul, dar sa lase banii, spunand ca promovarea este o insulta la adresa statutului Colosseumului.
„Problema nu este relatia public-privata sau dorinta marilor marci de a sprijini protectia si conservarea monumentelor istorice. Ci sa evitam o utilizare injositoare a mostenirii noastre istorico-artistice, mai ales cand vine vorba de un monument care este unic in lume precum Colosseumul”, a spus Smeriglio intr-o declaratie transmisa CNN.
Ca parte a reclamei Airbnb, anuntata saptamana aceasta, potentialii gladiatori se pot inscrie pe platforma de inchiriere pe termen scurt incepand cu 27 noiembrie pentru a avea sansa de a fi unul dintre cei 16 care se califica pentru a lua parte la o „batalie simulata” in tinuta completa de gladiatori in luna mai 2025. Experienta este gratuita, dar castigatorii vor trebui sa isi plateasca transportul si cazarea in Orasul Etern.
Smeriglio nu este singur. Presedintele Comisiei de Cultura a Romei, Erica Battaglia, a avertizat ca situl de patrimoniu UNESCO nu poate fi transformat intr-un parc de distractii.
„Colosseumul este un sit al patrimoniului mondial si trebuie sa-l protejam, dar sa-l facem si accesibil tuturor si sa prevenim sa devina un loc de joaca pentru cativa alesi”, a spus ea intr-o declaratie.
Orasul Roma, care va gazdui milioane de vizitatori pentru Anul Sfant Jubiliar 2025 declarat de Vatican, s-a chinuit sa gaseasca echilibrul intre gestionarea ofertelor sale culturale si transformarea orasului intr-un parc de distractie.
Fantana Trevi, care este in curs de renovare, va incepe in curand sa limiteze accesul turistilor si ar putea incepe sa vanda bilete vizitatorilor care doresc sa arunce monedele in apele sale pentru noroc.
Enzo Foschi, un politician al Partidului Democrat de centru-stanga care controleaza in prezent Roma, a criticat Parcul Arheologic Colosseum, care se afla in subordinea Ministerului Culturii, pentru ca a acceptat acordul cu Airbnb intr-un moment in care multe orase italiene se lupta impotriva turismului excesiv.
„O cascadorie publicitara a Airbnb care, dupa ce a luat efectiv in stapanire centrul istoric, l-a denaturat complet si l-a transformat intr-un mare parc turistic, acum vrea sa ridiculizeze Colosseumul. Nu suntem la Disneyland, suntem la Roma. Din cand in cand cineva pare sa uite acest lucru”, a spus el vineri.
La randul sau, Parcul Arheologic Colosseum a insistat ca evenimentul va avea loc in afara orelor de program ale Colosseumului si nu va interfera cu accesul la situl.
Conducerea sa a declarat ca planul urmareste de fapt „sa imbunatateasca mostenirea istorica si culturala a amfiteatrului prin activitati imersive in deplin respect pentru monument, bazate pe cercetari istorice riguroase”. Airbnb a redirectionat toate intrebarile catre autoritatile din Roma.
„Colaborarea isi propune sa combine conservarea, educatia si inovarea pentru a aduce un public din ce in ce mai larg mai aproape de bogatia culturala a amfiteatrului”, se arata in comunicat. Cele 1,5 milioane de dolari ar urma sa fie destinate conservarii si restaurarii sitului.
Controversata colaborare este sustinuta si de partidul premierului italian Giorgia Meloni, Fratii Italiei. Federico Mollicone, care conduce Comisia de cultura a camerei inferioare a Parlamentului, a spus ca aplauda ideea inovatoare.
„Parcul arheologic al Colosseumului a facut bine sa semneze o intelegere cu asociatiile de reconstituire istorica care sa garanteze si turistilor un spectacol cu gladiatori de inalta calitate stiintifica coordonat de oficialii din Ministerul Culturii”, a raspuns el criticilor lui Smeriglio.
„Reiteram faptul ca suntem total in favoarea unui parteneriat public-privat in cultura, prin parteneriate sau sponsorizari, cu conditia ca acestea sa sustina initiative care au valoare stiintifica si culturala aprobate de Ministerul Culturii”, a adaugat Mollicone.
Nava de spionaj Yantar a fost observata operand drone intr-o zona care contine infrastructura submarina…
Ana Birchall, candidat independent la alegerile prezidentiale, sustine ca aproape toate bunurile trecute in declaratia…
Dacian Ciolos, fost premier si fost comisar european, a lansat sambata un apel catre partidele…
Cel mai mare coral cunoscut din lume, vizibil din spatiu, a fost descoperit in apele…
Candidata USR la prezidentiale, Elena Lasconi, a reiterat intr-un interviu pentru Prima TV ca nu…
91 de candidati aspira la Camera Deputatilor si 54 la Senat, provenind dintr-o gama variata…