O clujeanca a primit de la compania Dedeman despagubiri in valoare de 50.000 de euro, dupa ce s-a impiedicat de un diblu metalic in parcarea magazinului
O clujeanca a castigat in instanta daune de peste 50.000 de euro de la SC Dedeman SRL, firma care administreaza lantul de magazine de bricolaj Dedeman. Compania patronata de fratii Dragos si Adrian Paval a pierdut primul termen al procesului in care a fost data in judecata de Juliana Utiu. In martie 2019, femeia s-a impiedicat de un diblu metalic, de marimea unui cui, in parcarea magazinului din Cluj-Napoca, iar in urma cazaturii si-a rupt nasul de asfalt si si-a luxat umarul drept.
In 13 martie 2019, dupa ce a iesit din magazinul Dedeman, Juliana Utiu a vrut sa traverseze parcarea pentru a ajunge la masina. S-a impiedicat de un diblu infipt in asfalt care ar fi trebuit sa asigure un stalpisor metalic. Clujeanca a suferit o cazatura, fara a isi putea proteja fata, si si-a rupt nasul. Tot din cauza loviturii si-a luxat umarul stang, insa dislocarea a avut efecte timp de mai multe luni, perioada in care abia si-a putut folosi mana. In martie 2022, ea a deschis un proces impotriva SC Dedeman SRL, dupa ce, anterior, negociase cu avocatii magazinului de bricolaje acordarea unor daune, fara a ajunge la un consens.
In cererea de chemare in judecata ea a cerut 19.470,67 lei, cu titlu de daune materiale, reprezentand contravaloarea prejudiciului material rezultat din cheltuielile ocazionate cu ingrijirea medicala, 2.700 euro, cu titlu de daune materiale, reprezentand beneficiu nerealizat, respectiv contravaloarea echivalentului castigului din munca nerealizat, aferent perioadei 01.04.2019 – 30.06.2019 si 200.000 euro cu titlu de daune morale.
Potrivit actelor medicale depuse la dosar pentru a demonstra suferintele indurate sunt insirate, pe aproximativ doua pagini, afectiunile si complicatiile medicale suferite de Utiu de pe urma cazaturii. A purtat orteza timp de aproximativ 3 luni si a facut kinetoterapie de recuperare pentru o perioada de sase luni. Perioada de recuperare s-a estimat pana la un an, fiind mentionata posibilitatea ca ea sa ramana cu un deficit de sensibilitate si/sau mobilitate. In urma cazaturii, clujeanca a prezentat leziuni care au necesitat, din punct de vedere medico-legal, 45 – 50 zile de ingrijire medicala. Ulterior, potrivit evaluarii medicale de specialitate, mobilitatea activa a umarului drept si a intregului membru este de aproximativ 60%.
Pe de alta parte, avocatii Dedeman au aratat, in principiu, ca daca ea s-ar fi uitat pe unde merge accidentul putea fi evitat.
”(…) reclamanta a ignorat regulile de circulatie din spatiul organizat in afara magazinului, actionand in mod voluntar, cu ignorarea masurilor, fapt ce a contribuit la producerea incidentului soldat cu vatamare corporala. Reclamanta putea sa evite producerea evenimentului daca era atenta la deplasarea sa si ar fi respectat regulile de circulatie marcate in parcarea magazinului”, se arata in actele dosarului. Practic, reprezentantii Dedeman au transmis ca, in pofida faptului ca obiectul de care s-a impiedicat este de marimea unui cui, uitat accidental infipt in asfalt, si ea are o parte din vina pentru ca nu a respectat regulile de circulatie din parcare.
In pofida faptului ca reprezentantii Dedeman au atras atentia ca pietonii din parcare pot folosi un culoare destinat lor, in realitate acesta nu exista, scrie cotidianul Gazeta de Bistrita.
”(…) nu imobilul in sine sau materialul asfaltic continand diblul metalic a produs, ca atare, un prejudiciu reclamantei, ci acesta a survenit in contextul in care nu s-au adoptat masurile cuvenite pentru inlaturarea obstacolului, asa incat sa se evite orice consecinte vatamatoare si nici nu s-a semnalizat corespunzator prezenta sa in asfalt. (…)
In realitate, nu exista un culoar dedicat exclusiv pietonilor, care sa poata fi utilizat de acestia, pentru a ajunge la oricare dintre locurile de parcare din cadrul magazinului. Rezulta ca, in mod evident, se impune tranzitarea spatiilor destinate circulatiei si stationarii vehiculelor. Or, aceasta presupune efectul direct ca nu i se poate imputa reclamantei ca si-a schimbat directia de mers prin locul afectat parcarii autoturismelor si nici ca ar fi omis a respecta regulile de circulatie din parcare”, este concluzia la care a ajuns judecatorul dosarului.
In final, SC Dedeman SRL a fost obligata sa ii plateasca clujencei peste 50.000 de euro.
”Obliga parata sa achite reclamantei suma de 20633,67 lei cu titlu de daune materiale, actualizata cu indicele de inflatie la data platii, impreuna cu dobanda legala penalizatoare aferenta, calculata de la data ramanerii definitive a hotararii si pana la achitarea integrala. Obliga parata sa achite reclamantei suma de 2700 euro, in echivalent lei la data platii, cu titlu de daune materiale, reprezentand beneficiu nerealizat, actualizata cu indicele de inflatie la data platii, impreuna cu dobanda legala penalizatoare aferenta, calculata asupra sumei in lei, de la data ramanerii definitive a hotararii si pana la achitarea integrala. Obliga parata sa achite reclamantei suma de 50000 euro, in echivalent lei la data platii, cu titlu de daune morale, actualizata cu indicele de inflatie la data platii, impreuna cu dobanda legala penalizatoare aferenta, calculata asupra sumei in lei, de la data ramanerii definitive a hotararii si pana la achitarea integrala”, arata solutia instantei.