Un dirijabil neidentificat de mare altitudine a fost observat in apropierea unei foste baze navale americane din Filipine si a starnit ingrijorarea ca unele tari din regiune folosesc dirijabile stratosferice pentru a colecta informatii militare.
Imaginile dirijabilului stratosferic – care ar fi fost realizate in provincia Pangasinan, la aproximativ 100 km de Subic Bay, in nordul insulei filipineze Luzon – au fost postate pentru prima data pe Facebook la sfarsitul saptamanii trecute. Imaginile au fost sterse, dar nu inainte de a fi distribuite si pe Twitter.
Nu exista nicio dovada ca dirijabilul provenea din China, desi designul sau pare sa fie similar cu mai multe tipuri de aeronave fara pilot dezvoltate de catre Institutul Special de Cercetare a Avioanelor din cadrul Corporatiei Industriei Aviatice de stat din China si de alte academii stiintifice.
Acestea au fost expuse la AirShow China bianual din Zhuhai, in provincia sudica Guangdong, incepand din 2014.
Apropierea dirijabilului de fosta baza americana din Subic Bay, care se invecineaza cu Marea Chinei de Sud – care face obiectul unor revendicari teritoriale concurente din partea Chinei, a Filipinelor si a altor tari din regiune – a dus la speculatii ca Beijingul ar putea colecta informatii militare, scrie South China Morning Post.
Un raport publicat de site-ul american The Drive pe blogul sau, War Zone, a afirmat ca forma generala a aparentului dirijabil are „mari asemanari” cu o serie de tipuri de aeronave de mare altitudine despre care se stie ca sunt in curs de dezvoltare in China.
„Se stie ca armata chineza … exploreaza platforme mai usoare decat aerul, care zboara la mare inaltime si sunt capabile sa indeplineasca misiuni de informatii, supraveghere si recunoastere … care ar fi potrivite pentru operatiunile din aceasta regiune”, se arata in raport.
Dirijabilul stratosferic este un nou concept de platforme autonome de zbor atmosferic. Capacitatea sa de a functiona pentru perioade indelungate la altitudini foarte mari il face potrivit pentru o serie de utilizari militare si comerciale, inclusiv pentru monitorizare, supraveghere si explorare stiintifica.
Desi China a obtinut rezultate semnificative in dezvoltarea dirijabilelor stratosferice, Beijingul a subliniat ca acestea sunt folosite doar pentru cercetare stiintifica.
„Utilitatea unei astfel de platforme pentru a desfasura activitati de supraveghere ar depinde de altitudinea la care este desfasurata si de distanta fizica pana la orice tinta de interes din Filipine”, a declarat Collin Koh, cercetator la Institutul de Aparare si Studii Strategice din Singapore.
„Prin urmare, nu se poate spune ca desfasurarea unui astfel de dirijabil va raspunde tuturor nevoilor de informatii, supraveghere si recunoastere (ISR) ale Chinei in Marea Chinei de Sud. In cel mai bun caz, dirijabilul ar fi o parte din intreaga gama de astfel de instrumente ISR la care Beijingul ar putea apela.”
Song Zhongping, fost instructor in armata chineza, a declarat ca, daca dirijabilul ar fi zburat deasupra spatiului aerian filipinez, ar fi fost in conformitate cu dreptul international.
„Indiferent de tara careia ii apartine dirijabilul sau de ceea ce face, acesta are dreptul de a zbura liber daca nu patrunde in spatiul aerian al Filipinelor”, a spus el.
Presupusa observare a coincis cu o disputa intre Beijing si Manila in legatura cu un incident de luna trecuta, in care paza de coasta chineza a fost acuzata ca a „recuperat cu forta” resturi de rachete de la soldatii filipinezi.
Beijingul a negat aceste afirmatii, sustinand ca paza de coasta nu a facut decat sa recupereze piese de la lansarea rachetei chineze Long March 5B.
Nu este prima data cand un aparent dirijabil a fost observat in Marea Chinei de Sud. In noiembrie 2019, compania israeliana de sateliti ImageSat International (ISI) a capturat imagini ale unui obiect in forma de dirijabil care plutea deasupra Recifului Mischief, un atol disputat controlat de armata chineza.
In afara de China, SUA, Franta si alte tari occidentale dezvolta, de asemenea, dirijabile de mare altitudine alimentate cu energie verde. China Aviation Industry General Aircraft colaboreaza din 2016 cu partenerul francez Flying Whales pentru a dezvolta un dirijabil cu o capacitate de 60 de tone, denumit LCA60T.
In luna mai, oamenii de stiinta chinezi au anuntat lansarea celui mai recent model de aerostat Jimu-1, un dirijabil ancorat, umplut cu heliu, care cantareste 2,6 tone si are un volum de 9.060 de metri cubi.
Potrivit unui raport al publicatiei de stat China Daily, dirijabilul va colecta date meteorologice la o altitudine record mondial de 9.032 de metri de pe platoul Qinghai-Tibet.
Blogul War Zone a relatat in iulie anul trecut ca China a construit hangare gigantice – despre care a speculat ca ar putea gazdui dirijabile militare – in apropierea lacului Bosten, locul unde se afla o baza secreta a Fortelor Aeriene ale Chinei pentru platforme fara pilot din regiunea autonoma Xinjiang Uygur.
Guvernul Ciolacu a dat publicitatii, vineri seara, dcumentul primit din partea Kievului in legatura cu…
Oficiali polonezi se afla in vizita la Phenian pentru a restabili prezenta diplomatica permanenta a…
Intr-un interviu pentru Financial Times, noul director al British Museum, Nicholas Cullinan, a vorbit despre…
Rares Bogdan, prim-vicepresedinte PNL, sustine ca premierul Ciolacu minte in legatura documentul primit de la…
Pentru a atenua criza locuintelor, guvernul grec ia in considerare acordarea de stimulente suplimentare proprietarilor…
Presedintele Klaus Iohannis a avut, vineri, consultari bilaterale cu cancelarul Republicii Federale Germania, Olaf Scholz,…