Operatorii din portul Constanta spun ca pot livra mai multe cereale ucrainene
Portul Constanta, principala ruta alternativa pentru transportul cerealelor ucrainene dupa retragerea Rusiei din acordul international, are capacitatea necesara de a gestiona un numar suplimentar de cargouri pana la mijlocul lunii august, a declarat Viorel Panait, presedintele operatorilor portuari din Constanta, pentru Reuters.
Viorel Panait a adaugat ca operatorii din portul Constanta sunt si ei interesati sa isi majoreze capacitatile.
Chiar si inainte ca Rusia sa anunte ca se retrage din acordul care permitea Ucrainei sa exporte cereale din porturile sale la Marea Neagra, Constanta era principala ruta alternativa de livrare a cerealelor ucrainene. Aceasta, in conditiile in care, de la inceputul invaziei rusesti si pana in prezent, prin portul Constanta au trecut aproximativ o treime din exporturile de cereale ale Ucrainei.
Panait a declarat pentru Reuters ca, per total, in primele sase luni ale anului, 15,25 milioane de tone de cereale au trecut prin portul Constanta, in crestere cu 24,5% comparativ cu perioada similara a anului trecut. Cerealele ucrainene au reprezentat 7,5 milioane de tone din cantitatea totala. Comparativ, pe intreaga perioada a anului 2022, operatorii portuari din Romania au intermediat 8,6 milioane de tone de cereale din Ucraina.
Viorel Panait, care este si director general la operatorul portuar Comvex SA, spune ca intarzierile aparute in recoltatul cerealelor romanesti, precum si reticenta anumitor fermieri romani in a-si vinde productia la preturi mici, fac sa existe capacitati disponibile pentru cerealele ucrainene pana la mijlocul lunii august.
„Recoltatul in Romania incepe usor mai tarziu decat in Ucraina, ceea ce creeaza o pauza intre cele doua recolte, iar unii fermieri romani mai pastreaza recoltele lor, asa ca vanzarile stagneaza pentru moment. Asta creeaza capacitati logistice disponibile de care Ucraina ar putea profita”, a sustinut acesta.
In plus, el a precizat ca operatorii de terminale de cereale din portul Constanta si-au majorat investitiile in echipamente si management pentru a-si imbunatati capacitatea operationala, comparativ cu situatia de la inceputul razboiului. Pana acum, cantitatea maxima de cereale care a trecut intr-un an prin portul Constanta a fost de 25 de milioane de tone, insa Panait spune ca acest varf va fi depasit in 2023.
„Este o cursa accelerata si toata lumea este implicata – statul, autoritatea portuara, operatorii – cu obiectivul de a creste capacitatea operationala, vitezele de tranzit si cantitatile de cereale”, a afirmat Panait.
Acesta a dezvaluit ca firma Comvex, care anul trecut si-a dublat capacitatile de descarcare a barjelor, va demara in urmatoarele opt luni un program de lucrari pentru a-si creste capacitatea de stocare a cerealelor cu 25%, pana la 250.000 de tone.
La inceputul acestei luni, grupul francez de logistica TTS a finalizat preluarea operatorului Decirom SA din portul Constanta si a anuntat ca va investi 10 milioane de euro pentru a creste viteza de operare pana in 2024.
Viorel Panait a mai spus ca unii operatori din portul Constanta utilizeaza un sistem digital, care reduce timpul necesar pentru procesarea declaratiilor vamale pana la 30 de minute, de la 48 de ore anterior.
In paralel, Ucraina si-a majorat capacitatile la porturile sale pe Dunare, de la Reni si Izmail, iar acum se poarta discutii cu operatorii feroviari pentru un nou sistem de reincarcare la punctul de trecere a frontiere de la Vadul Siret-Dornesti. „Vorbim de progrese reale”, a subliniat el.
Ucraina si Rusia sunt mari exportatori mondiali de cereale, iar Romania este unul dintre principalii producatori de cereale din UE. Pe de alt parte, Romania este una dintre cele cinci state membre UE din Europa de Est care se confrunta cu un aflux de cereale ucrainene dupa invazia ruseasca, ceea ce a obligat UE sa aprobe restrictii temporare conform carora cerealele ucrainene pot doar sa tranziteze cele cinci tari.