analize

Ororile de la „caminele groazei”: care este lantul raspunderii la nivelul institutiilor, potrivit legilor in vigoare

In ultimele zile, dezvaluirea grozaviilor comise in „caminele groazei” din Voluntari si Afumati a dus la o sarabanda de acuzatii si, respectiv, de scuze, toate institutiile statului aratate cu degetul de catre presa ridicand din umeri, clamandu-si nevinovatia si pasandu-si responsabilitatea. Daca este sa ne luam dupa ce spun atat Budai, Firea si Pandele, cat si numerosii trepadusi din numeroasele „agentii” si „autoritati” aflate in subordinea lor sau in cea a autoritatilor locale, nimeni nu este vinovat, in afara de Stefan Godei si ciracii sai de la caminul cu nume de sfant inventat. Ca sa vedem insa cine putea stopa ororile din camine, dar nu a facut-o, ne-am indreptat spre lege. Asadar, ce spune legislatia romana in domeniul social?

In primul rand, potrivit Legii 448/2006, articolul 34, „serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu handicap se afla in coordonarea metodologica a Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Dizabilitati.Evaluarea, monitorizarea si controlul privind respectarea standardelor minime de calitate sunt in competenta Agentiei Nationale pentru Plati §i Inspectie Sociala, precum si a agentiilor judetene sau din municipiul Bucuresti pentru plati si inspectie sociala. In realizarea activititilor de coordonare metodologica, personalul Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Dizabilitati are acces in spatiile care au legaturi cu furnizarea de servicii sociale, la date si informatii legate de persoanele cu handicap beneficiare ale serviciului respectiv. In aceeasi lege (articolul 8), se arata ca Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Dizabilitati elaboreaza politici si asigura monitorizarea si controlul respectarii drepturilor persoanelor cu handicap.

Hotararea de guvern 234/2022 arata, la articolul 3, ca „Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Dizabilitati coordoneaza la nivel central activitatile de protectie si promovare a drepturilor persoanelor cu dizabilitati, elaboreaza politicile, strategiile si standardele in domeniul protectiei si promovarii drepturilor persoanelor cu dizabilitati, asigura urmarirea aplicarii reglementarilor din domeniul propriu si controlul activititilor de protectie si promovare a drepturilor persoanelor cu dizabilitati.

La articolul 4 se scrie ca „Autoritatea indeplineste in domeniile proprii de competenta functia de control si monitorizare a respectarii drepturilor persoanelor cu dizabilitati”, iar la articolul 7 „Autoritatea indeplineste urmatoarele atributii specifice: a) coordoneaza la nivel central activitatile de protectie si promovare a drepturilor persoanelor cu dizabilitati; b) coordoneaza metodologic si controleaza implementarea si realizarea masurilor de protectie stabilite persoanelor adulte cu dizabilitti; c) efectueaza controale in cadrul serviciilor rezidentiale sau de zi pentru persoanele adulte cu dizabilitati, publice si private, pentru asigurarea respectarii drepturilor persoanelor cu handicap; d) controleaza modul de respectare a drepturilor persoanelor cu handicap de catre institutii publice si private.

O alta prevedere care reglementeaza domeniul social este Ordonanta de Urgenta 113/2011 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala. La articolul 5 al OUG se arata: „Agentia aplica politicile si strategiile din domeniul sistemului national de asistenta sociala elaborate de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, avand urmatoarele obiective principale: Agentia aplica politicile si strategiile din domeniul sistemului national de asistenta sociala elaborate de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, avand urmatoarele obiective principale: a) administrarea fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru plata beneficiilor de asistenta sociala, precum si a celor destinate programelor de servicii sociale, conform legii; b) asigurarea unui sistem eficient si integrat de gestionare si plata a beneficiilor de asistenta sociala la nivel national; c) prevenirea erorii, fraudei si coruptiei in sistemul de acordare a beneficiilor de asistenta sociala si a serviciilor sociale; d) monitorizarea modului de acordare a sumelor pentru plata beneficiilor de asistenta sociala si pentru programele de servicii sociale; e) evaluarea si monitorizarea serviciilor sociale pe baza standardelor de calitate si de cost si colectarea de date necesare indicatorilor de incluziune sociala; f) organizarea si asigurarea serviciilor de stabilire, evidenta si plata a beneficiilor de asistenta sociala; g) organizarea si asigurarea unui sistem de evidenta si evaluare a persoanelor care primesc beneficii de asistenta sociala; h) asigurarea furnizarii informatiilor necesare realizarii politicilor si strategiilor in domeniul asistentei sociale; i) facilitarea accesului persoanelor indreptatite, potrivit legii, la beneficiile de asistenta sociala; j) gestionarea eficienta a resurselor umane si materiale in domeniul sau de activitate; k) exercitarea controlului aplicarii unitare si respectarii reglementarilor in domeniul sau de activitate, al modului de asigurare, administrare si gestionare a beneficiilor de asistenta sociala si a serviciilor sociale; l) indrumarea autoritatilor administratiei publice centrale si locale, a persoanelor fizice si juridice, publice sau private, cu atributii in domeniul asistentei sociale, in vederea derularii in bune conditii a activitatii, a perfectionarii activitatii acestora si prevenirii faptelor de incalcare a prevederilor legale.

La articolul 6 al aceleiasi OUG se specifica: „(2)Pentru realizarea obiectivelor sale, Agentia indeplineste si urmatoarele atributii: a) asigura implementarea si monitorizarea procesului de acreditare si transmite Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale rapoarte privind acreditarea furnizorilor de servicii sociale, conform legii; b) urmareste aplicarea si respectarea politicilor in domeniul formarii profesionale a adultilor, monitorizeaza si controleaza acreditarea furnizorilor de formare profesionala, conform prevederilor legale; c) asigura aplicarea prevederilor legale privind ucenicia la locul de munca; d) asigura urmarirea aplicarii si respectarii prevederilor legale privind autorizarea si functionarea agentului de munca temporara. (3) Pentru realizarea obiectivelor sale in domeniul inspectiei sociale, Agentia are, in principal, urmatoarele atributii; a) controleaza modul in care sunt respectate prevederile legale privind stabilirea, acordarea si promovarea drepturilor sociale ale cetatenilor de catre autoritatile administratiei publice, precum si de catre alte persoane fizice si juridice, publice si private; b) controleaza modul in care sunt respectate prevederile legale referitoare la administrarea fondurilor pentru plata beneficiilor de asistenta sociala, precum si a celor alocate pentru sustinerea si dezvoltarea serviciilor sociale, a proiectelor, programelor si politicilor din domeniu; c) propune institutiilor controlate luarea masurilor legale pentru remedierea deficientelor constatate in urma activitatii de inspectie, stabilirea raspunderii juridice a persoanelor vinovate si sesizeaza organele de urmarire penala competente, dupa caz; d) constata savarsirea faptelor care incalca prevederile legale prevazute in toate actele normative ce reglementeaza sistemul national de asistenta sociala si aplica sanctiunile contraventionale prevazute de catre acestea; e) exercita controlul in vederea prevenirii, descoperirii si combaterii oricaror acte si fapte din sistemul national de asistenta sociala care au condus la incalcarea drepturilor sociale ale cetateanului; f) desfasoara activitati de investigare sociala derivate din rezultatele controlului si formuleaza propuneri de imbunatatire a activitatii, organizarii si a procedurii de acordare a beneficiilor de asistenta sociala si a serviciilor sociale; g) controleaza, evalueaza si monitorizeaza respectarea prevederilor legale in ceea ce priveste indeplinirea conditiilor de acordare a acreditarii/licentierii furnizorilor de servicii sociale si a serviciilor furnizate de acestia; h) controleaza modalitatea prin care sunt respectate si puse in aplicare prevederile legale privind combaterea marginalizarii sociale;i) elaboreaza si difuzeaza ghiduri si manuale operationale necesare activitatii de inspectie;j) acorda consiliere autoritatilor administratiei publice centrale si locale si persoanelor fizice si juridice, publice sau private, cu atributii in domeniul asistentei sociale, in vederea derularii in bune conditii a activitatii si a perfectionarii acesteia si prevenirii faptelor de incalcare a prevederilor legale

Legea  8/2016 prevede, la articolul 1: „In vederea implementarii Conventiei privind drepturile persoanelor cu dizabilitati, ratificata de Romania prin Legea nr. 221/2010, denumita in continuare Conventie, se desemneaza si se infiinteaza Consiliul de monitorizare a implementarii Conventiei, autoritate administrativa autonoma cu personalitate juridica, sub control parlamentar, cu sediul in municipiul Bucuresti. La articolul 2 se precizeaza: „(2) in intelesul prezentei legi, prin institutii supuse monitorizarii Consiliului de monitorizare se inteleg facilitati de tip rezidential publice sau private, destinate si serveasca persoanelor cu dizabilitati, precum si spitale/sectii de psihiatrie. Articolul 4 prevede: „Pentru realizarea scopului sau, Consiliul de monitorizare indeplineste urmatoarele atributii, cu respectarea principiilor legalitatii, respectarii demnitatii persoanelor, nediscriminarii, egalitatii de sanse, precum si ale independentei functionale si a personalului, impartialitatii si obiectivitatii: a) examineaza in mod regulat respectarea exercitarii drepturilor persoanelor cu dizabilitati in cadrul institutiilor prevazute la art. 2 alin. (2); b) face recomandari cu privire la respectarea drepturilor persoanelor cu dizabilitati aflate in institutiile prevazute la art. 2 alin. (2) si monitorizeaza implementarea acestora de catre entitatile publice sau private care au atributii in acest sens; c) verifica legalitatea prezentei persoanelor cu dizabilitati in institutiile prevazute la art. 2 alin. (2); d) sesizeaza de indata organele judiciare competente ori de cate ori exista indicii ca incalcarea drepturilor persoanelor cu dizabilitati a fost facuta prin fapte de natura penala si poate face plangere, daca este cazul, impotriva solutiilor de neurmarire sau netrimitere in judecata; e) sesizeaza autoritatea competenta legal sa dispuna sanctiuni disciplinare sau contraventionale ori sa suspende, sa retraga si sa anuleze acreditarea institutiilor prevazute la art. 2 alin. (2), in cazurile de incalcare a drepturilor persoanelor cu dizabilitati; f) primeste si analizeaza notificarile de deces transmise conform art. 13 de catre institutiile prevazute la art. 2 alin. (2); g) urmareste daca in cazurile de deces al persoanelor cu dizabilitati institutiile prevazute la art. 2 alin. (2) sesizeaza organele judiciare in vederea efectuarii autopsiei medico-legale, potrivit legii; h) faciliteaza implicarea si participarea pe deplin a societatii civile, in special a persoanelor cu dizabilitati si a organizatiilor care le reprezinta, la procesul de monitorizare pe care il organizeaza; i) faciliteaza accesul, anuntat sau inopinat, al reprezentantilor organizatiilor neguvernamentale prevazute la art. 5 alin. (1), in institutiile prevazute la art. 2 alin. (2), in scopul monitorizarii respectarii drepturilor lor; pentru a asigura persoanelor cu dizabilitati o reprezentare independenta in fata unei instante sau in fata oricarui alt organism independent, organizatiile neguvernamentale mentionate au calitate procesuala activa in apararea drepturilor si intereselor legitime ale acestor persoane; j) colaboreaza, ori de cate ori este necesar, cu institutia Avocatul Poporului, ca autoritate nationala desemnata pentru prevenirea torturii si tratamentelor inumane si degradante; k) colaboreaza, ori de cate ori este necesar, cu Punctele de contact, in scopul indeplinirii de catre acestea a rolului care le revine prin Conventie si prin prezenta lege.

Totodata, legea 292/2011 arata, la articolul 107 (1), ca „Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, pentru activitatea de stabilire si plata a beneficiilor de asistenta sociala asigurate din bugetul de stat alocat Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, precum si pentru activitatea de inspectie, organizeaza institutii de specialitate, cu sau fara personalitate juridica, in scopul realizarii unui sistem unitar de administrare a beneficiilor de asistenta sociala si de evaluare, monitorizare si control in domeniul asistentei sociale (2) Institutiile prevazute la alin. (1) se organizeaza in functie de numarul si de categoriile de persoane beneficiare, precum si de complexitatea activitatii, ca institutii publice cu structuri la nivel central si, dupa caz, cu servicii deconcentrate la nivel teritorial, cu sau fara personalitate juridica (3) Organizarea, functionarea si finantarea institutiilor prevazute la alin. (1) si (2) se stabilesc prin lege.

De asemenea, articolul 108 al aceleiasi legi prevede: „(1) Activitatile prevazute la art. 107 alin. (1) se realizeaza de catre functionari publici, inspectori sociali si personal angajat in baza unui contract individual de munca (2) Inspectorii sociali reprezinta personalul de specialitate care isi exercita atributiile pe intreg teritoriul tarii si beneficiaza de statutul specific personalului cu atributii de inspectie si control (3) In realizarea atributiilor prevazute la alin. (1), inspectorii sociali efectueaza evaluarea, monitorizarea si controlul respectarii legislatiei in vigoare din domeniul asistentei sociale, monitorizarea si controlul respectarii criteriilor, standardelor si indicatorilor in baza carora se acrediteaza furnizorii si serviciile sociale, constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute de lege (4) Inspectia sociala stabileste anual, prin planurile de inspectie, temele de evaluare, monitorizare si control, precum si misiuni specifice de control in scopul reducerii erorii, fraudei si coruptiei (5) Modul de functionare la nivel national, precum si atributiile specifice Inspectiei sociale se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale.

In fine, Ordinul 1218/2019 emis de Ministerul Muncii si Justitiei Sociale pentru aprobarea Standardelor specifice minime obligatorii de calitate privind aplicarea metodei managementului de caz in protectia persoanelor adulte cu dizabilitati arata, in anexa, la articolul 1, ca „furnizorul de servicii sociale public (FSS public) monitorizeaza cel putin trimestrial, prin intermediul MC, situatia beneficiarului aflat intr-un centru rezidential privat sau alt tip de serviciu social privat sau contractat catre un FSS privat.”

In alta ordine de idei, sa adaugam ca DSP Ilfov a controlat „caminele groazei” in ianuarie-februarie 2023 si a gasit „unele abateri” pe care le-a considerat „minore”.

Ca o completare la articolul nostru, Adrian Moraru, director al Institutului de Politici Publice, a tinut sa precizeze ca un aspect important, care nu a fost inca lamurit este daca „decontarea cheltuielilor pentru tinerea acelor batrani in azile era asigurata de autoritatile publice”.

„Nu stim deocamdata daca DGASPC Ilfov sau direct si primaria Voluntari, adica Pandele, au dat bani. Pentru ca ai doua optiuni atunci cand ai batrani pe teritoriul localitatii tale: fie ii plasezi in caminele de stat, fie ii externalizezi. In principiu, externalizarea este un lucru bun, in sensul ca ea costa ceva mai putin decat la stat, ca asa e la noi. Dar unii dintre acesti indivizi s-au gandit sa faca afaceri din banii respectivi, bagandu-i in buzunar in loc sa-i investeasca pentru batranii si copiii din asemenea institutii.

Daca se confirma ca autoritatile au alocat fonduri acelor camine, miza este o afacere tipica pe banii statului. Am vazut ca acum  Pandele este anchetat si banuiesc ca despre asta este vorba – inclusiv el o fi dat bani, dar asta trebuie dovedit. Oricum, primarii, fie ei Pandele sau Negoita, aveau obligatia sa monitorizeze aceste camine si sa le viziteze, pentru ca batranii si copiii plasati la terti reprezinta responsabilitatea autoritatilor locale”, a declarat Morar pentru aktual24.ro.

Urmareste-ne si pe:
Gabriel Tudor

Share
Published by
Gabriel Tudor

Recent Posts

Infrangere pentru Ghita (RTV): Fostii procurori DNA Mircea Negulescu si Gabriel Onea au fost achitati definitiv

Fostii procurori DNA Mircea Negulescu (supranumit Portocala de trusturile de presa anti-DNA) si Gabriel Onea…

O oră ago

Incendiu de proportii la un depozit din Voluntari; populatia avertizata prin RoAlert

Un incendiu de amploare a izbucnit la un depozit de pe strada Scolii din localitatea…

2 ore ago

O noua victorie a lui Nicusor Dan: referendumul se face, Iohannis a promulgat legea

Primarul Capitalei, Nicusor Dan, saluta promulgarea de catre presedintele Iohannis a legii care permite organizarea…

34 de minute ago

Timisoara: Robu de la PNL a ajuns consilierul lui Simonis de la PSD. Reactie ironica a lui Dominic Fritz

Fostul primar al municipiului Timisoara, Nicolae Robu (PNL), si fostul vicepresedinte al Consiliului Judetean Timis…

47 de minute ago