Parisul voteaza daca sa interzica sau nu trotinelete electrice de inchiriat. Utilizarea iresponsabila si numarul de accidente in crestere au schimbat atitudinea primariei
Trotinetele electrice au devenit un lucru obisnuit si pe strazile Parisului, dar utilizarea iresponsabila si numarul de accidente in crestere au schimbat atitudinea primariei fata de acest mijloc popular de transport. Pe 2 aprilie, locuitorii din capitala vor vota daca sa le interzica, potrivit France 24.
In 2018, cand a introdus acest mijloc de transport, Parisul a devenit lider mondial. Trotinetele au fost prezentate drept alternativa ecologica la masini, potrivindu-se obiectivelor de mediu ale orasului. De asemenea au ajutat si reglementarile permisive si de extinderea rapida a pistelor pentru biciclete din capitala.
Doar cinci ani mai tarziu, locuitorii Parisului sunt rugati sa voteze in cadrul unui referendum daca sa interzica trotinetele electrice care pot fi inchiriate cu ora, care sunt preluate si lasate oriunde.
„Sincer, nu sunt foarte ecologice – sunt deteriorate si lasate oriunde”, a declarat primarul Parisului Anne Hidalgo la postul national de televiziune France 2 in ianuarie. „Nu le putem tine in spatiile publice si provoaca probleme de siguranta rutiera, in special persoanelor in varsta si cu dizabilitati.”
Incidente sunt frecvente. In 2022, aproape 500 de oameni au fost raniti in capitala.
Chiar si asa, trotinetele sunt inca extrem de populare. Utilizarea lor a crescut in urma pandemiei, cu 90% din septembrie 2021 pana in august 2022. In prezent, fiecare vehicul este utilizat in medie de 3,5 ori pe zi in Paris – cea mai mare rata dintre toate orasele din Europa.
Problemele de siguranta dateaza de la introducerea lor in 2018. „A fost un haos”, spune Erwann le Page, director de politici publice la Tier, unul dintre cei trei furnizori de trotinete electrice (impreuna cu Lime si Dott) acum licentiati la Paris. „Au fost peste 20.000 de scutere si aproximativ 20 de companii diferite care le operau.”
Afluxul brusc de scutere, fara locuri de parcare dedicate si putine reguli de utilizare, a provocat haos pentru pietoni, biciclisti si masini.
De atunci, Parisul a incercat sa reglementeze problema. Flota este acum limitata la 15.000 de vehicule. Au fost introduse limite de viteza, amenzi pentru utilizare necorespunzatoare si zone de parcare dedicate.
Cei trei furnizori – Tier, Lime si Dott – au intervenit, de asemenea, cu inovatii tehnologice pentru a pune in aplicare reglementarile. Geofencing, de exemplu, poate reduce automat viteza vehiculelor in anumite zone si poate taxa utilizatorii pentru parcarea in zone nedesemnate.
Avand in vedere ca scuterele electrice pentru mai multi pasageri sunt implicate acum intr-unul din cinci accidente de la Paris, tehnologiile sunt, de asemenea, in curs de dezvoltare pentru a impiedica doua persoane sa urce pe un scuter in acelasi timp.
Ritmul de imbunatatire a fost rapid si exista potentialul pentru mai multe, spune le Page. „Industria noastra nu exista acum cinci ani. Imbunatatirile din ultimii 5 ani depaseste 50 de ani de evolutie a masinilor”.
Insa problemele persista. Trotinetele parcate aiurea sunt obisnuite, iar accidentele cresc de la an la an.
In 2022, in capitala a crescut numarul decesele in randul celor care conduc trotinete electrice si ale pietonilor loviti de acestea. In Franta, scuterele electronice au provocat cel putin 27 de decese in 2022, comparativ cu 22 in 2021 si 7 in 2020.
In ciuda riscurilor, interdictiile sunt rare. Barcelona este printre putinele orase europene care au introdus apoi interzis scutere electronice inchiriate, o miscare pe care Hidalgo o favorizeaza acum.
Primarul Parisului a spus ca va respecta rezultatul referendumului din aprilie. Prezenta la vot urmeaza sa fie dominata de cetatenii in varsta sau de cei cu motive temeinice pentru a cere interzicerea trotinetelor electrice, cu exceptia cazului in care furnizorii isi pot mobiliza utilizatorii, cei mai multi tineri.
Desi trotinetele sunt acum disponibile in 200 de orase din Franta si alte sute in intreaga lume, le Page descrie Parisul ca un oras „complex”.
Are o zona urbana dens construita si toata lumea are o metoda „sa se descurce”, spune el, mai degraba decat sa urmeze regulile. In cei cinci ani in care trotinetele electrice s-au integrat in traficul din Paris, strazile orasului au suferit schimbari ample care au cauzat perturbari generale.
Este putin probabil ca o interdictie sa puna capat discutiilor despre locul trotinetelor electrice pe strazile capitalei. In plus, nu sunt singura optiune, iar vanzarile de trotinete personale cresc in Franta cu sute de mii in fiecare an. Numai in 2022 s-au vandut peste 750.000 de bucati.
In comparatie cu modelele de inchiriere, trotinetele personale sunt „salbatice”, spune Christian Machu, secretarul general al asociatiei nationale de pietoni „60 Millions de Pietons”. Nu pot fi controlate in privinta limitei de viteza, parcarii si cati oameni sunt pe ea si nu au placute de inmatriculare, care ar permite ca vehiculele implicate in incidente sa fie identificate.
El spune ca este pacat ca referendumul de duminica este doar pentru modelele de inchiriat. „Pentru noi, problema este reprezentata de trotinetele electrice in general. Cele de inchiriat sunt oarecum reglementate si au masuri de siguranta. Nu ele ne ingrijoreaza in principal.”