Romania este astazi intr-o fundatura a istoriei din care ar putea s-o scoata doar o reforma reala si profunda a sistemului de invatamant, concomitent cu o masiva campanie de comunicare, explica Dumitru Bortun, unul dintre cei mai importanti profesori pe care ii avem, intr-un dialog cu reporterul aktual24.ro.
Pentru iesirea poporului roman din Evul Mediu este nevoie de niste masuri simultane, in baza unui plan coerent, asumat politic si bazat pe transformarea educatiei dintr-un domeniu periferic intr-unul central. Planul e realizabil, specialistii care sa lucreze la el exista si Dumitru Bortun spune ca are creionata schita a ceea ce trebuie, numai ca interesul clasei politice pentru acest subiect este nul.
Viziunea unui profesor eminent: cum poate fi schimbat un popor
Doctor in filosofie, profesor universitar la Facultatea de Comunicare si Relatii Publice a SNSPA din Bucuresti, Dumitru Bortun are o reputatie formidabila nu doar in mediul academic, dar si in randurile studentilor care i-au trecut prin salile de curs si ale publicului care se inghesuie la conferintele sale. La SNSPA preda „Analiza discursului public”, „Semiotica. Teorii ale limbajului”, „Etica in comunicare” si „Responsabilitate sociala corporativa”. Inregistrarile video de pe YouTube cu interviurile sale sunt extraordinar de urmarite si inregistreaza sute de mii de vizualizari.
In 2009, Alianta Nationala a Organizatiilor Studentilor din Romania i-a decernat titlul de „Profesor Bologna”, acordat dascalilor care sunt „apreciati de studenti, aduc plus de valoare educatiei din Romania si sunt modele pentru studenti”. In 2021, presedintele Klaus Iohannis i-a inmanat Ordinul Meritul Cultural in grad de Cavaler, categoria cercetare stiintifica. A publicat mai bine de 160 de studii, eseuri, articole si interviuri in volume, publicatii de specialitate si reviste de cultura. A redactat cursuri universitare si a scris mai multe carti. Din 2016 este presedintele Comitetului de Organizare al Conferintei Internationale Semiosis in Communication, eveniment organizat o data la doi ani de SNSPA in colaboare cu International Association for Semiotic Studies. Iar lista poate continua mult si bine.
Analiza acestui erudit care impartaseste la propriu intelepciune pleaca de la constatarea dura ca „Romania n-a iesit inca din Evul Mediu”. E vorba de relatiile sociale, despre mentalitati, despre cultura politica, despre societatea care n-a ajuns inca la nivelul uneia deschise, asa cum se intampla in civilizatiile urbanizate de mai multa vreme.
Ce e de facut? Reforma! Aceasta este propunerea profesorului Bortun. Sa schimbam paradigma. Sistemul de educatie de acum nu functioneaza: „Scoala actuala romaneasca nu este despre educatie, este despre putere. Exista o lupta intre profesori si parinti, intre profesori. Asta trebuie sa se schimbe”.
Cum? Presedintele Klaus Iohannis tocmai a promulgat acum cateva luni doua legi ale educatiei. Sunt acestea ceea ce ne trebuie azi? Profesorul Bortun este inca unul dintre intelectualii din sistem care e de parere ca nu. In ultimele luni, profesorii Valentin Naumescu, Armand Gosu, Ciprian Mihali, Cristian Preda au dat acelasi raspuns.
Mai mult decat atat, aceste legi au fost facute de cineva care nu cunoaste sistemul, de niste amatori. „Nu stiu pe nimeni din mediul universitar care sa fi fost consultat in privinta noilor legi ale educatiei. Cine le-a facut? Le-a facut doamna ministru Deca impreuna cu colegii dansei de la Facultatea Navala din Constanta, unde a studiat”, lamureste dilema Dumitru Bortun.
Nenorocirea este ca, prin felul in care a tratat problema reformei invatamantului, presedintele Klaus Iohannis a reusit sa compromita si aceasta notiune. Astazi, e greu sa mai vii si sa propui o reforma, dupa ce seful statului a fluturat-o timp de 9 ani si a produs, in final, ceva total inutil.
Modelul asiatic: identificarea valorilor care trebuie transmise noilor generatii si o mare campanie de comunicare
Dar, indiferent de perceptia publica, problema ramane la locul ei. Ce ar trebui, totusi, schimbat? De unde sa incepem?
Profesorul Dumitru Bortun: „Tarile asiatice care azi conduc in topul celor mai dezvoltate economii (Singapore, Taiwan, Coreea de Sud – n. red.) erau, dupa razboi, intr-o situatie foarte grea, de subdezvoltare. Liderii lor s-au intalnit, la un moment dat, si au discutat ce se poate face pentru a schimba acest lucru. Si au luat ca model Japonia, care in acea perioada era intr-un boom extraordinar in toate privintele. Dupa intrunirea unor comisii de analiza, au rezultat 30 de valori care trebuiau schimbate. «Ia sa vedem, ce au ei si n-avem noi? Ce fac ei bine si nu facem noi? Respectul fata de batrani! Ei il au, noi nu. Respectul fata de munca. Ei il au, noi nu. Interesul fata de noutati. Acolo este, la noi nu. Educatia…» Apoi au trecut la treaba. Au aplicat reforma educatiei impreuna cu o foarte intensa campanie de comunicare, care sa schimbe perceptia oamenilor asupra acestor valori. Iar generatia urmatoare din aceste tari a fost cu totul alta, avea alte valori, alte repere. Se rupsese de trecut. A fost o resetare a acestor popoare. Iar astazi sunt unde sunt. De asta avem nevoie si noi”.
Pasul 1: schimbarea statutului social al profesorilor. Pasul 2: infiintarea unei Universitati Pedagogice. Pasul 3: popularea acesteia cu cei mai buni profesori. Pasul 4: introducerea unui examen de vocatie
Cum ar trebui sa arate aceasta schimbare in Romania? Profesorul Bortun are deja cateva idei clare despre ce trebuie facut:
„Reforma trebuie inceputa cu marirea salariilor pentru profesori. Cu reconsiderarea pozitiei lor sociale. Dar nu o marire ca acum, cu cativa lei. Trebuie marite de 3-4 ori. Vi se pare mult? Ganditi-va cat sunt pensiile speciale! Acesti oameni chiar lucreaza cu viitorul Romaniei.
Trebuie ca profesorul sa devina un reper. Astazi, profesorul n-are autoritate. Parintii le spun copiilor acasa: «Faci ce iti spun eu, nu ce iti spune ala! Nu vezi cum arata, cum vine imbracat?». Acest lucru trebuie sa se schimbe.
Chiar daca multi dintre actualii profesori poate nu merita aceasta marire de salariu, ea trebuie facuta pentru ca meseria sa devina atractiva, ca tinerii absolventi sa-si doreasca sa devina profesori. Sa se creeze concurenta. Cei mai buni tineri sa vrea sa intre in invatamant. In privinta generatiei actuale de profesori nu mai avem ce face, trebuie sa asteptam sa iasa la pensie.
Apoi, trebuie infiintata o Universitate Pedagogica. Acest lucru e obligatoriu! Multi cred ca, daca ai facut Facultatea de Matematica ori de Fizica, poti sa predai in clasa matematica ori fizica. Gresit! Degeaba stii matematica, daca tu nu cunosti psihologia copilului, n-ai notiuni de inteligenta emotionala.
Trebuie sa stii sa comunici cu cei mici conform cu varsa lor! Fiecare varsta are un anumit prag, trebuie sa stii la ce nivel de dezvoltare sunt copiii cand sunt intr-o anumita clasa, ca sa stii sa-i intelegi, sa vorbesti pe limba lor! Toate astea trebuie studiate de profesori intr-o universitate speciala, pe care noi nu o avem astazi. Ea trebuie infiintata!”.
De unde am putea obtine cadrele didactice necesare pentru a popula catedrele acestei noi Universitati? Profesorul Bortun recunoaste ca exista o penurie de profesori, dar considera ca, daca s-ar face un efort la nivel national, s-ar rezolva problema: „Cred ca s-ar putea strange, din toata tara, o elita a profesorilor care sa fie adusi la aceasta Universitate Pedagogica, unde sa formeze noua generatie de dascali, cea care va schimba invatamantul din Romania”.
Ultimul pas va fi selectarea profesorilor pe criteriul esential al chemarii pentru aceasta cariera didactica, spune Dumitru Bortun: „Iar in cele din urma, dupa ce se va crea concurenta pe posturi prin transformarea meseriei intr-una atractiva pentru tinerii care vor sa urmeze o cariera in invatamant, trebuie introdus examenul de vocatie! Pentru ca pentru a fi profesor trebuie sa ai, in primul rand vocatie!”.
Marele obstacol, clasa politica: „Cand le spui, te privesc cu ochi morti, de peste. Apare o licarire doar cand se ajunge la posibile beneficii pentru ei”. Cum se poate schimba acest lucru
Ce sta in calea refacerii sistemului de invatamant din Romania? Perceptia pe care o are clasa politica. Inca din perioada comunista, educatia a fost considerata un centru de cost, nu o investitie in viitor care urmeaza sa aduca plusvaloare in societate si in economie. Guvernele de dupa revolutia din 1989 au pastrat aceasta viziune la care statele dezvoltate au renuntat de foarte mult timp.
Profesorul Bortun spune ca a incercat sa-si transmita ideile celor care au condus Romania. Efectul a fost zero: „Am vorbit despre acest lucru, de-a lungul timpului, cu politicienii. Presedinti, ministri, lideri de partide. Stiti cum ma priveau? Se uitau prin mine! Ochi de peste. Aparea o licarire de viata, de interes, doar atunci cand se ajungea la posibile beneficii pentru ei”.
Solutia ar fi ajungerea in fruntea statului a unui om cu adevarat educat si interesat de reformarea Romaniei. Si o conducere politica interesata sa schimbe lucrurile.
Armata israeliana a anuntat sambata ca o sinagoga a fost lovita de o salva "semnificativa"…
Fostul presedinte al PSD, Liviu Dragnea, a confirmat recent ca exista o intelegere intre actuala…
Presedintele ucrainean Volodimir Zelenski a declarat, sambata, ca Kievul ar dori sa puna capat razboiului…
Liderii marilor democratii ale Grupului celor Sapte (G7) au reiterat sambata, printr-un comunicat, angajamentul de…
Peste 10.000 de persoane au fost identificate in cadrul unei anchete privind o vasta retea…
Franta se confrunta cu o crestere alarmanta a violentei legate de droguri, de la crime…