PNL a gasit o cale prin care l-ar putea da afara cu totul pe Dragnea din Camera Deputatilor. Sesizare la CCR
PNL sesizeaza Curtea Constitutionala in legatura cu neconstitutionalitatea hotararii prin care a fost validat mandatul de deputat al lui Liviu Dragnea, avand in vedere ca acesta era condamnat pentru savarsirea unor infractiuni in cadrul derularii unui proces electoral, motiv de invalidare a mandatului, conform Regulamentului Camerei Deputatilor. Liberalii mai afirma ca lui Dragnea i-a fost interzis prin hotarare judecatoreasca de condamnare ramasa definitiva exercitiul drepturilor electorale pentru o perioada de 4 ani. Ei invoca situatia lui Brandusel Nichitean, al carui mandat de senator a fost invalidat in 2004 pentru savarsirea unor fapte penale in cadrul procesului electoral, desi la acel moment avea doar calitatea de suspect.
PNL a folosit aceleasi argumente si in 2016, la momentul validarii mandatului de deputat al lui Liviu Dragnea. La acel moment, Dragnea afirma ca opozitia se ”umple de ridicol” prin astfel de tentative de a-l lasa in afara Parlamentului, iar respectivele prevederi se aplica doar celor care au comis fraude electorale la scrutinul in urma caruia au si fost alesi, aminteste news.ro. Liderul PSD afirma atunci ca Regulamentul Camerei Deputatilor spune ca acea comisie de validare trebuie doar sa verifice conditiile de eligibilitate si daca un deputat a comis fraude electorale la alegerile care tocmai s-au incheiat, in urma carora a fost ales, deci nu are cum acea prevedere sa se aplice si in cazul lui. Dragnea contesta si faptul ca ar fi fost condamnat pentru frauda electorala.
Conform PNL, actul de sesizare vizeza Hotararea Camerei Deputatilor nr.122 din 21 decembrie 2016 pentru validarea mandatelor deputatilor alesi la data de 11 decembrie 2016, cu referire expresa la prevederea continuta de punctul 4 din paragraf 35 „circumscriptia electorala nr.35, judetul Teleorman”, din anexa parte integranta, a hotararii, pe care o considera neconforma cu prevederile art.1 alin.(5) coroborat cu art.70 din Constitutia Romaniei.
Liberalii precizeaza ca, la data de 21 decembrie 2016, in temeiul raportului Comisiei de Validare, Camera Deputatilor a procedat la adoptarea Hotararii nr.122/2016 prin care a validat mandatele de deputat ale persoanelor declarate alese de Biroul Electoral Central la scrutinul organizat pentru alegerea Camerei Deputatilor si Senatului, organizat la data de 11 decembrie 2016. Hotararea Camerei Deputatilor contine un articol unic si o anexa cu numele deputatilor ale caror mandate au fost validate, enumerate pe circumscriptii electorale, parte integranta a actului juridic.
„Punctul 4, al paragrafului 35 „circumscriptia electorala nr.35, judetul Teleorman” din anexa, parte integranta, a Hotararii nr.122 din 21 decembrie 2016 a Camerei Deputatilor referitor la validarea mandatului domnului Nicolae-Liviu Dragnea este neconstitutional deoarece incalca dispozitiile art.1 alin.(5) si ale art.70 alin.(1) si alin.(2) din Constitutia Romaniei”, sustin liberalii.
Articolul 1, alineatul 5 din Constitutie invocat prevede ca ” In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie”.
Articolul 70 din Constitutie se refera la mandatul deputatilor si senatorilor prevede: „(1) Deputatii si senatorii intra in exercitiul mandatului la data intrunirii legale a Camerei din care fac parte, sub conditia validarii alegerii si a depunerii juramantului. Juramantul se stabileste prin lege organica. (2) Calitatea de deputat sau de senator inceteaza la data intrunirii legale a Camerelor nou alese sau in caz de demisie, de pierdere a drepturilor electorale, de incompatibilitate ori de deces”.
In opinia PNL, Camera Deputatilor avea obligatia regulamentara sa se pronunte prin vot asupra invalidarii mandatului de deputat al lui -Liviu Dragnea deoarece acesta era condamnat pentru savarsirea unor infractiuni in cadrul derularii unui proces electoral, cauza expresa de invalidare a mandatului prevazuta de art. 7 alin.(3) teza II din Regulamentul Camerei Deputatilor.
„Este de mentionat, totodata, ca acestuia i-a fost interzis, din anul 2015 prin hotararea judecatoreasca de condamnare ramasa definitiva, exercitiul drepturilor electorale (dreptul de vot si dreptul de a fi ales) pentru o perioada de 4 ani de zile”, se arata in sesizare, care noteaza ca „dispozitiile art.7 alin.(3) din Regulamentul Camerei Deputatilor sunt imperative: „(3) Comisia de validare propune invalidarea alegerii unui deputat in cazul in care constata incalcarea prevederilor legale privind conditiile de eligibilitate si in cazul in care exista o hotarare judecatoreasca de condamnare, ramasa definitiva, privind savarsirea de catre respectivul deputat a unor infractiuni legate de derularea procesului electoral.”
Domnul Nicolae-Liviu Dragnea a fost condamnat pentru savarsirea unei infractiuni prevazute de art.13 din Legea nr.78/2000 „in derularea procesului electoral” al referendumului organizat pentru demiterea Presedintelui Romaniei, la data de 29 iulie 2012, fiindu-i interzis exercitiul drepturilor electorale pentru o perioada de 4 ani, prin sentinta penala nr.341 din 15 mai 2015, pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie – Sectia Penala in dosarul nr.4862/1/2013. Conform sentintei penale „in aplicarea art.5 Cod penal: In baza art.13 din Legea nr.78/2000 condamna inculpatul Dragnea Liviu Nicolae (…) la pedeapsa de 1 an inchisoare. In baza art.71 Cod penal anterior aplica inculpatului Dragnea Liviu Nicolae pedeapsa accesorie a interzicerii exercitarii drepturilor prev. de art.64 al.1 lit.a, b Cod penal anterior.”
Sentinta penala a fost modificata, in calea apelului, prin majorarea pedepsei principale si mentinerea pedepselor accesorii, conform deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie pronuntata in dosarul nr.114/2016, conditie suficienta pentru invalidarea mandatului., in opinia PNL.
„Din cele aratate mai sus este in domeniul evidentei ca in temeiul sentintei penale nr.341 din 15 mai 2015, pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie – Sectia Penala, dl. Nicolae-Liviu Dragnea a fost condamnat pentru savarsirea infractiunii prevazute de art.13 din Legea nr.78/2000 in cadrul procesului electoral al referendumului pentru demiterea Presedintelui Romaniei organizat la data de 19 iulie 2012. Referendumul este un proces electoral, in litera si in spiritul legii speciale in materie. Conform Legii nr.3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, activitatea in cadrul referendumului se desfasoara in baza „listelor electorale”(art.5 alin.3 din lege) prin „operatiuni electorale”(art.15 alin.2 din lege) si prin intermediul „birourilor electorale”9 ex. art.21, art.23 din lege). Pe cale de consecinta in cadrul referendumului se „deruleaza un proces electoral” la finalul caruia poporul roman isi exprima „vointa sa suverana”, conform art.2 din Legea nr.3/2000. In acelasi context argumentativ precizam dispozitiile art.392 din Codul Penal care arata „dispozitiile art.385-391 se aplica in mod corespunzator si in cazul faptelor savarsite cu prilejul unui referendum”, argumenteaza PNL.
Liberalii subliniaza ca „realitatea juridica arata ca la data de 11 decembrie 2016 Nicolae-Liviu Dragnea era condamnat penal, definitiv, pentru savarsirea unei infractiuni „de folosire a influentei ca persoana care indeplineste o functie de conducere in cadrul unui partid politic, in scopul obtinerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite”, in cadrul procesului electoral organizat la referendumul pentru demiterea Presedintelui Romaniei organizat la data de 19 iulie 2012, ceea ce constituie realizarea conditiei negative prevazute de art.7 alin.(3) teza II din Regulamentul Camerei Deputatilor pentru invalidarea mandatului de deputat al domnului Nicolae-Liviu Dragnea”.
„Aceasta situatie urma a fi constatata prin raportul Comisiei de Validare, prin care ar fi fost obligatorie, in opinia noastra, propunerea, catre Camera Deputatilor, de invalidare a mandatului. Desi a fost formulata o asemenea propunere in cadrul sedintei Comisiei de Validare, aceasta a fost respinsa prin votul majoritatii membrilor comisiei. Inexistenta propunerii de invalidare nu exonereaza Camera Deputatilor de obligatia de a proceda la analizarea indeplinirii conditiilor de validare/invalidare pentru fiecare mandat in parte, cu atat mai mult cu cat aceasta propunere de verificare a indeplinirii conditiilor regulamentare a fost formulata in sedinta Camerei Deputatilor, in mod expres cu privire la mandatul domnului Nicolae-Liviu Dragnea, conform stenogramei. In context, reamintim ca potrivit deciziilor Curtii Constitutionale comisiile parlamentare sunt organe interne de lucru ale Camerelor parlamentare, rapoartele sau avizele acestora avand doar rolul de a indruma activitatea in plen a Camerei Deputatilor si a Senatului”, se arata in sesizarem PNL considerand ca revenea acestei Camere parlamentare obligatia de a verifica indeplinirea conditiilor de validare/invalidare a mandatului lui Dragnea.
Ei invoca precedentul invalidarii mandatului de senator al luii Brindusel Nichitean, prin Hotararea Senatului nr. 58 din 17 decembrie 2004 privind invalidarea mandatului unui senator. Mandatul acesztuia a fost invalidat pentru motivul savarsirii unor fapte penale in cadrul procesului electoral desi acesta avea doar calitatea de cercetat penal (suspect) la momentul invalidarii mandatului.
„Validarea mandatului de deputat pentru dl. Nicolae-Liviu Dragnea a afectat dreptul de a fi ales si exercitarea mandatului prevazut de art.70 din Constitutia Romaniei, al supleantului din lista de candidati a Partidului Social Democrat pentru circumscriptia electorala nr.35 judetul Teleorman la alegerile pentru Camera Deputatilor si Senat din data de 11 decembrie 2016, fiind indeplinite toate conditiile intrinseci pentru constatarea neconstitutionalitatii dispozitiilor supuse criticii de neconstitutionalitate”, mai spun liberalii.