Premiera mondiala in Ungaria: Un stol de 5.000 de drone zboara fara control uman si fara sa se ciocneasca intre ele
Cercetatorii de la Universitatea Eotvos Lorand (ELTE) din Budapesta, Ungaria, au atins o etapa revolutionara in tehnologia dronelor, relateaza Interesting Engineering.
Dupa ce a creat primul stol de drone autoorganizat din lume, echipa inovatoare a atins o noua etapa. Echipa descoperit prima solutie autonoma de trafic intens cu drone.
Acest sistem avansat este mai capabil decat pilotii umani. El promite un viitor in care dronele vor putea naviga pe cer cu o eficienta si o siguranta de neegalat.
Din 2009, Departamentul de Fizica Biologica de la ELTE a fost in fruntea cercetarii roiurilor de drone. Calatoria lor a inceput cu crearea, in 2014, cu primul roi de quadcoptere autonome din lume, care cuprinde cel putin zece unitati.
Aceasta realizare a fost acum eclipsata de cea mai recenta cercetare, care prezinta traficul autonom dens a sute de drone.
Stolul de drone si traficul autonom al dronelor pot parea similare, insa au provocari si obiective diferite.
In cazul aglomerarii, dronele incearca sa se deplaseze impreuna in sincronizare perfecta prin miscari coordonate, precum un stol de pasari. In traficul autonom al dronelor, fiecare drona are propria ruta si propriul obiectiv, ceea ce poate provoca conflicte.
Aceasta complexitate este deosebit de pronuntata in spatiile deschise, unde dronele, la fel ca pietonii, se deplaseaza liber in diverse directii.
Echipa ELTE a rezolvat aceasta problema complexa cu un planificator de rute inteligent, actualizat in timp real. Ei au combinat acest lucru cu modele traditionale de zbor in stol inspirate din natura.
Aceasta noua metoda ajuta dronele autonome sa evite majoritatea conflictelor din trafic. De asemenea, le permite sa gestioneze in siguranta orice probleme ramasa prin coordonarea directa cu dronele din apropiere.
Eficacitatea acestui model de auto-organizare, fara niciun control central, a fost testata mai intai prin simulari. Aceste teste au aratat un trafic aleatoriu continuu, de mare viteza, cu pana la 5 000 de drone. Scenariile au inclus viteze si prioritati diferite in contexte bidimensionale.
De asemenea, acestea au cartografiat cazuri tridimensionale stratificate. Acest lucru a aratat potentialul modelului pentru gestionarea traficului dens de drone. Acesta ar putea fi utilizat in viitoarele orase inteligente si sisteme descentralizate de control al traficului aerian.
Cercetarea a condus la programarea acestui model pe o flota de o suta de drone detinute de CollMot Robotics Ltd. Aceasta companie a fost infiintata de Departamentul de fizica biologica pentru a comercializa tehnologia roiurilor de drone.
Demonstratia live cu o suta de drone autoorganizate a reprezentat o etapa majora. Aceasta realizare da startul unei noi ere a operatiunilor automatizate cu drone.
CollMot Robotics Ltd. reprezinta un amestec de cercetare stiintifica si inovare industriala. Parteneriatul lor cu ELTE continua sa promoveze tehnologia dronelor.
Folosind aceasta solutie de trafic autonom, industriile isi pot imagina un viitor in care dronele indeplinesc fara probleme diferite sarcini, facandu-le mai eficiente si mai sigure.
Exista multe utilizari posibile, cum ar fi dronele agricole care stropesc campurile impreuna sau flote de drone care transporta bunuri in orase. De asemenea, industria de aparare ar putea beneficia de pe urma utilizarii dronelor autonome pentru supraveghere si misiuni tactice.
Cercetarea ELTE are implicatii dincolo de utilizarile imediate. Afisarea traficului de drone autonome la scara larga deschide porti pentru orasele inteligente.
Dronele ar putea deveni vitale in transportul si logistica urbana. Controlul descentralizat al traficului aerian, candva o idee SF, pare acum posibil.
Lucrarea ELTE isi propune sa revolutioneze modul in care orasele transporta si manipuleaza marfurile, permitand dronelor sa zboare in siguranta pe ceruri aglomerate, fara a fi nevoie de oameni care sa le controleze.