Prima nava cu ajutoare umanitare a plecat din Cipru spre Gaza

externe

O nava incarcata cu aproximativ 200 de tone de ajutoare umanitare, care a fost andocata in Cipru timp de aproape o luna a pornit in sfarsit spre Gaza, intr-un proiect pilot de deschidere a unei noi rute maritime care sa duca ajutoare unei populatii aflate in pragul foametei, potrivit The Guardian.

Imaginile video arata nava Open Arms plecand din portul Larnaca, marti devreme. Oficialii guvernamentali din Cipru au spus ca momentul exact al plecarii navei nu va fi comunicat din motive de securitate.

Cu toate acestea, site-urile de urmarire maritima au aratat ca Open Arms se afla in estul Mediteranei, indreptandu-se incet spre Gaza. Nava duce un slep incarcat cu faina, orez si proteine, precum si apa si medicamente – provizii de care este nevoie cu disperare in fasia de coasta asediata.

In timp ce calatoria dureaza de obicei aproximativ 15 ore, nava incarcata va avea nevoie de aproximativ doua zile pentru a ajunge in Gaza.
Misiunea este finantata in mare parte de Emiratele Arabe Unite, cu ajutorul ONG-ul spaniol Open Arms World Central Kitchen (WCK) din SUA.

„Obiectivul nostru este sa stabilim o autostrada maritima cu barci si slepuri aprovizionate cu milioane de portii de mancare, indreptate in mod continuu spre Gaza”, au declarant fondatorul WCK, Jose Andres, si directorul executiv al acesteia, Erin Gore.

Potrivit WCK si declaratiilor din mass-media israeliana de marti, Open Arms va acosta pe un debarcader de pe o plaja din nordul Gazei, care este construit de organizatia de caritate.

Alte 500 de tone de ajutoare asteapta in Cipru pentru a fi duse in Gaza.

Potrivit retelei radio israeliene Kan, WCK si alte organizatii au lucrat, cu permisiunea armatei israeliene, in ultimele zile pentru a nivela malul cu utilaje si a construi platforma, care ar permite descarcarea ajutoarelor si transportarea lor cu camionul in Gaza.

Nava a pornit in timp ce presedintele Comisiei Europene, care sprijina noua ruta de ajutor, a avertizat ca foametea in Gaza nu este acceptabila. Marti, intr-un discurs in fata Parlamentului European, Ursula von der Leyen a declarant ca „Situatia de pe teren este mai dramatica ca niciodata si a atins un punct critic. Cu totii am vazut rapoarte despre copii care mor de foame. Asta nu se poate.”

UE sprijina, de asemenea, parasutarile de ajutoare, dar coridorul terestru prin Rafah este considerat cel mai important. Inainte de razboi, UE trimitea aproximativ 500 de tone de ajutor in Gaza, dar, din octombrie, acesta a fost redus la 100 de tone pe zi.

Calatoria inaugurala este considerata o misiune pilot. Initial, Open Arms era de asteptat sa paraseasca Larnaca vineri, apoi duminica si apoi luni. Termenele nerespectate au fost atribuite „problemelor tehnice”. Luni seara, presa cipriota greceasca a raportat ca este vina intarzierilor in construirea debarcaderului.

Transportul este o initiativa separata de cea anuntata saptamana trecuta de SUA, care intentioneaza sa construiasca un dig temporar pentru a facilita livrarile de ajutoare pe mare. Misiunea de marti, daca reuseste, ar semnala de fapt prima relaxare a blocadei navale israeliene impuse Gazei din 2008, dupa ce Hamas a preluat controlul asupra teritoriului palestinian.

Odata cu criza umanitara din Gaza care devine din ce in ce mai disperata, actorii internationali s-au straduit sa gaseasca rute alternative de a furniza ajutor.

Potrivit autoritatilor cipriote, coridorul maritim a oferit o solutie rapida pentru trimiterea de ajutoare. Marfurile urmeaza sa fie supuse unor inspectii de securitate in Cipru de catre o echipa care include personal din Israel, eliminand necesitatea verificarilor la punctul final de descarcare pentru a nu mai avea loc intarzieri.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: