Primul zbor transatlantic care foloseste 100% combustibili verzi decoleaza marti de la Londra
Primul zbor transatlantic alimentat doar cu combustibili alternativi decoleaza marti dimineata. Operat de compania Virgin Atlantic, avionul va zbura de la aeroportul Heathrow din Londra la aeroportul JFK din New York, relateaza BBC.
Companiile aeriene considera ca acest zbor, care beneficiaza de finantare guvernamentala, demonstreaza ca este posibil un mod mai ecologic de a zbura.
Asa numitii carburanti sustenabili pentru aviatie (SAF) pot fi produsi dintr-o varietate de surse, inclusiv din culturi vegetale, deseuri menajere si ulei de gatit.
In urma testelor si analizelor, zborul a fost aprobat de autoritatea de reglementare britanica, Autoritatea Aviatiei Civile, la inceputul acestei luni. Mai multe companii au fost implicate in proiect, inclusiv producatorul de motoare Rolls-Royce si gigantul energetic BP.
Industria aviatiei este deosebit de dificil de decarbonizat, dar sefii companiilor aeriene considera ca SAF este cel mai eficient instrument disponibil pentru a contribui la reducerea emisiilor nete la zero.
Avioanele continua sa emita carbon atunci cand folosesc SAF, dar industria spune ca emisiile acestor combustibili pot fi cu pana la 70% mai mici.
SAF este deja utilizat in cantitati mici, in amestec cu combustibilul traditional pentru avioane, dar reprezinta mai putin de 0,1% din combustibilul pentru aviatie consumat in intreaga lume.
In prezent, costa mai mult decat kerosenul si se produc cantitati relativ mici. De obicei, avioanele au voie sa foloseasca SAF doar pana la 50% intr-un amestec.
Companiile aeriene considera ca primul zbor pe distante lungi in care se utilizeaza 100% SAF reprezinta o etapa importanta. Insa expertii spun ca astfel de carburanti nu reprezinta un remediu magic.
Dr. Guy Gratton, profesor asociat de aviatie si mediu la Universitatea Cranfield, a declarat: „Nu putem produce necesarul de combustibil in acest mod, deoarece nu dispunem de materiile prime necesare. Si chiar daca am avea, acesti combustibili nu sunt cu adevarat ‘zero net’.”
El a spus ca utilizarea tot mai mare a SAF trebuie tratata ca „o etapa spre viitoarele tehnologii cu adevarat ‘zero net'”.
Guvernul britanic intentioneaza sa solicite ca 10% din combustibilul pentru aviatie sa fie SAF pana in 2030.