Profiturile Volkswagen s-au prabusit din cauza masinilor performante din China. Mercedes si BMW se confrunta cu probleme similare
Gigantii auto germani au fost odata invidiati in intreaga lume, dar acum se confrunta cu o multitudine de amenintari, relateaza Business Insider.
BMW si Mercedes-Benz au emis avertismente privind profitul in ultimele saptamani, pe fondul scaderii vanzarilor de vehicule electrice in Europa si a concurentei brutale din China, in timp ce Volkswagen se confrunta, de asemenea, cu taieri de costuri.
Miercuri, VW a anuntat ca profitul net pentru cele trei luni pana la 30 septembrie a scazut cu aproape 64% la 1,57 miliarde de euro, cu o scadere de 30%, la 12,8 miliarde de euro, pentru primele noua luni ale anului.
O crestere de 4% a vanzarilor de vehicule in America de Nord si o crestere de 16% in America de Sud pentru cele noua luni a fost compensata de un declin de 1% in Europa de Vest si o scadere de 12% in China – cea mai mare piata a VW din afara Europei. Acesta se asteapta acum sa livreze aproximativ noua milioane de vehicule in acest an, sau cu aproximativ 240.000 mai putine decat in 2023.
Volkswagen incearca sa reduca costuri de miliarde de euro dupa ce a emis doua avertismente privind profitul in trei luni. Luni, cel mai inalt oficial sindical a declarat ca, pentru prima data, compania planuieste inchiderea unor fabrici din Germania, impreuna cu reduceri salariale si concedieri. Producatorul Golf si Polo este unul dintre cei mai mari angajatori din Germania, cu aproximativ 300 000 de lucratori.
VW a anuntat printr-un comunicat ca societatea se afla intr-un „moment decisiv din istoria sa corporativa”, iar sarcina este de a-si asigura viitorul pe termen lung impreuna cu reprezentantii angajatilor. Alte discutii urmau sa aiba loc miercuri.
Mercedes-Benz urmareste, de asemenea, „imbunatatirea costurilor” dupa rezultatele slabe de saptamana trecuta, in timp ce actiunile BMW au fost afectate de rechemarea in service a aproximativ 1,5 milioane de masini din cauza unei probleme de franare.
Toti cei trei giganti se confrunta cu o problema similara: nu mai vand suficiente masini in China, cea mai mare piata auto din lume si o vaca de muls pentru producatorii auto europeni. Aproximativ 21,7 milioane de vehicule noi au fost vandute in China anul trecut, conform cifrelor Asociatiei Chineze a Autoturismelor, comparativ cu aproximativ 15,6 milioane in SUA si 10,5 milioane in Europa.
La fel ca VW, BMW si Mercedes au anuntat, de asemenea, o scadere a vanzarilor in China in al treilea trimestru, pe fondul scaderii cererii de vehicule de lux si a dominatiei tot mai mari a producatorilor chinezi de vehicule electrice.
Helena Wisbert, profesor de economie auto la Universitatea Ostfalia din Germania, a declarat pentru Business Insider: „BMW si Mercedes vand mai putine masini, deoarece noii jucatori de pe piata EV-urilor au devenit foarte competitivi, in special in China”.
Wisbert a spus ca producatorii germani nu au reusit sa anticipeze comportamentul in schimbare al consumatorilor chinezi si sa isi diversifice liniile de produse. Ea a adaugat ca Mercedes, BMW si Volkswagen ofera comparativ putine vehicule hibride si cu autonomie extinsa – categorii care s-au dovedit extrem de populare in China.
Producatorii auto europeni sunt supusi unei presiuni intense din partea rivalilor chinezi, cum ar fi BYD, Nio si Xiaomi, care ofera vehicule EVs de lux cu experiente software mai bune – si toate la preturi mult mai mici.
Pentru a inrautati lucrurile, unii producatori auto chinezi vizeaza acum extinderea in Europa, chiar daca Uniunea Europeana intentioneaza sa impuna tarife pentru BYD si rivalii sai.
Wisbert a declarat ca puterea marcilor BMW si Mercedes in Europa le ofera un avantaj crucial fata de concurentii chinezi – dar a adaugat ca VW se va confrunta probabil cu concurenta marcilor chineze care pot construi si vinde EV mult mai ieftin. „Pe termen lung, este o amenintare mare, in special pentru Volkswagen”, a mai spus el.
In acelasi timp, producatorii auto germani se confrunta si cu o incetinire a vanzarilor de vehicule electrice in Europa.
Mercedes a declarat saptamana trecuta ca vanzarile de masini alimentate cu baterii au scazut cu 31% in al treilea trimestru comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, in timp ce livrarile de EV-uri ale Grupului Volkswagen in Europa au scazut cu 12% in T3.
Cererea de vehicule electrice a incetinit in Europa, pe fondul lipsei de optiuni accesibile si a incheierii schemelor de subventionare in unele tari, inclusiv Germania, unde livrarile de EV noi au scazut cu 69% in august.