Proiectul de masuri al coalitiei PSD-PNL confirma: „optimizarea fiscala” cu care se lauda Marcel Ciolacu inseamna cresteri de taxe pentru romani. In schimb, Guvernul nu se atinge de pensiile speciale
Ministerul Finantelor a publicat oficial proiectul de masuri fiscale asumat de Coalitia PSD-PNL. O simpla parcurgere a documentului releva un fapt asupra caruia presa independenta avertizase inca de la inceput, in ciuda dezmintilor guvernantilor: „optimizarea fiscala” anuntata cu surle si trambite de premierul Marcel Ciolacu inseamna, de fapt, cresterea taxelor pentru contribuabili.
Iata ce se spune in nota de fundamentare a proiectului:
„Potrivit unor analize efectuate asupra obligatiei fiscale datorate la bugetul de stat de contribuabilii platitori de impozit pe profit si contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor in raport cu cifra de afaceri realizata a reiesit faptul ca exista contribuabili platitori de impozit pe profit care inregistreaza o sarcina fiscala mai mica decat un contribuabil platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor in conditiile in care prezinta indicatori financiari similari.
In acest cadru, este necesara intarirea disciplinei fiscale prin instituirea unui impozit minim raportat la cifra de afaceri pentru determinarea impozitului pe profit, datorat de platitorii de impozit pe profit care prezinta situatii in care impozitul datorat se situeaza trimestrial/anual sub o valoare minima, precum si in cazul in care rezultatul fiscal cumulat la sfarsitul trimestrului/anului de calcul este pierdere fiscala sau profit impozabil, inainte de recuperarea pierderii fiscale din anii precedenti.
De asemenea, se instituie un impozit pe cifra de afaceri, in cazul institutiilor de credit -persoane juridice romane si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit – persoane juridice straine, raportat la cifra de afaceri, suplimentar impozitului pe profit.
Impozitul minim/suplimentar raportat la cifra de afaceri asigura o impozitare minima in contul veniturilor bugetare din impozitul pe profit, din partea contribuabililor respectivi, in special pentru cei care inregistreaza pierderi in mod repetat.
In prezent, exista o singura cota de impozitare de 1% pentru toti contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, fara a se structura impozitarea acestora in functie de in functie de marjele de profit.
In cadrul Raportului privind sistemul fiscal din Romania, inclusiv analiza comparativa si recomandari pentru reforma cadrului fiscal, denumit in continuare Raport, printre alte aspecte referitoare la sistemul de impozitare pentru microintreprinderi, Banca Mondiala a analizat si cota de impozitare a microintreprinderilor, opinand ca actuala cota de impozitare de 1%, trebuie revizuita in functie de marjele de profit inregistrate de microintreprinderi.
Luand in considerare cota de impozitare a impozitului pe profit de 16%, Banca Mondiala considera ca aplicarea unei cote de impozitare a veniturilor unei microintreprinderi, de 1%, corespunde efectiv la o marja de profit de 6,25%, dupa deducerile fiscale permise de lege.
Prin referire la analiza efectuata de Fondul Monetar International (2022), care sugereaza ca marja medie de profit a IMM-urilor cu angajati este de aproximativ 12%, Banca Mondiala opineaza ca, o cota de impozitare de 1% este o cota scazuta pentru microintreprinderile cu angajati.
Microintreprinderile vor fi taxate astfel:
- 1%, pentru microintreprinderile care realizeaza venituri care nu depasesc 60.000 euro
- 3%, pentru microintreprinderile care:
- realizeaza venituri peste 60.000 euro; sau
- desfasoara activitati, principale sau secundare, corespunzatoare codurilor CAEN: 5821 – Activitati de editare a jocurilor de calculator, 5829 – Activitati de editare a altor produse software, 6201 – Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client), 6209 – Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei, 5510 – Hoteluri si alte facilitati de cazare similare, 5520 – Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata, 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere, 5590 – Alte servicii de cazare, 5610 – Restaurante, 5621 – Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte servicii de alimentatie n.c.a., 5630 – Baruri si alte activitati de servire a bauturilor, 6910 – Activitati juridice – numai pentru societatile profesionale cu personalitate juridica, constituite de avocati potrivit legii, 8621 – Activitati de asistenta medicala generala, 8622 – Activitati de asistenta medicala specializata, 8623 – Activitati de asistenta stomatologica, 8690 – Alte activitati referitoare la sanatatea umana.
Cotele de impozitare, mentionate mai sus, aplicabile veniturilor microintreprinderilor se reglementeaza incepand cu data de 1 ianuarie 2024. Pentru IT-sti se propune limitarea aplicarii facilitatii fiscale pana la 31 decembrie 2028 inclusiv, similar cu termenul prevazut pentru facilitatile fiscale acordate sectoarelor constructii, agricol si industria alimentara precum si introducerea unui plafon pana la care se acorda scutirea de la plata impozitului pe venit, respectiv pana la nivelul a 10.000 lei inclusiv. Pentru partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu se aplica facilitatile fiscale.
Totodata, angajatii din constructii, agricultura si industria alimentara vor plati CASS. Conform Ministerului Finantelor, aceasta masura are in vedere angajamentele asumate de Guvern in cadrul PNRR care vizeaza reducerea etapizata a distorsiunilor si stimulentelor fiscale excesive, in principal pentru impozitul pe venit si contributiile sociale, fara a fi afectata cresterea economica si dezvoltarea sectoarelor economice impactate de deciziile de politica fiscala.
Va creste TVA pentru unele bunuri si servicii. Mai exact:
* de la 5% la 9% pentru livrarea de locuinte sociale, livrarea alimentelor de inalta valoare calitativa, livrarea si instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de caldura si alte sisteme de incalzire de inalta eficienta).
* de la 5% la 9% pentru livrarea de locuinte care au o suprafata utila de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodaresti, a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice.
Se propune trecerea de la aplicarea cotei reduse de TVA de 9% la aplicarea cotei standard de TVA pentru livrarea de bere fara alcool si de alimente cu zahar adaugat, al caror continut total de zahar este de minimum 10g/100g produs
C e produse raman cu 5% TVA: livrarea de manuale scolare, carti, ziare si reviste, accesul la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectura si arheologice, gradini zoologice si botanice, targuri, expozitii, cinematografe si evenimente culturale, livrarea de lemn de foc si energie termica.
Se introduce o taxa pentru zahar. Mai exact este vorba despre o acciza pentru:
*bauturi nealcoolice cu zahar adaugat pentru care nivelul total de zahar este cuprins intre 5g – 8 g/100 ml de 40 lei/hl
*bauturi nealcoolice cu zahar adaugat pentru care nivelul total de zahar este peste 8 g/100 ml de 60 lei/hl
Se instituie un impozit minim pe cifra de afaceri pentru intarirea disciplinei fiscale care sa asigure o contributie minima datorata de un contribuabil platitor de impozit pe profit pentru situatia in care impozitul pe profit, determinat pe baza prevederilor generale ale titlului II din Codul fiscal, este mai mic decat valoarea impozitului minim pe cifra de afaceri.
sta se datoreaza, in situatia in care contribuabilul inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, si care in anul de calcul determina un impozit pe profit, cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri.
In privinta impozitului pe venit si a contributiilor sociale obligatorii,
„1. Potrivit prevederilor legale in vigoare, sunt scutite de la plata impozitului pe venit persoanele fizice care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor, in baza contractului individual de munca, raportului de serviciu, actului de delegare sau detasare sau a statutului special prevazut de lege, ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator, in conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului cercetarii, inovarii si digitalizarii, al ministrului muncii si solidaritatii sociale, al ministrului educatiei si al ministrului finantelor.
- Potrivit dispozitiilor actuale, beneficiaza de facilitatile fiscale acordate in sectorul constructii, precum si in sectorul agricol si in industria alimentara, persoanele fizice care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor, in baza contractelor individuale de munca, la angajatori care se incadreaza in conditiile stabilite prin Codul fiscal. Prevederea se aplica pana la data de 31 decembrie 2028 inclusiv.
Printre conditiile de acordare a facilitatilor fiscale pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, se regaseste si cea referitoare la nivelul salariului brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 4.000 lei lunar pentru sectorul constructii si respectiv, de 3.000 lei lunar pentru sectorul agricol si industria alimentara.
In prezent, nu exista dispozitii cu privire la numarul de contracte individuale de munca pentru care un angajat poate beneficia de facilitatile fiscale respective. In cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor in baza unui act de detasare pe teritoriul Romaniei, scutirea se aplica daca platitorul de venituri, la care sunt detasate persoanele fizice desfasoara pe teritoriul Romaniei activitatile identificate in mod expres de Codul fiscal si indeplineste conditiile prevazute de acesta.
- Potrivit prevederilor actuale ale Codului fiscal, cheltuielile reprezentand tichete de masa acordate de angajatori, potrivit legii, sunt cheltuieli deductibile limitat in vederea stabilirii venitului net anual din activitati independente.”