Prostie crasa. Dupa ce a constatat efectele negative, guvernul PSD va introduce o noua taxa pentru a suplini taxa de mediu, proaspat eliminata
Eliminarea timbrului de mediu, cel mai probabil de la 1 februarie, ii bucura pe cei care vor sa-si cumpere o masina, dar nu au bani de una noua. Renuntarea la aceasta taxa va avea insa si efecte negative, spun analistii, citati de Digi24. Va creste numarul masinilor vechi inmatriculate, iar industria auto romaneasca va fi puternic afectata. Guvernul cauta deja solutii pentru a inlocui timbrul de mediu, una dintre cele 102 taxe eliminate de Parlament.
Timbrul de mediu a fost introdus in 2013 de Guvernul Ponta. Cei care cumparau masini mai vechi, si deci poluau mai mult, plateau mai mult pentru inmatriculare. De anul acesta, se elimina aceasta taxa.
„Pentru un autoturism din 2005, timbrul de mediu se ridica la peste 1.000 de euro. In timp ce pentru un autovehicul din 2016, cumparatorul platea un timbru de 150 de euro. Anul trecut, una din patru masini a fost cumparata la mana a doua”, explica Digi24.
Era astfel o diferenta de aproape 10 ori intre taxele platite de doua persoane care cumparau o masina veche si respectiv una noua. Eliminarea timbrului de mediu ar putea creste vanzarile de masini vechi. Anul trecut, de exemplu, au fost inmatriculate 276.000 de masini second-hand.
„O masina second hand din Germania, de 2, 3, 4 ani, este mai eficienta decat una noua. Pretul e mai accesibil cumparatorului. Piata va fi invadata de masini second hand care nu vor plati aceasta taxa”, spune Florea Parvu, reprezentantul unui targ de masini.
Producatorii autohtoni de autoturisme s-au plans ca anularea acestei taxe face ca industria auto romaneasca sa scada cu 30%. Asta ar conduce la disparitia a 15.000 mii de locuri de munca. Nici specialistii fiscali nu sunt convinsi ca anularea timbrului de mediu este o idee buna.
„Din cele 102, sunt cateva taxe care aveau o anumita greutate si importanta: timbrul de mediu, taxa radio-tv. Si nu avem in momentul de fata o solutie, daca punem ceva in loc. Impactul bugetar e undeva la 1,6 miliarde de lei, 0,2% din PIB”, afirma Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal.
Prezent intr-o emisiune la Digi24, ministrul Mediului, vicepremierul Daniel Constantin a recunoscut ca autoritatile cauta solutii pentru a stimula industria producatoare de masini. El a lasat de inteles ca ar putea inlocui taxa de mediu cu o noua acciza la benzina: „Sigur ca ne-am gandit la masuri compensatorii. Dupa ce le vom discuta cu dansii (reprezentantii industriei auto – n.r.) le vom prezenta si public. Cu siguranta productia de autovehicule e foarte importanta, si aici vorbim de doi mari producatori. O acciza in pretul carburantului este o discutie care nu este suficient fundamentata si nu cred ca poate intra in discutie, cel putin acum.”
Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook