Raportul integral 10 August. Cine a facut parte din comandamentul de represiune. Jandarmeria si-a permis sa califice drept „tendentioase” mesajele protestatarilor
Digi24 a dat publicitatii raportul desecretizat privind interventia violenta a jandarmilor in timpul protestului din 10 august 2018.
Conform raportului, la ora 13:55 a fost instalat „Punctul de Comanta Inaintat”. Comandantul actiunii de represiune a fost maoirul Laurentiu Cazan.
Componenta comandamentului:
Maior Laurentiu CAZAN – comandantul Actiunii/(i.), Adjunct al Directorului General pentru Ordine Publica;
Maior Ionut CRISTEA – Adjunct al Directorului General pentru Paza;
Maior Adrian VLAD – (i.) Sef al Seviciului Misiuni Ordine Publica (DGJMB);
Locotenent-colonel Marius SOARE – Sef Serviciu Cercetare-Documentare (DGJMB);
Colonel Gheorghe MITITELU – ofiter specialist;
Locotenent-colonel Aurelian IORGA – Sef Serviciu Prevenire si Combatere Fapte Antisociale;
Maior Victorita DINCA – Serviciul Psihologic;
Locotenent Ionut Nicolae – IGJR/DOSP (ofiter specialist);
Comisar Adrian IALOMITEANU – DGPMB;
Subcomisar Alexandru URDU – Brigada Rutiera;
Maior Simona MORARU – ISUBIF;
Marian Cioltan – Institutia Prefectului;
Raportul desecretizat privind interventia din 10 august 2018
„Informare privind manifestatia de protest desfasurata in municipiul Bucuresti, in data de 10.08.2018”. Documentul integral:
„In ziua de 10 august 2018, in Piata Victoriei din municipiul Bucuresti, s-a desfasurat o actiune de protest de amploare, sub auspiciile miscarii #REZIST si a sloganului „Diaspora acasa „, in scopul exprimarii nemultumirii fata de clasa politica aflata la guvernare.
De asemenea, actiunea a beneficiat de suportul larg si al altor entitati/comunitati care au sustinut prin diferite activitati manifestatia de protest: comunitatea Iesiti in strada Daca Va Pasa, comunitatea Piata Victoriei, alianta comunitatilor Declic, Initiativa Timisoara, Rezist Madrid, Stafeta Steagului Uniunii Europene, Vocea Diasporei, Diaspora Europeana, comunitatea Luptam pentru Romania, Evolutie in institutie, miscarea politica „Platforma Actiunea Civica a Tinerilor ” etc.
Un aspect de interes este reprezentat de faptul ca manifestarea publica s-a desfasurat in imediata apropiere si a vizat Guvernul Romaniei, obiectiv de importanta strategica pentru activitatea statului, asigurat cu paza de jandarmi potrivit HG nr. 1.486/2005.
I. CONTEXT GENERAL
In anul 2018 au fost organizate, periodic, manifestatii de protest, initiate de persoane cunoscute cu preocupari pe linia activismului civic, concomitent fiind derulate ample campanii de promovare in mediul on-line
Anvergura evenimentelor a fost influentata, in mod direct, de resursele alocate, modul de organizare si eficienta initiatorilor in a suscita interesul populatiei.
In timpul actiunilor protestatare derulate, in special, in fata sediilor unor institutii/autoritati publice la nivel local si national sau in puncte cheie (din municipiul Bucuresti sau marile orase) au fost inregistrate inclusiv conflicte/incidente intre participanti si fortele de ordine, pe fondul actiunilor provocatoare intreprinse de organizatori/participanti.
Treptat, modul de desfasurare al manifestantilor a cunoscut o serie de mutatii in perspectiva actionala, caracterul pasnic al protestelor fiind deturnat, in mod deliberat, inregistrandu-se episoade violente.
Retin atentia urmatoarele elemente de interes:
– renuntarea la actiunile de protest zilnice si canalizarea eforturilor doar pentru realizarea de evenimente unice, de amploare, in vederea amplificarii impactului protestului;
– provocarea constanta a fortelor de ordine, pentru obtinerea unor reactii disproportionate din partea acestora;
– permanentizarea unor legaturi in randul exponentilor principalelor grupuri/platforme/comunitati de initiativa civica de catre un numar restrans de lideri marcanti ai miscarii #REZIST;
– utilizarea unor platforme de tip PATREON, in scopul strangerii de fonduri necesare pentru inchirierea de spatii, achizitionarea de autovehicule si realizarea de materiale de propaganda.
Pana la data de 10.08.2018, frecventa manifestarilor publice si concentrarea pe exploatarea de momente cheie, in vederea initierii unor actiuni de amploare crescuta/accentuata (raportat la numarul de participanti si impactul generat), au cunoscut o cunoscut o diminuare treptata si substantiala.
In a doua decada a lunii iunie a.c., Federatia Romanilor de Pretutindeni a semnalat in mediul on-line intentia organizarii in data de 10 august 2018, intre orele 15.00 – 23.00, a unui protest in Piata Victoriei, din municipiul Bucuresti, cu participarea a 1.000.000 de persoane, precum si faptul ca a solicitat Primariei Municipiului Bucuresti autorizarea acestuia.
In data de 26.06.2018, solicitarea Federatiei Romanilor de Pretutindeni a primit aviz negativ din partea Comisiei de Avizare a evenimentelor, aspect care a declansat, in mass-media si pe retelele de socializare, o reactie dura, chiar virulenta, a reprezentantilor ONG-urilor si asociatiilor/platformelor/ comunitatilor civice, precum si a unor reprezentanti din mediul politic, la adresa reprezentantilor Primariei Municipiului Bucuresti.
Totodata, numarul celor care si-au aratat interesul pentru adunarea publica din data de 10.08.2018 a crescut substantial, acestia implicandu-se intr-un proces intens de promovare pe retelele de socializare. Ulterior, in urma intalnirii de lucru cu reprezentantii tuturor institutiilor cu responsabilitati in domeniul mentinerii, asigurarii si restabilirii ordinii publice din data de 23.07.2018, solicitarea a fost avizata.
La 30.07.2019, presedintele Federatiei Romanilor de Pretutindeni a notificat Primaria Municipiului Bucuresti, Directia Generala de Jandarmi a Municipiului Bucuresti, Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti si Directia de Politie Locala a Municipiului Bucuresti ca renunta la intentiile de organizare a protestului din 10.08.2018.
Ulterior, a convenit cu preprezentantii Primariei Municipiului Bucuresti sa-i fie transmis prin e-mail un protocol, in vederea asumarii manifestarii de protest, sens in care a fost intocmit proiectul protocolului cu nr. 163.33.57/2375 din 07.08.2018, document care nu a mai fost semnat de catre reprezentantul Federatiei Romanilor de Pretutindeni.
Cadrul juridic care reglementeaza exprimarea libertatii de opinie, in cadrul manifestarilor publice este detaliat la Anexa nr. 1.
In aceasta perioada, in mediul virtual, s-a remarcat cresterea numarului de mesaje cu caracter radical/de incitare la violenta impotriva fortelor d eordine, a Executivului si Legislativului.
II. MODUL IN CARE STRUCTURILE MAI S-AU PREGATIT PENTRU GESTIONAREA EVENIMENTULUI
Pentru identificarea tuturor riscurilor asociate manifestarii de protest preconizate a se desfasrua la data de 10 august 2018, eveniment intitulat „100.000.000 pentru Romania!”, la data de 07.08.2018 au fost solicitate date si informatii atat structurilor specializate in cadrul MAI, cat si celorlalte structuri din sistemul national de securitate (Anexa 2).
Datele primite de la partenerii institutionali referitoare la actiunile de protest din data de 10.08.2018 nu au indicat o situatie generatoare a unei crize de ordine publica, care prin complexitate, amploare si intensitate sa ameninte sau sa puna in pericol viata si sanatatea populatiei, stabilitatea politica, economica ori sociala, ordinea si valorile constitutionale sau indeplinirea obligatiilor internationale ale statului. In context, informatiile avute la dispozitie au fost analizate la nivelul structurilor MAI, nefiind create premisele depasirii capacitatii de reactie a structurilor MAI, pentru gestionarea in bune conditii a manifestarii de protest.
In aceste conditii, gestionarea operativa a misiunii din data de 10.08 s-a realizat, in mod nemijlocit, la nivelul municipiului Bucuresti, de catre DGJMB (care a activat un punct de comanda inaintat in Piata Victoriei). La nivelul MAI, s-au desfasurat activitati de monitorizare si raportare, nefiind activate alte mecanisme de conducere si coordonare („grupe centrale operative”, „celule de criza”, etc.)
Informatiile din surse deschise s-au concretizat urmatoarele repere (a se vedea Anexa 3):
– semnalarea la nivel national, a numeroase actiuni conexe, intreprinse pe mai multe directii/zone/paliere in cadrul principalelor evenimente create pe paginile comunitatilor/platformelor activiste, dupa promovarea in mediul on-line a solicitarii Federatiilor Romanilor de Pretutindeni de realizare, in data de 10.08.2018, in Piata Victoriei, a unui protest al Diasporei impotriva coalitiei de guvernare;
– cresterea rapida, incepand cu data de 26 iunie 2018, a gradului de adeziune al utilizatorilor on-line la evenimentele create, imediat dupa diseminarea in presa si in mediul on-line a informatiei referitoare la refuzul Primariei Capitalei de a aviza protestul declarat de catre Federatia Romanilor de Pretutindeni;
– intensificarea eforturilor logistice si efectuarea de deplasari in tara si in strainatate ale liderilor marcanti ai unora dintre principalele comunitati/platforme/organizatii civice implicate in organizarea evenimentului pentru o promovare intensa si in scopul convingerii unui numar cat mai mare de participanti;
– deplasarea romanilor din Diaspora, prin constituirea unor coloane de autovehicule avand ca puncte de plecare diverse orase europene (din Italia, Spania, Marea Britanie, Germania, Franta, Belgia, Tarile Nordice), unde comunitatile romanesti sunt mai numeroase, acestea unificandu-se la Budapesta si intrand in tara prin punctele de trecere a frontierei Nadlac si Bors;
– pregatirea de catre participantii la protest a unor elemente de vizibilitate cu mesaje tendentioase (afise, tricouri, steaguri, pancarte);
– existenta unor semnale in mediul on-line privind intentia de realizare a unei actiuni radicale, de natura a produce o schimbare la nivel politic („revolutie”), inclusiv prin eventuale actiuni violente (promovarea violentei la nivel de limbaj si la nivel actional, prin ocuparea sediului Guvernului Romaniei);
– intensificarea pregatirii actiunilor de protest, pe fondul unei emotivitati in crestere la nivel national si international (in statele UE in care exista comunitati numeroase de romani);
– existenta unui potential degenerativ superior, in conditiile in care mesajele si imaginile folosite in cuprinsul postarilor de catre anumiti utilizatori din mediul on-line promovau depasirea caracterului de manifestatie pasnica;
– posibila implicare a membrilor galeriilor de fotbal.
In dinamica, SRI a transmis prin reprezentantul desemnat, informari punctuale, din surse deschise (marea majoritate din mediul on-line), care priveau opinii si comentarii ale unor persoane care mobilizau ori isi exprimau adeziunea la evenimentele de protest. Toate acestea au fost puse la dispozitia structurilor MAI.
Fluxul informational pentru acest eveniment a fost coerent, atat premergator, cat si pe timpul desfasurarii manifestatiei publice, iar evaluarea datelor a indicat faptul ca promovarea organizarii manifestatiei de protest era orientata si spre derularea unor actiuni violente.
In plan organizatoric, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, in calitate de institutie responsabila cu mentinerea, asigurarea si restabilirea ordinii si siguranteipublice in contextul manfiestatiei de protest promovate pentru data de 10.08.2018, au fost dispuse masuri proactive, concretizate in:
– organizarea sedintelor de informare a structurilor MAI cu privire la riscurile si amenintarile identifiace, precum si masurile ce pot fi dispuse cu ocazia adunarii publice preconizate a se desfasura, in Capitala, in data de 10 august a.c. (Anexa 4);
– cooperarea cu SRI, SIE, DGIA pentru obtinerea de date si informatii cu privire la actiuni care pot avea impact asupra climatului de ordine si siguranta publica;
– aprobarea, de catre conducerea ministerului ca, la ordinul inspectorului general al Jandarmeriei Romane, in functie de evolutia situatiei operative, Gruparile de Jandarmi Mobile Bacau, Constanta, Craiova si Targu Mures sa actioneze in sprijinul Directiei Generale de Jandarmi a Municipiului Bucuresti, in vederea realizarii unei capacitati operationale optime;
Solicitarile au fost argumentate de gestionarea corespunzatoare a manifestarii publice (avandu-se in vedere analiza riscurilor semnalate), realizarea manevrei de forte si mijloace, protectia participantilor, asigurarea unui cadru de normalitate pe timpul desfasurarii activitatilor si asigurarea conditiilor necesare pentru limitarea potentialelor efecte negative asupra climatului de ordine si siguranta publica si asigurarea functionarii in conditii optime a institutiilor fundamentale ale statului.
Pentru GJMb Bacau, Constanta si Craiova a fost intocmita Nota-raport nr. 102.515 din 07.08.2018 (pentru perioada 10-12.08.2018);
Pentru GJMb Targu Mures a fost intocmita Nota-raport nr. 140.177 din 10.08.2018 (pentru perioada 10-12.08.2018).
Potrivit Planului de Actiune si a celorlalte documente operative, GJMb Craiova a participat cu 120 jandarmi, GJMb Bacau cu 100 jandarmi, iar GJMb Constanta cu 100 jandarmi (aceasta din urma a intrat in dispozitiv la ora 19.30).
Jandarmii din cadrul GJMb Targu Mures nu au participat la interventie, ci s-au constituit rezerva (au ajuns la Bucuresti in data de 11.08.2018, dupa ora 01.00).
– desfasurarea unei conferinte de presa, in scopul transmiterii de catre participanti a unor mesaje referitoare la prevenirea de incidente pe durata desfasurarii manifestatiei;
– cooperarea cu autoritatile publice locale, in vederea stabilirii detaliilor organizatorice si a realizarii de recunoasteri in zona de protest;
Sedinta de cooperare s-a realizat in data de 08.08.2018, la sediul DGJMB, la care au participat reprezentanti ai DGPMB si ISUBIF, respectiv din cadrul PMB, SABIF, RATB etc.
– elaborarea documentelor operative care stabilesc, in principal, misiunile obiectivelor participante (in ceea ce priveste ordinea publica, fluidizaarea traficului rutier, prevenirea si stingerea incendiilor, evacuarea in situatii de urgenta etc.), fortele si mijloacele implicate, realizarea cooperarii, coordonarii actiunii si a fortelor proprii.
A fost emis Ordinul inspectorului general al Jandarmeriei Romane nr. S/105.643 din 08.08.2018 privind asigurarea unui climat de ordine publica pe timpul desfasurarii actiunii de protest (n.n. 10.08.2018), completat cu OIGJR nr. 140.174/10.08.2018, OIGJR 140.176/10.08.2018 si OIGJR nr. 140.178 din 10.08.2018.
A fost elaborat Planul de actiune integrat pentru assigurarea ordinii publice si protectiei participantilor, nr. S/221.649 din 09.08.2018 – aprobat de directorul general al DGJMB si avizat de directorul general al DGPBM, respectiv inspectorul sef al ISUBIF.
Potrivit Planului de actiune integrat, aprobat de conducerea DGJMB, Comandantul Actiunii a fost desemnat maior Laurentiu CAZAN, imputernicit adjunct pentru ordine publica al DGJMB. Documentele operative au fost elaborate in conformitate cu prevederile OMAI nr. S/72/2018 privind pregatirea si desfasurarea actiunilor de asigurare si restabilire a ordinii publice.
Prin Ordinul al inspectorului general al Jandarmeriei Romane (nr. S/105.643 din 08.08.2018), DGJMB a fost desemnata unitatea de jandarmerie responsabila cu planificarea, organizarea si executarea misiunii de asigurare a ordinii publice la actiunea de protest, Gruparile de Jandarmi Mobile Ploiesti, Bacau, Craiova si Constanta primind ordin sa actiuneze in sprijinul DGJMB. De asemenea, s-a stabilit ca BSU sa constituie o rezerva de interventie (a ramas in cazarma pana la 21.24, cand s-a constituit ca rezerva de interventie in curtea Guvernului).
Pe baza datelor si informatiilor la dispozitie, adunarae publica a fost evaluata cu grad de risc ridicat
III DESFASURAREA EVENIMENTELOR
– Dispozitivul instituit incepand cu ora 12 a fost unul defensiv si nu constituit pentru executarea unei interventii in forta.
La momentul desfasurarii primelor evenimente cu impact in planul ordinii publice (ora 16:25), niciunul dintre jandarmii aflati in dispozitiv, la contact, nu era echipat cu mijloace de protectie si nu avea asupra sa materiale de interventie pentru restabilirea ordinii publice (tinuta era cea de serviciu, bluza cu maneca scurta, sapca).
Totodata, mentionam ca aproximativ 30% din efectivele de jandarmi au fost constituite in dispozitive aflate in zona indepartata locului de desfasurare a adunarii publice, pe traseele deafluire/defluire a participantilor, precum si in punctele de intalnire a acestora.
A fost instituit, in zona indepartata, un dispozitiv pentru monitorizarea afluirii/defluirii participantilor catre zona de desfasurare a adunarii publice, in scopul prevenirii unor eventuale altercatii, busculade, blocaje rutiere, distrugeri sau degradari de bunuri, precum si savarsirii unor fapte antisociale.
– Manifestarile publice au debutat dupa ora 12:00, cand 300 de persoane erau in alveola centrala din Piata Victoriei, 100 de persoane in parcul Muzeului Antipa si 80 de persoane in Piata Universitatii.
Pana la ora 15:26, cand persoanele din Piata Universitatii au inceput deplasarea catre Piata Victoriei, numarul acestora a fluctuat.
– La ora 13:47, premergator instalarii Punctului de Comanda inaintat si realizarii dispozitivului complet pentru asigurarea ordinii publice si protectia participantilor, jandarmii au aplanat un conflict in zona alveolei centrale din fata Guvernului Romaniei, in contextul in care a fost semnalata o persoana care se manifesta violent.
Persoana a fost interceptata si extrasa din multime, ulterior fiind condusa la sediul Sectiei 5 Politie, in vederea identificarii si dispunerii masurilor legale
– De mentionat este faptul ca, in intervalul orar 09:00-14:00, participantii prezenti la adunarea publica au scandat, pe rand, diverse mesaje prin intermediul sistemului de amplificare a sunetului, iar efectivele de jandarmerie au comunicat cu acestia prin intermediul elementelor de dialog, adresandu-le constant indemnul de a se manifesta in mod pasnic si civilizat, astfel incat adunarea publica sa se desfasoare in conformitate cu prevederile legale.
Cine a facut parte din „Punctul de Comanta Inaintat”
– La ora 13:55 a fost instalat Punctul de Comanta Inaintat
Componenta:
Maior Laurentiu CAZAN – comandantul Actiunii/(i.), Adjunct al Directorului General pentru Ordine Publica;
Maior Ionut CRISTEA – Adjunct al Directorului General pentru Paza;
Maior Adrian VLAD – (i.) Sef al Seviciului Misiuni Ordine Publica (DGJMB);
Locotenent-colonel Marius SOARE – Sef Serviciu Cercetare-Documentare (DGJMB);
Colonel Gheorghe MITITELU – ofiter specialist;
Locotenent-colonel Aurelian IORGA – Sef Serviciu Prevenire si Combatere Fapte Antisociale;
Maior Victorita DINCA – Serviciul Psihologic;
Locotenent Ionut Nicolae – IGJR/DOSP (ofiter specialist);
Comisar Adrian IALOMITEANU – DGPMB;
Subcomisar Alexandru URDU – Brigada Rutiera;
Maior Simona MORARU – ISUBIF;
Marian Cioltan – Institutia Prefectului;
Ofiteri/subofiteri din cadrul DGJMB (planificare misiuni/cercetare-documentare/comunicatii si tehnologia informatiei etc.): Mr. Adrian OLARU, Lt. Adrian DIMULESCU, Lt. Andrei CATANA, Plt. adj. Dumitru MANOLACHE, Plt. adj. Marian ZAMFIR, Slt. Vasile MITROFAN.
– La ora 14:08, dupa organizarea completa a dispozitivului, cadrele de jandarmi au desfasurat, in zona trecerii de pietoni dinspre Bd. Nicolae Titulescu, o actiune de prevenire si inlaturare a unei situatii cu consecinte asupra participantilor la protest, constand in aceea ca au depistat o persoana care avea legat un lant de membrele superioare si inferioare.
Persoanei in cauza i-au fost aduse la cunostinta prevederile legale referitoare la obiectele interzise a fi detinute pe timpul desfasurarii adunarii publice, aceasta parasind zona la recomandarea jandarmilor.
– Incepand cu ora 15:26, a fost semnalata deplasarea manifestantilor din Piata Universitatii catre Piata Victoriei.
– Incepand cu ora 16:00, in Punctul de Comanda Inaintat au fost prezenti prefectul Capitalei, doamna Speranta Cliserul, si viceprimarul Primariei Municipiului Bucuresti, domnul Aurelian Badulescu.
Momentul fortarii accesului in sediul Guvernului Romaniei
– La ora 16:00, efectivele de jandarmi au desfasurat o actiune de inlaturare a unei situatii cu consecinte asupra desfasurarii pasnice a manifestatiei de protest, in contextul in care un grup de aproximativ 100 de protestatari, aflat in deplasare dinspre Piata Universitatii, in momentul ajungerii in Piata Victoriei, s-a oprit pe carosabil in fata Muzeului National de Istorie Naturala „Grigore Antipa”, pe trecerea de pietoni, refuzand intrarea in alveola centrala. Concomitent, un grup de persoane aflate in alveola s-au alaturat acestora, gruparea compacta (cca 700 de persoane) parasind, in totalitate, zona delimitata si blocand circulatia rutiera.
– La ora 16:22, masa de manifestanti s-a deplasat spre intrarea in sediul Guvernului Romaniei, fortand dispozitivul de jandarmi constituit la limita alveolei centrale din fata obiectivului.
– La ora 16:26 s-a dispus inlocuirea efectivelor initiale din fata Guvernului (cele initiale nu erau dotate cu mijloace de protectie ori materiale de interventie) cu efective echipate si dotate cu materiale si mijloace de protectie si interventie si efectuarea unor actiuni de impingere a manifestantilor. O parte dintre manifestanti au exercitat actiuni violente asupra dispozitivului de jandarmi, in care au aruncat pietre si sticle cu lichide, succesiv, in reprize, la ora 16.53 fiind ranit un ofiter (transportat la spital).
Incepand cu aceasta ora, efectivele Jandarmeriei Romane au folosit materialele si mijloacele de dotare, inclusiv substante iritant-lacrimogene, punctual, pe directia unde se alfau persoane care se manifestau violent, in scopul impiedicarii patrunderii in obiectiv, asigurarii protectiei personalului, respectiv realizarea manevrei de forte si extragerea acestora din multime.
Modul de exercitare a violentei asupra fortelor de ordine a avut un caracter de noutate, reflectand o mutatie in plan actional. Astfel, agresiunile s-au manifestat de-a lungul intregului dispozitiv, cu mobilitate crescuta, atat in zona de contact, cat si in interiorul masei de manifestanti (din randurile 2 si 3 in adancime).
In context, pentru impiedicarea patrunderii neaturizate cu autovehicule in zona de desfasurare a adunarii si evitarea aparitiei unor situatii de risc la adresa integritatii persoanelor pasnice, incepand cu ora 16:00, traficul rutier a fost restrictionat pe toate arterele de circulatie care converg catre Piata Victoriei.
Au fost dispuse masuri pentru scoaterea autovehiculelor ramase pe artera de circulatie si constituirea unui cordon de ordine publica la limita trotuarului adiacent obiectivului, pentru eliberarea acestuia. Totodata, prin activitati continue de dialog, masa de manifestanti care se afla pe Bd. Aviatorilor, la limita trotuarului obiectivului, a fost directionata, progresiv, catre zona alveolei centrale.
Escaladarea, graduala, a starii tensionate
– La ora 17:30, jandarmii au actionat pentru inlaturarea unei situatii de risc, in contextul in care in zona magazinului Mega Image a fost depistata o persoana avand asupra sa un dispozitiv cu electrosocuri. Persoana in cauza a fost condusa la sediul sectiei 5 Politie, pentru dispunerea masurilor legale.
– La ora 18:00, comandantul actiunii a efectuat o sedinta de trasare a sarcinilor, la care au participat sefii dispozitivelor de ordine publica, instituite de Jandarmeria Romana. La finalul activitatii, procurorul militar, lt. col. magistrat Parlog Bogdan (ajuns la fata locului in jurul orelor 17.00), a tinut sa precizeze faptul ca, odata cu lasarea intunericului, actiunile violente pot escalada. Totodata, acesta a recomandat ca, in situatia executarii unei interventii pentru restabilirea ordinii publice, sa fie avute in vedere aspectele de legalitate, precum si de probare a actiunilor proprii prin intermediul filmarilor operative.
– La ora 18:48, a fost semnalata, pentru prima data, prezenta la manifestatie a unor posibili membri ai galeriilor de fotbal, in multimea aflata in zona Bd. Iancu de Hunedoara. Mentionam faptul ca afluirea acestora s-a efectuat in mod individual, neexistand motive pentru blocarea accesului lor in zona de desfasurare a manifestatiei.
– In intervalul orar 17:30-20.30, au fost inregistrate, in mod constant, acte de violenta asupra dispozitivului de jandarmerie, protestatarii aruncand diverse obiecte contondente catre acestea
Au fost dispuse masuri de suplimentare a dispozitivului, iar efectivele prezente in zona, prin intermediul mijloacelor de amplificare sonora, au indemnat, in mod repetat, participantii sa se manifeste in mod pasnic si civilizat si, totodata, sa nu incurajeze sau sa Adere la actiunile violente exercitate.
In jurul orelor 20.00, a fost constituita O rezerva De interventie pe trotuarul din fata Guvernului, avand in vedere intentiile participantilor de a forta dispozitivul, cu scopul de a patrunde in interiorul curtii.
La ora 20.10, persoane au aruncat cu pietre, sticle si pungi cu urina catre jandarmi, in zona blocului BRD.
La ora 20.30, dispozitivul realizat la limita contactului cu protestatarii a fost fortat, au fost desfacute gardurile de protectie si s-a aruncat asupra jandarmilor cu obiecte contondente. Persoanele care se manifestau violent se aflau in spatele manifestantilor aflati in apropierea cordonului de ordine.
Tot la ora 20.30, au fost semnalate persoane care spargeau pavajul si bordurile din zona Pietei Victoria pentru a arunca cu acestea inspre fortele de ordine.
De asemenea, pentru evitarea supra-aglomerarii zonei de desfasurare si a formarii de busculade in zona iesirilor/intrarilor din/in statia de metrou Piata Victoriei, la ora 20.00, a fost dispusa masura interzicerii opririi trenurilor in aceasta statie, efectivele de jandarmerie actionand in sprijinul Serviciului de Politie Metrou pentru indrumarea participantilor catre statiile de metrou din zona apropiata (Piata Romana, Aviatorilor). Aceasta masura a fost mentinuta pana in jurul orei 21:15.
Pentru respingerea acestor atacuri, in scop defensiv, jandarmii aflati in zona de contact au utilizat mijloacele si materialele din dotare, inclusiv sprayurile individuale cu substante iritant lacrimogene si pulverizatorul de capacitate marita.
Interventia in forta, lansata la ora 20:00
In jurul orei 20.00, avand in vedere numarul mare de persoane care se manifestau in piata, precum sI actiunile violente indreptate catre fortele de ordine se amplificasera sI se desfasurau concomitent in mai multe zone, comandant actiunii a prezentat situatia Prefectului Municipiului Bucuresti, informandu-l cu privire la iminenta unei interventii in forta pentru restabilirea ordinii publice. In acest context, Prefectul si-a exprimat acordul cu privire la o astfel de actiune.
In intervalul orar 21.20 – 22.35, fortele de jandarmerie au efectuat numeroase interventii, in urma aparitiei actiunilor de tulburare a ordinii publice, indemnand participantii, in mod repatat, la incetarea agresiunilor impotriva acestora si continuarea, in mod pasnic, a actiunii de protest.
La intervale regulate de timp, mai multe persoane au intensificat agresiunile impotriva elementelor de dispozitiv aflate la contact in zona Guvernului, pe latura dinspre Bd. Iancu de Hunedoara, materializate cu aruncarea cu bucati mari de bordura, mijloace pirotehnice si panouri metalice, pe spatiul temporal, actiunile agresive manifestandu-se astfel:
– in jurul orei 21.30, in zona Bd. Iancu de Hunedoara, a fost semnalat un grup de protestatari cunoscuti ca facand parte din galeria Dinamo, acestia folosind mijloace pirotehnice in directia jandarmilor, cu scopul vadit de a provoca tulburarea ordinii publice sI vatamarea acestora;
In consecinta s-a dispus constituirea unui dispozitiv pentru izolarea grupului de suporteri, care se manifestau violent, de restul masei de manifestanti, actiunea nefiind reusita, avand in vedere ca participantii pasnici nu au dat curs solicitarilor fortelor de ordine, in sensul delimitarii de elementele care s-au manifestat violent.
– la 21.50, un jandarm a fost ranit la cap cu un gard metalic aruncat de protestatari din adancime de pe directia Bd. Lascar Catargiu, iar la orele 22.00, un alt jandarm a fost lovit la piciorul drept in zona coapsei, cu o bordura. Ambii au fost condusi la Spitalul Floreasca pentru acordarea de ingrijiri medicale.
– in intervalul orar 21.00 – 22.00, au fost efectuate, in mod repetat, avertizari si somatii, potrivit legii, prin intermediul mijloacelor de amplificare sonora. Mentionam ca, pentru a da posibilitatea ca participantii sa poata deflui, gurile de metrou de la Piata Victoriei au fost redeschise incepand cu ora 21.15.
– la ora 22.02, a fost efectuata ultima somatie, fiind acordat protestatarilor un interval de timp suficient pentru a se dispersa; acest interval a fost considerat corespunzator, in raport cu numarul persoanelor aflate in zona, cu caile sI cu posibilitatile de defuire. Dispozitivul de interventie a fost constituit pe o singura directie de actiune, toate caile de defluire din Piata Victoriei fiind libere pentru dispersare.
– la ora 22.14, a fost inregistrat un apel la SNUAU 112 referitor la existenta unor persoane care vandalizeaza mobilierul stradal din zona Muzeului National de Istorie Naturala „GRIGORE ANTIPA”; ulterior, directorul institutiei a formulat o plangere penala avand ca obiect distrugerea mai multor sectiuni ale gardului imprejmuitor si ale usilor de acces in incinta.
– la ora 22.19, jandarmii au fost atacati cu obiecte contondente si sticle in zona Muzeului National de Istorie Naturala „Grigore Antipa”.
Momentul premergator interventiei pentru restabilirea ordinii publice
– La ora 22.54, Dispeceratul 112 al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti (care se afla in ascultarea apelului preluat de Jandarmerie la ora 22.53) a anuntat ca, in zona Springtime, un grup de persoane se manifesta violent, iar DGJMB solicita interventia Politiei, intrucat ei nu au posibilitatea sa intervina.
La fata locului au fost directionate echipe de ordine publica sI investigatii criminale, precum si doua echipe din cadrul Serviciului pentru Actiuni Speciale, pentru a acorda protectia si sprijinul de specialitate politistilor care intervin, avand in vedere gradul ridicat de risc si desfasurare imprevizibila a evenimentelor.
Dupa 1 minut, in sprijinul primelor doua echipe din carul Serviciului pentru Actiuni Speciale, au venit sI alte doua echipe ccare se aflau in aceeasi zona.
In urma deplasarii la fata locului, s-a comunicat ca, in zona Springtime, pe trotuar, se afla aproximativ 30-40 de persoane, care scandeaza sI refuza sa paraseasca Zona, fara a provoca distrugeri, fapt pentru care, la ora 22.59, s-a transmis mesajul de retragere a echipelor Serviciului pentru Actiuni Speciale si monitorizarea zonei de catre echipele de ordine publica. Concomitent cu transmiterea acestui mesaj, de aceasta data, un alt grup mult mai numeros de protestatari (aprox. 200-300 de persoane) s-a deplasat dinspre Piata Victoriei catre zona unde se aflau stationate cele 4 echipe SAS, respectiv breteaua pasajului Victoriei dinspre bd. Nicolae Titulescu. Acestia au inconjurat autospecialele, blocandu-le retragerea.
La 23.01, echipe SAS au comunicat ca sunt blocate la Springtime, fiind inconjurate de protestatari, fapt pentru care a fost solicitat sprijinul DGJMB, pentru a-i sprijini sa paraseasca zona. La acel moment, Jandarmeria a comunicat ca nu are posibilitatea trimiterii unor echipe in zona.
Intrucat protestatarii impingeau autospecialele, balansandu-le, la ora 23.03 echipajele SAS au solicitat, din nou, sprijin.
A fost dispusa trimiterea a inca 3 echipe ale SAS in sprijin, insa prima echipa blocata a solicitat ramanerea pe pozitie, pentru a nu fi blocate la randul lor, cerand in continuare sprijin din partea DGJMB, singura capabila si dotata sa intervina.
La un moment dat, ultimele doua echipe ale Serviciului pentru Actiuni Speciale (din coloana 4), blocate la Springtime, au reusit prin manevra de mers inapoi, sa iasa din incercuire, primele doua ramanand blocate in continuare.
Prin intermediul statiei radio s-a comunicat la ora 23.06 ca, la randul lor, cele 3 echipaje directionate au fost si ele blocate in zona Pasajului Victoriei. In acest context, prin punctul de comandaa, s-a solicitat din nou sprijinul Jandarmeriei.
La ora 23.05, la solicitarea reprezentantului Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti aflat in punctul de comanda, jandarmii au fost trimisi sa actioneze pentru scoaterea din multime a efectivelor de politie din zona magazinului Spring Time.
In scopul abordarii sprijinului, au fost directionate in zona 2 detasamente de jandarmi, pe timpul deplasarii spre locul interventiei fiind agresati fizic doi dintre acestia (un barbat sI o femeie), prin lovituri repetate, in mod violent, exercitate de catre un grup de protestatatri.
Pe timpul agresiunii, unul dintre participanti a sustras un pistor Carpati si incarcatorul cu 6 cartuse, calibru 7,65 mm.
Cele doua victime ale agresiunii au fost transportate de urgenta la Spitalul Floreasca pentru acordarea de ingrijiri medicale.
Fortele de jandarmi, trimise in sprijin, au ajund la locul incidentului, intervenind pentru blocarea autospecialelor SAS. In acel moment, protestatarii au reactionat violent, aruncand cu obiecte contondente (caramizi, borfuri, stalpi metalici) asupra fortelor de politie sI jandarmi.
La ora 23.09, echipele SAS au comunicat prin statia radio deblocrea si faptul ca un luptator a fost lovit la brat, de piatra cu care a fost spart geamul autospecialei.
Interventia pentru restabilirea ordinii publice
Incepand cu ora 23.11, comandantul actiunii (maior Laurentiu Cazan) a dispus interventia in forta pentru restabilirea ordinii publice in contextul aparitiei si persistentei actiunilor grave de tulburare a ordinii publice, aceasta fiind aprobata anterior de Prefectul Municipiului Bucuresti (Ordinul de Interventie nr. S/221/651 din 10.08.2018).
Motivele emiterii ordinului de interventie in forta au fost reprezentate de numarul mare de persoane violente dispersate in multimea de protestatari, de pierderea caracterului pasnic si civilizat al manifestatiei, de fortare repretata a codoanelor de ordine, de exercitare constanta de violente care au pus in pericol iminent integritatea corporala si satanatea fortelor de ordine si a celorlalti manifestamti prezenti in zona, precum si existenta indiciilor temeinice de savarsire a unor fapte de natura Penala.
Momentul interventiei a fost decis de comandantul actiunii (maior Laurentiu Cazan) si determinat de necesitatea eliminarii riscurilor privind viata sI integritatea corporasa a membrilor fortelor de ordine si participantilor de manifestare (fusese sustrasa o arma de foc, iar asupra a 2 jandarmi se exercitasera acte grave de violenta).
Faptele de tulburare grava a ordinii publice au fost mai accentuate in zona dinspre intersectia Bd. Inacu de Hunedoara cu Lascar Catargiu, unde protestatarii s-au manifestat violent, aruncand in fortele de ordine cu pietre, fragmentre de borduri si materiale pirotehnice, in urma acestor actiuni mai multi jandarmi fiind raniti si transportati la spital pentru ingrijiri medicale.
Pe durata restabilirii ordinii publice, grupuri violente de persoane au dat foc diverselor obiecte de mobilier stradal la iesirea din pasajul Victoria catre Bd. Nicolae Tituleascu, fiind creata de protestatatri o baricada pe care au sI incendiat-o (ora 23.53)
Pe timpul interventiei in forta, protestatarii au fost disperati catre principalele cai de defluire din Piata Victoriei, insa o parte din acestia au continuat actiunile violente, prin aruncarea inspre fortele de ordine cu obiecte contondente si materiale pirotehnice, condinuand distrugerea mobilierului stradal.
Pe intreaga durata a actiunii, fortele de jandarmeria au actionat gradual pentru restabilirea ordinii publice in zona unde acestea a fost grav tulburata, fiind extrase, cand a fsot posibil persoanele turbulente din multime. Zona unde s-a tulburat ordinea publica a fost izolata, fiind luate masurile legale impotriva celor care au comis acte de violenta, precuim si pentru protectia participantilor care se manifstau in mod pasnic si civilizat.
– Dupa ora 00:00, jandarmii au continuat sa actioneze pentru indepartarea persoanelor care au tulburat grav ordinea publica si indepartarea unor stari de pericol generate de actiunile de distrugere ale unor grupuri de protestatari, care au spart vitrinele si au distrus un semafor in zona Soseaua Nicolae Titulescu – Irish Pub si au incendiat ghene de gunoi in zona magazinului Mega Image.
– La ora 00:56, in Punctul de comanda inaintat a fost primita informatia ca pe Bd. Ion Mihalache, intersectie cu Bd. Niculae Titulescu, se afla un autovechicul Skoda Octavia de culoare alba, in care ar exista materiale inflamabile si pirotehnice (autoturismul nu a putut fi identificat pana in prezent).
Pe tot timpul desfasurarii actiunii de restabilire a ordinii publice, pompierii din cadrul IGSU au asigurat interventia pentru stingerea incendiilor provate de protestatarii violenti, astfel:
La orele 23:31, 23:32, 23:34 si 23:50, a fost solicitata interventia pompierilor pentru lichidarea incendiilor provocate pe Bd. Nicolae Titulescu. Acestea au invocat imposibilitatea de a actiona, din cauza actiunilor violente ale protestatarilor, care aruncau cu pietre. In context, a fost adoptata decizia ca deplasarea, pana in apropierea focarelor de incendiu, sa se efectueze in spatele jandarmilor. La ora 23:58, pompierii si jandarmii au actionat pentru lichidarea incendiilor, utilizand inclusiv autospeciala cu apa din dotarea jandarmeriei.
Ulterior, la ora 00:07 a fost semnalata initierea altor focare, pe Bd. Ion Mihalache. Modul de deplasare pentru lichidarea acestora a fost acelasi, in spatele jandarmilor, pentru conditii de siguranta. Declansarea de incendii a fost semnalata si la orele 00:13, 00:18 si 00:19. O parte din acestea au fost stinse, cu asigurarea protctiei fortelor de interventie de catre dispozitivul de jandarmi.
Cu toate acestea, la ora 01:06, pompierii au semnalat imposibilitatea de interventie pentru stingerea incendiilor de pe Bd. Ion Mihalache, chiar cu sprijinul dispozitivului de jandarmi, din cauza actelor de violenta ale protestatarilor care aruncau cu pietre spre ei. Incendiilor au fost lichidate la ora 01:28.
Ca urmare a actiunilor desfasurate de fortele MAI aflate in teren, ordinea publica fost restabilita la ora 01:15.
La ora 02:14, comandantul actiunii a dat ordinul de regrupare a efectivelor. Dispozitivul a fost redimensionat incepand cu ora 02:22.
Urmarile incidentelor petrecute la manifestatia din 10.08.2018
acordarea primului-ajutor medical calificat si asistentei medicale de urgenta de catre personalul ISU-BIF si al Unitatilor de primiri urgenta (UPU) – SMURD Floreasca, pentru 452 de persoane (33 jandarmi), din care 70 (14 jandarmi) au fost transportate la spital, iar 9 dintre acestea (6 civili si 3 jandarmi) au ramas internate cel putin 24 de ore;
pana la data de 16.08.2018 au fost inregistrate 21 de dosare penale in care sunt cercetate 20 de persoane, din care 3 arestate si 1 pusa sub control judiciar. De asemenea, au fost aplicate 64 de amenzi contraventionale.
1. Parchetul de pe langa Tribunalul Bucuresti si, prin delegare, Serviciul Omoruri din Politia Capitalei instrumenteaza cauza de ultraj asupra a doi jandarmi, nerespectarea regimului armelor si munitiilor in forma sustragerii unui pistol si tulburarea ordinii si linistii publice. In acest dosar, trei persoane au fost retinute si, ulterior, arestate preventiv;
2. In cazurile de ultraj instrumentate direct de Parchetul de pe langa Judecatoria Sector 1 au fost delegati sa efectueze cercetari politisti din cadrul Politiei Sector 1 – Serviciul Investigatii Criminale;
3. Sectia 2 Politie instrumenteaza, sub supravegherea Parchetului de pe langa Judecatoria Sector 1, cauza privind distrugerea de la Muzeul Antipa;
4. Sectia 4 Politie instrumenteaza, sub supravegherea Parchetului de pe langa Judecatoria Sector 1, cauza privind distrugerile produse autospecialelor de politie din dotarea Serviciului Actiuni Speciale.
Nota: In celelalte 17 dosare se efectueaza cercetari, sub aspectul savarsirii infractiunilor de ultraj, tulburare a ordinii si linistii publice, instigare publica, incitare la ura sau discriminare, operatiuni cu articole pirotehnice efectuate fara drept, portul sau folosirea fara drept de obiecte periculoase, distrugere, ultraj, trafic de droguri.
IV ALTE ELEMENTE CONTEXTUALE EVENIMENTELOR
Din totalul efectivelor ce incadrau subunitatile operative participante la actiune (1.067 jandarmi) aproximativ 30% dintre acestea au fost constituite in dispozitive aflate in zona indepartata locului de desfasurare a manifestarii publice, pe traseele de afluire/defluire a participantilor, precum si in punctele de intalnire a acestora.
Pe parcursul desfasurarii misiunii ocazionate de adunarea publica din data de 10.08.2018, efectivele de jandarmerie au fost folosite, in mod progresiv, in conformitate cu evolutia situatiei operative.
Avand in vedere faptul ca, dupa fortarea intrarii in Guvern, mai multe persoane se manifestau violent, unele dintre ele mascate cu cagule si tricouri in jurul fetei, aruncand cu diverse obiecte contondente catre fortele de ordine (sticle, mobilier stradal, pietre, borduri, obiecte metalice, garduri de protectie), dispozitivul de ordine publica instituit in Piata Victoriei a fost redimensionat progresiv, in sensul suplimentarii acestuia cu efective aflate in adancime.
Totodata, avand in atentie presiunea exercitata asupra dispozitivului (o parte dintre protestatri au tras in multime garduri de protectie – partea dinspre Iancu de Hunedoara, aruncand cu ele in fortele de ordine), au fost folosite substantele iritant lacrimogene, cu scopul de a fi indepartate din zona persoanele violente, respectiv:
Pulverizator de mana 60-100 ml OC (oleoresin-capsicum);
Pulverizator de mana 400 ml OC;
Pulverizator de mana 150 ml CS (ortho-chlorbenylidenmalonitrile)
Pulverizator de capacitate marita CS ;
cartus cal. 38/40 mm cu efect lacrimogen-iritant CS;
grenada de mana cu lacrimogen-iritant CS.
(…)
In urma evenimentelor, mai multe bunuri aflate in dotarea unitatilor MAI au fost degradate/avariate.
CONCLUZII
Evaluarile contextuale derularii manifestatiei de protest din data de 10.08.2018 au semnalat promovarea intensa a mesajelor de instigare la violenta, fortarea intrarii in sediul Guvernului Romaniei si testarea capacitatii de reactie a fortelor de ordine.
Dispozitivul instituit a fost unul defensiv, la momentul realizarii acestuia, fiind constituite numai doua rezerve de interventie, destinate exclusiv pentru restabilirea ordinii publice. Acesta a fost structurat, inca din faza de planificare a misiunii, pentru asigurarea protectiei participantilor si nu pentru executarea unei interventii in forta.
La momentul desfasurarii primelor evenimente cu impact in segmentul ordinii publice (orele 16:25) niciunul dintre jandarmii aflati in dispozitiv la contact nu era echipat cu mijloace de protectie si nu avea asupra sa materiale de interventie pentru restabilirea ordinii publice.
Chiar daca, la orele 16:25, cand s-a fortat patrunderea in sediul Guvernului Romaniei, erau indeplinite conditiile legale pentru restabilirea ordinii publice, jandarmii au optat pentru un mod actional gradual, defensiv si descurajant (s-a realizat rocada cu elemente echipate cu materiale si mijloace de protectie si interventie) concomitent cu efectuarea avertizarilor si indemnurilor la un comportament pasnic.
Modul de actiune al Jandarmeriei Romane, in cadrul misiunii din 10.08.2018, concentrat pe folosirea in mod gradual si proportional cu actiunile agresive ale manifestantilor, a mijloacelor de interventie, pentru apararea ordinii si linistii publice, a drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor, a proprietatii publice si private, precum si pentru protectia institutiilor fundamentale ale statului.
Pentru respingerea persoanelor care au intreprins actiuni ce au pus in pericol viata, integritatea corporala si sanatatea persoanelor, proprietatea publica si privata, au ultragiat fortele de ordine si au tulburat ordinea publica, prin acte de violenta, jandarmii au utilizat dispozitive cu substante iritant lacrimogene, jeturi de apa, dispozitive sonore si luminoase, precum si alte mijlpace de protectie si de imobilizare aflate in dotare.
Oportunitatea utilizarii mijloacelor de interventie a fost stabilita, punctual, de catre efectivele de jandarmi din cadrul dispozitivului, in functie de toate elmentele contextuale (ex. Actiunile violente ale unor participanti, fortarea dispozitivului).
Desi aprobarea interventiei pentru restabilirea ordinii publice s-a obtinut la ora 20:00, actiunea de eliberare a locului de desfasurare a manifestatiei s-a realizat incepand cu ora 23:11. Se impune a fi facuta precizarea ca, comandantul actiunii putea dispune interventia in forta la momentul obtinerii aprobarii verbale din partea Prefectului Municipiului Bucuresti, avand in vedere violentele exercitate asupra fortelor de ordine.
Premergator actiunii de interventie pentru restabilirea ordinii publice s-au realizat, succesiv, avertizarea si somarea participantilor de a se dispersa, ultima somatie fiind realizata la 22:05, fiind asigurate timpul si conditiile necesare defluirii incepand cu ora 21:10, toate gurile de acces la statia de metrou Piata Victoriei au fost deschise, iar accesul spre caile de comunicatie divergente din Piata Victoriei au fost eliberate.
Stabilirea momentului declansarii interventiei pentru restabilirea ordinii publice a avut la baza escaladarea violentelor din zona de desfasurate a manifestarii prin faptul ca au fost epuizate toate mijloacele legale pentru inlaturarea acestora.
Interventia in forta, autorizata din punct de vedere legal si administrativ, a structurilor Jandarmeriei Romane, a fost determinata de urmatorii factori: translatarea caracterului pasnic si civilizat al manifestarii catre actiuni violente cu caracter repetitiv, punerea in pericol iminent a sanatatii si integritatii corporale a fortelor de ordine, cat si a celorlalti participanti la protest prezenti in zona, precum si sustragerea unei arme de foc din dotarea personalului de interventie.
Pe parcursul interventiei pentru restabilirea ordinii publice au existat situatii individuale, susceptibile de comitarea de abuzuri impotriva unor persoane care nu au comis acte de violenta, aceste aspecte facand obiectul unor verificari interne declansate la nivelul Jandarmeriei Romane.
Totodata, incidentele violente produse cu ocazia mitingului din Bucuresti, din data de 10.08.2018, sunt cercetate de catre Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie – Sectia Parchetelor Militare.
Comparativ cu actiunea similara de protest desfasurata in februarie 2017 si care a necesitat, de asemenea, interventia in forta, se impun a fi evidentiate doua distinctii majore. In primul rand, persoanele care au intentionat sa deturneze caracterul pasnic al adunarii au actionat cu violenta premeditata, in mod individual sau in grupuri organizate, in diverse puncte ale multimii, pentru a face dificila extractia lor. In al doilea rand, manifestantii pasnici au fost reticenti in a se disocia de elementele agresive, fiind create premisele pentru continuarea procedurii de violente. Acest mod de actiune a facut ca persoanele care manifestau pasnic sa suporte consecintele actiunilor fortelor de ordine, aflate in incercarea de respingere a celor violente, prin utilizare de gaze iritant-lacrimogene.
Aceasta tipologie actionala, atipica, a ingreunat izolarea, extragerea si identificarea persoanelor violente, astfel ca riscul de escalare a situatiei a crescut.
Cu toate acestea, in momentul cel mai critic al evenimentelor, atunci cand integritatea corporala a doi jandarmi a fost pusa in pericol, actiunea unor persoane din multime a fost aceea de a proteja jandarmii cazuti, asupra carora se exercitau violente.
Ministerul Afacerilor Interne, prin structurile subordone, va continua sa exercite atributiile ce ii revin cu privire la apararea drepturilor si liberattilor fundamentale ale omului, a proprietatii publice si private si asigurarea ordinii publice, cu respectarea Constitutiei si legilor tarii, cu ocazia tuturor manifestarilor publice.”