Romania a pierdut 2,41 miliarde de euro in cazul transporturilor rutiere pentru ca nu a fost admisa in Schengen
Costurile totale inregistrate de transportatorii rutieri se ridica la 2,41 miliarde de euro pentru ca Romania a ramas in afara spatiului Schengen, inregistrandu-se o penalitate de 25-30% din timpul pierdut, a declarat, luni, Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), la o conferinta de specialitate, scrie Agerpres.
„Faptul ca am ramas in afara Schengen ne mentine o penalitate de 25-30% din timp pierdut. Cu cat esti mai aproape de frontiera de vest si treci in Ungaria si astepti o zi, cu atat procentul, timpul pe care il petreci la trecerea frontierei, din timpul total de operare curs, este mai mare. Noi am estimat niste costuri totale de 2,41 miliarde de euro pierderi pentru ca Romania nu a intrat in Schengen”, a mentionat Dinescu, la Conferinta ZF Logistica, Transporturi & Automotive.
Potrivit acestuia, criza soferilor continua si in acest an, existand anumite masuri, inclusiv in pachetul Mobilitate, care au inceput sa ii afecteze tot mai mult.
„Vizavi de intoarcerea acasa a camionului, de exemplu, o data la opt saptamani. Am facut un studiu recent acum doua saptamani si va spun ca 40% din firme nu pot sa-si intoarca camioanele acasa, iar 35% care isi intorc camioanele acasa, ei bine, o fac fara marfa. Deci, dintr-o data suntem penalizati fantastic vizavi de eficienta, in comparatie cu colegii de breasla din Europa de Vest”, a explicat el.
Totodata, Dinescu a subliniat ca a fost coborata la 18 ani varsta conducatorilor auto care se pot inscrie la scoala de soferi pentru camioane, in opinia lui acesta fiind „un lucru bun”.
„Speram sa fie functionala pentru ca, astazi, asa cum e proiectul de lege, soferii raman cu o restrictie in permisul de conducere, nu pot sa conduca decat cu insotitor sau cu examinator. Speram sa se ajunga la ridicarea acestei restrictii, prin masuri administrative, dar ramanem cu nevoie de soferi. Uniunea Internationala a Transporturilor rutiere a estimat un deficit de 71.000 de soferi profesionisti la nivelul lui august 2022. Aici vedem ca solutie, pe langa reducerea varstei, si posibilitatea aducerii de soferi non-rezidenti”, a sustinut reprezentantul UNTRR.
Acesta a reiterat ca industria de transport rutier este cel mai mare contributor la exportul de servicii al Romaniei, de 7,66 miliarde de euro in 2022.
In ceea ce priveste masurile de decarbonizare privind industria, Radu Dinescu a precizat ca PNRR nu prevede nicio finantare in acest sens.
„Am fost la ministrul Mediului si am avut o discutie pentru a institui o schema de stimulare a achizitiei de vehicule electrice cel putin si cu gaz natural comprimat, gaz natural lichefiat si bio. Din pacate, Ministerul Mediului nu are prevazut in buget, in prima parte a anului. Speram ca la rectificare sa se aloce macar cateva milioane de euro ca sa avem un start cu acest subiect. Din pacate, PNRR nu prevede nicio finantare in acest sens, pentru indeplinirea obiectivelor de decarbonizare ale Romaniei pe zona de transport rutier. Vorbeste de niste trenuri pe hidrogen, un pic cam SF daca ma intrebati pe mine – si cred ca ar merge o reorientare a liniilor din PNRR, daca se poate renegocia. Ramanem in zona asta de presiune, faptul ca volumele au scazut, autoritatile in Europa de Vest ne controleaza mai mult – si avem o serie de de probleme. RCA-ul este picatura care umple paharul. Pentru ca, pe o marja extrem de redusa, orice cost suplimentar poate sa fie picatura care iti umple paharul”, a adaugat Dinescu.
Referindu-se la industria transporturilor rutiere din Romania, el a subliniat ca piata de transport a Romaniei este pe locul sapte in Uniunea Europeana. Totodata, reprezentantul UNTRR spune ca volumele de marfuri se vor dubla pe transport rutier, pana in 2050, conform estimarilor.