Romania nu trece „clasa” la testele PISA. 33,2% dintre elevii romani, analfabeti functional
Elevii romani sunt penultimii din UE la testele PISA: in esenta, 42% nu inteleg ce citesc, 49% nu se descurca la matematica, iar 28% nu asculta ce spune profesorul. Astfel, elevii romani cu varsta de 15 ani se situeaza pe penultimul loc in Uniunea Europeana in privinta rezultatelor la citire, matematica si stiinte de la testele PISA 2022 (Programme for International Student Assessment). Prin aceste teste, sunt evaluate competentele, in mod standardizat. Evaluarea competentelor de baza a elevilor de 15 ani este organizata de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE). Romania nu a inregistrat niciun progres important, in ultimii cinci ani, fata de celelalte tari participante la PISA 2022. Dintre toate statele UE, doar Bulgaria sta mai rau, iar in clasamentul mondial Romania e pe locul 45 din 81 de tari.
Elevii din Romania au obtinut cele mai slabe rezultate din UE la testele PISA, cu exceptia celor din Bulgaria. Elevii romani au obtinut 428 de puncte la toate cele trei categorii – matematica, citire si stiinte, in conditiile in care media OCDE e aproape 470. Tara noastra se afla acum la circa 50 de puncte de media OCDE si la circa 100 de puncte de liderul european, Estonia, arata raportul.
PISA (Programme for International Student Assessment) este un studiu comparativ international de evaluare a elevilor din peste 90 de tari din lume. Testele masoara capacitatea tinerilor de 15 ani de a-si folosi cunostintele si abilitatile la citire, matematica si stiinta, pentru a rezolva probleme complexe, a gandi critic si a comunica eficient.
De trei ori mai putini elevi romani, cu performante foarte bune in cel putin un domeniu
Principalele date privind Romania ne arata ca ne incadram in a treia categorie a tarilor participante la PISA 2022 – cele cu rezultate sub media OCDE. Primele categorii includ tarile cu rezultate superioare mediei OCDE si cele cu rezultate similare mediei OCDE. In a treia categorie, Romania se afla la un nivel similar cu Serbia, Emiratele Arabe Unite, Grecia (aflata imediat deasupra Romaniei, cu medii de 430-441 de puncte), Kazahstan, Mongolia, Bulgaria, Moldova, Cipru si Ucraina.
Copiii din Romania au avut scoruri mai mici decat media OCDE la toate cele trei categorii – matematica, citire si stiinte. O proportie mica de elevi romani au avut cele mai bune performante, fata de media OCDE. Tot o proportie mai mica de elevi din Romania au atins un nivel minim de competenta (nivel 2 sau mai mare), in comparatie cu media tuturor tarilor incluse in studiu.
Scorurile medii obtinute de elevii din Romania in 2022 au fost similare cu cele inregistrate in 2018 la matematica, lectura si stiinte. La matematica, scorurile medii din anul 2022 au fost mai scazute fata de cele din anii 2012 si 2015. La lectura si stiinte, rezultatele din cadrul acestui ultim ciclu PISA au fost similare cu cele obtinute la evaluarile PISA precedente, incepand cu anul 2012. Astfel, performanta medie din ultimul deceniu, la aceste doua domenii, poate fi descrisa drept stabila, se arata in raportul de evaluare a rezultatelor PISA 2022. Comparativ cu media OCDE, ponderea elevilor cu rezultate foarte bune in cel putin un domeniu (nivel 5 sau 6) la evaluarea PISA 2022 e de aproape trei ori mai mica in Romania.
16,4% dintre elevii din OCDE au rezultate slabe la matematica, lectura si stiinte fata de 33,2% dintre elevii romani
Statistic, ponderea elevilor romani cu rezultate slabe la toate cele trei domenii (sub nivelul 2, pragul de alfabetism functional) este de doua ori mai mare fata de media celorlalte tari. La nivel OCDE 16,4% dintre elevi au avut, in medie, rezultate sub nivelul 2 la toate cele trei domenii si se incadreaza la nivelul analfabetismului functional. In Romania ponderea acestora este de 33,2%.
Conform cifrelor studiului, in schimb, 13,7% dintre elevi au obtinut, in medie, la nivel OCDE, rezultate de top in cel putin un domeniu (nivel 5 sau 6). In Romania, aceasta pondere este de 5%.
La matematica, doar 51% dintre elevii romani inclusi in studiu au obtinut cel putin nivelul de baza, fata de media OCDE de 69%. Acesti copii pot interpreta si recunoaste, fara instructiuni directe, modul in care o situatie poate fi redata in limbaj matematic (de exemplu, sa compare distanta totala de pe doua rute diferite sau sa converteasca preturile intr-o alta moneda), arata raportul. Doar 4% dintre elevii romani au avut performante ridicate, fata de o medie de 9% pentru toate tarile.
La citire, doar 58% din elevii romani au atins cel putin nivelul 2 de competente, fata de 74% media OCDE. Acestia pot identifica ideea principala intr-un text destul de lung, pot identifica informatii in baza unor cerinte. Doar 2% dintre copiii romani au obtinut rezultate la niveluri peste medie, media OCDE fiind de 7%.
La stiinte, aproape 56% dintre elevii romani au atins cel putin nivelul de baza (nivelul 2), media OCDE fiind de 76%. Acesti elevi pot recunoaste cel putin o explicatie corecta pentru fenomenele stiintifice familiare si isi pot folosi cunostintele pentru a identifica, in cazuri simple, daca o concluzie e valida, pe baza datelor problemei. Doar 1% din copiii romani au atins performante de nivel inalt (nivel 5 sau 6), fata de 7% media OCDE.
13% dintre elevi romani au spus ca nu se simt in siguranta in drum spre scoala
28% dintre elevii din Romania nu asculta ce spune profesorul. 35% dintre elevi sunt distrasi de folosirea dispozitivelor digitale (media OCDE a fost de 30%), iar 31% sunt distrasi de colegi care folosesc dispozitive digitale (media OCDE: 25%). Aproximativ 21% dintre elevii din Romania au raportat ca nu pot lucra bine la majoritatea sau la toate lectiile (media OCDE a fost de 23%). 57% dintre elevii romani au declarat ca la majoritatea lectiilor de matematica profesorul este interesat de procesul de invatare al fiecarui elev (media OECD este de 63%). Totodata, 61% din elevi au spus ca profesorul ofera ajutor in plus cand ei au nevoie (media OECD este de 70%).
13% dintre elevi romani au spus ca nu se simt in siguranta in drum spre scoala (media OCDE: 8%), iar 8% – in clasa (media OCDE: 7%). 13% dintre elevi au raportat ca nu se simt in siguranta in alte locuri din incinta scolii (de exemplu, hol, cantina, toaleta), media OCDE fiind de 10%.
In 2022, 46% dintre elevii din Romania studiau in scoli ai caror directori au raportat ca, in cursul anului scolar precedent, cel putin jumatate dintre familii au discutat cu un profesor, din proprie initiativa, despre progresul copilului lor. In 38% din cazuri, aceste discutii au avut loc la initiativa profesorului.
Testarile PISA au avut loc in primavara anului 2022, la finalul pandemiei de Covid-19, iar in Romania au participat peste 7.000 de elevi din 180 de scoli. A fost pentru prima data cand in tara noastra s-a sustinut testul digitalizat. La editiile precedente, testul s-a tinut in format clasic, scris.
Ministrul educatiei, Ligia Deca: „rezultatele tarii noastre au ramas stabile.”
Cu toate ca raportul PISA indica un regres in performantele elevilor romani, iar acestia sunt pe penultimul loc in UE, ministrul Educatiei, Ligia Deca, a gasit de cuviinta sa scoata in evidenta mai ales „nota pozitiva” a rezultatelor. Ea a subliniat ca rezultatele Romaniei la PISA 2022 s-au mentinut la acelasi nivel ca in 2018. „Stim ca rezultatele Romaniei la PISA 2022 s-au mentinut la aproximativ acelasi nivel ca in anul 2018. De exemplu, la matematica, ponderea OCDE a elevilor aflati la nivelul 2 sau mai sus de competenta a scazut cu sapte puncte procentuale, de la 76% in 2018 la 69% in 2022, in timp ce rezultatele tarii noastre au ramas stabile. Spre deosebire de multe alte state, Romania nu a inregistrat pierderi semnificative in performantele elevilor. Asta dupa doi ani de pandemie, doi ani marcati de pauze in procesul educational clasic. Aceasta demonstreaza ca avem un sistem de educatie rezilient si ca tara noastra a reusit, prin ansamblul masurilor luate, sa limiteze efectele pandemiei”, a explicat Ligia Deca, pe pagina sa oficiala facebook.
„Rezultatele PISA nu sunt doar despre matematica, lectura sau stiinta. Ele ne ofera informatii valoroase privind atitudinile, motivatiile, starea de bine si resursele accesibile elevilor, a spus Deca, subliniind ca „sistemul educational din Romania este participativ si devine mai sigur”. Ligia Deca a mai mentionat ca, in ultimii ani, rezultatele Romaniei la PISA au ramas stabile, dar e momentul sa progresam. „Trebuie sa crestem de la 5 la 7 elevi din 10, care sa demonstreze competente cel putin minime la lectura, stiinte si matematica”, a spus ea, conform news.ro